Tom Foster/Netflix

„Filmele de mediu n-ar trebui să fie proiecte comerciale.” Interviu cu Ellen Windemuth, producătoarea documentarului My Octopus Teacher20 min read

De Adriana Moscu 31.05.2023

Ellen Windemuth, producătoare olandeză de documentar și activistă de mediu, vine la Brașov, la prima ediție a LYNX Festival.

Ellen Windemuth este producătoarea documentarului My Octopus Teacher/Înțelepciunea caracatiței,Disponibil pe netflix.com premiat cu Oscar în 2021, și CEO al WaterBearSite oficial: waterbear.com – o platformă interactivă de streaming pe care poți viziona gratuit documentare despre mediu. 

Windemuth își împarte timpul între activismul de mediu și social și realizarea unor documentare video care promovează un stil de viață sustenabil pentru viitorul planetei. Dintre producțiile ei notabile merită consemnate Normal is Over (2016), A Plastic Ocean (2016) și The Serengeti Rules (2018).

Ellen Windemuth va fi una dintre invitații primei ediții LYNX Festival,Site oficial: lynxfestival.ro care are loc între 1 și 5 iunie, la Brașov. Publicul va putea să discute liber cu ea despre viitorul planetei noastre, din perspectiva experienței sale vaste ca fondatoare și CEO WaterBear și co-producător a peste 6.000 de ore de conținut pentru Off the Fence.

Festivalul este primul din România dedicat exclusiv filmului documentar și fotografiei de natură. Evenimentul este o inițiativă a Asociației România Sălbatică, alături de Asociația FORONA. 

Am vorbit cu Ellen Windemuth despre cum influențează arta activismul de mediu și de ce a fost nevoie de mai multe caracatițe în documentarul My Octopus Teacher. Iată ce am aflat.

https://mindcraftstories.ro/images/2023/05/Mindcraftstories_ellen-widemuth-my-octopus-teacher-lynx-festival-documetare-mediu_Arhiva-personala.jpg

Ellen Windemuth/Arhiva personală

My Octopus Teacher a fost un succes viral

„Sunt prietenă de foarte mult timp cu Craig Foster.Regizorul de documentare care a făcut My Octopus Teacher este naturalist și fondator al Sea Change Project, un ONG care se ocupă de protejarea vieții marine și care crește gradul de conștientizare cu privire la importanța pădurii de alge din Africa de Sud. La un moment dat, am făcut împreună un film despre boșimanii din Kalahari, o vastă zonă deșertică din sudul Africii.Boșimanii, cunoscuți și sub numele de San, sunt un grup etnic indigen considerat a fi strămoșul comun al omului.

Am fost să-l văd pe Craig 25 de ani mai târziu și l-am găsit bolnav de oboseală suprarenală. Se simțea rău, era epuizat, dar chiar în acea perioadă s-a întâmplat să descopere că apa rece îl ajută să-și revină. 

În incursiunile sale subacvatice, a descoperit, de asemenea, că există o lume fascinantă a speciilor marine în pădurea de alge pe care voia să o filmeze. Trăgea mici cadre scurte și nu știa ce să facă cu ele. I-am spus că e greu să le găsească loc pe canalele convenționale.

Cam pe-atunci, Craig a întâlnit un pui de caracatiță. M-a sunat într-o zi și mi-a povestit despre cum dezvoltaseră o relație grozavă. Mi-am dat seama imediat ce film minunat poate ieși de aici, așa că mi-am asumat sarcina de a aduna toate acele cadre. Am ajuns cu el la Netflix și s-au arătat interesați, deși nu credeau că va fi un film de mare succes. 

Brusc, filmul a devenit viral chiar pe Netflix. Așa că nu a fost vreun marketing special, ci oamenii au început să se uite la el și să-și spună unii altora despre asta. De aici, până la campanii și premii multiple, n-a mai fost decât un pas.” 

În My Octopus Teacher s-au folosit mai multe caracatițe 

„Am avut mai mult de o caracatiță, pentru că a trebuit să arătăm comportamentul caracatiței din punct de vedere științific, iar caracatița noastră nu a fost capabilă să ni-l arate într-un an, perioada pe care Craig a petrecut-o cu ea. 

Este foarte important ca orice comportament pe care-l arătăm să fie corect din punct de vedere științific. Am văzut lucruri groaznice în studiourile de editare. Oamenii chiar mint despre ceea ce face un animal sau pun un animal în pericol sau disconfort pentru a obține o anumită imagine. Mi se pare îngrozitor să faci publicul să creadă că un anumit comportament este extraordinar, dar, de fapt, ai torturat un animal până la punctul în care se comportă diferit. 

