Mobile gaming: Cu doar 4,99 lei poți fi mai sărac cu 4,99 lei19 min read

Mindcraft Stories | 03.06.2019

Olivia Vereha, Co-fondator Code for Romania

Provin dintr-o familie extinsă (a se citi gașcă de prieteni) de gameri. Gameri serioși, cu sute, poate mii de ore de WoW, LoL, Magic și alte nume grele. Nu am reușit niciodată să mă pregătesc cu ei de vreun raid și până și la Minecraft am eșuat lamentabil din primele trei nopți în care am uitat să mă adăpostesc. Ciudata grupului, „aia care nu vrea să încerce”, „ei, nu te pricepi, ești Gică Contra”. În realitate, chiar sunt complet incapabilă. Istoria mea cu jocurile pe calculator a început cu Pentix și s-a oprit după era Miniclip, iar ultimul supraviețuitor de pe hard este Chicken Invaders. Ediția de Crăciun, bineînțeles. Revin la el cum revin la Home Alone de fiecare dată când încep colindele prin scara blocului.

Dar nu pot spune același lucru despre toate jocurile de pe mobil. În 2016, Wired scria că „jumătate din banii pe care îi încasează industria jocurilor pe mobil provine de la 0,19% dintre jucători”. Eu mă aflu, încă de pe vremea aceea, în acei 0,19%. De la Jewels la QuizUp și Tetris –  sigur mă găsiți în leaderboard-urile lor. Mă joc zilnic, mă joc în medie 60 de minute pe zi și, cel mai tragic, plătesc adesea. Hai să vorbim despre asta.

4,99/9,99/24,99/99,99

„M-am jucat un an de zile un MMORPG care se cheamă Order and Chaos 2 Redemption, un joc în care ești presat să plătești ca să poți câștiga și deja am cheltuit aproape 1.000 de dolari în microtranzacții. Da, sunt o victimă a acestui sistem, iar acest joc chiar acaparează oamenii ușor de manipulat ca mine. Mereu te simți presat să devii mai puternic și ajungi să plătești mai mulți bani ca să obții chestii mai bune. Am ieșit din joc, chiar mi-am șters caracterul ca să pot să scap de dependența asta toxică, dar câteva luni mai târziu nu am putut să mai rezist și am reînceput să joc și să și plătesc din nou.”

Citatul de mai sus este postarea de pe Quora a unui jucător, postare care nu este deloc una neobișnuită în anul 2019. Totuși, de ce plătim? Și câți dintre noi plătim?

La o scurtă privire aruncată aspura domeniului, vedem că industria de jocuri exclusiv pentru dispozitive mobile nu stă deloc rău. Statele Unite sunt fruntașe la numărul de jucători, cu 79% din toți utilizatorii de smartphone având cel puțin un joc instalat, iar clasamentul continuă cu Japonia unde 69% dintre cei peste 66 de milioane de useri se joacă pe mobil. Cu asemenea cifre, este și normal că și veniturile să nu fie tocmai mărunțiș.

Am încercat să înțeleg de ce mă joc pe mobil și nu pe alt dispozitiv și de ce, chiar dacă sunt obosită în creierii dimineții, înainte să adorm pentru că mă duc la serviciu în mai puțin de patru sau cinci ore, trebuie musai să:

●      Nu uit să îmi pun scutul peste castel și să răspund pe chat în Lords Mobile

●      Nu uit să pun la făcut încă 20 de răsaduri de căpșuni în Township și 6 baloți de furaje la vaci

●      Să mai joc un quiz în QuizUp ca să nu îmi pierd locul 1 pe România la categoria Internet Culture

●      Să mai avansez un nivel de Jumbline.

●      Să mai clocesc trei ouă de dinozaur (da, mă joc și Merge Dragons)

Total gratuit: 60 de minute

Total cu 12,99 lei cheltuiți: 30 de minute și 300 de puncte de XP, un cufăr cu recompense, 6 sticle în plus de lapte și o poziție urcată în top.

De unde aceste cifre?

Întâi să înțelegem, măcar la un nivel superficial de ce ne jucăm pe telefon. Iată câteva motive care sunt general valabile pentru jocurile mobile. Vom discuta în alt articol despre diferențele dintre tipurile de jocuri, de utilizatori și de tipurile de monetizare.

Ne jucăm pentru că e accesibil. În pat, în bucătărie, în metrou, în autobuz, la birou, la baie (în special, recunoașteți). Nu depinzi de un laptop, de o masă, de mouse, de nimic din ceea ce te-ar putea face să te simți inconfortabil.

Ne jucăm pentru că e simplu: pentru foarte mulți jucători casual, jocurile pe calculator sunt prea complexe, de aceea le resping. Pe mobil, totul se rezolvă cu un tap, un drag&drop și un long press. Cine n-ar vrea să urce în clasament atât de ușor? Și să nu uităm de părinții și bunicii noștri. Dacă aș avea un bănuț pentru fiecare moment în care ați dat ochii peste cap când ați văzut o notificare pe Facebook de la mamele voastre în care vă cer o viață în Candy Crush, aș putea să plătesc foarte multe item-uri și speed-ups în jocurile mele. Cu toții ne putem juca pe mobil.

