Premiul Nobel pentru Chimie 2020 acordat pentru două femei care au creat CRISP/Cas9

De Mihai Ghiduc 07.10.2020

Premiul Nobel pentru chimie a fost decernat pentru două cercetătoare, Emmanuelle Charpentier (Franța) și Jennifer A. Doudna (SUA), pentru dezvoltarea CRISP/Cas9, o metodă de editare a ADN-lui. Cu ajutorul CRISPR, felul în care oamenii de știință lucrează cu materialul genetic a fost ușurat, pentru că foarfecele genete dezvltate de Charpentier și Doudna pot tăia ADN-ul într-un mod foarte precis, înlocuind cu ușurință o genă cu alta.

CRISPR a fost și este utilizat în dezvoltarea de noi soiuri de fructe și legume, în tratamente revoluționare pentru cancer și alte boli, printre altele, fiind un instrument esențial în laboratoarele genetice din întreaga lume.

Descoperirea are doar opt ani – Nobelul este renumit pentru faptul că acordă târziu premiile –, dar a revoluționat în totalitate domeniul geneticii, ceea ce justifică „graba” cu care a fost acordată.

Totul a fost început dintr-o întâmplare, în 2011, când Emmanuelle Charpentier a descoperit o genă nouă, tracrRNA, în timp ce studia Streptococcus pyogenes, o bacterie ce produce boli ca sacarlatina și faringita. Gena făcea parte din sistemul de apărare al bacteriei, CRISPR/Cas, care dezactiva virușii tăindu-le ADN-ul.

Charpentier a colaborat cu Doudna pentru a simplifica și reprograma gena, arătând că aceasta poate fi determinată să taie o moleculă ADN în orice loc prestabilit. Astfel, în 2012, ele au dezvoltat CRISPR/Cas9, sistemul care a revoluționat lumea geneticii, ducând la crearea de plante rezistente la boli, mucegaiuri și secetă și la terapii revoluționare pentru cancer și alte boli, multe încă în stadiu experimental, având în vedere noutatea descoperirii.

Emmanuelle Charpentier s-a născut în 1968, în Franța, a studiat la Institutul Pasteur din Paris și este directorul Secției Max Planck pentru Știința Patogenilor din Berlin.

Jennifer A. Doudna s-a născut la Washington, a terminat facultatea de medicină de la Harvard, este profesor la Universitatea California, Berkeley, și cercetător la Institutul Medical Howard Hughes.

Ernesto del Aguila III, National Human Genome Research Institute, NIH

Despre Ploi, Râuri, Șuvoaie… O explorare transdisciplinară a apei

Asociația Developing Art lansează proiectul Despre Ploi, Râuri, Șuvoaie…,  o inițiativă artistică și de cercetare desfășurată în trei locații cheie din România: Delta Dunării, Valea Jiului și parcurile Icoanei și Ioanid din București. Dacă ești artist și/sau cercetător emergent, te poți înscrie în proiect între 18 aprilie și 2 mai.

Climate Change Summit Awards premiază cele mai bune soluții pentru provocările climatice

Climate Change Summit, un important eveniment regional dedicat schimbărilor climatice, premiază inovațiile ecologice din Europa Centrală și de Est. Evenimentul se concentrează pe finanțarea soluțiilor din sectoarele energiei, mobilității, construcțiilor, economiei circulare și agriculturii, adresându-se tinerilor sub 30 de ani și întreprinderilor mici și mijlocii.

F-SIDES Cineclub lansează sezonul cu numărul 5 Feelings.zip – O arhivă feministă a sentimentelor

F-SIDES, platforma feministă de film și discuții, a anunțat lansarea celui de-al cincilea sezon în luna aprilie 2024. Denumit „Feelings.zip - O arhivă feministă a sentimentelor”, noul sezon își propune să exploreze și să dezbată emoțiile într-un mod colectiv. Sezonul va prezenta 10 filme selectate și două retrospective, toate realizate de femei și persoane non-binare.

Ediția din 2024 a conferinței tech How to Web va avea loc pe 2 și 3 octombrie

Conferința How to Web, unul dintre cele mai așteptate evenimente din domeniul tehnologiei și startup-urilor din Europa de Est, va avea loc pe 2-3 octombrie la Face Convention Center din București.