Microcentralele din România amenință biodiversitatea

De Mihai Ghiduc 01.06.2021

Jumătate dintre cele aproape 600 de microhidrocentrale din România sunt amplasate în situri Natura 2000 sau în zone protejate, arată un studiu efectuat de specialiști de la Institutul pentru Ecologia Apelor Dulci și Pescăriilor de Interior (IBN) din Leibnitz, împreună cu cercetători români. Acest lucru creează probleme, pentru că multe dintre aceste hidrocentrale amenință biodiversitatea apelor, în timp ce contribuția lor energetică e minoră, doar 3% din producția României.

Conform cercetătorilor, 17% din aceste centrale sunt construite pe râuri aproape naturale, cu biodiversitate bună, care n-ar trebui, potrivit directivelor europene. Însă multe dintre acestea nu sunt prevăzute cu pasaje de migrație pentru pești, așa cum ar trebui.

Despre un proiect în care asemenea pasaje au fost create, care implica însă un pod, nu hidrocentrale, a scris Oana Vasiliu.

În total, până în prezent, în România au fost construite 545 de microhidrocentrale (specialiștii au creat o hartă completă), dar sunt finanțate alte câteva zeci.

Cercetătorii au comparat abundența păstrăvului și a somnului pitic (specie protejată) în 32 de zone după construirea centralelor cu cifrele din perioada anterioară apariției acestora. „62% din zonele din amontele și avalul cursurilor au pierdut una sau ambele specii de pești în comparație cu perioada de referință”, a spus Gabriela Costea, principala autoare a studiului, conform Phys. „38% din zonele din amonte și 19% din aval nu au acum o specie de pește, iar 24% din amonte și 43% din aval nu au ambele specii de pești. Acesta este un rezultat înspăimântător.”

Foto: Elsevier

FYI: Tratament nou pentru Alzheimer, aprobat cu controverse

În fiecare luni, în cadrul FYI, prezentăm pe scurt descoperirile, studiile și știrile care au marcat lumea științifică în săptămâna precedentă.

De unde se poate vedea eclipsa solară parțială de joi în România

O eclipsă parțială de soare va putea fi observată din jumătatea de nord a României joi, 10 iunie, în jurul prânzului. Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” anunță că punctul de acoperire maximă vizibil din România va fi în zona Satu Mare, unde Luna va acoperi 2,1% din suprafața Soarelui.

Recomandata este gata: Scena9 și-a lansat newsletter

Platforma de jurnalism cultural Scena9 are un newsletter nou-nouț, la care te invită să te abonezi degrabă și nesilit de nimeni.

Efectul Coandă, de la avioane la grătare

Poate că Efectul Coandă, descris de inventatorul român în prima jumătate a secolului trecut, are aplicații în aviație, aparatele de aer condiționat, și, pentru o vreme, în Formula 1, dar te-ai gândit vreodată că ar putea fi folosit pentru a prăji un cârnat fără să atingi grătarul?