Succesul unei companii începe cu bunăstarea angajaților săi20 min read
Astăzi, siguranța la job înseamnă mai mult decât protecție fizică. Siguranța emoțională a angajaților este esențială pentru succes, iar liderii au un rol cheie în a o susține.
Un loc de muncă sigur din punct de vedere psihologic este unul unde e în regulă să greșești, e în regulă să nu te simți bine și e în regulă să-ți exprimi opinia sau să fii în dezacord cu superiorii sau colegii.
Un mediu de lucru sigur psihologic este acela în care angajații se simt liberi să-și asume riscuri și să fie autentici, fără teama de judecată, excludere, hărțuire sau alte consecințe negative. De altfel, oamenii obțin rezultate mai bune atunci când colaborează decât atunci când lucrează izolat.
Iar în contextul global actual, marcat de preocupări legate de echitate, diversitate, incluziune și accesibilitate, dar și de o scădere a retenției și productivității și o creștere a burnout-ului, un mediu sigur psihologic devine esențial pentru a ajuta angajații și echipele să lucreze bine împreună.
Compania multinațională de consultanță în management, soluții tehnologice și outsourcing Accenture a înțeles foarte bine acest concept și și-a adaptat cu succes strategiile în cadrul organizației, astfel încât angajații să se simtă cât mai bine la locul de muncă.
De la teamă și apatie la creativitate și inovare
Uneori, angajații pot deveni apatici la locul de muncă, atunci când activitățile devin monotone sau când nu se simt apreciați. Apatia se manifestă prin lipsa de interes, ceea ce duce fie la „bifarea” prezenței (sunt fizic acolo, dar cu mintea în altă parte), fie la intenția de a pleca din companie. Totuși, există șanse reale de a ieși din această stare și de a intra în „zona de flow”.
„Flow”-ul, concept dezvoltat de psihologul Mihály Csíkszentmihályi în 1975, descrie o stare în care oamenii sunt complet implicați în ceea ce fac, simțindu-se împliniți. De-a lungul timpului, studiile au arătat că „flow”-ul stimulează creativitatea și productivitatea.
În schimb, apatia dăunează atât angajaților, cât și companiilor. Fenomene precum „quiet quitting” (angajați care rămân, dar nu se implică) sau chiar demisia voluntară au devenit tot mai comune. Astfel de situații pot fi evitate atunci când, dincolo de stimulente materiale, companiile creează un mediu de lucru în care angajatul se simte în largul său.
„Într-o echipă sau organizație, membrii trebuie să se simtă liberi să fie ei înșiși și să își exprime ideile sau îngrijorările, fără teama de repercusiuni. Siguranța psihologică este esențială pentru noi, deoarece sprijină inovația și creativitatea, crește productivitatea și retenția angajaților. De asemenea, ajută la rezolvarea constructivă a conflictelor și la bunăstarea emoțională a angajaților, creând un mediu de lucru echilibrat”, spune Raluca Burghelea, Country Managing Director Accenture România.
Compania a conceput un program numit What If? pentru a răspunde nevoii angajaților de a se simți psihologic în siguranță la locul de muncă. În ultimii doi ani, peste 25 de experți au sprijinit dezvoltarea a peste 4.000 de angajați, fiecare primind peste 20 de ore de training pe tema bunăstării emoționale. De asemenea, au fost create resurse pentru manageri și angajați, inclusiv platforme online, videoclipuri de microlearning și evenimente de învățare.
În plus, la Accenture siguranța psihologică este monitorizată prin instrumente digitale și analize comportamentale. „Utilizăm platforme online pentru a colecta feedback anonim și pentru a evalua starea de bine a angajaților”, explică Raluca Burghelea. „Analizăm datele din sondaje interne pentru a identifica zonele care necesită îmbunătățiri și pentru a monitoriza progresul în timp.” Platformele digitale de învățare și resursele de microlearning sunt folosite pentru a oferi training personalizat, iar rețelele sociale interne facilitează schimbul de bune practici și sprijinul reciproc între angajați.
