Ce arată librăriile de reclame de pe TikTok și Facebook despre campania lui Călin Georgescu?
Dacă surpriza primului tur al alegerilor a fost ajutată cumva să se viralizeze pe TikTok sau alte rețele sociale, acest lucru n-a fost făcut prin reclame plătite.
Da, Călin Georgescu n-a plătit pentru reclame, cum chiar el // Evident, pe TikTok: tiktok.com // Cel puțin nu direct, din moment ce regulile TikTok interzic politicienilor să plătească pentru a amplifica postările. Acele milioane de vizualizări pe care le are la postări, 3,8 milioane de like-uri și cei aproape 300.000 de urmăritori sunt fie obținute organic, fie amplificate prin alte metode – ceea ce nu e dovedit, deci rămâne o speculație.
Poate numeroasele conturi cu // Poți căuta aici tiktok.com // să fie o explicație mai bună, dar nici acelea nu s-au promovat cu bani și e greu de demonstrat că nu sunt organice.
În schimb, dacă intri pe o postare de pe contul oficial de TikTok al lui Georgescu, vei vedea un pop-up cu informații despre alegeri, semn că acesta a fost marcat drept politician. Nu și la restul conturilor gergesciene.
Cât despre bani, TikTok, la fel ca Facebook, are // Diponibilă pe library.tiktok.com/ads // unde ar trebui să poți găsi reclame după cuvinte cheie sau după conturile care plătesc pentru promovare. O căutare după contul oficial al candidatului nu arată să fi existat reclame plătite de el.
E drept, sistemul de căutare e destul de greoi – de exemplu, nu poți da linkuri la căutări –și dă destule rezultate nerelevante, însă dacă dai căutare după numele Călin Georgescu sau hashtag-ul #calingeorgescu vei găsi doar câteva reclame făcute de terți. Inclusiv unele care au fost între timp eliminate pentru încălcarea regulilor electorale.
Majoritatea reclamelor pe care le-am identificat au doar între 1.000 și 10.000 de vizualizări și doar câteva până în 100.000, dar sunt prea puține pentru a demonstra că succesul lui Georgescu ar fi venit prin reclame plătite.
Singurele conturi care par de campanie, având în vedere că postează doar despre Georgescu sunt cele de genul @refacemromania, care a ajuns la 20.000, respectiv 12.000 de persoane din Spania, probabil români, cu două reclame făcute la începutul lunii noiembrie. Restul postărilor de pe cont au vizualizări de ordinul zecilor, practic nu le-a văzut nimeni.
Doar la hashtag-ul // De la poziția de pe buletinul de vot // apare o reclamă făcută de contul @bogpr care are 1,2 milioane de vizualizări, dar care între timp a fost ștearsă, deci nu prea e clar dacă era campanie pentru Georgescu sau cineva care promova altceva a folosit un tag care i s-a părut viral. Însă data când a fost făcută, imediat înaintea alegerilor (între 22 și 23 noiembrie), persoana din spatele contului (aparent, Victor Micula) și orientarea religioasă a acestuia sunt dovezi că a fost o promovare a candidatului.
Mai relevante sunt numărul de folosiri a hastagurilor. #calingeorgescu apare în peste 14.700 de postări (la o zi după alegeri, e drept), în timp ce #elenalasconi în 5.333, iar #marcelciolacu în 3.459. Ordinea primilor clasați e respectată. Mai trebuie însă ținut cont că și #cg11 are 8.113 postări.
O verificare rapidă a unora dintre acestea arată că majoritatea par, cel puțin la prima vedere, făcute de persoane care chiar cred că Georgescu e un candidat potrivit pentru funcția de președinte.
Pe Facebook, platformă care permite reclamele politice, cele mai de succes reclame care conțin numele Călin Georgescu sunt făcute de // Link: facebook.com/ads// și doar pentru că aceasta a înșirat numele tuturor contracandidaților. În rest, majoritatea sunt mai degrabă articole, făcute de pagini mai mult sau mai puțin cunoscute, și n-au – din nou – suficient de multe vizualizări ca să justifice viralizarea candidatului.
Oarecum amuzant, și în cazul lui // Link: facebook.com/ads // pe primele locuri sunt postările contracandidaților sau unele critice, în special dinspre PNL și USR, dar cel puțin e mai vizibil că sunt postări electorale.
Trebuie spus că Elena Lasconi are puțin sub 100.000 de urmăritori și 1,6 milioane de like-uri. Semnificativ mai puține decât contracandidatul ei. Dacă turul doi se joacă doar pe TikTok, pare că se știe deja cine câștigă.