National Geographic

Focul iubirii. Când pasiunea pentru vulcani învinge instinctul de conservare21 min read

De Adriana Moscu 03.03.2023, ultima actualizare: 04.03.2023

Vulcanologii Katia și Maurice Krafft și-au găsit sfârșitul în timpul erupției vulcanului Unzen din Japonia, în 1991. Documentarul „Focul iubirii”, nominalizat la Oscaruri în 2023 și difuzat de Disney+, vorbește despre viața lor.

Maurice și Katia Krafft s-au cunoscut în 1966, în timpul studiilor la Universitatea din Strasbourg, și s-au căsătorit patru ani mai târziu, în 1970. Ea, cu o dublă specializare în fizică și chimie, el, geolog, și-au petrecut luna de miere la Stromboli, unde au fotografiat erupția vulcanului sicilian pe care Maurice îl văzuse pentru prima oară când avea șapte ani, într-o vizită cu familia,în Italia.

Pasiunea celor doi soți pentru erupțiile vulcanice i-a transformat rapid în staruri care făceau turul televiziunilor, in anii 1970, ca să vorbească despre munca lor. Nu era scopul lor principal să devină vedete, însă celebritatea îi ajuta să primească susținere pentru ceea ce aveau de gând să facă, literalmente, până în ultima clipă a vieții: să vâneze erupții vulcanice și să le filmeze în detaliu, cât mai de aproape.

Au urmat două decenii de pionierat în imagini cu lavă și cenușă, surprinse în timpul celor peste 140 de erupții din întreaga lume la care au asistat cei doi.

Sara Dosa (The Last Season, The Seer & The Unseen) este o regizoare și producătoare americană pasionată de relația dintre om și natură și câștigătoare a unor premii Emmy, Independent Spirit Award și Peabody. Cel mai recent documentar al său, Focul iubirii, spune povestea cuplului de vulcanologi francezi, întinsă pe 21 de ani, dintr-o perspectivă pe cât de romantică, pe atât de plină de adrenalină.

Katia și maurice Krafft. Foto: National Geographic

Prinși într-un vulcanic triunghi amoros

Neinteresați să aibă copii, potrivit propriilor declarații, dar prinși, practic, într-un triunghi amoros (dragostea unuia pentru celălalt și a amândurora pentru vulcani) cei doi oameni de știință au început să viziteze vulcanii activi înșirați pe tot globul, legați de un interes comun pentru lumea naturală, dar și de o singurătate inefabilă (transformată în depresie, pe alocuri, așa cum recunosc chiar ei) pe care au reușit să o tempereze fiind împreună.

Oricât de mult ai fi tentat să îi asociezi pe cei doi cu imaginea „omului de știință nebun”, lipsit de orice instinct de conservare, documentarul Sarei Dosa nu te lasă să faci asta, pentru că nu pune etichete. Mai degrabă, le zugrăvește povestea ca pe o aventură intimă care se desfășoară, ce-i drept, permanent, însoțită de zgomotul de fond al naturii dezlănțuite. Soții Krafft nu sunt înfățișați ostentativ, nu sunt mistuiți de pasiunea comună, sunt doar curioși și aventuroși.

Escapadele lor sunt pline de umor („E greu pentru vulcanologi să trăiască împreună. E vulcanic! Erupem des”, spune Maurice într-o filmare de arhivă). De altfel, filmul abundă de imagini în care cei doi par că se distrează pe seama preocupărilor lor excentrice – îi poți vedea cum prăjesc ouă peste magma răcită sau cum se „bronzează” în lumina reflectată de râurile de lavă ale vulcanilor roșii, doar în costume de baie. Dincolo de abordarea asta care pare relaxată, Katia și Maurice sunt totuși conștienți de iminența morții: „Dacă o să moară, prefer să-i fiu alături”, spune Katia într-un interviu.

Savanți sau cineaști?

