DALL-E 3

Google, we have a problem!

De Mihai Ghiduc 28.05.2024

După un sfert de secol, epoca motoarele de căutare s-ar putea apropia de sfârșit. AI-ul conversațional le va da lovitura de grație.

Săptămâna trecută, Google Lens n-a reușit să mă ajute să identific cu precizie o plantă dintr-o fotografie, în schimb ChatGPT mi-a spus imediat, chiar în română, că e iasomie stelată. Un prieten mi-a mărturisit că preferă să folosească AI-ul pentru căutări, nu Google. Pentru mulți (inclusiv pentru mine), deși prima pagină a internetului rămâne acest motor de căutare care domină de două decenii și jumătate, rezultatele sunt tot mai dezamăgitoare.

Sunt multe lucruri care merg prost la căutările Google, iar principalii vinovați sunt lăcomia managerilor de acolo, care a aglomerat răspunsurile la căutări cu postări sponsorizate și sugestii de shopping, de pe siteuri mai mult sau mai puțin verificate, nenumărații specialiști în SEO, care au produs tone de conținut repetitiv și irelevant cu scopul declarat de a păcăli misteriosul algoritm Google pentru trafic monetizabil și ciorovăiala cu Uniunea Europeană, care a făcut dispărut tabul Maps din rezultatele căutărilor și a blocat inclusiv click-ul pe bucata de hartă ce apare în stânga ecranului când cauți o afacere sau o adresă.// Există o soluție aici, cel puțin pentru restaurante sau magazine: poți da click pe adresa afișată sub hartă și vei ajunge pe Google Maps. //

Degradarea n-a fost bruscă, dar antrenamentul de decenii a făcut-o mai puțin evidentă: mai adăugai un cuvânt cheie, dădeai un scroll ca să eviți postările sponsorizate sau răspunsurile sugerate, puneai „reddit”, dacă voiai să eviți SEO și să afli păreri reale, sau o „wikipedia”, ajungeai (oroare!) pe pagina a doua și tot găseai un răspuns. În ceva mai mult timp decât ți-ai fi dorit, însă ce puteai să faci? Să o întrebi pe Alexa sau Siri? Come on, tot o căutare e în spatele asistenților, însă fără filtre umane, și tot răspunsuri „optimizate” ar fi găsit.

AI-ul multimodal// Modele AI care folosesc inputuri multiple (text, audio, imagine, video) și pot genera răspunsuri în diverse formate, techtarget.com // promite însă să rezolve aceste dileme și să răspundă, natural și rapid, la întrebări despre orice, să identifice lucruri în imagini și, în general, să fie mai puțin încărcat de lucruri inutile, puse acolo pentru a-ți distrage atenția sau a-ți goli portofelul. Și, în ciuda faptului că Google încearcă să-l integreze în căutări, cu un succes limitat (vezi mai jos), mai mulți adversari Google par a avea cheia de a detrona liderul. Ar putea fi ChatGPT 4o, care chiar funcționează multimodal, chit că folosește Bing, Meta, cu ochelarii săi cu AI și modelul de limbaj fără abonament, dar mai ales Apple, atunci când își va pune tot mojo-ul în spatele unui Siri reșapat.// „Apple Will Revamp Siri to Catch Up to Its Chatbot Competitors”, nytimes.com // Noul lider ar putea deveni un disruptor al pieței, un nou Uber ce va face căutarea „clasică” la fel de uncool ca taximetria.

CITEȘTE ȘI: Noutățile din GPT-4o: asistent virtual ca în Her, funcționalități noi fără abonament și răspunsuri mult mai rapide în română

Google nu s-a întors însă pe spate și încearcă să lupte, mai ales că este principalul „vinovat” de apariția actualelor modele AI, încă de când niște ingineri de-ai companiei au scris „Attention Is All You Need” pe lucrarea științifică despre transformer.// Disponibilă pe arxiv.org // După un start fals, în februarie 2023, în care Bard a făcut o greșeală// „Google’s AI chatbot, Bard, sparks a $100 billion loss in Alphabet shares”, npr.org // de 100 de miliarde de dolari pe bursă, noul model Germini aproape că a luat fața celui de la OpenAI. Sau, măcar, părerea generală// „The Great AI Challenge: We Test Five Top Bots on Useful, Everyday Skills”, wsj.com// este că e cel puțin la fel de bun ca ChatGPT sau surprinzătorul Perplexity AI.

