Foto: Horizon/Media Productions, Shutterstock

Mașinile electrice promit șoferilor câștiguri financiare14 min read

De Helen Massy-Beresford 14.03.2023, ultima actualizare: 16.03.2023

Necesare pentru a face transportul rutier mai curat, vehiculele alimentate cu baterii ar putea fi și o sursă de energie stocată pe care proprietarii de mașini ar putea să o vândă rețelelor electrice.

Șoferii care se gândesc să aleagă un vehicul electric (VE) și-ar putea imagina că principalul beneficiu este mai puțină poluare provocată de deplasările lor, însă bateriile acestor vehicule ar putea fi și o sursă de venit pentru proprietarii lor – ajutând și țările să-și stabilizeze rețelele electrice.

Întreaga idee pornește de la un fapt simplu: mașinile staționează mult mai des decât în mișcare.

Puterea mașinilor parcate

„Mașinile sunt parcate 95 % din timp, astfel că pot oferi flexibilitate prin furnizarea de energie electrică atunci când cererea este mai mare și stocarea acesteia atunci când cererea este scăzută”, afirmă Joana Mundó Olivé, directoare generală a organizației de consultanță Ecoserveis din Spania. „Acest lucru poate ajuta la echilibrarea rețelei și, totodată, utilizatorul final poate obține venituri suplimentare.”

Ecoserveis coordonează proiectul V2Market,„Valorising Energy Efficiency And Flexibility At Demand-Side Using Vehicle To Grid (V2g) And Vehicle To Building (V2B) Technology”, cordis.europa.eu finanțat de UE, care explorează modul în care bateriile vehiculelor electrice pot fi integrate în sistemul de electricitate. Acestea ar servi drept capacitate de stocare pentru rețelele naționale de electricitate, permițându-le proprietarilor de mașini electrice să vândă energia către rețelele, atunci când este nevoie.

Tehnologia transferului de energie de la vehicul la rețea (V2G – vehicle-to-grid) oferă răspunsuri potențiale la două mari provocări pentru o societate care încearcă să contracareze tot mai desele – și mai intensele – valuri de căldură, furtuni și inundații cauzate de schimbările climatice.

Una dintre provocări este reducerea emisiilor generate de transport, care reprezintă circa un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din UE. A doua este creșterea utilizării energiei din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană și solară care, din cauză că este intermitentă, dă bătăi de cap operatorilor rețelelor de electricitate.

UE a dat industriei auto un puternic imbold de reglementare pentru a accelera dezvoltarea vehiculelor electrice, convenind să interzică vânzarea de mașini noi cu motor de combustie începând din 2035.„Vânzarea mașinilor diesel și cu benzină interzisă din 2035 – explicații”, europarl.europa.eu Proiectele legislative europene separate ar crește numărul de stații de încărcare pentru șoferii de vehicule electrice în întreaga UE.

Pentru consumatori, posibilitatea de a câștiga bani din vânzarea de energie către rețeaua de electricitate ar trebui să-i încurajeze să opteze pentru vehiculele electrice.

Regulile jocului

După studiile de piață inițiale, V2Market se concentrează pe cum vor arăta contractele care reglementează relațiile comerciale între furnizorii de energie, rețeaua electrică, furnizorii de infrastructură de încărcare și proprietarii vehiculelor electrice. Această combinație de actori include și societăți comerciale – cunoscute ca agregatori – care negociază cu serviciile de utilități publice în numele consumatorilor.   

V2Market, care se derulează până în 2024, planifică pentru acest an teste-pilot în zona metropolitană a orașului Barcelona din Spania, care implică vehicule ale autorităților municipale și proprietari de vehicule electrice personale.

Aceste teste vor contribui la un alt obiectiv major al proiectului: sporirea sensibilizării publicului și încurajarea factorilor de decizie politică din mai multe țări să instituie normele necesare pentru folosirea V2G la scară largă. În prezent, puține țări au adoptat o legislație în acest domeniu.

„Sunt necesare legi care să permită această relație comercială pentru vânzarea de electricitate sau de capacitate către rețea”, a spus Mundó Olivé. „De asemenea, trebuie reglementate taxele și rolul agregatorului. Urmează a se construi relații noi între diferiții actori ai pieței.”

V2Market va analiza datele referitoare la consumul de electricitate și fluctuațiile prețurilor energiei electrice în diferite momente ale zilei, pentru a-i ajuta pe oameni să prevadă cele mai bune ore pentru a consuma energie sau a o transmite în rețea. Alertele trimise utilizatorilor printr-o aplicație îi vor anunța să își încarce bateriile mașinilor atunci când energia este mai ieftină și să o vândă înapoi în rețea atunci când este mai scumpă.

Proiectul explorează și posibilitatea ca proprietarul unui vehicul electric să plătească pentru folosirea bateriei VE, care ar aparține unui agregator, în loc să o cumpere direct. Această idee, cunoscută ca „servicializare”, ar putea reduce cheltuielile inițiale pentru un vehicul electric cu circa 10.000 de euro, potrivit lui Mundó Olivé.

Încărcarea avansată

În alte zone ale lumii vehiculelor electrice, cercetătorii și start-up-urile înregistrează progrese făcând alți pași tehnologici importanți. Unul este încărcarea automată a bateriilor, care maximizează timpul de conectare la rețea al vehiculelor.

