Bloomberg via Guliver/Getty Images

Păstrarea vaccinurilor la temperaturi scăzute în timpul distribuției va fi dificilă, dar este cheia încheierii pandemiei

De Anna Nagurney 13.10.2020

O expertă în management operațional explică de ce distribuția a miliarde de doze ale vaccinului COVID-19 în timp util va fi extrem de complicată

La fel ca o bucată de pește proaspăt, vaccinurile sunt produse cu grad înalt de perisabilitate și trebuie păstrate la temperaturi exacte, foarte scăzute. Majoritatea vaccinurilor COVID-19 în curs în dezvoltare„Coronavirus vaccine: Moderna’s mRNA vaccine and Oxford’s adenovirus vaccine, explained”, vox.com – precum cele de la Moderna și Pfizer„Moderna and Pfizer’s COVID-19 vaccine candidates require ultra-low temperatures, raising questions about storage, distribution”, marketwatch.com – sunt vaccinuri de tip nou, bazate pe ARN.„Labs are experimenting with new – but unproven – methods to create a coronavirus vaccine fast”, theconversation.com Dacă se încălzesc sau se răcesc prea mult, se strică.„Why cold chain tracking and IoT sensors are vital to the success of a COVID-19 vaccine”, supplychaindive.com Și, la fel ca peștele, un vaccin stricat trebuie aruncat.

Acest articol a fost publicat în The Conversation și a fost tradus cu acceptul autoarei. 

Cum livrează, deci, companiile și serviciile de sănătate publică vaccinurile către oamenii care au nevoie de ele?

Răspunsul este ceea ce se numește lanțul frigorific al vaccinurilor, o rețea de distribuție care poate păstra vaccinurile la temperaturi controlate cu strictețe din momentul fabricării și până când sunt administrate unei persoane.

În cele din urmă, miliarde de oameni din întreaga lume„«When Will We Have a Vaccine?» — Understanding Questions and Answers about Covid-19 Vaccination”, nejm.org vor avea nevoie de vaccinul împotriva coronavirusului – și posibil de două doze ale acestuia.„Double COVID-19 Vaccine Doses May Be Needed for Guaranteed Protection from Novel Coronavirus”,  hospimedica.com Acest efort de vaccinare în masă va avea nevoie de un lanț frigorific complex, la o scară la care nu s-a mai operat până acum. Lanțul frigorific al vaccinurilor actual nu este pregătit pentru această sarcină, iar extinderea acestuia nu va fi una ușoară.

Problemele lanțului frigorific înseamnă compromiterea vaccinurilor

Cele mai multe vaccinuri trebuie păstrate la cel mult 0,5 grade Celsius„Vaccine Storage and Handling”, cdc.gov (PDF) de temperatura ideală. Vaccinurile tradiționale sunt de obicei depozitate la temperaturi  între 1 și 8 grade Celsius, dar unele dintre cele mai promițătoare vaccinuri împotriva COVID-19 trebuie ținute la temperaturi mult mai scăzute. Vaccinul de la Moderna trebuie păstrat la o temperatură de minus 20 de grade Celsius,„Moderna and Pfizer’s COVID-19 vaccine candidates require ultra-low temperatures, raising questions about storage, distribution”, marketwatch.com în timp ce vaccinul candidat de la Pfizer necesită o temperatură de minus 34 de grade Celsius. Acestea nu sunt temperaturi care se pot menține cu precizie.

Un studiu din 2019 a estimat că 25% dintre vaccinuri„How to become CEIV Pharma Certified”, iata.org sunt degradate în momentul în care ajung la destinație. Dacă un vaccin este expus la o temperatură în afara zonei ideale de temperatură și acest lucru este observat, acel vaccin este întotdeauna aruncat. Se întâmplă rareori să se rateze o greșeală de temperatură și unul dintre vaccinuri să fie administrat. Cercetările arată că aceste vaccinuri nu vor cauza efecte adverse,„Safety of vaccines that have been kept outside of recommended temperatures: Reports to the Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS), 2008–2012”, sciencedirect.com dar pot oferi o protecție redusă și ar putea necesita revaccinarea pacientului.

Greșelile de temperatură se datorează în mare transportului neadecvat, în lanțul frigorific, iar pierderile cauzate sunt estimate la 34,1 miliarde de dolari anual.„Why cold chain tracking and IoT sensors are vital to the success of a COVID-19 vaccine”, supplychaindive.com Dar acest număr nu ia în considerare costul – atât fizic, cât și financiar – al oricăror boli care ar fi putut fi prevenite prin livrarea în timp util a vaccinurilor de înaltă calitate.