Nu poți însă să nu observi că Google a devenit reactiv și că, uneori, pare a grăbi anumite decizii în funcție de mișcările concurenței. Recent lansatul AI Overviews,// „«AI Overviews and more» in Search Labs”, google.com // disponibil în peste 100 de țări, dar (nu mai e vreo surpriză) nu și în Europa, care aglomerează răspunsurile la o căutare și cu părerea AI-ului, a devenit rapid celebră pentru răspunsurile eronate pe care le-a dat, culese fie din articole de dezinformare, fie din texte scrise la mișto, așa numitul shitposting.

De la chestii hilare, precum recomandarea de a pune lipici pentru a ține ingredientele pe o pizza până la cea de a mânca o piatră pe zi, pentru sănătate, la unele eronate, ca piese greșite pentru un computer, sau conspiraționiste, precum numărul de președinți americani musulmani, AI-ul din motorul de căutare Google a greșit suficient de des ca să fie subiect de meme. Tom’s Hardware are o întreagă listă.// „17 cringe-worthy Google AI answers demonstrate the problem with training on the entire web”, tomshardware.com // 

N-am niciun dubiu că Google va găsi o soluție la această problemă și, poate, o va face suficient de repede pentru a opri o eventuală hemoragie a utilizatorilor către alte AI-uri, însă tot cred că sunt primele semne ale momentului în care link-urile devin irelevante. Și dacă asta poate nu-i o problemă pentru Google, care se poate transforma din motorul de căutare dominant într-un asistent AI „știe-tot” și să reziste bine merci până la viitoarea tehnologie care să-i ridice, pentru site-urile care trăiesc din trafic s-ar putea să fie sfârșitul.

AI-ul ascunde deja sursele după ghilimele sau formulări de genul „pentru mai multe detalii, intră pe site-urile relevante”. Întreabă-l pe ChatGPT ce s-a mai întâmplat azi în lume și o să-ți spună, dar n-o să îți spună și de unde știe. Și da, știrile n-o să fie scrise de AI, care nu poate merge pe teren sau la conferințe de presă, nu știe să ia interviuri și cu siguranță nu știe să vorbească cu surse, avertizori de integritate sau să facă investigații, dar nu prea e clar cum o să se susțină site-urile alea. 

Atunci când am spus în titlu „Google we have a problem”, nu m-am gândit la soarta gigantului tech – conturile îi sunt prea burdușite – și la cea a tuturor celor care au fost, vreme de 20 de ani, furnizori pentru căutării Google, dar și clienți ai bunăvoinței algoritmului. Noul rege, AI-ul, nu pare a fi la fel de binevoitor. Și chiar dacă nu-i vreun Skynet care să distrugă omenirea, o să pârjolească lumea interconectată a hyperlink-urilor în moduri încă greu de intuit.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Cui îi e frică de inteligența artificială generală (AGI)? 

De
Cât de aproape sunt jucătorii din industria AI de mult căutata inteligență artificială generală și cum ar transforma aceasta lumea?
AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Inteligența artificială e folosită acum și în publicitate. Vinde ea mai multe produse? 

De
Companiile și micii antreprenori s-au prins că pot genera reclame și produse cu AI. Unora le iese, multora nu prea.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Economia trickle-down a telefoanelor cu AI

De
Inteligența artificială generativă ajunge pe mid-range-uri Android, precum seria Oppo Reno 12, la doar câteva luni de la adoptarea pe flagshipuri. Și cu mult înaintea iPhone-ului.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Xiaomi 14 Ultra marchează oficial sfârșitul camerelor de travel

De
Senzorul de 1 inch Sony LYT-900 cu diagramă variabilă și kitul opțional de fotografie te lasă să treci acest model la o categorie hibrid, telefon-cameră foto.