Studiu CODE Kids: Competențele digitale ajută și la dezvoltarea celor sociale
Fundația Progress a publicat rezultatele cercetărilor privind dezvoltarea competențelor IT și soft skills ale copiilor participanți la proiectul CODE Kids. Studiul, desfășurat pe parcursul unui an și patru luni, a arătat progrese semnificative în competențele digitale și sociale ale copiilor din mediul rural.

Foto: Fundația Progress
În noiembrie 2023 și iunie 2024, echipa Fundației Progress a realizat două cercetări pentru a evalua eficiența programului CODE Kids. Prof. univ. dr. Dragoș Iliescu a coordonat studiul privind competențele IT, iar dr. Camelia Crișan a supravegheat evaluarea competențelor soft. Cercetările au fost menite să stabilească impactul programului asupra dezvoltării copiilor.
Conform rezultatelor, șase din cele opt competențe digitale măsurate au înregistrat creșteri semnificative. Printre acestea se numără colaborarea prin tehnologii digitale, care a crescut cu 15%, și programarea, cu o creștere de 20%.
În ceea ce privește competențele soft, cercetarea a măsurat patru tipuri: munca în echipă, reziliența, încrederea în sine și leadershipul. Trei dintre aceste competențe au arătat progrese notabile: munca în echipă a crescut cu 18%, reziliența cu 22% și încrederea în sine cu 25%. Proiectul CODE Kids a demonstrat astfel eficiența în îmbunătățirea abilităților sociale ale participanților.
Dr. Camelia Crișan, CEO al Fundației Progress, a subliniat importanța acestor rezultate pentru optimizarea viitoarelor intervenții educaționale. „La Fundația Progress credem în dezvoltarea plenară a copiilor. Credem în a forma cetățeni și ingineri, cetățeni și IT-iști, cetățeni și specialiști în robotică. Pregătim copiii nu doar pentru muncă, ci și pentru viață, pentru a fi plenar implicați în viața comunităților și organizațiilor. De aceea măsurăm, pentru a optimiza procese și intervenții și pentru a oferi participanților în programele noastre nu doar cunoștințe, ci și stare de bine, distracție și bucurie în învățare ”, a declarat aceasta.
Din 2017, Fundația Progress a dezvoltat și perfecționat un program de învățare a programării pentru copiii de 10-14 ani din mediul rural. Bibliotecile publice sunt folosite ca spații de învățare, iar bibliotecarii ca facilitatori, bazându-se pe modelul SOLE (Self Organizing Learning Environment) de Sugata Mitra, cunoscut și ca Școala din cloud.
În prezent, Fundația Progress coordonează 250 de cluburi de programare în biblioteci publice, școli și sedii de ONG-uri din zone rurale și mici orașe, în 40 de județe. Dintre acestea, 30 de cluburi sunt în Republica Moldova. Aproximativ 3000 de copii învață bazele programării și competențe STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică), pe două niveluri de educație: începători și avansați.
Pentru mai multe informații, accesează site-ul fundației, progressfoundation.ro. Pentru detalii suplimentare despre studiu, intră pe CODE Kids Competente IT și CODE Kids Soft Skills.