Ca specialistă în management operațional, studiez lanțurile de distribuție ale produselor perisabileAutoarea a publicat volumul „Networks Against Time – Supply Chain Analytics for Perishable Products”, springer.com din industria farmaceuticăUn studiu semnat de autoare este „A supply chain generalized network oligopoly model for pharmaceuticals under brand differentiation and perishability”, sciencedirect.com și legătura cu calitatea produselor.Un alt studiul al autoarei este „Pharmaceutical supply chain networks with outsourcing under price and quality competition”, onlinelibrary.wiley.com Cu miliarde de vaccinuri necesare în pandemie,„Creating a COVID-19 vaccine is only the first step. It’ll take years to manufacture and distribute”, theconversation.com o rată ridicată de deteriorare ar duce la o imensă pierdere financiară și o întârziere imensă a vaccinărilor care ar putea conduce la decese și la o carantină globală prelungită.

Lanțul frigorific astăzi

Experții estimează că sunt necesare undeva între 12 și 15 miliarde de vaccinuri la nivel global. 

Momentan, lumea e capabilă să producă și să distribuie în jur de 6,4 miliarde de vaccinuri antigripale pe an.„Seasonal and pandemic influenza: global fatigue versus global preparedness”,  thelancet.com Experții estimează că în 2021 companiile vor produce în jur de 9 miliarde de vaccinuri COVID-19,„COVID-19 vaccines are likely to launch by the end of 2020”, mckinsey.com iar lanțul frigorific va trebuie să fie capabil să gestioneze această creștere imensă, alături de vaccinurile care se distribuie deja anual. 

Lanțul frigorific„Vaccine Storage and Handling”, cdc.gov necesită trei componente majore de infrastructură: avioane, camioane și depozite frigorifice. Modul în care infrastructura este conectată și utilizată depinde de locațiile în care se produce vaccinul și de unde este cerere.

Odată produs un vaccin COVID-19, va fi transportat imediat, cel mai probabil cu camionul, către mai apropiat aeroport adecvat. Deoarece un vaccin COVID-19 este deosebit de valoros și cu termen rapid de expirare, se presupune că se va transporta cu avionul atât țară, cât și în lume. După ce vor fi descărcate din avion, vaccinurile vor fi transportate cu camionul la unitățile corespunzătoare de depozitare, de unde se vor transporta în facilitățile de distribuție. Unele dintre vaccinuri pot fi expediate direct din depozite către instituțiile medicale unde vor avea loc vaccinările.

Pregătiri și soluții

Prin urmare, ce pot face companiile, agențiile de sănătate și guvernele pentru a extinde lanțul frigorific?

Primul pas va fi identificarea locului în care se vor fabrica vaccinurile. Dacă producția se face mai ales în străinătate, companiile vor trebui să folosească camioane și avioane pentru transportul în țările lor și pentru distribuirea ulterioară către alte țări.

De asemenea, există incertitudini cu privire la care dintre vaccinurile COVID-19 va fi aprobat primul.„Labs are experimenting with new – but unproven – methods to create a coronavirus vaccine fast”, theconversation.com Vaccinuri diferite vor necesita temperaturi diferite și proceduri diferite de manipulare. Prin urmare, personalul lanțului frigorific va avea nevoie de o pregătire diferită cu privire la modul de manipulare al fiecărui vaccin.

O altă întrebare este cât de frecvent va trebui efectuată livrarea la punctele de vaccinare.„Pharma’s other challenge: COVID-19 vaccine distribution”, pwc.com Acest lucru va depinde de capacitatea de refrigerare a organizațiilor și a spitalelor, de resursele de personal, de locurile în care se vor administra vaccinurile și de mulți alți factori, inclusiv durata de valabilitate a vaccinului în sine.

În cele din urmă, există simpla problemă a extinderii capacității de transport și depozitare.

Frigiderele obișnuite din restaurante pot ține temperatura între minus 15 și minus 23 de grade Celsius„The Proper Temperatures for Safe Commercial Refrigeration”,  jesrestaurantequipment.com și, pur și simplu, nu pot atinge temperaturile cerute de un produs precum vaccinul Pfizer. Va fi nevoie de echipament specializat.

