Războiul știrilor. Facebook vs Australia

De Mihai Ghiduc 18.02.2021

Gigantul social media a anunțat aseară că a blocat accesul australienilor la știrile locale și internaționale, în urma adoptării de către parlament a unei legi care nu i-a picat bine. În plus, siteurile locale nu își mai pot distribui conținutul pe Facebook (dar pot folosi paginile pentru postări fără linkuri). Prin urmare, paginile marilor publicații australiene arată cam așa:

Daily Telegraph Facebook page after ban.

Daily Telegraph este al doilea cel mai mare ziar din Australia, după Herald Sun.

Facebook susține în comunicat că, oricum, pentru ei știrile nu contează așa mult, fiind doar 4% din conținutul din News Feed. Da, aparent n-a sesizat nimeni de acolo ironia că primul lucru pe care-l vezi când intri în contul de social media începe cu News.

În plus, compania spune că publisherii își distribuiau oricum conținutul voluntar pe Facebook și că profitau de audiența creată în social media. Evident, Facebook uită și aici, convenabil, să spună că după ce i-au încurajat să-și crească pagini imense, le-au restricționat publisherilor accesul la fani, ba chiar le-au cerut bani pentru a-și atinge publicul.

La pachet cu siteurile de știri au căzut și agențiii guvernamentale, ONG-uri și alte organizații, pentru că Facebook a preferat să aleagă definiția cea mai largă a ceea ce constituie știre. 

Legea australiană, introdusă la finalul anului trecut, după un lobby intens al publisherilor locali, în special a publicațiilor controlate de Rupert Murdoch, pornește de la ideea că nu există un echilibru între puterea platformelor digitale deținute de Big Tech și presă. Evident, țintele principale au fost Facebook și Google. 

În principiu, autoritățile australiene spun că, din moment de Facebook și Google fac bani din reclame și pentru că lumea folosește aceste siteuri pentru a accesa ș tiri, publisherii ar trebui să fie compensați pentru conținutul pe care-l crează. Legea obligă, practic, platformele digitale să negocieze cu publisherii. 

Nu e deloc un sistem nou, este ceea ce se întâmplă de mult în televiziune sau radio. Acestea plătesc o sumă de bani pentru a folosi muzică, negociată cu o organizațiile compozitorilor (UCMR-ADA, în cazul României). De fapt, și Facebook sau Google plătesc deja licențe pentru muzică, în special cei din urmă. Trec peste partea a doua (cum se împart acești bani către creatori) – ideea e destul de similară cu legile drepturilor de autor.

Spre deosebire de Facebook, Google a preferat să negocieze cu publisherii, deși au amenințat și ei mai întâi cu plecarea. E drept, pentru motorul de căutare care domină piața globală accesul la știri este esențial, în timp ce Facebook se poate limita la a distribui poze cu pisici și filmulețe vesele.

Rămâne de văzut cine va câștiga războiul pornit de Facebook. E puțin probabil că Australia va ceda, mai degrabă o altă rețea socială ar putea oricând să ridice mâna și să spună că oferă ce Facebook n-are chef să facă (pariez că cineva regretă acum că a ucis Google+). Dacă experimentul australian e un succes, ar putea urma și alte țări care fac același lucru. Uniunea Europeană lucrează deja la niște directive care să reglementeze piața digitală și, după ce a îngenunchiat giganții tech în cazul GDPR și cu diverse amenzi, simte deja miros de sânge. 

Depinde foarte mult de felul în care va reacționa publicul australian, care s-a trezit peste noapte, și fără voie, în poziția de beta tester. Va căuta o altă metodă de a accesa știrile, scăzând astfel timpul petrecut pe Facebook, sau se va mulțumi cu pisici, devenind și mai neinformat decât e? Eu aș paria pe un mix între cele două. 

Și, oricum, e o bătălie pe un public care oricum se subțiază – noile generații consumă fotografii pe Instagram, video-uri pe TikTok și probabil va începe să consume audio pe Clubhouse. S-ar putea doar să mai pună o cărămidă la scăderea interesului pentru citit.

FYI – Robots / Robotul care nu are nevoie de circuite electronice

De Ionuț Preda 25/02/2021
Gigantul social media a anunțat aseară că a blocat accesul australienilor la știrile locale și internaționale, în urma adoptării de către parlament a unei legi care nu i-a picat bine. În plus, siteurile locale nu își mai pot distribui conținutul pe Facebook (dar pot folosi paginile pentru postări fără linkuri). Prin urmare, paginile marilor publicații …

Perseverance a trimis înapoi filmarea amartizării și prima înregistrare audio de pe Marte

De Ionuț Preda 23/02/2021
Gigantul social media a anunțat aseară că a blocat accesul australienilor la știrile locale și internaționale, în urma adoptării de către parlament a unei legi care nu i-a picat bine. În plus, siteurile locale nu își mai pot distribui conținutul pe Facebook (dar pot folosi paginile pentru postări fără linkuri). Prin urmare, paginile marilor publicații …

FYI -Science / Există viață la un kilometru sub un strat de gheață

De Mihai Ghiduc 19/02/2021
Pe lângă speciile spongiforme descoperite în cel mai puțin prielnic vieții loc din Antarctica, știința ne propune o nouă metodă de a face lemn transparent și o altă ipoteză pentru extincția dinozaurilor.

LIVE: NASA încearcă să plaseze roverul Perseverance pe Marte

De Ionuț Preda 18/02/2021
NASA va încerca azi să își plaseze un nou rover pe Marte, Perseverance, al cincilea din istoria agenției.