Foto: Figure / BMW

Vin roboții umanoizi!17 min read

De Costinel Anuța 19.08.2024

Publicitatea din jurul lui Atlas de la Boston Dynamics ascunde faptul că sunt mai mulți roboți umanoizi „înscriși” în cursa de a prelua sarcinile repetitive din fabricile auto sau depozitele Amazon. Cursa e „condusă” de companii americane, dar și altele încearcă să țină pasul.

În ultimii doi ani, au fost făcute publice din ce în ce mai multe demersuri de creare a unor roboți umanoizi care să poată prelua sarcinile repetitive din diferite medii de lucru (fabrici, depozite etc.). Roboții din prezentul articol sunt doar cei mai cunoscuți și au potențialul de a fi integrați mediilor menționate în următorii cinci ani, în funcție de rezultatele testelor actuale.

E important de menționat că deși majoritatea roboților umanoizi sunt dezvoltați de companii americane, există și companii din alte state (China, Singapore, Norvegia, Canada etc.) care activează în domeniu. Evoluția și succesul roboților umanoizi va depinde de mai mulți factori, de la avansuri tehnologice care să sporească agilitatea și dexteritatea acestora la deschiderea companiilor de a-i include în mediile de lucru.

Atlas. Foto: Boston Dynamics

Cum stau companiile americane de roboții umanoizi?

Dezvăluit publicului în 2013 (ceea ce îl face cel mai „bătrân” robot umanoid menționat aici), ca parte a unui proiect derulat de Boston Dynamics pentru Departamentul American al Apărării, robotul umanoid Atlas (175 cm, 80 kg)//„Boston Dynamics Atlas robot: a full history”, theverge.com // impresiona prin abilitățile de deplasare, dar avea limite în ceea ce privește agilitatea și dexteritatea. Limite care au fost depășite odată cu lansarea noii versiuni electrice a lui Atlas, în 2024. 

Cât ar costa un robot Atlas? Deocamdată nu e la vânzare, dar e posibil să ajungă rapid pe piață. Ca idee, prețul câinelui-robot Spot este de 74.500 de dolari, deci probabil că s-ar putea ajunge la 150.000 de dolari sau chiar mai mult pentru Atlas.

Boston Dynamics a menționat că intenționează să îl testeze în diverse medii de lucru și că va începe acest lucru în fabricile Hyundai. Asta și pentru că Hyundai a achiziționat un pachet majoritar la Boston Dynamics, în 2021, cu scopul de a crea un lanț de producție pentru robotică. De altfel, Hyundai își arătase apetența pentru robotică încă din 2019, când a prezentat la Consumer Electronics Show (CES) conceptul „Elevate”,// „Hyundai Walking Car Concept is the Future of the First Responder Industry”, hyundainews.com  // al unor mașini care să folosească „picioare” robotice pe teren accidentat. 

Alte două companii cu o istorie în domeniul roboticii, fie pentru că au colaborat cu Departamentul American al Apărării, fie cu NASA, sunt Apptronik// Site oficial: apptronik.com // și Agility Robotics.// Site oficial: agilityrobotics.com // 

Apollo. Foto: Apptronik

Apptronik a lucrat la mai multe proiecte de robotică pentru NASA, compania a fost implicată la un moment dat în proiectul Valkyrie, o platformă robotică pentru explorarea altor planete. Apptronik a lansat Apollo (172 cm, 72 kg) la jumătatea anului 2023. Între timp, ca parte a unui parteneriat al Apptronik cu Mercedes-Benz,// „Mercedes is trialing humanoid robots for ‘low skill, repetitive’ tasks”, theverge.com // Apollo va fi testat în fabricile producătorului auto german, pentru realizarea unor sarcini de complexitate redusă.

