FYI: Un nou material textil ar putea răci corpul cu cinci grade

De Ionuț Preda 13.07.2021

Un nou material textil ar putea ajuta la răcirea corpului în zilele caniculare, un astronom amator a descoperit posibila lună cu numărul 80 al lui Jupiter, iar o altă lună, de data aceasta a lui Saturn, are concentrații de metan suspicios de mari, care îi fac pe cercetători să considere că ar putea susține microorganisme.

Citește despre toate acestea și alte noutăți din lumea științei în noua ediției de FYI:

Răcire radiativă

Wikimedia Commons

Materialul textil care te răcește în zilele caniculare

O echipă de cercetători de la mai multe universități din China susține că a reușit să creeze un material textil care poate răci temperatura corpului cu până la cinci grade sub expunere solară directă, publicând rezultatele experimentului în Science.

Materialul este alcătuit dintr-o combinație de acid polilactic și o fibră sintetică presărată cu nanoparticule de dioxid de titaniu. Combinația transformă oarecum țesătura într-o oglindă care reflectă radiațiile vizibile, cele UV și cele în infraroșu apropiat. Dar, și mai important, se folosește de radiația infraroșie de undă medie (MIR) pentru a accentua efectul de răcire.

MIR-ul, radiație emanată în mod natural de piele, nu este absorbită de moleculele din aer, precum infraroșul apropriat, și răcește obiectele prin care trece, precum și împrejurimile acestora. De acest fenomen, numit răcire radiativă, se folosesc și alte produse cu proprietăți de răcire, precum acoperișuri, vopsele sau pelicule de plastic speciale.

Materialul textil creat de cercetătorii chinezi absoarbe căldura corporală și o transformă în MIR, emanând acest tip de infraroșu către exterior. Pentru a-l testa, cercetătorii au creat o vestă compusă pe o parte din materialul textil special și pe cealaltă din bumbac alb din aceeași grosime.

Un voluntar a îmbrăcat vesta direct pe piele și a stat direct în lumina Soarelui timp de o oră, după care i-a fost măsurată temperatura corporală. Autorii studiului au observat că pielea acoperită de materialul special a fost cu aproape 5° C mai rece decât cea care s-a aflat sub partea de bumbac a vestei.

Vor fi necesare studii ulterioare pentru a vedea, însă, dacă materialul răcește la fel de eficient din mers, având în vedere că răcirea radiativă a fost testată riguros până acum doar pe obiecte statice. Un avantaj ar fi, însă costurile, autorii estimând că procesul de fabricare al țesăturii ar fi doar cu 10% mai scump decât cel al textilelor obișnuite.

O nouă lună a lui Jupiter, descoperită de un astronom amator

Kai Ly, un astronom amator care anul trecut a reușit să „găsească” patru luni joviene pe care astronomii nu le-au mai putut observa după descoperirea lor inițială, susține acum că a găsit un satelit al lui Jupiter necatalogat până în prezent.

Astronomul a studiat un set de observații al sateliților lui Jupiter, captate prin Telescopul Canada-Franța-Hawaii în 2003. Așa a descoperit obiectul EJc0061, pe care l-a identificat în grupul Carme – un grup de luni care orbitează planeta în direcția opusă rotației sale –  în mai multe zile din luna februarie. Pe baza poziției acestuia, a reușit să-i calculeze o orbită potențială, confirmată ulterior, când a descoperit obiectul în imagini captate în martie și aprilie 2003.

Informațiile au fost suficiente pentru a căuta corpul în observații efectuate după 2003. Ly l-a descoperit pe orbita estimată de 76 de ori până în 2018, suficient pentru a-l putea considera o lună a gigantului gazos, cu orbită de 1,9 ani. L-a denumit S/2003 J24 și a raportat descoperirea către ramura Uniunii Astronomice Internaționale care omologhează oficial corpuri celeste de dimensiune redusă.

Dacă va fi omologată, noua lună va deveni al 80-lea satelit cunoscut al lui Jupiter, precum și primul descoperit de un astronom amator. Este posibil, însă, ca numărul real de luni ale gigantului să fie mult mai ridicat. În septembrie 2020, o echipă de astronomi canadieni a prezentat dovezi pentru încă cel puțin 45 de sateliți naturali nedetectați ai planetei, și a estimat totodată că sute de astfel de luni ale lui Jupiter vor putea fi observate în viitor cu telescoape mai puternice.

