De ce este importantă achiziția Fitbit de către Google?13 min read

De Monica Georgescu 04.11.2019, ultima actualizare: 19.03.2020

Zilele trecute, Google a anunțat că a negociat achiziția companiei producătoare de tehnologie purtabilă Fitbit, contra sumei de 2,1 miliarde de dolari. Vorbim despre o tranzacție-record și de o ofertă de nerefuzat făcută de Google. Compania a fost dispusă să plătească 7,35$ pe acțiune – cu aproape 20% peste valoarea de piață a companiei Fitbit la momentul tranzacției.

Dar ce înseamnă de fapt această uriașă achiziție, dincolo de suma colosală plătită? De ce vrea Alphabet Inc. (compania-mamă a Google) să dețină o companie producătoare de fitness trackers și tehnologie wearable?

În primul rând, achiziția Fitbit înseamnă că Google intră în forță pe segmentul de dispozitive purtabile și tehnologie wearable. Această poziție pune compania în competiție directă cu Apple. Până în acest moment, Apple și al său Apple Watch dețin supremația pe zona de tehnologie purtabilă.

La rândul său, compania Fitbit are o poziție avantajoasă pe această piață și o reputație bună, în special în categoria dispozitivelor de tip „fitness tracking”, fără a excela însă pe segmentul ceasurilor inteligente.

Doi contra unu

Achiziția Fitbit de către Google poate schimba acest clasament și poate crea o poziție importantă pentru echipa Google-Fitbit. Dincolo de faimosul dicton „unde-s doi, puterea crește”, atunci când ai de partea ta toate resursele deținute de Google, nu prea ai cum să pierzi.

 „Cu ajutorul resurselor deținute de Google, Fitbit va putea să aducă mai multă inovație în zona de tehnologie purtabilă, să evolueze mai rapid și, implicit, să facă sănătatea mai accesibilă tuturor oamenilor. Sunt foarte entuziasmat pentru ce urmează!”, a declarat directorul executiv al companiei Fitbit, James Park.

La rândul său, și Google are multe de câștigat din această tranzacție. Poate că nu știați asta, dar compania a lansat o versiune a sistemului de operare Android Google – Wear OS – special concepută pentru ceasuri inteligente și alte dispozitive purtabile. În acest moment, sistemul de operare poate rula pe mai multe modele de ceasuri, însă Google nu îl comercializează încă pe un dispozitiv propriu de tip flagship. Achiziția Fitbit poate rezolva această problemă.

 „Noi credem că cea mai bună tehnologie este insesizabilă, nedetectabilă, dar în același timp capabilă să-ți ofere asistență pe tot parcursul zilei și de fiecare dată când ai nevoie. Dispozitivele purtabile – precum ceasurile inteligente și dispozitivele de fitness tracking – fac exact acest lucru. Îți oferă posibilitatea să verifici dintr-o privire când ai următoarea ședință și în același timp te ajută să-ți monitorizezi nivelul zilnic de activitate. De-a lungul anilor, Google și partenerii săi au făcut progrese în sectorul de tehnologie wearable, cu Wear OS și Google Fit, dar acum avem ocazia de a investi și mai mult în aceste tehnologii. În plus, avem oportunitatea de a lansa pe piață tehnologii purtabile create chiar de Google”, a explicat Rick Osterloh, vicepreședintele diviziei de Dispozitive și Servicii a companiei Google, în comunicatul de presă oficial, dat publicității la 1 noimebrie.

Lupta acerbă pentru date medicale

Achiziția Fitbit de către Google are deci potențialul de a schimba pe termen lung piața dispozitivelor purtabile inteligente. Piață care, la rândul său, este în plină schimbare, redefinire și dezvoltare.

În ultima perioadă, ceasurile inteligente și dispozitivele de fitness tracking sunt tot mai frecvent folosite pentru monitorizarea stării de sănătate, colectarea de date medicale și chiar ca instrumente de diagnostic.

Un exemplu perfect în acest sens vine tot de la Apple, care a integrat în ceasurile sale inteligente senzori pentru monitorizarea unor parametri medicali. Dincolo de numărul de pași și nivelul zilnic de activitate fizică, ceasurile Apple pot monitoriza acum pulsul purtătorilor și pot face electrocardiograma, oferind posibilitatea de depistare precoce a tulburărilor de ritm cardiac.

Anul trecut, au fost date publicității rezultatele celui mai amplu studiu clinic bazat pe tehnologii inteligente purtabile. Apple Heart Study a înrolat peste 400.000 de americani – deținătorii unui telefon mobil și unui ceas Apple. Studiul a încercat să demonstreze utilitatea ceasurilor inteligente în depistarea precoce a aritmiilor – tulburări periculoase de ritm cardiac.