Leadership-ul empatic este esențial pentru crearea unui mediu sigur psihologica
Se spune că este o diferență între a fi șef și a fi lider. Iar asta se vede cel mai clar când vine vorba de felul în care cei care conduc echipe știu să creeze medii de lucru sigure psihologic, care promovează încrederea, deschiderea și susținerea între membri.
„Accenture promovează acest tip de conducere prin formare și dezvoltare continuă a managerilor, care beneficiază de workshop-uri și sesiuni de coaching pentru a dezvolta abilități de empatie și comunicare eficientă”, spune Raluca Burghelea. „Prin programul What If? îi ajutăm pe lideri să dezvolte aceste abilități, promovând exemple de bune practici și recunoscând public liderii care sprijină siguranța psihologică în echipele lor,” adaugă ea.
Impactul pozitiv al programului se reflectă și în feedback-ul oferit de participanți, mulți dintre aceștia considerând că informațiile primite sunt deosebit de relevante și bine structurate. „Conținutul este relevant, ușor de urmărit și bazat pe știință”, afirmă un angajat, care adaugă că a găsit materialele extrem de utile.
Un alt angajat subliniază actualitatea subiectului. „Mi-ar plăcea să continuăm această conversație, deoarece este foarte relevantă”, spune acesta. Pentru mulți dintre cei implicați, programul What If? nu doar că le-a oferit o mai bună înțelegere a colegilor, ci a consolidat și relațiile de colaborare și a creat un mediu de muncă mai sănătos și mai sigur.
Provocări și soluții pentru menținerea unui mediu de lucru sigur psihologic
„Cel mai important lucru pe care oamenii îl caută în relațiile lor este siguranța”, spune și psihoterapeuta Silvia Ciubotaru. Fie că o fac conștient, asumat și strategic, fie că o fac inconștient și nestructurat, siguranța este numitorul comun al nevoilor noastre umane. „Și tot la siguranță se poate reduce și relația oamenilor cu un mediu atât de multidimensional cum este locul de muncă. În acest spațiu relațional al jobului avem o mulțime de variabile – oameni, în primul rând, dar și valori, norme, obiective și medii fizice și/sau digitale de comunicare și de lucru.”
De aceea, angajatorii trebuie să analizeze și să adapteze constant mediul de lucru, pentru ca acesta să evolueze în funcție de nevoile echipei și de cultura organizațională, nu doar ca angajații să fie nevoiți să se adapteze la el, crede Silvia Ciubotaru.
Însă menținerea unui mediu de lucru sigur din punct de vedere psihologic vine cu provocări, cum ar fi rezistența la schimbare, lipsa de încredere și gestionarea conflictelor. „Pentru a le aborda, implementăm programe de instruire continuă pentru a educa angajații și liderii despre importanța siguranței psihologice. Încurajăm feedback-ul anonim pentru a identifica problemele și a dezvolta soluții proactive,” explică Raluca Burghelea.
Accenture promovează o cultură a transparenței și a suportului reciproc, încurajând angajații să își exprime preocupările fără teama de repercusiuni. Sesiunile de mediere și workshop-urile de coeziune contribuie la rezolvarea constructivă a conflictelor.
Pentru a evalua succesul inițiativelor de siguranță psihologică, Accenture folosește indicatori precum sondaje de angajament, rata de retenție a angajaților, feedback continuu și performanța echipelor. „Monitorizăm percepția angajaților asupra siguranței psihologice, analizăm fluctuația personalului și evaluăm implicarea în activitățile de învățare pentru a identifica ariile de îmbunătățire,” explică Raluca Burghelea. Aceste măsurători permit ajustarea continuă a inițiativelor pentru a răspunde nevoilor angajaților și pentru a asigura un mediu de lucru sigur din punct de vedere psihologic.
