Politicienii ar trebui trași la răspundere pentru acțiuni care dăunează mediului26 min read
Oliver Bolton este CEO al Earthly, o platformă din Marea Britanie care conectează companii cu proiecte bazate pe știință, oferă opțiuni pentru certificări climatice și instrumente inovatoare pentru afaceri mai verzi.
Companiile care vor să aibă succes și să conteze în economia verde a viitorului, trebuie să construiască o afacere sustenabilă, prietenoasă cu natura. // Site oficial: earthly.org // ajută sute de organizații din întreaga lume să participe la combaterea efectelor schimbărilor climatice și să contribuie activ la protejarea și refacerea planetei. Face acest lucru prin identificarea celor mai eficiente proiecte din acest domeniu, care se aliniază cu obiectivele de mediu și sociale ale clienților lor.
Oliver Bolton, // Oliver Bolton este membru al Panelului Internațional Consultativ pentru Credite de Biodiversitate și consilier pentru Stop Ecocide International. A fondat Waterbomb, prima companie europeană de băuturi sănătoase certificată B-Corp, și a cofondat Vitl, un lider pe piața abonamentelor de nutriție din Marea Britanie. De asemenea, a câștigat Premiul ClimaTech la COP27, Premiul NatureTech al Forumului Economic Mondial în 2023 și premiul Virgin VOOM acordat de Richard Branson. // este unul dintre invitații // Site oficial: climatechange-summit.org // un eveniment dedicat soluțiilor pentru provocările legate de schimbările climatice prezente și viitoare, desfășurat la București și susținut de BRD – Groupe Société Générale, care va avea loc la București, între 15-17 octombrie.
Am stat de vorbă cu el despre obiectivele Earthly și despre cum colaborează cu parteneri și dezvoltatori de proiecte din diferite țări pentru a implica cât mai multă lume în lupta împotriva efectelor schimbărilor climatice.
Cum iese mesajul climatic din bulă
„Într-o lume în care adevărul personal este influențat de algoritmi, activiștii climatici trebuie să găsească modalități de a aduce informațiile despre criza climatică la cei care nu sunt deja conștienți de aceasta. Atunci când nu ești interesat de un subiect, este ușor să rămâi în afara discuțiilor despre el.
Efectul de ecou este real: cei preocupați de problemă tind să discute cu alții care împărtășesc aceeași preocupare. De aceea, este important să integrăm poveștile și mesajele despre criza climatică în moduri credibile și accesibile, prin diverse canale și medii – fie că e vorba de muzică, filme, televiziune, creatori de conținut sau platforme de social media diferite. Educația în școli joacă, de asemenea, un rol crucial. Una dintre cele mai satisfăcătoare prezentări pe care le-am ținut a fost la școala copiilor mei, unde am vorbit cu copii de patru-opt ani.
Cred că este esențial să ne concentrăm pe aspectele pozitive. Deși există multă anxietate și negativitate din cauza gravității situației, aceste sentimente nu generează schimbare și nu inspiră oamenii să acționeze pozitiv. În schimb, dacă punem accentul pe lucrurile bune care se întâmplă, am constatat că este mult mai eficient și util pentru a atrage interesul oamenilor obișnuiți în ceea ce privește regenerarea și protecția naturii. Să evidențiem aspectele pozitive, oamenii care fac lucruri extraordinare și proiectele de succes din întreaga lume.”
O afacere care face diferența
„Cofondatorul meu și cu mine am vrut să creăm o afacere care să facă o diferență reală în problemă și să aibă un impact tangibil. Am observat că una dintre marile probleme în domeniul protecției naturii este lipsa de încredere, cauzată de diferențele de calitate între proiecte. La Earthly, ne-am propus să rezolvăm această problemă prin crearea unui sistem de evaluare care să ajute la selectarea celor mai bune proiecte bazate pe natură.
Suntem norocoși să lucrăm la o varietate de proiecte de protecție a mediului, de la ferme de alge marine în Marea Britanie la inițiative de agricultură regenerativă în India și până la protejarea pășunilor, turbăriilor și pădurilor tropicale, inclusiv plantarea de copaci. Activitatea noastră este foarte diversificată.
Unul dintre proiectele mele preferate are loc în câmpiile Indo-Gangetice din India, unde colaborăm cu fermieri mici și îi recompensăm pentru adoptarea unor practici agricole mai prietenoase cu mediul. Îmi place acest model pentru că poate fi extins și are un impact direct asupra fermierilor, cu potențialul de a ajuta sute de mii de oameni din întreaga lume.”
O evaluare mai precisă pentru piața certificatelor de carbon
„Piața voluntară a carbonului se extinde rapid. Cu toate acestea, s-a confruntat cu provocări legate de transparență și de estimările nerealiste ale capacităților proiectelor. Deși există anumite certificări și standarde, dorința noastră de a asigura o calitate absolută ne-a determinat să căutăm evaluări independente pentru toate proiectele. Metodologia noastră permite compararea proiectelor verificate și neverificate care urmează standarde diferite (de exemplu, Verra, Plan Vivo, Gold Standard).