Digit. Foto: Agility / Ford

Agility a fost fondată în 2015 și a produs primul robot, Cassie, în 2016. Robotul umanoid actual al Agility, Digit (175 cm, 65 kg), a fost dezvăluit abia în 2019 și îmbunătățit ulterior. Digit costă 250.000 de dolari și e testat momentan în depozitele Amazon.// „Getting to know ‘Digit,’ the humanoid robot that Amazon just started testing for warehouse work”, geekwire.com // 

Optimus. Foto: Tesla

Din cursa roboților umanoizi nu puteau să lipsească, desigur, Elon Musk și Tesla. Optimus (173 cm, 57 kg), sau Tesla Bot, a fost anunțat la Ziua AI a Tesla din 2021,// „Tesla’s Optimus Humanoid Robot: What Investors Should Know”, fool.com // dar un prototip al acestuia a apărut abia în 2022. Tesla a pornit cu un avantaj major în această cursă, și anume demersurile derulate pentru a obține mașini autonome, susținute de dezvoltarea unei soluții AI in house. Momentan, câțiva roboți Optimus sunt testați în fabricile Tesla. Prețul avansat de Musk pentru un astfel de robot ar fi de 20.000 de dolari. (Elon Musk este un susținător al preluării unor sarcini de rutină de către roboți și al asigurării unui venit minim garantat pentru oameni, pe fondul intrării acestora pe piața muncii.)

Figure 01. Foto: Figure / BMW

Nu în ultimul rând, în cursa pentru roboții umanoizi a intrat și o altă companie americană, fondată în 2022, Figure,// Site oficial: figure.ai // care a adunat ingineri de la companii precum Boston Dynamics, Tesla, Waymo sau Google X, fapt ce probabil i-a permis lansarea primului model în aproximativ un an. Figure 01 (167 cm, 60 kg), prezentat în octombrie 2023, utilizează teleoperarea pentru a învăța sarcini noi. Figure a încheiat un parteneriat cu BMW și câțiva roboți sunt testați în fabricile producătorului auto.//„BMW testing Figure 01 humanoid at South Carolina automotive plant”, therobotreport.com // De asemenea, Figure lucrează cu OpenAI pentru a testa fezabilitatea utilizării modelelor de limbaj,// „Video: GPT-enhanced humanoid speaks and reasons as it works”, newatlas.com // astfel încât Figure 01 să se „înțeleagă” cu colegii umani.

CyberOne. Foto: Xiaomi

Companii din alte state care încearcă să țină pasul

Companiile americane nu sunt singurele competitoare în cursa roboților umanoizi. După cum e de așteptat, unele companii chineze, precum Unitree sau Xiaomi, sunt interesate de domeniu, dar și alte companii din Asia, Europa sau America de Nord s-au înscris în cursă. Lista din prezentul articol nu este completă, dar include companiile aflate într-un stadiu avansat de dezvoltare a roboților umanoizi pentru diverse medii de lucru.

H1. Foto: Unitree

În China Unitree, cu robotul H1 (180 cm, 47 kg) și Xiaomi cu CyberOne (177 cm, 52 kg) sunt cei mai importanți competitori. Unitree a prezentat recent o versiune îmbunătățită a lui H1, care nu e încă disponibil pentru comercializare (Unitree estima un preț de 90.000 de dolari), dar a intrat în Cartea Recordurilor ca fiind cel mai rapid robot umanoid.// „Unitree’s H1 sets world record as fastest humanoid robot at 7.38 mph”, interestingengineering.com // 

Xiaomi a prezentat CyberOne încă din 2022, având ca țintă un preț de comercializare de 70-80.000 de dolari, dar abia în 2024 robotul a ajuns la „maturitatea” necesară integrării în procesele de producție ale Xiaomi.// „Xiaomi plans to integrate its humanoid robot CyberOne in its manufacturing process”, gizmochina.com // 

GR-1. Foto: Fourier Intelligence

De asemenea, ar mai fi compania Fourier Intelligence, tot chineză, dar cu filială și în Singapore, care a prezentat în 2023 modelul GR-1 (165 cm, 55 kg). GR-1 ar urma să fie produs în o sută de exemplare,// „GR-1 general-purpose humanoid robot will carry nearly its own weight”, newatlas.com // care vor fi apoi testate și îmbunătățite în laboratoare de cercetare.

Neo. Foto: 1X Technologies

Și Europa are o companie cu demersuri avansate în domeniu, sprijinită (surpriză!) de OpenAI// „OpenAI-Backed 1X Wants to Put a Humanoid Robot to Work in Your Home”, decrypt.co // – 1x// Site oficial: 1x.tech // din Norvegia, care a venit cu un model propriu, Neo (160 cm, 30 kg). Neo este un model recent dezvoltat de 1x, care are la bază Eve, o altă platformă comercializată anterior de 1x în Europa și SUA.  