Un mediu de lucru sigur presupune o planificare riguroasă și continuă
Sunt trei mari dimensiuni care ar trebui incluse în studiul culturii organizaționale pentru a crea un mediu sigur, consideră Silvia Ciubotaru.
În primul rând, trebuie identificate riscurile specifice muncii, pentru a dezvolta constant măsuri de prevenție și protecție necesare atât pentru confortul și siguranța angajaților, cât și pentru productivitatea afacerii.
Instructajul personalului pentru a asigura un nivel crescut de conștientizare, dar și responsabilizare a angajaților pentru implementarea procedurilor și măsurilor de siguranță la locul de muncă este un alt aspect important. „Aici intră și regulile de interacțiune interpersonală, cum ar fi principiile comunicării non-violente și toleranță zero pentru orice tip de abuz, pentru care angajatorii trebuie să ofere atât instructaj, cât și mecanisme de raportare și soluționare a eventualelor plângeri.”
În fine, sunt necesare evaluarea și îmbunătățirea constantă a calității canalelor de comunicare interne, inclusiv deschiderea angajatorului față de sesizări sau solicitări ale angajaților. Nu este suficient ca ele să existe, ci este necesar ca ele să fie funcționale și folosite cu încredere de către angajați.
„Rezultatul pe termen lung depinde foarte mult de coerența măsurilor implementate și disponibilitatea sau capacitatea angajatorilor de a ține pasul cu realitatea în permanentă schimbare a oamenilor care compun acea organizație”, continuă psihoterapeuta.
În organizațiile care prioritizează siguranța psihologică a angajaților, se vor vedea, treptat, mai puține pierderi: mai puține demisii, mai puține concedii medicale sau neplătite și mai puține situații conflictuale de soluționat. Angajații se vor simți mai puțin presați de responsabilități și de șefi, vor avea trasee profesionale mai îndelungate și mai satisfăcătoare în interiorul companiei, iar relațiile interpersonale vor fi mai puțin dominate de competiție, colaborarea crescând atât pe orizontală, cât și pe verticală în ierarhiile profesionale.
Un mediu de lucru sigur psihologic îi motivează pe angajați nu doar financiar, ci și emoțional
Într-un mediu care oferă siguranță psihologică, oamenii se simt puși în valoare, productivi și împliniți profesional, iar acest lucru se răsfrânge și în viața personală. „Cu cât mediul de lucru este mai sigur psihologic, cu atât mai reduse sunt riscurile de anxietate, depresie sau burnout și fluctuația personalului”, spune psihoterapeuta Silvia Ciubotaru.
Angajatorii care investesc în astfel de procese de dezvoltare organizațională pot să-și crească afacerile într-un mod sustenabil, iar angajații pot dobândi, treptat, medii de lucru mai prietenoase, mai sigure și mai puțin stresante.
Totuși, nu există soluții de-a gata care să funcționeze pentru orice organizație, avertizează psihoterapeuta. Ca să fie eficiente, măsurile trebuie să fie aplicate pe specificul muncii și să corespundă nevoilor oamenilor care prestează munca respectivă la un moment dat în timp. „Atunci când vine vorba de siguranță emoțională, pot exista diferențe mari între nevoile Gen Z și cele ale milenialilor, de exemplu.”
Strategia de creare a unui mediu de lucru sigur poate fi descrisă ca o investiție pe termen lung, în care cel mai important principiu este să nu se aștepte rezultate imediate.
„Viziunea Accenture pe termen lung este de a integra siguranța psihologică în centrul culturii organizaționale și al strategiei globale a companiei”, completează Raluca Burghelea. „Accenture își propune să consolideze un mediu de lucru susținător prin formare continuă, politici de transparență și evaluarea constantă a impactului. Siguranța psihologică va deveni parte integrantă a evaluărilor de performanță și a strategiilor de dezvoltare, promovând o cultură de empatie și colaborare care sprijină inovația și performanța.”