Birdwatching. ArtMarie via Guliver/Getty Images

Cum să interacționezi cu păsările: hrănirea păsărilor și birdwatching urban9 min read

De Valentina Nicolae 03.07.2020, ultima actualizare: 19.05.2021

Află cum să hrănești corect păsările din orașe și unde poți face birdwatching în mediul urban.

În afară de porumbei, ciori, vrăbii și pescăruși, știi ce alte păsări locuiesc în orașele mari? Eu nu, până să stau de vorbă cu Andreea Oprea, care se ocupă de comunicare la Societatea Ornitologică Română (SOR). De fapt, în București sunt 190 de specii cuibăritoare, în trecere și de iarnă, conform înregistrărilor SOR. Iar la nivelul întregii țări, avem aproximativ 400 de specii de păsări. „Din acestea”, spune Andreea, „365 sunt cu apariție regulată, din care 251 sunt cuibăritoare la noi, 68 sunt în pasaj, adică le vedem doar când migrează spre alte țări, și 46 pot fi văzute iarna.” Mai găsim, pe lângă acestea, undeva la 35 de specii care sunt accidentale, cu apariții sporadice. Numărul acestora din urmă se modifică, însă, și în funcție de norocul și experiența observatorilor, explică Andreea.

Cum să hrănești păsările

Unele păsări rămân și iarna în oraș și, pentru acestea, SOR a amplasat hrănitoriÎn cadrul proiectului România prinde aripi sor.ro în marile parcuri din București – Carol, IOR, Herăstrău, Tineretului – și din zece alte orașe din țară. „Au grijă de ele voluntarii noștri, le alimentează cu semințe crude, pentru că iarna, mai ales dacă este una grea și geroasă, păsările insectivore nu mai au cum să-și procure hrana și trebuie ajutate.” Când iarna e mai blândă, e indicat să le lași să se descurce singure. Există și varianta să-ți amplasezi o hrănitoare acasă, dar trebuie să ai grijă să o alimentezi regulat, din noiembrie până în martie.Găsești aici indicații despre cum să-ți faci una: sor.ro. Sau poți să cumperi una gata construită: sor.ro „Păsările învață că într-un anume loc e o sursă de mâncare și, dacă tu le-o iei, ele își vor consuma multă energie să găsească altă sursă și pot chiar să moară în această căutare”. Pe timpul verii poți să le pui apă ca să bea sau să facă baie.

E important să știi că nu e bine să hrănești păsările cu pâine sau alte produse de panificație. E comună imaginea oamenilor care împart un covrig cu porumbeii în parc, dar „păsările nu au sistemul digestiv făcut pentru așa ceva. Ele mănâncă, dar după aceea au indigestie. Nici păsările de apă, nici zburătoarele mici nu trebuie hrănite cu pufuleți și pâine.“

Andreea spune că, în momentul de față, colegii ei de la SOR, lucrează la un atlas al păsărilor din București,Mai multe detalii despre proiect sor.ro după ce, în 2017, au înregistrat păsările din Cluj-Napoca. „E foarte multă muncă, pentru că asta presupune ani întregi în care monitorizezi păsările și vezi ce specii vin, cum și unde cuibăresc. Până să spui că ceva se întâmplă trebuie să ai mai mulți ani de studiu în spate. De exemplu, avem acum un proiect, «Uite barza!», prin care monitorizăm berzele printr-o aplicație. De câțiva ani pare că se întorc mai repede primăvara și de-asta, anul ăsta, am dat drumul la monitorizare mai din timp. Deocamdată, nu putem, însă, să spunem sigur că așa este.”

Birdwatching în mediul urban

Dacă vrei să faci birdwatching, îți trebuie, în primul rând, un binoclu (sau o lunetă, dar asta e mult mai scumpă). „Hainele sunt importante”, explică Andreea Oprea. „Ele trebuie să fie confortabile, de drumeție, în culori neutre sau cât mai apropiate de cele ale naturii, ca să nu te vadă păsările”. Încălțămintea trebuie să fie și ea adecvată zonei unde mergi – bocanci sau cizme, ceva comod. La fel de important este să nu faci zgomot. „Un aspect esențial, dacă vrem să vedem păsări, este să nu le deranjăm, să nu mergem foarte aproape de ele, pentru că le stresăm.”

SOR recomandă să-ți iei și un caiet de teren cu tine și să-ți notezi în el observațiile de peste zi. „E bine să te uiți la detaliile de penaj ale păsărilor, de pe cap, de la ochi, picioare și să ți le notezi în caiet, ca apoi să cauți informații despre ele.” Poți să-ți iei cu tine și un determinator de păsări, adică un atlas unde sunt înregistrate speciile care pot fi întâlnite la noi. Dacă vrei să le și fotografiezi, lucrurile se complică și devin mult mai scumpe – dar asta e deja altă poveste.

În București, poți să faci birdwatching în parcurile mari: Herăstrău, IOR, Carol, Tineretului și în Delta Văcărești. „Nu-ți trebuie decât un binoclu, un carnețel și un determinator. Și să ciulești bine urechile”, încheie Andreea.

Valentina Nicolae

Reporter pe teme sociale la Școala9. A învățat meserie la Casa Jurnalistului. A publicat în Șapte Seri, VICE, Scena9, Men's Health, Krautreporter, Freie Presse.

MEDIU|TENDINȚE

Îți poate afecta sănătatea praful saharian care ajunge tot mai des în România?

La începutul lunii aprilie, praful saharian a ajuns din nou în România. Specific mai ales sezonului cald, acest fenomen a devenit tot mai prezent în lunile „reci”, din cauza creșterii temperaturilor globale.

Premieră juridică: Elveția, găsită vinovată de încălcarea drepturilor omului în cazul schimbărilor climatice

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a emis o decizie istorică în favoarea a 2.000 de femei elvețiene în vârstă, care au dat în judecată guvernul pentru lipsa acțiunilor împotriva schimbărilor climatice.

Doar 57 de companii sunt responsabile pentru 80% din emisiile globale de CO₂

Un raport recent arată că 57 de companii producătoare de petrol, gaze, cărbune și ciment sunt direct implicate în 80% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, de la semnarea Acordului de la Paris privind schimbările climatice din 2016 încoace. China și Rusia poluează cel mai mult.
MEDIU|QUICK QUESTION

După ce au speriat Parisul, ploșnițele „au ajuns” și în Micul Paris. Dar chiar e o problemă?

Mai ții minte panica pe care presupusa invazie a ploșnițelor a semănat-o în 2023 printre parizieni? Aceeași situație pare să se repete acum în România.