Adevărul este foarte important, dar, în același timp, filmele despre natură sunt și o formă de artă. Cred că trebuie să știi unde poate fi folosită libertatea artistică și unde este absolut nepotrivită.”

Lumea are probleme ecologice tot mai mari

„Am condus timp de 27 de ani o companie care a făcut filme despre natură. În acea perioadă, munca mea a presupus să realizez filme cu animale sălbatice. În timp ce lucram la ele, mi-am dat seama că oamenii care nu au acces la natură și la știința din jurul naturii chiar ratează ceva foarte important pentru educația lor. M-am gândit, ca regizor de documentar, că este responsabilitatea noastră să facilităm acest acces pentru cât mai mulți oameni, în special tineri.”

Documentarele pot crește gradul de conștientizare asupra problemelor de mediu

„Este important să înțelegem că și noi, oamenii, facem parte din biodiversitate. Nu putem ignora faptul că deteriorarea oceanelor va avea un impact direct asupra fiecăruia dintre noi.

Prin filmele noastre sperăm ca societatea să conștientizeze problemele și să le ofere oamenilor instrumentele necesare pentru a acționa.

Fiecare persoană poate acționa în moduri diferite: unii aleg să scrie, alții să protesteze pe străzi, iar alții să ocupe un loc de muncă într-o afacere cu impact. Tinerii devin ingineri și inventează tehnologii care contribuie la ameliorarea situației. Prin urmare, comunicarea problemelor trebuie să implice și oferirea soluțiilor, astfel încât oamenii să nu se simtă singuri în lupta lor. Generația tânără este preocupată de aceste subiecte la nivel global și mulți dintre tinerii din această generație sunt deja conștienți de aceste aspecte.” 

Arta și activismul ar trebui să meargă mână în mână

„Cred că arta și activismul ar trebui să transmită mesaje foarte clare. Arta inspiră activiștii și activiștii sunt capabili să folosească arta pentru a comunica mai bine mesajele. Ca activist, m-am implicat în problema poluării aerului și admir cu adevărat oamenii care pot face asta toată viața. Este un lucru foarte obositor, greu de făcut. 

Cred că arta și activismul ar trebui să meargă mână în mână, să le vorbească tinerilor. Activismul ar trebui să devină un lucru mult mai normal de făcut pentru oameni decât este acum.” 

Toți oamenii pot salva planeta, nu doar activiștii de mediu

„Planeta poate fi protejată de oameni care lucrează în diverse domenii, de la oamenii de știință la liderii religioși, de la politicieni la realizatori de film sau producători. Singurul lucru pe care știu să-l fac este să comunic. 

Misiunea mea și misiunea unui regizor de documentare despre natură ar trebui să fie de a comunica dragostea și grija noastră față de lumea naturală într-un mod cât mai convingător, pentru cât mai mulți oameni. 

Toți acești specialiști ar trebui să încerce să țină publicul aproape, să-l implice, astfel încât să nu oferi doar un film și oamenii să închidă televizorul și să se culce. De aceea este atât de important ca, după ce ai realizat un film, să urmeze campanii de conștientizare pe marginea lui. Datorăm restului lumii să împărtășim aceste experiențe, pentru că nu toți pot călători în Amazon, să vadă situația la fața locului.” 

Documentarele de mediu n-ar trebui să fie proiecte comerciale

„Marea problemă a producătorilor de documentare de mediu este că broadcasterii nu au buget suficient pentru campanii. Este foarte greu să desfășori o campanie pentru un film despre mediu, dar e și păcat ca un astfel de film să ajungă să fie difuzat doar pe platforme de streaming precum Netflix sau Amazon și îngropat, astfel, într-o bibliotecă mare, printre alte titluri. 

Din păcate, realizarea de filme documentare încă este o afacere, așa că trebuie să găsim o modalitate de a supraviețui financiar într-o economie în care nu suntem cu adevărat recompensați pentru cât de bune sunt campaniile noastre. Ar trebui să evaluăm succesul nostru pe baza unor criterii mult mai diverse decât simplul aspect financiar sau profitul obținut.” 

Premiul pentru inovație în nararea lumii naturale, acordat în premieră unei femei

„În 2018, am fost prima femeie care a primit premiul Christopher ParsonsLink: wildscreen.org pentru realizări excepționale, după 36 de ediții ale acestui eveniment. Premiul mi-a fost oferit pentru dedicare și inovație în povestirea lumii naturale. Am muncit foarte mult ca să pot spune povești mai bune și exemplul meu preferat este documentarul My Octopus Teacher. Toată viața am încercat să aduc natura mai aproape de public. 