Regizoarea Sara Dosa nu apelează la reconstituiri dramatice – fie vorba între noi, are material original suficient de spectaculos pentru a te ține cu ochii țintă la ecran 90 de minute. Folosește în schimb imagini de arhivă și se ajută, ocazional, de animații, care accentuează spiritul ludic și umorul special al cuplului de vulcanologi. De altfel, în afară de câteva cadre noi ale directorului de fotografie Pablo Alvarez-Mesa, întregul film este compus din imagini de arhivă filmate de soții Krafft între 1970 și 1980, multe dintre ele surprinse la marginea vulcanilor în erupție. Cele peste 200 de ore de filmare de atunci, împreună cu 50 de ore de apariții TV, sunt  păstrate acum de octogenarul Bertrand Krafft, fratele mai mare al vulcanologului dispărut.

În condițiile tehnice de acum aproape jumătate de secol, fără drone la îndemână, e cu atât mai impresionant felul în care cei doi exploratori au știut să jongleze cu aparatura  într-un mediu deloc prietenos, cu temperaturi extrem de ridicate, în apropierea unor vulcani care aruncă gaz acid.

Katia Krafft. Foto: National Geographic

Un omagiu adus filmelor franceze New Wave

Focul iubirii pare un omagiu adus filmelor franceze New Wave atât prin structura sa mai relaxată, cât și prin opțiunile de editare. Chiar și naratoarea, actrița Miranda July, își folosește calm, aproape șoptit timbrul vocii, într-o antiteză perfectă cu imaginile cu iz apocaliptic pe care ți le insuflă vederea unei erupții de foarte aproape. S-ar putea să-ți placă, s-ar putea să ți se pare că bruiază întrucâtva povestea printr-un contrast mult prea căutat.

Frumusețea imaginilor, cu roșuri intense saturate, ca niște picturi de Jackson Pollock în mișcare, este clar potențată de tehnica restaurării. N-a fost o treabă ușoară. Imaginile pe cameră de 16 milimetri filmate de Katia nu aveau o calitate foarte bună. Cu toate astea, echipa nu a abuzat de postprocesare sau curățarea peliculei, ci a păstrat, pe cât posibil, fidelitatea materialului original. De altfel, documentarul vorbește despre imagini surprinse în momente în care viața celui care filmează s-ar putea termina în orice secundă, iar câteva firicele de praf nu fac decât să le întărească veridicitatea.

Chiar și așa, unele secvențe arată de parcă ar fi rupte din filme retro SF, mai ales când familia Krafft poartă costumele argintii de protecție împotriva incendiilor. Contribuie la senzația asta de balans între vintage și modern, între real și suprarealism, și abundența de trucuri vizuale folosite pentru a face trecerea de la o scenă la alta – adesea, ecranul e împărțit în două –, dar și coloana sonoră în care instrumente electronice își fac sporadic simțită prezența.

În plus, niciuna dintre imaginile filmate de Katia pe 16 milimetri nu avea sunet. Zgomotul lavei a fost adăugat în întregime de echipa care a realizat documentarul. Versiunea finală se bazează pe un amestec de efecte FoleyÎn post-producția unui film, a unei emisiuni TV sau a unui joc video, artiștii Foley folosesc obiecte obișnuite pentru a crea efecte sonore extraordinare. „The strangest Foley sounds in cinema”, acmi.net.au și o bibliotecă de înregistrări de teren despre care designerul de sunet, Patrice LeBlanc, a spus că au fost acumulate de-a lungul a 30 de ani.„They Loved Volcanoes and Each Other”, nytimes.com Folosirea sunetului nu a fost străină pentru Katia și Maurice: în unele dintre filmele lor, soții Krafft au folosit efecte sonore sau voice-over, sau le-au rulat în timp ce Maurice ținea prelegeri despre ele.

Mai mult vânători de erupții vulcanice, mai puțin academicieni

La scurt timp după ce și-au încep aventura, cei doi oameni de știință au învățat să facă distincția între două tipuri diferite de vulcani. Tipul „roșu”, cu puternicele sale râuri de lavă purpurie, era, paradoxal, mai spectaculos și mai înfricoșător, dar, în realitate, mai puțin periculos decât tipul „gri”, cu detonarea sa explozivă de cenușă, pietre și praf, care te puteau înghiți într-o clipă – ceea ce s-a și întâmplat cu soții Krafft în Unzen.