Un sistem de evaluare eficient și transparent trebuie să ia în considerare factori precum riscul, durabilitatea și impactul pe termen lung al soluțiilor propuse, nu doar reducerea carbonului. Am dezvoltat aceste criterii cu ajutorul unei echipe de experți interni, dar am apelat și la un consiliu științific independent format din specialiști cu experiență în domeniul universitar, drept, guvernanță și ecologie, care au lucrat în organizații internaționale precum FAO, IUCN, UNFCC, Climate Law & Policy, UN-REDD+ și Blue Carbon Initiative.
Scorul Proiectului Earthly evaluează proiectele pe baza a două criterii principale: încrederea și maturitatea. Proiectele care trec de un standard minim sunt selectate. Scorul de încredere măsoară riscul proiectului, bazat pe dovezile disponibile, iar scorul de maturitate evaluează cât de bine este dezvoltat proiectul și șansele de succes. Fiecare criteriu este ponderat în funcție de importanța sa în generarea unui impact pozitiv. Scorul final, între 0 și 10, este media celor trei piloni de impact: carbon, biodiversitate și oameni. Un scor peste 7,5 indică implementarea celor mai bune practici.”
Antreprenori preocupați de natură
„Lucrăm cu aproximativ 650 de afaceri. Acum ne concentrăm mai mult pe clienții mari, cum ar fi marile corporații. Acestea vin din patru sectoare principale: industria construcțiilor) producție, turism și fintech,bănci și alte instituții financiare.
Clienții noștri se încadrează de obicei în două categorii. Prima categorie include companiile care se concentrează pe reducerea emisiilor de carbon, având obiective de atingere a neutralității climatice până în 2030. Deși lucrează intens pentru a reduce emisiile, recunosc că vor rămâne cu o amprentă reziduală și apelează la noi pentru a găsi proiecte de înaltă calitate care să le compenseze impactul rămas, în conformitate cu valorile lor.
A doua categorie de clienți sunt companiile care și-au propus să aloce un procent din venituri pentru protecția naturii. Aceste companii au deja un impact redus asupra mediului, dar doresc să încorporeze în modelul lor de afaceri inițiative de protecție și refacere a naturii. Pentru acești clienți, nu ne concentrăm doar pe carbon, ci căutăm și soluții inovatoare în domeniul biodiversității și al naturii, inclusiv inițiative care încă nu au fost convertite în credite de carbon, pentru a le sprijini.”
Ce face Earthly diferit de alte platforme similare?
„Cred că suntem printre primii care au dezvoltat o metodă de evaluare a proiectelor bazate pe natură, acum patru ani. Am investit mult timp și efort în acest proces, iar acum cred că avem una dintre cele mai detaliate și holistice evaluări disponibile pe piață. În timp ce multe organizații se concentrează exclusiv pe carbon, noi am inclus de la început și aspectele legate de biodiversitate și impactul asupra comunităților, recunoscând cât de importante și interconectate sunt acestea. Suntem într-o poziție privilegiată, deoarece atragem mulți clienți mari datorită evaluării noastre avansate și detaliate, care ajută la reducerea riscurilor într-un mod pe care alte evaluări de pe piață nu îl oferă.
De asemenea, ne ocupăm de cartografierea detaliată a impactului și a rezultatelor proiectelor cu care colaborăm. Astfel, dacă o companie sprijină un proiect cu, să zicem, jumătate de milion de dolari, putem furniza date precise despre impactul asupra afacerii. De exemplu, pentru o companie din domeniul sănătății, putem arăta că, prin această sumă, au fost sprijinite 20.000 de persoane pentru acces la îngrijiri medicale, dintre care 5.000 sunt copii, și au fost furnizate 50.000 de vaccinuri. Oferim date foarte concrete despre impact, ceea ce face ca aceste investiții și donații să fie mai valoroase și permite companiilor să obțină un beneficiu mai mare din aceste acțiuni. Suntem printre puținii care oferă acest tip de informații detaliate.”
Anxietatea climatică nu-i ocolește pe antreprenori. Dar nici nu-i doboară
„Cred că înființarea Earthly și dedicarea carierei mele protecției și regenerării naturii reprezintă o sursă de speranță pentru mine. Deși viitorul vine cu multe provocări, este esențial să recunoaștem că avem deja toate instrumentele și soluțiile necesare. Totul se reduce la execuție și la reducerea decalajului de finanțare pentru natură.
În prezent, acest decalaj este de 700 de miliarde de dolari pe an. Deci, trebuie doar să conectăm punctele: avem banii, avem soluțiile, trebuie doar să accelerăm direcționarea fondurilor către protecția și refacerea naturii și asta facem la Earthly.”
Viitorul Earthly pentru următorii ani
„Obiectivul nostru major pentru 2030 este să protejăm și să regenerăm cel puțin 1% din suprafața planetei, ceea ce reprezintă aproximativ 150 de milioane de hectare. O componentă esențială a atingerii acestui obiectiv este dezvoltarea de noi proiecte pentru clienții noștri. Am început deja să facem acest lucru pentru clienții mari care și-au stabilit obiective pentru 2030. Pe măsură ce evaluăm și descoperim tot mai multe proiecte la nivel global, identificăm cei mai buni dezvoltatori locali, construim relații solide cu aceștia, și, datorită evaluării noastre detaliate, am reușit să formăm diverse parteneriate. Acești dezvoltatori ne-au deschis la rândul lor uși către noi oportunități.
