FYI -Science / Există viață la un kilometru sub un strat de gheață

De Mihai Ghiduc 19.02.2021

Pe lângă speciile spongiforme descoperite în cel mai puțin prielnic vieții loc din Antarctica, știința ne propune o nouă metodă de a face lemn transparent și o altă ipoteză pentru extincția dinozaurilor. Cercetătorii au descifrat ADN-ul unui mamut și cred că pandemia e provocată de lilieci care s-au mutat din cauza schimbărilor climatice.

Antarctica creaturi ciudate foraj

Foto (CC-BY): Griffiths, Anker, Linse, Maxwell, Post, Stevens, Tulaczy and Smith

Creaturi bizare sub gheața Antarcticii

Nu, nu e vorba de o lume subterană, ca-n romanele lui Jules Verne, ci de creaturi mult mai mici, aproape microscopice. Chiar și așa, acelea nu aveau ce căuta unde le-au găsit recent niște cercetători – cel puțin după teoria care spune că la 900 de metri sub un strat de gheață nu sunt condiții propice dezvoltării vieții.

Cu toate acestea, conform unui studiu publicat în Frontiers of Marine Science, cercetătorii au descoperit, după ce au săpat un puț de aproape un kilometru, un bolovan pe care trăiau atașate câteva specii staționare, unele asemănătoare spongierilor, altele potențial necunoscute. În condițiile în care gheața bloca practic orice lumină, temperaturile erau negative, iar locul descoperirii era la 260 de km de un ocean deschis, existența acelor animale ridică mai multe întrebări, decât să dea răspunsuri.

Însă, încă o dată, viața arată că este prezentă în cele mai bizare locuri, chiar și în cele în care nu te-ai așteptat.

ALTE DESCOPERIRI, PE REPEDE ÎNAINTE

ADN de mamut siberian – cel mai vechi genom descifrat

Un grup de cercetători au anunțat în Nature că au secvențiat AND-ul unui mamut siberia care a trăit acum mai bine de 1.000.000 de ani. Până acum, cel mai vechi ADN secvențiat provenea de la un cal de acum 560-780 de mii de ani (da, marja de eroare 20 de ori mai mare ca durata civilizației umane).

Lemn transparent

O nouă metodă de a produce lemn transparent a fost propusă în Science Advances. Metoda clasică folosește clorit de sodiu, însă slăbește lemnul și produce deșeuri greu reciclabile. Noua metodă folosește apă oxigenată și radiații UV, iar lemnul transparent obținut lasă să treacă 90% din lumină și de 50 de ori mai rezistent. Ideea ar putea avea aplicații practice în construcții și arhitectură.

Dinozaurii au dispărut din cauza unei comete?

Impactul de acum 66 de milioane de ani care a dus la dispariția dinozaurilor a fost provocat de o bucată desprinsă dintr-o cometă, cred autorii unui raport publicat în Nature. Echipa de la Centrul pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusetts, propune ipoteza unei comete de gheață care s-a apropiat prea tare de soare, iar o bucată din aceasta a lovit în zona actualei peninsule Yucatán din Mexic.

Schimbările climatice au provocat pandemia

Un studiu publicat în Science of the Total Environment spune că epidemia de SARS și pandemia de SARS-2-CoV ar putea fi o consecință a schimbărilor climatice. Cercetători de la Departamentul de Zoologie al Universității Cambridge spun că modificările climei au schimbat obiceiurile și ecosistemele liliecilor din regiunea chineză Yunnan, Laos și Myanmar, iar acest lucru a crescut riscul ca virușii să sară de la o specie la alta și să se răspândească pe continentul asiatic.

Poți urmări digestul FYI și pe pagina noastră de LinkedIn. Click & follow: Mindcraft Stories.

FYI - Prin modificarea ARN-ului, recoltele de cartofi și orez pot crește cu 50%

Versiuni mai productive ale plantelor de cartof și orez au fost obținute prin modificarea ARN-ului acestora în laborator, problemele de auz ar putea fi un factor semnificativ de risc pentru demență și o exoplanetă tânăr cu disc de praf a fost detectată direct în observații astronomice pentru prima dată.

Harta țărilor aflate în zone de risc epidemiologic

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a actualizat lista țărilor aflate în zone de risc epidemiologic, valabilă începând cu 25 iulie.

VIDEO Jeff Bezos a reușit să ajungă în spațiu cu o rachetă Blue Origin

Fondatorul Amazon Jeff Bezos a reușit, marți, să ajungă în spațiu cu o rachetă a propriei companii spațiale Blue Origin, în urma unui zbor care a durat aproximativ zece minute

FYI - Implantul neuronal care „citește” mintea pacienților paralizați

Un nou implant neuronal poate decoda cuvinte direct din creierul pacienților paralizați care nu pot vorbi, o altă nouă tehnologie ar putea converti semnalele neuronale în unele wireless, fără a necesita operație sau un implant, iar infecțiile virale ar putea fi contracarate cu „capcane” fabricate din propriul nostru ADN.