La rândul său, Fitbit nu a rămas mai prejos. Anul acesta, în luna august, compania a semnat un contract cu Guvernul din Singapore pentru a furniza brățări de fitness și servicii de consiliere în primul program de sănătate publică bazat pe tehnologie wearable. Programul ar putea să includă până la un milion de utilizatori.

Vorbim deci despre cantități impresionante de date medicale relevante, date care ar putea fi folosite într-o gamă largă de aplicații, mai mult sau mai puțin…”ortodoxe”.

Achiziția Fitbit pune aceste date medicale valoroase în mâinile companiei Google, care deține deja o cantitate uriașă și diversă de informații despre toți utilizatorii săi. Se conturează deci o imagine care are potențialul de a ne înspăimânta. Însă Google ne spune să stăm liniștiți…

Se poate abține Google să nu știe tot?

În comunicatul de presă în care anunță achiziția, Google promite că nu va vinde datele colectate de Fitbit unor terți și că nu le va folosi pentru a servi reclame „personalizate” (și mai mult) utilizatorilor săi. De asemenea, Google spune că va permite utilizatorilor Fitbit să revizuiască și să șteargă datele personale colectate de dispozitivele inteligente Fitbit.

Se ridică însă întrebarea: se poate abține Google să nu știe tot? Este oare posibil ca datele noastre personale (și medicale) – chiar și anonimizate – să rămână cu adevărat anonime odată ce Google are acces la ele?

Răspunsul nu este unul ușor de dat. Și se pare că declarația făcută de companie nu l-a convins nici pe congressmanul american David Cicilline, liderul comisiei antitrust care investighează în acest moment practicile Google.

Un alt vot de neîncredere vine tot din SUA, unde în urmă cu câteva luni a fost demarat un proces colectiv: Centrul medical al Universității din Chicago a fost acuzat de încălcarea legislației privind securitatea datelor cu caracter personal prin partajarea către Google a unor date medicale. Datele au fost anonimizate, însă principalul argument al acuzării a fost faptul că datele respective pot fi identificate foarte ușor de Google pe baza informațiilor pe care compania deja le deține. Acest argument arată în primul rând neîncrederea în creștere a populației, dar și a autorităților, în practicile trustului gigant.

Rămâne ca Google să dovedească că poate să aibă grijă de datele noastre personale, fără a profita de ceea ce „știe”. Companiei îi va fi foarte greu să producă această dovadă.

Și Facebook a vrut să cumpere Fitbit, dar Google a oferit mai mult

Achiziția companiei Fitbit de către Google a fost știrea săptămânii în lumea tech. Însă o știre „pe surse” publicată în The Information arată că și Facebook a fost interesată de achiziție. Se pare însă că oferta finală făcută de Google a fost de două ori mai mare decât cea făcută de Facebook.

Nu vă lăsați păcăliți – această informație nu are caracter anecdotic! Ea arată cât de mare este interesul marilor companii care activează în zona de tech pentru crearea unei prezențe pe piața dispozitivelor purtabile inteligente.

Tehnologia purtabilă este viitorul! Iar achiziția Fitbit de către Google afirmă clar și răspicat acest lucru.

MONEY|FYI

Coin Toss: Valoarea bitcoin a atins un nou nivel record

De
Criptomonedele sunt din nou în atenția tuturor, femeile din România au ajuns pentru prima dată să câștige mai mult decât bărbații, iar viitorul interviurilor de angajare va implica inteligența artificială.
MONEY|FYI

Coin Toss: Companiile de tech continuă valul de concedieri, iar AI-ul ar putea fi parte din problemă

De
Disponibilizările în sectorul tech continuă, Sam Altman are nevoie de 7 triliarde de dolari pentru a revoluționa industria semiconductorilor, iar un preot catolic îl învață pe Papa care-i treaba cu AI-ul.
MONEY

„Investiți 1.100 RON pentru profit garantat!” Cum sunt păcăliți românii cu reclame deepfake

De
Deepfake-uri cu personalități publice din România sunt promovate nestingherit pe Youtube și Facebook. În Parlament se discută o lege pentru a limita fenomenul, iar rețelele de socializare răspund încet problemei.
MONEY|SCI-FACTS

6 fraude care au zguduit lumea afacerilor tech din SUA

De
De la colapsul recent al FTX și falimentul Theranos la cele mai absurde povești din bula dotcom, domeniul tech din SUA a fost mereu o țintă pentru fraude elaborate