Ce arată librăriile de reclame de pe TikTok și Facebook despre campania lui Călin Georgescu? 

De Mihai Ghiduc 25.11.2024

Dacă surpriza primului tur al alegerilor a fost ajutată cumva să se viralizeze pe TikTok sau alte rețele sociale, acest lucru n-a fost făcut prin reclame plătite. 

Da, Călin Georgescu n-a plătit pentru reclame, cum chiar el declară.// Evident, pe TikTok: tiktok.com // Cel puțin nu direct, din moment ce regulile TikTok interzic politicienilor să plătească pentru a amplifica postările. Acele milioane de vizualizări pe care le are la postări, 3,8 milioane de like-uri și cei aproape 300.000 de urmăritori sunt fie obținute organic, fie amplificate prin alte metode – ceea ce nu e dovedit, deci rămâne o speculație.

Poate numeroasele conturi cu numele lui// Poți căuta aici tiktok.com // să fie o explicație mai bună, dar nici acelea nu s-au promovat cu bani și e greu de demonstrat că nu sunt organice.

În schimb, dacă intri pe o postare de pe contul oficial de TikTok al lui Georgescu, vei vedea un pop-up cu informații despre alegeri, semn că acesta a fost marcat drept politician. Nu și la restul conturilor gergesciene.

Cât despre bani, TikTok, la fel ca Facebook, are o librărie de reclame,// Diponibilă pe library.tiktok.com/ads // unde ar trebui să poți găsi reclame după cuvinte cheie sau după conturile care plătesc pentru promovare. O căutare după contul oficial al candidatului nu arată să fi existat reclame plătite de el. 

E drept, sistemul de căutare e destul de greoi – de exemplu, nu poți da linkuri la căutări –și dă destule rezultate nerelevante, însă dacă dai căutare după numele Călin Georgescu sau hashtag-ul #calingeorgescu vei găsi doar câteva reclame făcute de terți. Inclusiv unele care au fost între timp eliminate pentru încălcarea regulilor electorale. 

Majoritatea reclamelor pe care le-am identificat au doar între 1.000 și 10.000 de vizualizări și doar câteva până în 100.000, dar sunt prea puține pentru a demonstra că succesul lui Georgescu ar fi venit prin reclame plătite. 

Singurele conturi care par de campanie, având în vedere că postează doar despre Georgescu sunt cele de genul @refacemromania, care a ajuns la 20.000, respectiv 12.000 de persoane din Spania, probabil români, cu două reclame făcute la începutul lunii noiembrie. Restul postărilor de pe cont au vizualizări de ordinul zecilor, practic nu le-a văzut nimeni.

Doar la hashtag-ul #cg11// De la poziția de pe buletinul de vot // apare o reclamă făcută de contul @bogpr care are 1,2 milioane de vizualizări, dar care între timp a fost ștearsă, deci nu prea e clar dacă era campanie pentru Georgescu sau cineva care promova altceva a folosit un tag care i s-a părut viral. Însă data când a fost făcută, imediat înaintea alegerilor (între 22 și 23 noiembrie), persoana din spatele contului (aparent, Victor Micula) și orientarea religioasă a acestuia sunt dovezi că a fost o promovare a candidatului.

Mai relevante sunt numărul de folosiri a hastagurilor. #calingeorgescu apare în peste 14.700 de postări (la o zi după alegeri, e drept), în timp ce #elenalasconi în 5.333, iar #marcelciolacu în 3.459. Ordinea primilor clasați e respectată. Mai trebuie însă ținut cont că și #cg11 are 8.113 postări.

O verificare rapidă a unora dintre acestea arată că majoritatea par, cel puțin la prima vedere, făcute de persoane care chiar cred că Georgescu e un candidat potrivit pentru funcția de președinte.

Pe Facebook, platformă care permite reclamele politice, cele mai de succes reclame care conțin numele Călin Georgescu sunt făcute de Ana Birchall,// Link: facebook.com/ads// și doar pentru că aceasta a înșirat numele tuturor contracandidaților. În rest, majoritatea sunt mai degrabă articole, făcute de pagini mai mult sau mai puțin cunoscute, și n-au – din nou – suficient de multe vizualizări ca să justifice viralizarea candidatului.

Oarecum amuzant, și în cazul lui Marcel Ciolacu// Link: facebook.com/ads // pe primele locuri sunt postările contracandidaților sau unele critice, în special dinspre PNL și USR, dar cel puțin e mai vizibil că sunt postări electorale.

Trebuie spus că Elena Lasconi are puțin sub 100.000 de urmăritori și 1,6 milioane de like-uri. Semnificativ mai puține decât contracandidatul ei. Dacă turul doi se joacă doar pe TikTok, pare că se știe deja cine câștigă.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

SOCIETATE|OVERVIEW

Alegeri 2025. Ce spun candidații la prezidențiale despre reglementarea consumului de droguri? 

De
În cursa pentru Cotroceni, principalii candidați abordează problema drogurilor fie prin soluții sociale, fie prin măsuri represive. Unii cer prevenție sau închisoare pe viață pentru traficanți, alții vor subiectul în CSAT. Dar puțini se opresc la cauze – la ce îi împinge pe oameni spre consum și cum pot fi sprijiniți cu adevărat.
SOCIETATE|OVERVIEW

Manosfera. Din SUA în România, o afacere profitabilă bazată pe misoginie

De
Studiile recente arată că algoritmii rețelelor sociale recomandă din ce în ce mai des conținut misogin tinerilor bărbați vulnerabili. Aceasta e însă doar una dintre metodele prin care manosfera – o rețea de comunități online care glorifică masculinitatea – își crește audiența.
SOCIETATE|ERASMUS+ LOG

Erasmus+ Log în format blitz: Lituania, Spania, Polonia și Turcia

De
Știai că nu trebuie neapărat să fii student pentru a participa la un program Erasmus+?
SOCIETATE|FYI

Gen Z: de ce se identifică tot mai mulți tineri ca fiind bisexuali?

De
Identificarea ca bisexual a crescut semnificativ în ultimele generații. Dacă în trecut bisexualitatea era mai puțin vizibilă, astăzi tot mai mulți tineri își definesc identitatea sexuală într-un mod mai fluid. Ce determină această schimbare? Este doar o tendință socială sau o reflectare mai fidelă a realității?