Pentru mine, a face un film bun despre natură nu înseamnă a-l face să arate ca o cutie de ciocolată. Adică ceva perfect din punct de vedere tehnic, care te face să simți că ceea ce filmează oamenii este foarte, foarte departe de noi. S-ar putea la fel de bine să fie pe Marte, pentru că este atât de frumos realizat din punct de vedere tehnic și atât de bine încadrat, dar oamenii nu prea sunt atrași de el dacă nu există o poveste.”

WaterBear, o platformă interactivă pentru conținut de mediu

„Am vrut să creez o rețea digitală care nu este un serviciu de streaming, ci o comunitate digitală globală. WaterBearSite oficial: waterbear.com și este disponibil în 194 de țări, gratuit, e interactivă și îți permite practic să cauți pe platformă unul dintre cei 140 de ONG-uri partenere și să te conectezi cu cel de care ești cu adevărat interesat. Poți deveni membru, poți fi voluntar. . Este gândită ca o rețea în care toți cei interesați de viitorul nostru de pe această planetă să se alăture și la care să participe.” 

Natura  o ajută să-și păstreze optimismul

„Am vizitat locuri uimitoare și am văzut cât de bine le îngrijesc oamenii. Nu sunt foarte dezvoltate. De asemenea, multe întâlniri cu animale au fost foarte speciale. Apoi, discuțiile despre restaurarea și conservarea lumii naturale. Și este doar o comunitate fantastică. Așa că nu ți-aș putea spune o singură experiență. 

Lucrul care îmi dă speranță este faptul că mișcarea ecologică prinde teren. Văd că, încet, încet, discutarea acestor subiecte trece în mass-media mainstream. Acum 25 de ani, toate eforturile acestei comunități rămâneau, în mare parte, necunoscute publicului larg. Acum brandurile, companiile, canalele media sunt conștiente, publicul cere astfel de informații. Oamenii se organizează legal, procedând împotriva persoanelor care au comis infracțiuni ecologice. Toate acestea sunt lucruri foarte noi, dar pot vedea că în fiecare an mii de oameni se alătură mișcării. Asta mă face să fiu optimistă.” 

Festivalul LYNX poate pune în valoare natura României

„Este fantastic că LYNX Festival galvanizează talentul de a povesti despre natura din România și din alte țări europene. Iubesc România pentru că are, poate, cea mai mare bogăție naturală dintre toate țările din Europa. Aveți aici păduri frumoase pe care oamenii le numesc plămânii Europei. Mă bucur întotdeauna să revin în România. 

Pe de altă parte, cred că românii și, în principal, cei care se ocupă cu filmarea animalelor sălbatice din România, știu că mediul trebuie apărat și protejat. România are parte de aceste păduri uimitoare, dar are și probleme grave cu defrișarea și cu proprietățile private. Este foarte important ca românii să conștientizeze că au o țară frumoasă de apărat.” 



Text de

Adriana Moscu

Este jurnalist și, de aproximativ 20 de ani, se bucură de principalul avantaj al profesiei, pentru că nicio zi nu seamănă cu alta. Are o relație de love-hate cu oamenii, pe care, de cele mai multe ori, îi îmblânzește prin interviuri.

MEDIU|OVERVIEW

Ce se întâmplă cu vinul românesc în contextul schimbărilor climatice?

De
Din cauza temperaturilor extreme și imprevizibile, viticultorii sunt nevoiți să găsească soluții de adaptare la provocările climatice. 
MEDIU|FYI

Două forme de viață s-au unit într-un singur organism, pentru prima dată într-un miliard de ani

De
Două forme de viață s-au unit pentru a forma un singur organism. Procesul, extrem de rar, se numește endosimbioză primară și a mai avut loc atunci când au apărut plantele.
MEDIU|FYI

Frig extrem într-o lume care se încălzește. Cum se explică acest fenomen?

De
Serviciul Copernicus pentru Schimbări Climatice a raportat că luna februarie a anului 2024 a fost cea mai caldă înregistrată la nivel global. Totuși, în anumite zone, inclusiv din Europa, s-au înregistrat temperaturi extrem de scăzute, chiar periculoase pentru viață. Cum este posibil acest paradox?
MEDIU|FYI

România își îndeplinește parțial angajamentele climatice luate în 2009

De
Un studiu publicat în revista Nature Climate Change a evaluat emisiile reale de carbon din 34 de țări și le-a comparat cu obiectivele de reducere promise în 2009, la Summitul Climatic de la Copenhaga.