FYI -Science / Există viață la un kilometru sub un strat de gheață

De Mihai Ghiduc 19.02.2021

Antarctica creaturi ciudate foraj

Foto (CC-BY): Griffiths, Anker, Linse, Maxwell, Post, Stevens, Tulaczy and Smith

Creaturi bizare sub gheața Antarcticii

Nu, nu e vorba de o lume subterană, ca-n romanele lui Jules Verne, ci de creaturi mult mai mici, aproape microscopice. Chiar și așa, acelea nu aveau ce căuta unde le-au găsit recent niște cercetători – cel puțin după teoria care spune că la 900 de metri sub un strat de gheață nu sunt condiții propice dezvoltării vieții.

Cu toate acestea, conform unui studiu publicat în Frontiers of Marine Science, cercetătorii au descoperit, după ce au săpat un puț de aproape un kilometru, un bolovan pe care trăiau atașate câteva specii staționare, unele asemănătoare spongierilor, altele potențial necunoscute. În condițiile în care gheața bloca practic orice lumină, temperaturile erau negative, iar locul descoperirii era la 260 de km de un ocean deschis, existența acelor animale ridică mai multe întrebări, decât să dea răspunsuri.

Însă, încă o dată, viața arată că este prezentă în cele mai bizare locuri, chiar și în cele în care nu te-ai așteptat.

ALTE DESCOPERIRI, PE REPEDE ÎNAINTE

ADN de mamut siberian – cel mai vechi genom descifrat

Un grup de cercetători au anunțat în Nature că au secvențiat AND-ul unui mamut siberia care a trăit acum mai bine de 1.000.000 de ani. Până acum, cel mai vechi ADN secvențiat provenea de la un cal de acum 560-780 de mii de ani (da, marja de eroare 20 de ori mai mare ca durata civilizației umane).

Lemn transparent

O nouă metodă de a produce lemn transparent a fost propusă în Science Advances. Metoda clasică folosește clorit de sodiu, însă slăbește lemnul și produce deșeuri greu reciclabile. Noua metodă folosește apă oxigenată și radiații UV, iar lemnul transparent obținut lasă să treacă 90% din lumină și de 50 de ori mai rezistent. Ideea ar putea avea aplicații practice în construcții și arhitectură.

Dinozaurii au dispărut din cauza unei comete?

Impactul de acum 66 de milioane de ani care a dus la dispariția dinozaurilor a fost provocat de o bucată desprinsă dintr-o cometă, cred autorii unui raport publicat în Nature. Echipa de la Centrul pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusetts, propune ipoteza unei comete de gheață care s-a apropiat prea tare de soare, iar o bucată din aceasta a lovit în zona actualei peninsule Yucatán din Mexic.

Schimbările climatice au provocat pandemia

Un studiu publicat în Science of the Total Environment spune că epidemia de SARS și pandemia de SARS-2-CoV ar putea fi o consecință a schimbărilor climatice. Cercetători de la Departamentul de Zoologie al Universității Cambridge spun că modificările climei au schimbat obiceiurile și ecosistemele liliecilor din regiunea chineză Yunnan, Laos și Myanmar, iar acest lucru a crescut riscul ca virușii să sară de la o specie la alta și să se răspândească pe continentul asiatic.

Poți urmări digestul FYI și pe pagina noastră de LinkedIn. Click & follow: Mindcraft Stories.

FYI – Robots / Robotul care nu are nevoie de circuite electronice

De Ionuț Preda 25/02/2021
Pe lângă speciile spongiforme descoperite în cel mai puțin prielnic vieții loc din Antarctica, știința ne propune o nouă metodă de a face lemn transparent și o altă ipoteză pentru extincția dinozaurilor. Cercetătorii au descifrat ADN-ul unui mamut și cred că pandemia e provocată de lilieci care s-au mutat din cauza schimbărilor climatice. Creaturi bizare …

Perseverance a trimis înapoi filmarea amartizării și prima înregistrare audio de pe Marte

De Ionuț Preda 23/02/2021

LIVE: NASA încearcă să plaseze roverul Perseverance pe Marte

De Ionuț Preda 18/02/2021
NASA va încerca azi să își plaseze un nou rover pe Marte, Perseverance, al cincilea din istoria agenției.

Războiul știrilor. Facebook vs Australia

De Mihai Ghiduc 18/02/2021
Gigantul social media a anunțat aseară că a blocat accesul australienilor la știrile locale și internaționale, în urma unei adoptării de către parlament a unei legi care nu i-a picat bine.