Curiosul caz al metanului de pe o lună a lui Saturn

Sonda NASA-ESA Cassini, aflată într-o misiune extinsă de cercetare a lui Saturn și a sateliților săi, a făcut o descoperire interesantă pe una din lunile înghețate ale planetei inelare, Enceladus. Cassini a analizat materialul împroșcat în atmosfera satelitului de o serie de gheizere de la suprafața sa și a găsit o concentrație ridicată de dihidrogen, dioxid de carbon și metan – cel din urmă, aflat în cantități neașteptat de mari.

Un studiu recent pe baza observațiilor sondei, publicat în Nature Astronomy, susține că această concentrație ar putea indica o activitate microbiană în izvoare hidrotermale subterane de pe Enceladus asemănătoare celor de pe Pământ. În cazul planetei noastre, o astfel de activitate hidrotermală poate produce metan datorită unor microorganisme care transformă dioxidul de carbon în acest gaz printr-un proces numit metanogeneză,

Conform autorilor, concentrația de metan descoperită de Cassini nu poate fi explicată prin procese cunoscute de producție abiotică a gazului, dar este consistentă cu o eventuală prezență a metanogenezei. În același timp, ar putea fi vorba și de un proces chimic încă necunoscut care nu depinde de microorganisme extraterestre.

ALTE ȘTIRI DIN LUMEA ȘTIINȚEI

Campaniile de împădurire ar putea crește incidența ploilor în Europa

Un studiu publicat în Nature Geoscience a estimat că acțiunile de împădurire ale unor zone agricole din Europa ar putea crește incidența ploilor de vară cu 6,7-7,6%, în medie, pe întreg continentul. Autorii au folosit un model statistic la scară continentală pentru a estima schimbările de precipitații care apar în urma împăduririlor. Efectul ar putea fi atins în cazul unei creșteri uniforme cu 20% a suprafețelor împădurite din Europa. Noile păduri ar crește cantitatea de precipitații și în regiuni îndepărtate datorită vânturilor, în special pe parcursul verii.

Libelulele își pierd modelele de pe aripi din cauza schimbărilor climatice

Încălzirea globală forțează unele specii să se adapteze noilor temperaturi în moduri inedite. Libelulele fac parte din această categorie, conform unui studii publicat în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences, care sugerează că masculii speciei au început să-și piardă, gradual, o parte din modelele complexe de culoare neagră de pe aripi.

Conform cercetării, insectele produc mai puțină melanină necesară acestor modele. Din cauza culorii, modelele atrag căldura, crescând temperatura corporală a libelulelor și deteriorându-le parțial țesuturile din aripi.

Doar că acest mecanism de adaptare ar putea avea o consecință nefastă: modelele sunt folosite de femele pentru a recunoaște masculii, iar cercetătorii se tem că dispariția modelelor ar putea afecta, pe termen, procesul reproductiv al insectelor.

Rubrica FYI prezintă pe scurt descoperirile, studiile și știrile care au marcat lumea științifică în săptămâna precedentă.

Harta țărilor aflate în zone de risc epidemiologic

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a actualizat lista țărilor aflate în zone de risc epidemiologic, valabilă începând cu 25 iulie.

VIDEO Jeff Bezos a reușit să ajungă în spațiu cu o rachetă Blue Origin

Fondatorul Amazon Jeff Bezos a reușit, marți, să ajungă în spațiu cu o rachetă a propriei companii spațiale Blue Origin, în urma unui zbor care a durat aproximativ zece minute

FYI - Implantul neuronal care „citește” mintea pacienților paralizați

Un nou implant neuronal poate decoda cuvinte direct din creierul pacienților paralizați care nu pot vorbi, o altă nouă tehnologie ar putea converti semnalele neuronale în unele wireless, fără a necesita operație sau un implant, iar infecțiile virale ar putea fi contracarate cu „capcane” fabricate din propriul nostru ADN.

LIVE Richard Branson încearcă să ajungă în spațiu cu Virgin Galactic

Antreprenorul englez Richard Branson va încerca, duminică, să treacă de limita atmosferei terestre, ca parte a unui zbor-test cu un avion spațial al propriei companii Virgin Galactic, ce își propune pe viitor să ofere servicii de turism spațial.