Încărcarea automată este o cerință prealabilă pentru încărcarea inteligentă, prin care un vehicul electric și un dispozitiv de încărcare împart o conexiune de date. Legătura îi permite proprietarului mașinii să monitorizeze și să gestioneze procesul de încărcare, utilizând în mod optim cererea și oferta de energie electrică. La rândul său, încărcarea inteligentă permite folosirea bateriei vehiculului pentru V2G.

Încărcarea automată a fost punctul central al proiectului Matrix Charging,„Matrix Charging: Novel, automated charging infrastructure for electric vehicles”, cordis.europa.eu finanțat de UE, care s-a încheiat în 2020.

Coordonat de start-up-ul austriac Easelink, proiectul a dezvoltat o tehnologie care încarcă automat bateria unui vehicul electric parcat.

Vehiculul electric parchează pe o platformă specială și un conector este coborât de sub mașină pentru încărcarea bateriei, cele două comunicând printr-o conexiune Wi-Fi securizată.

Încărcarea automată cu Matrix Charging. Foto: Horizon/Easelink

Platforma poate fi instalată într-un spațiu public, poate fi folosită în aer liber sau montată într-un garaj privat, potrivit lui Hermann Stockinger, fondator și director general al Easelink. Compania caută acum să comercializeze produsul prin acordarea de licențe pentru tehnologie.

„Când vine vorba de câștigarea de bani din stocarea energiei în baterii, avem o tehnologie-cheie”, a spus Stockinger, care are studii de inginerie mecanică și a lucrat pentru producătorul german BMW înainte de a fonda Easelink în 2016.

Acesta crede că sprijinul UE a ajutat la stimularea interesului industriei pentru sistemul de încărcare.

Compania se concentrează inițial pe acordarea de licențe pentru modernizarea vehiculelor electrice existente – o operațiune care ar costa circa 2.500 EUR și ar dura trei până la patru ore – ca modalitatea cea mai rapidă de extindere.

Se crede că taxiurile, vehiculele municipale și utilizatorii premium ar putea să fie printre grupurile-țintă inițiale.

De asemenea, Easelink pune în funcțiune platforma în stațiile de taxiuri din Viena și Graz, în Austria, printr-o inițiativă austriacă în domeniul energiei și al climei pentru electrificarea parcului de taxiuri.

De la jumătatea anului 2023, vor fi instalate circa 60 de stații de încărcare automată în cadrul celui mai mare proiect de acest fel din Europa.

Rețele mai ecologice

La modul mai general, prin asigurarea că bateria se încarcă oricând mașina este parcată, platforma poate ajuta proprietarii să-și maximizeze veniturile de pe urma bateriilor, potrivit lui Stockinger.

„Nu ai factorul uman care să țină minte să o bage în priză”, a spus acesta. „Poți configura un proces complet automatizat.”

În cele din urmă, obținerea unei cote mai mari de energie din surse regenerabile va necesita un sistem răspândit de încărcare inteligentă pe care încărcarea automată îl aduce și mai aproape.

„Aceasta este o tehnologie-cheie pentru a face față volatilității surselor regenerabile de energie”, a spus Stockinger. „Dacă vehiculele sunt conectate mai des la rețea, pot fi încărcate în momentul ideal atunci când este disponibilă energie verde.”


Cercetările menționate în acest articol au fost finanțate de UE. Acest articol a fost publicat inițial în Horizon, revista de cercetare și inovare a UE.



Text de

Helen Massy-Beresford

Jurnalistă britanică, editor și copywriter, care locuiește în Paris din 2016. Scrie despre aviație, energie, sustenabilitate, știință, tehnologie și afaceri, precum și despre călătorii și cultură. Este autoarea cărții The Food Lover’s Guide To Paris (White Owl, 2019).

MEDIU|FYI

Ziua Pământului 2024 este dedicată combaterii globale a poluării cu plastic

De
Pe 22 aprilie, Ziua Pământului este sărbătorită în întreaga lume pentru a sensibiliza și a promova protecția mediului. În 2024, tema evenimentului este „Planet vs. Plastics”, care pune accent pe lupta împotriva poluării cu plastic. 
MEDIU|OVERVIEW

Ce se întâmplă cu vinul românesc în contextul schimbărilor climatice?

De
Din cauza temperaturilor extreme și imprevizibile, viticultorii sunt nevoiți să găsească soluții de adaptare la provocările climatice. 
MEDIU|FYI

Două forme de viață s-au unit într-un singur organism, pentru prima dată într-un miliard de ani

De
Două forme de viață s-au unit pentru a forma un singur organism. Procesul, extrem de rar, se numește endosimbioză primară și a mai avut loc atunci când au apărut plantele.
MEDIU|FYI

Frig extrem într-o lume care se încălzește. Cum se explică acest fenomen?

De
Serviciul Copernicus pentru Schimbări Climatice a raportat că luna februarie a anului 2024 a fost cea mai caldă înregistrată la nivel global. Totuși, în anumite zone, inclusiv din Europa, s-au înregistrat temperaturi extrem de scăzute, chiar periculoase pentru viață. Cum este posibil acest paradox?