Ne jucăm pentru că ne place competiția, dar și comunitatea: vrem să rezolvăm un puzzle în sub cinci minute, vrem să găsim toate obiectele ascunse în Jane’s Adventure înainte să se termine timpul, vrem să terminăm toate nivelurile cu cel puțin trei stele în Toon Blast și vrem să ne vedem avatarul acolo în top. În același timp, multe jocuri au o comunitate foarte bine închegată, unde se leagă în timp prietenii și se nasc conversații pe care altfel nu am avea cum să le experimentăm. Se formează grupuri, triburi, clanuri în care suntem acceptați exclusiv pe baza skill-urilor noastre de a juca și devenim parte dintr-o echipă – mică sau mare – care în timp dezvoltă relații foarte strânse.

Ne jucăm pentru că ne plac personajele, poveștile și designul: Looney Toons, Simpsons, Game of Thrones, Avengers. Suntem fani ai personajelor, așa că avem parte de un stimul în plus să ne instalam un nou joc atunci când vedem o figură cunoscută. Alte jocuri sunt pur și simplu splendide – de exemplu, Monument Valley! Alte jocuri au povești foarte bine scrise în spate și/sau sunt amuzante. Motivele sunt nenumărate.

Ne jucăm pentru că avem nevoie de pauze: unul dintre cele mai mari beneficii ale jocurilor pe mobil este că ne forțează să intrăm în universul lor și să ne concentrăm pe taskuri complet distincte față de realitatea noastră. Ne desprind cu totul și ne ajută să dăm un reset atunci când suntem blocați în câte o problemă care pare nerezolvabilă, ne ajută să ne destresăm și ne dă o recompensă atunci când credem că nu suntem suficient de buni. În joc, mereu reușim să facem level up. Fie că plătim sau nu pentru asta.

Obiceiul de a plăti

Strategia de bază de conversie a microtranzacțiilor exploatează toate cele de mai sus folosindu-se de unul dintre cele mai simple și cunoscute modele de creare a obiceiurilor, modelul Hook. Acest model are patru componente – stimul, acțiune, recompensă variabilă și investiție. Să vă dau un exemplu.

 

Te loghezi în joc și ești instruit pentru modul în care trebuie să îndeplinești task-urile. Vei reuși să avansezi foarte repede prin primele 15-20 de niveluri până când ți se termină energia sau item-urile ajutătoare (hint-uri, tot felul de bonusuri sau elemente care te ajută să obții scorul cel mai bun la fiecare etapă a jocului). Deja ești prins la acest moment, îți place jocul, ai timp la dispoziție și iată, acum că ai ajuns în impas primești o ofertă care îți spune că, dacă te uiți la un video, primești destulă energie cât să mai joci un nivel. Te uiți cale de 29 de secunde la o reclamă pentru un alt joc foarte similar sau care e dezvoltat de aceeași companie și poți juca mai departe. Mai urci un nivel și ești din nou în aceeași ipostază. Nicio problemă, poți invita un prieten să joace și el și mai primești destulă energie să mergi și mai departe.

Deja, dacă ai îndeplinit cu brio primele două acțiuni de a investi un minim de efort pentru a primi ceva la schimb doar din dorința de a te juca în continuare, ești candidatul ideal. Următoarea ofertă va cuprinde o opțiune gratuită – dar care, de obicei, nu mai are o recompensă suficientă cât să joci încă un nivel – și multe alte oferte extrem de accesibile, pentru doar câțiva lei și 99 de bani în coadă. Prima recompensă pe care o vei primi în joc pentru prima ta plată reală va fi copleșitoare, îți va permite să avansezi destul cât să fim siguri că ești prins de joc. Pe măsură ce vei continua să achiziționezi pachete și oferte, acestea vor scădea sau vor crește, în funcție de frecvența cu care te joci, de frecvența cu care plătești și de nivelul de dificultate la care ai ajuns. În plus, cele mai multe jocuri adaugă și o presiune de timp pe aceste oferte. Doar azi vei putea lua toate aceste recompense cu doar 9,99 lei. Mâine vor fi 24,99. Ieftin ca braga.

În loc de concluzie

Dacă aș încheia materialul acesta cu un set de sfaturi, aș fi proverbialul ciob care ține o cuvântare oalei sparte. Cu nici 12 ore în urmă, pentru 4,99 lei am primit o nouă clădire în Township iar acum sunt pe locul 4 în cooperativa mea de prieteni online. Mi-am setat o limită de microtranzacții pe care să nu o depășesc lună de lună, mi-am limitat cardul din Google Play și, periodic, scad acel prag de plată. Rezultatul e predictibil, pe măsură ce scade suma de bani pe care o plătesc în joc, crește numărul de jocuri pe care le am pe mobil. Dar despre asta, cu altă ocazie.

Sunt Olivia Vereha și mă găsiți cel puțin 12 ore pe zi la Code for Romania, unde mă ocup de user experience, design & everything nice când vine vorba de coordonare. Dacă vrei să întorc instantaneu capul după tine pe stradă, strigă ceva despre UX, jocuri pe mobil, jurnalism sau Imagine Dragons. Vom fi prieteni.