5 filme SF despre dictatură, totalitarism și alte neplăceri10 min read
Te uiți la alegerile prezidențiale și nu mai înțelegi nimic? Ia o pauză…
Dacă tot sunt în trend discuțiile și spaimele legate de regimuri totalitare, poate n-ar strica o listă cu cinci filme SF care se preocupă (și îngrijorează) în acest sens. De la o satiră despre Uniunea Sovietică la suprarealism patriarhal, de la arderea cărților de un regim totalitar la controlul natalității sau un concurs pe viață și pe moarte între condamnați la închisoare, pentru divertisment.
Kin-dza-dza!
Să încep cu rușii. Regizat de georgianul Georgiy Daneliya, satira asta nonconformistă și extravagantă urmărește doi prieteni din Uniunea Sovietică, care sunt teleportați pe o planetă îndepărtată numită Pluk, aflată în galaxia Kin-dza-dza. Aici, locuitorii vorbesc o limbă minimală și sărăcia e extremă, societatea e profund stratificată, dominată de ritualuri și reguli absurde – spre exemplu, culorile diferite ale pantalonilor sunt folosite pentru a distinge clasele sociale.
Deși e plasat într-un decor futurist, critica sa e limpede la birocrația sovietică, discriminare, oligarhie, materialism și câte și mai câte, iar umorul absurd scoate la suprafață natura arbitrară a regulilor și comportamentelor umane. În același timp, personajele trăiesc un sentiment constant de alienare, atât pe planeta străină, cât și în societatea de unde provin, o reflecție a izolării resimțite de mulți în timpul regimurilor autoritare. Dar, hei, e doar o comedie!
Detalii pe iMDB | Per total: 7/10 | Știință & Tehnologie: 6/10
The Lobster
În caz că n-ai săpat în filmografia regizorului grec Yorgos Lanthimos mai departe de popularul Poor Things (sau, poate, nici măcar), îți recomand un SF plasat într-un viitor distopic, unde societatea impune un regim strict pentru menținerea ordinii. Una dintre aceste măsuri e ca persoanele singure să fie trimise într-un hotel izolat, unde au la dispoziție 45 de zile pentru a găsi un partener, pentru, nu-i așa?, buna rânduire.
Dar, cum e un film al lui Lanthimos, filmul are, inevitabil, un twist suprarealist: cei care eșuează sunt transformați în animale la alegerea lor și eliberați în sălbăticie. În centrul atenției e arhitectul David (Colin Farrell), recent divorțat, cam anxios, cam antisocial, care alege să fie transformat în homar dacă nu reușește să-și găsească perechea. Acesta reușește să evadeze, dar nimerește din lac în puț, într-o comunitate de loneri (singuratici), indivizi care resping ideea de relații romantice. Cu toate astea, David se îndrăgostește, totuși, de o femeie (Rachel Weisz), iar lupta lor antisistem va fi una dificilă.
Disponibil pe Max | Per total: 8/10 | Știință & Tehnologie: 6/10
Fahrenheit 451
Ghici ce? Cititul e periculos. Asta e intriga principală a filmului regizat de unul dintre reprezentanții de seamă ai noului val francez, François Truffaut, și bazat pe romanul omonim al lui Ray Bradbury. Acțiunea se desfășoară într-un viitor, cum altfel?, distopic, în care cititul e considerat periculos, iar cărțile sunt interzise pentru a proteja societatea de „idei nocive”. Cam cum i s-ar interzice apa lui Călin Georgescu, să nu mai aibă acces la informație.
Protagonistul, Guy Montag (Oskar Werner), e unul dintre pompierii care au această datorie ingrată. La început, Montag își îndeplinește îndatoririle fără prea multă autoreflexie, însă o va întâlni pe Clarisse (Julie Christie), o tânără care gândește liber, care îl provoacă să-și reevalueze atât meserie, cât și propria moralitate, și să pună la îndoială regimul opresiv. E o temă pe care ai mai văzut-o, mai mult sau mai puțin, și în alte filme, dar mai ales în Equilibrium. Un remake al filmului a apărut în 2018, cu Michael B. Jordan în rolul principal, și e disponibil pe Max. Ești liber să alegi.
Detalii pe iMDB | Per total: 8/10 | Știință & Tehnologie: 7/10
CITEȘTE ȘI: 7 filme SF subestimate din secolul XXI
What Happened to Monday
Povestea are loc într-un viitor apropiat, în care suprapopularea și resursele limitate au forțat guvernele să implementeze o politică strictă a copilului unic, cunoscută sub numele de Child Allocation Act. Sub supravegherea unei autorități condusă de Nicolette Cayman (Glenn Close), copiii „în plus” sunt capturați și criogenați, sub pretextul conservării lor pentru viitor.
În centrul atenției sunt șapte surori identice, numite după zilele săptămânii, crescute, în secret, de bunicul lor, Terrence Settman (Willem Dafoe). Acesta le-a învățat să împartă o singură identitate și să iasă din casă doar în ziua corespunzătoare numelui. Lucrurile se complică când Monday dispare în mod misterios. Celelalte surori încep să o caute și, dintr-una într-alta, descoperă o conspirație vastă, care le pune viața în pericol și expune brutalitatea regimului totalitar. Și chiar mai mult decât atât: filmul e o critică aspră la adresa regimurilor care folosesc crizele globale ca justificare pentru restrângerea libertăților personale.
Detalii pe iMDB | Per total: 6/10 | Știință & Tehnologie: 7/10
The Running Man
Aș propune și ceva mai relaxant. Și ce poate fi mai relaxant decât Arnold Schwarzenegger, într-un concurs de care pe care, într-un 2019 futurist, dar totalitar, în care cea mai populară emisiune TV e The Running Man, un joc mortal în care mai mulți condamnați la închisoare trebuie să evadeze dintr-o arenă periculoasă, fiind vânați de „gladiatori moderni”, care încearcă să-i elimine?
Filmul, deși fără mari pretenții, dar distractiv, e un comentariu subtil despre felurile în care mass-media poate fi folosită ca instrument de control. Prin intermediul show-ului sângeros, guvernul distrage atenția de la problemele reale, promovând violența ca spectacol și pedepsind dizidenții, în direct, pentru amuzamentul maselor. Apărut în anii ’80, filmul regizat de Paul Michael Glaser mai poate fi văzut și ca o satiră (involuntară?) la tendința culturii moderne de a glorifica violența în divertisment și despre efectele, indubitabil negative, ale acesteia asupra societății.
Detalii pe iMDB | Per total: 6/10 | Știință & Tehnologie: 6/10