Phoenix. Foto: Sanctuary AI

Înapoi în America de Nord, există și un competitor canadian: Sanctuary AI, care a dezvoltat modelul Phoenix (170 cm, 70 kg). Sanctuary AI a expus o nouă versiune a Phoenix în aprilie 2024, urmând ca acești roboți să fie folosiți în fabricile auto Magna.// „Sanctuary’s new humanoid robot learns faster and costs less”, techcrunch.com // De asemenea, Sanctuary AI a pornit o colaborare cu Microsoft// „Sanctuary AI Announces Microsoft Collaboration to Accelerate AI Development for General Purpose Robots”, sanctuary.ai // pentru a utiliza soluțiile AI ale companiei în controlul roboților din seria Phoenix. 

Quo vadis, homo roboticus?

Probabil te întrebi de ce se lucrează la atât de mulți roboți umanoizi. Unii au apărut pe fondul unor necesități în domeniul medical (GR-1) sau al lipsei de personal pentru muncile repetitive (modelele care acum „lucrează”, de exemplu, în fabrici auto). De asemenea, avansul în diverse domenii (AI, noi materiale, energie) a accelerat descoperirile necesare pentru dezvoltarea unor modele cât mai aproape de configurația umană.

De ce configurația umană? Pentru a fi mai ușor „acceptați” și integrați în fluxurile de producție. Însă există deja o percepție negativă cu privire la utilizarea roboților umanoizi și la pericolul ca aceștia să „fure” joburile umane, dar ar mai fi nevoie de mult timp pentru a înlocui oamenii în derularea unor sarcini complexe. De asemenea, există o anumită temere cu privire la riscurile ca roboții să o ia razna și să facă rău, cum s-a întâmplat într-un incident de la fabrica Tesla din Austin.// „The Real Shocker in the “Robot Attacks Tesla Factory Worker” Story”, cleantechnica.com  //

Evoluția și succesul adoptării roboților umanoizi va depinde de mai mulți factori. Inteligența artificială generativă pare că va facilita programarea roboților, iar aceștia vor începe să „învețe”// „How roboticists are thinking about generative AI”, techcrunch.com // să primească indicații în limbaj natural sau pe baza unor filme de instruire. Tot AI generativă poate asigura comunicarea mult mai facilă cu „colegii umani”.

„Marșul” roboților umanoizi către piața muncii nu va putea fi oprit, dovada fiind creșterea investițiilor în domeniu și a numărului companiilor intrate pe această piață. Este un domeniu de urmărit, mai ales în contextul tandemului AI-robotică, în special prin prisma implicațiilor asupra muncitorilor înlocuiți și necesității găsirii unor soluții care să asigure o tranziție stabilă către automatizarea pieței muncii.



Text de

Costinel Anuța

A studiat informatică, management și relații publice si este interesat de noile tehnologii (AI, calculatoare cuantice, biotech)

ȘTIINȚĂ|OVERVIEW

Este inteligența artificială gata să demonstreze teoreme?

De
Noul Chat-GPT o1 de la OpenAI e un model AI conceput special pentru raționamente. Demonstrarea teoremelor matematice rămâne însă o problemă deschisă, deși progresul este semnificativ.
AI&ROBOȚI|SLOW FORWARD

Sam Altman controlează acum OpenAI, dar se chinuie să mențină interesul asupra AI

De
Pe măsură ce lumea realizează că inteligența artificială are nevoie și de altceva decât mai mulți bani, mai multă energie, mai multe computere, CEO-ul OpenAI se străduiește să păstreze vie flacăra speranței în „superinteligență acum”.
SPAȚIU|OVERVIEW

Sondele spațiale Hera și Europa Clipper sunt gata de lansare. Iată de ce să urmărești aceste misiuni

De
În octombrie, pornesc la drum două misiuni spațiale foarte interesante: una, parte a primului experiment de apărare planetară, cea de-a doua, parte a efortului oamenilor de știință de a afla dacă există viață extraterestră.
SPAȚIU|OVERVIEW

E posibil ca, acum jumătate de miliard de ani, Pământul să fi fost o planetă cu inel

De
O echipă de cercetători a găsit dovezi care vin în sprijinul ipotezei că Pământul ar fi avut în trecut un inel asemănător celor pe care le găsim în jurul planetelor gigante din Sistemul Solar.