Câteva companii mari de logistică, inclusiv UPS și DHL, deja investesc în noi facilități pentru gestionarea lanțului frigorific. UPS a creat o fermă frigorifică de 600 de frigidere„Now, ‘freezer farms’ for potential Covid-19 vaccine delivery”, pharmaceuticalcommerce.com capabile să atingă minus 26 de grade Celsius în apropierea huburilor UPS din Louisville, Kentucky și din Olanda. Fiecare frigider va fi capabil să păstreze 48.000 de doze ale vaccinurilor și poate păstra cu ușurință atât vaccinul Pfizer,„Pfizer may win the COVID vaccine race. But distributing it could be another matter”, abcnews.go.com cât și vaccinul de la Moderna la temperaturile scăzute necesare.Pfizer, Moderna’s coronavirus shot rollouts could freeze up, experts say, citing cold-storage needs”, fiercepharma.com 

În multe locuri,  nu este posibil să instalezi frigidere capabile să mențină temperaturile necesare vaccinului de la Pfizer, deci este esențial să fie create proceduri pentru a asigura o aprovizionare constantă pentru acele zone. 

Aeroporturile și companiile de logistică evaluează în acest moment„Frankfurt Airport well prepared for handling COVID-19 vaccine”, internationalairportreview.com dacă pot să răspundă acestor nevoi. Rămâne de văzut care vor fi concluziile.

Acestea sunt doar câteva dintre problemele majore și soluțiile potențiale, dar sunt zeci de scenarii interesante care pot apărea.

De exemplu, dacă guvernul american se va implica în distribuție, există posibilitatea ca vaccinurile să fie transportate de armată.„Preparing for the COVID-19 Vaccine and Considerations for Mass Distribution”, nga.org Accesul permanent la electricitate devine, de asemenea, esențial. În regiunile unde riscurile de incendiu duc la întreruperi de curent sau în țările în curs de dezvoltare cu rețele electrice cu probleme, se pot pierde mii de vaccinuri dacă pică curentul. Este de așteptat ca doar acele aeroporturi certificate pentru a manipula medicamente„Certification as pharmaceutical freight hub gives Miami International Airport advantage”, floridatrend.com vor putea să accepte astfel de transporturi valoroase, perisabile, deci e posibil să apară blocaje. Și, în cele din urmă, este posibil ca, din cauză că atâtea companii aeriene care se chinuie din cauza pandemiei,„400,000 Jobs Lost at Airlines During Coronavirus Pandemic”, bloombergquint.com să nu fie suficiente avioane active„World’s Supply Chain May Not Be Ready for COVID-19 Vaccine”, ttnews.com care să facă față necesităților de transport ale vaccinurilor.

Fiecare vaccin produs poate salva o viață și să aducă lumea mai aproape de o reîntoarcere la normal, dar să duci vaccinurile acolo unde este nevoie de ele nu va fi ușor. Pregătirea și întărirea lanțului frigorific pentru distribuirea vaccinurilor va face ca vaccinurile nu sunt irosite și va ajuta lumea să treacă mai repede peste această pandemie.

Traducere de Elisabeta Gedő


The Conversation este un site independent de știri și comentarii scrise de persoane din comunitatea academică. 



Text de

Anna Nagurney

Profesoară de managent operațional la John F. Smith Memorial, Universitatea Massachusetts Amherst

CORONAVIRUS|OVERVIEW

Vaccinul anti-COVID-19. Situația la zi.

De Mihai Ghiduc 19/10/2020
Peste 100 de companii lucrează la un vaccin care să ne scape de virusul SARS-CoV-2, însă găsirea unuia eficient nu e ușoară. Urmărim în acest articol situația, la zi, a cursei pentru vaccin.
CORONAVIRUS|SCIENCE REPORT

Coronavirus Science Report#43: Mega-studiul OMS contrazice datele despre eficiența remdesivirului

De Ionuț Preda 16/10/2020
Primele rezultate ale mega-studiului OMS pentru tratamente nu arată bine pentru niciunul dintre candidații testați, dar se bat cap în cap cu rezultatele testelor de fază târzie pentru remdesivir.
CORONAVIRUS|OVERVIEW

Ce sunt anticorpii monoclonali și ce perspective au ca tratament pentru COVID-19?

De Ionuț Preda 15/10/2020
Examinăm principalele informații despre cel mai discutat tratament anti-COVID-19 al ultimelor săptămâni.
CORONAVIRUS|SCIENCE REPORT

Coronavirus Science Report #42: Câștigătoarea Nobelului pentru chimie lucrează la un test rapid pentru COVID-19

De Mihai Ghiduc 09/10/2020
Un test bazat pe CRISPR ar putea fi eficient, au fost publicate date despre remdesivir, au apărut noi dovezi că adolescenții pot fi superspreaderi.