Credit foto: Snap Inc.

Noii „ochelari-spectacol” ai Snapchat și realitatea ta, augmentată11 min read

Monica Georgescu | 20.08.2019

Sunt sigură că și tu ți-ai dorit – nu o dată – ca ceea ce vezi cu ochii tăi să fie prins într-o poză „ca prin magie”. Tehnologia actuală îți permite să faci asta și chiar mai mult!

Zilele trecute, Snap Inc. – compania care deține platforma de socializare Snapchat – a dezvăluit cea mai nouă versiune a unor ochelari de soare inteligenți, dotați cu două camere foto-video, care permit utilizatorilor să înregistreze videoclipuri și imagini în 3D și să le împărtășească cu prietenii.

Ochelarii-spectacol – sau „Spectacles” (un joc de cuvinte care combină termenul de spectacol cu un sinonim arhaic pentru ochelari, spectacles) – sunt în acest moment la a treia versiune, care promite să ofere utilizatorilor mult mai mult decât posibilitatea de a face poze sau a înregistra filmulețe fără a scoate telefonul din buzunar.

Realitate sau realitate modificată?

Rețeaua de socializare Snapchat a devenit populară pentru că a oferit utilizatorilor posibilitatea de a aplica diferite filtre pozelor, filtre care transformă de multe ori radical felul cum arătăm. Compania care deține rețeaua de socializare nu a uitat de unde a pornit totul – de la poze transformate, modificate ca să arate o realitate mai aproape de ideal sau… de o lume magică și complet diferită.

Astfel, versiunea a treia a ochelarilor inteligenți Spectacles permite utilizatorilor să aplice filtre de realitate augmentată pe imagini și video, ceea ce înseamnă că efectele apar ca și cum ar face parte din lumea reală. În plus, noua cameră 3D îți permite să adaugi profunzime imaginilor și să vizionezi un videoclip din unghiuri diferite.

Viața ta – memorabilă sau memorată?

La o simplă apăsare a unui buton situat în partea de sus pe rama ochelarilor, utilizatorul poate face o poză sau înregistra un videoclip. Ochelarii inteligenți au o memorie internă de 4GB, care permite stocarea a peste 1.000 de imagini sau aproape 100 de filmulețe, la o calitate HD.

Ochelarii pot face peste 200 de poze sau aproape 100 de filmulețe cu o singură încărcare. Iar atunci când bateria este stoarsă, tot ce trebuie să faci este să lași ochelarii să se odihnească o oră în tocul lor special. Tocul ochelarilor poate încărca complet gadgetul de patru ori până când va necesita la rândul său o încărcare. Asta înseamnă că noile gadgeturi îți permit să faci aproape 1.000 de poze pe zi sau peste 300 de filmulețe, fără să trebuiască să te conectezi la un cablu de încărcare sau de descărcare.

Pentru a pune lucrurile în perspectivă, trebuie să știi că Neil Armstrong, primul om care a pășit pe Lună, apare în doar cinci fotografii!

Filtre pentru augmentarea realității

Pozele și clipurile filmate cu ajutorul lentilelor ochelarilor sunt apoi sincronizate cu telefonul mobil. De acolo, utilizatorul le poate posta pe Snapchat sau pe alte rețele de socializare, inclusiv pe YouTube.

În aplicația Snapchat, utilizatorul poate edita imaginile și filmulețele făcute cu ajutorul ochelarilor, aplicând o serie de filtre. Compania a lansat o serie de filtre de realitate augmentată, special pentru această ocazie, și spune că noi opțiuni vor fi adăugate periodic, spre deliciul utilizatorilor. Unul din filtrele speciale pentru filmări arată ca și cum o creatură magică – o pasăre fantastică, similară unui Phoenix – te urmărește peste tot, integrându-se în realitatea filmată. Un exemplu că Snapchat nu a uitat care a fost detaliul care i-a adus faima!

Un alt detaliu demn de menționat: atunci când alegi să filmezi folosind ochelarii inteligenți, un indicator luminos se aprinde deasupra camerei, anunțându-i discret pe cei din jur că sunt filmați. Este o soluție de compromis, menită să fie oarecum liniștitoare pentru cei care se tem de un viitor în care orice mișcare, orice ieșire în parc sau pe stradă ar putea fi surprinsă de lentila unui aparat foto și postată online de utilizatorii avizi de faimă și statut de influencer.

Accesorii inteligente la un preț pe măsură

Ochelarii Spectacles 3 sunt făcuți din oțel inoxidabil și vor fi disponibili în două variante de culoare: negru și o nuanță „minerală”, aurie. Dar includerea unei a doua camere HD și a tehnologiei care permite filmarea 3D vine cu un preț pe măsură.

Compania a anunțat că noua generație de ochelari inteligenți se va comercializa la prețul de 380 de dolari. Reprezentanții companiei au explicat că prețul este menit să reflecte tehnologia avansată inclusă în dispozitive, dar și în reconfigurarea platformei online pentru a permite accesarea caracteristicilor de realitate augmentată.

O perspectivă diferită

Trebuie spus că, până în acest moment și în ciuda prețului de etichetă semnificativ mai mic, ochelarii inteligenți nu au avut un mare succes la public.

Prima versiune a ochelarilor Spectacles cu cameră foto inclusă a fost lansată în 2016 și avea un preț de 150 de dolari. Compania a supraestimat cererea pentru acest tip de gadgeturi, înregistrând pierderi de aproape 40 de milioane de dolari. În ciuda acestui rateu, compania a continuat să lanseze noi modele.

Snap a introdus o a doua versiune a ochelarilor, rezistentă la apă, în 2018. Gama avea două modele, sub denumirile Veronica și Nio, la preţul de 200 de dolari bucata. Snapchat nu a raportat pierderi pe aceste modele, dar încasările nu au fost nici de această dată spectaculoase.

Acum, cu cea de-a treia versiune a ochelarilor inteligenți, Snap a ales să se adresează unui segment de public diferit. Compania spune ca accesoriile vor fi în ediție limitată si că ele se adresează unui grup restrâns și select de indivizi creativi, cu un stil aparte.

Cu siguranță, prețul semnificativ mai mare al noilor ochelari inteligenți va limita accesibilitatea produsului în rândul publicului de bază al companiei. Aplicația Snapchat are un public tânăr și foarte tânăr, recrutat cu precădere din rândul copiilor si adolescenților. Pe de altă parte, aceasta mișcare ar putea să fie una inteligentă, daca ne gândim că Snap Inc vrea să-și pună la punct tehnologia de realitate augmentată înainte de a crește adresabilitatea acesteia.



Monica Georgescu

Jurnalist medical și de știință, cu un interes special pentru medicina bazată pe dovezi.