Nobelul pentru Chimie 2021, acordat pentru un nou tip de catalizatori

De Mihai Ghiduc 06.10.2021

Premiul Nobel pentru Chimie a fost primit de Benjamin List și David W.C. MacMillan, pentru descoperirea unui nou tip de catalizatori numiți organocatalizatori asimetrici. List, directorul Institutului Max Planck pentru Cercetarea Cărbunelui din Mülheim an der Ruhr, Germania, și MacMillan, profesor la Universitatea Princeton din SUA au făcut această descoperire independent unul de altul, în anul 2000.

Benjamin List și David W.C. MacMillan. Ilustrație de Niklas Elmehed/Nobel Prize Outreach

Descoperirea lor este importantă pentru că acei catalizatori ajută la formarea mai ușoară a unor molecule asimetrice (molecule care arată asemănător, doar că sunt orientate în oglindă, adesea cu efecte diferite asupra corpului) ceea ce a avut un impact semnificativ asupra industriei farmaceutice și a făcut chimia mai puțin poluantă.

Catalizatorii sunt acele substanțe în prezența cărora reacțiile chimice sunt accelerate, deși nu participă la reacție și nu suferă ele însuși modificări – Wilhelm Ostwald a primit Nobelul pentru chimie în 1909, pentru cercetările pe acest subiect. Ajutorul catalizatorilor e foarte important în multe domenii. De exemplu, substanțe importante pentru industrie (de la materiale durabile și conținutul bateriilor moderne la nenumărate medicamente) pot fi produse mai ușor, în cantități foarte mari, în timp ce produsele finale din diverse procese (cum ar fi arderea combustibilului) pot fi făcute inofensive. De asemenea, enzimele din plante și animale (inclusiv oameni) sunt și ele catalizatori, fiind esențiale pentru viață.

Până la List și MacMillan, se credea că există doar două tipuri de catalizatori: enzimele și metalele. Al treilea tip, dezvoltat de cei doi cercetători, conține catalizatori bazați pe mici molecule organice, numiți organocatalizatori asimetrici.

Acești catalizatori organici au o structură stabilă din atomi de carbon pe care pot fi atașate diverse alte substanțe, cel mai adesea bazate pe oxigen, azot, sulf și fosfor. Acest lucru fac organicatalizatorii să fie ușor de produs și prietenoși cu mediul.

Utilizarea lor în chimie, după descoperirea lor de către List și MacMillan a fost accelerată de faptul că ajută la crearea de molecule asimetrice. Adesea, cercetătorii își doresc să producă doar una dintre formele în oglindă ale unei molecule (notate, cel mai adesea cu L și R, de la orientarea spre stânga sau spre dreapta), tocmai datorită efectelor diferite pe care îl au asupra corpului uman, lucru important atunci când, de exemplu, cineva vrea să dezvolte un medicament nou. Acești noi catalizatori fac acest lucru posibil.

CITEȘTE DESPRE CELELALTE NOBELURI PENTRU ȘTIINȚĂ

Premiul Nobel pentru Fizică 2021

Premiul Nobel pentru Medicină 2021

Editors’ choice (21-27 octombrie). Unde mergi, ce vezi, ce citești săptămâna asta

Delta Văcărești devine spațiu de exprimare artistică, noua versiune Dune intră în cinematografe, iar Biroul de Turism al Vienei și-a deschis cont pe OnlyFans.

FYI: Nou record pentru cea mai scăzută temperatură atinsă în laborator

Cercetători din Germania și Franța au atins cea mai scăzută temperatură înregistrată vreodată într-un mediu de laborator, de doar 38 de picokelvini; NASA a anunțat că va lansa un nou telescop spațial în 2025 care va studia, printre altele, formarea și moartea stelelor; produsele de protecție solară care conțin oxid de zinc își pierd eficiența împotriva razelor UVA după două ore și ar putea deveni potențial toxice.

Editors’ choice (14-20 octombrie). Unde mergi, ce vezi, ce citești săptămâna asta

Filme horror, fantasy și de mediu în premieră, o discuție despre dacopatie și alte rătăciri românești, un joc Nintendo aniversar și un documentar despre zilele negre ale Marelui Alb.

FYI: Primul vaccin antimalarie aprobat de OMS

Pentru prima dată, Organizația Mondială a Sănătății a aprobat folosirea unui vaccin antimalarie, destinat copiilor; tot în premieră, o pacientă cu depresie rezistentă la tratament pare să fi fost vindecată printr-un implant neuronal personalizat; un semnal radio spațial neobișnuit ar putea proveni de la un nou tip de obiect stelar situat aproape de centrul galaxiei.