FYI

Perseverance a trimis înapoi filmarea amartizării și prima înregistrare audio de pe Marte

De Ionuț Preda 23.02.2021

La câteva zile după ce a aterizat cu succes pe suprafața marțiană, roverul NASA Perseverance a transmis înapoi un clip al procedurii de amartizare, o imagine panoramică a craterului Jezero dar și primele înregistrări audio efectuate pe suprafața Planetei Roșii.

Camere situate la bordul roverului și pe ansamblul de aterizare au surprins partea finală a coborârii vehiculului pe planetă, inclusiv partea în care acesta este pus printr-un sistem de cabluri la suprafața lui Marte.

Totodată, roverul a trimis și o primă imagine panoramică de 360° a zonei în care a amartizat, craterul Jezero.

În premieră, unul dintre microfoanele atașate roverului au înregistrat ambianța de pe Marte. NASA a urcat două versiuni ale înregistrării pe Soundcloud, una dintre ele fără sunetele produse de rover. Vântul marțian poate fi auzit timp de câteva secunde:

Poți citi mai multe detalii despre Perseverance, obiectivele misiunii și echipamentele pe care le are la bord în materialul pe care l-am dedicat roverului. Dacă vrei să afli mai multe despre roverele care au amartizat în trecut, avem și un articol despre ce au reușit ele să descopere despre Marte.

Sci-Memo: Grafenul, o alternativă pentru metalele rare folosite în ecranele touchscreen

Cercetători din Marea Britanie susțin că au creat o structură OLED în care grafenul înlocuiește indiul, un metal mult mai rar și care nu poate fi extras în mod sustenabil, cu peformanță similară pentru tehnologiile touchscreen; telescopul James Webb și-a desfășurat cu succes componentele majore și are destul combustibil rămas pentru a-și dubla durata misiunii; supernovele ar fi putut influența evoluția vieții de pe Pământ, prin efectul pe care îl au asupra schimbărilor climatice.

Sci-Memo: Desfacerea telescopului James Webb decurge fără mari probleme

Operaționalizarea telescopului James Webb are loc cu unele ajustări, dar fără mari sincope; turmele de cai sălbatici dau dovadă de structuri sociale complexe, observate până acum în afara omului doar la primate și balene; a fost descoperit cel mai mare calup de planete interstelare din istorie.

FYI: Unul dintre cei mai mari ghețari dă semne de colaps

Un ghețar din Antarctica dă semne că și-ar putea accelera procesul de destrămare în următorul deceniu, cu efecte semnificative asupra nivelului apelor; sonda NASA Parker a devenit primul obiect creat de om care a intrat în atmosfera solară; cea mai mare rețea de canioane de pe Marte ascunde cantități vaste de apă înghețată sub sol.

FYI: Asteroidul care a provocat sfârșitul dinozaurilor a lovit planeta într-o primăvară

Cercetări din statul american Dakota de Nord au stabilit anotimpul în care asteroidul Chixculub a lovit Pământul, impact care a dus la dispariția dinozaurilor; a fost observată o nouă galaxie care pare să nu aibă materie întunecată; NASA a lansat un nou sistem de monitorizare a asteroizilor periculoși.