Acum, ne gândim să strângem un fond de investiții pentru a co-investi alături de partenerii noștri corporativi în natură, sprijinind proiecte noi care să accelereze impactul pe care îl putem avea. Scopul nostru este să depășim cu mult acel obiectiv de 1% până în 2030.”
E nevoie de investiții scalabile în mediu
„Îmi plac proiectele care sunt scalabile, dar care sprijină direct indivizi și comunități, nu doar afaceri. Am descoperit că succesul nu constă neapărat în achiziționarea unei mari suprafețe de teren pentru a derula un proiect, ci în colaborarea atentă cu comunitățile locale. Acestea sunt proiectele mele preferate, deoarece sunt foarte personale și autentice, iar implicarea localnicilor în planificare și execuție le face esențiale pentru succesul proiectului. Astfel, oamenii din comunitate au un interes personal în reușita proiectului, ceea ce sporește șansele de succes pe termen lung. Proiectul devine astfel integrat în mod natural în comunitate și peisaj, iar oamenii sunt motivați să îl mențină, deoarece le oferă un mijloc de trai. Acest principiu stă la baza multora dintre proiectele pe care le susținem la nivel mondial.”
A trecut vremea scepticismului climatic. Schimbările se văd cu ochiul liber
„Cred că știința este foarte clară în privința legăturii dintre emisiile de gaze cu efect de seră, schimbările climatice și biodiversitate. Oricine contestă acest lucru acum va continua să o facă. Ce ajută, însă, este faptul că oamenii încep să vadă și să experimenteze direct fenomenele meteo extreme și schimbările climatice. Aceste experiențe îi fac pe mulți să recunoască realitatea situației în care ne aflăm. Există o zicală care spune că trebuie să trăiești ceva ca să înțelegi cu adevărat, și cred că asta vedem acum.
Totuși, înțeleg că oamenii se pot simți copleșiți de sentimentul de neputință. Aici intervine importanța de a evidenția lucrurile pozitive care se întâmplă deja. Dacă putem arăta că în ultimii cinci ani s-au obținut rezultate pozitive, care pot fi replicate, cred că acest lucru este un instrument puternic pentru a inspira și a combate anxietatea și apatia.
Desigur, există provocarea gândirii de tipul «nu e problema noastră, poate va afecta generația următoare, să ne bucurăm de prezent». Sper ca oamenii să înceapă să gândească și pe termen lung, nu doar pentru generațiile viitoare, ci și pentru propria lor viață. Cu toții ne dorim o calitate bună a vieții și ne dorim ca și copiii noștri și tinerii să aibă parte de aceeași calitate a vieții de care ne-am bucurat și noi.”
Decizii bazate pe interesul politic sau pe viitorul climatic?
„Provocarea cu politica și schimbările climatice este că ciclurile electorale sunt atât de scurte încât mulți politicieni își adaptează politicile în funcție de obținerea voturilor, mai degrabă decât să se concentreze pe soluții pe termen lung. Totuși, cred că, pe măsură ce generația tânără va îmbătrâni, vom vedea mai mulți alegători preocupați de climă și natură, ceea ce va influența pozitiv politicile. Deja observăm tot mai mulți lideri care iau decizii dificile sau fac investiții acum, cu beneficii care vor apărea în viitor, posibil dincolo de perioada lor politică.
Anul 2024 este unul important, cu multe alegeri majore, iar rezultatele recente din Marea Britanie și Franța au fost pozitive pentru climă și natură. Sper că și în SUA și în alte locuri unde au loc alegeri vom vedea rezultate favorabile pentru mediu, continuând astfel progresul realizat în ultimii ani.
Un aspect important de menționat este că legile privind ecocidul vor juca un rol crucial în acest proces. Dacă afacerile sau politicienii vor fi trași la răspundere pentru acțiuni care dăunează mediului, cred că va fi un stimulent puternic pentru a mișca lucrurile în direcția corectă, cu ritmul necesar pentru a face față provocărilor climatice.”
Despre ce va vorbi la Climate Change Summit 2024
„Speranța mea este să inspir schimbare. Dacă ar trebui să rezum în două sau trei cuvinte: inspirație, speranță, schimbare. Da, cred că aș dori să vorbesc despre unele dintre proiectele pe care le susținem și despre impactul pozitiv real pe care îl avem la nivel local – despre acele metrici de impact, despre oamenii și animalele care au fost afectați pozitiv și despre cum putem extinde aceste rezultate și împărtăși lecțiile învățate.
Lucrăm cu mulți dezvoltatori de proiecte care nu îndeplinesc standardele noastre minime, iar în loc să le spunem pur și simplu că nu au reușit, le oferim feedback și îi îndrumăm să discute cu alți dezvoltatori care au găsit soluții eficiente. Ne dorim să ridicăm standardele de calitate la nivel mondial și să împărtășim cele mai bune practici acolo unde este posibil.”