Despre „Kamala is brat” și votul generației Z11 min read
În ultimele câteva săptămâni, cursa electorală pentru Casa Albă din Statele Unite a bifat câteva lucruri pe care nu le-aș fi avut pe cardul meu de bingo. De la retragerea lui Joe Biden și ascensiunea lui Kamala Harris până la modalitățile inedite a celei din urmă de a atrage un electorat tânăr.
La câteva ore distanță de momentul în care Joe Biden a anunțat că iese din competiția pentru președinție împotriva lui Donald Trump și că o susține pe actuala vicepreședintă Kamala Harris pentru a-l înlocui drept candidat din partea Democraților, cântăreața Charli XCX a postat pe X/Twitter un mesaj scurt: „kamala is brat.” Lucrurile s-au mișcat apoi rapid în echipa de campanie a lui Harris, iar conturile ei de socializare au adoptat estetica specifică celui mai nou album al cântăreței britanice, numit și el BRAT.
Muzica și strategia de campanie
Legătura dintre muzica lui Charli XCX și campania electorală a potențialei primei femeie președinte a Statelor Unite ți-o pot explica pe de-o parte din unghiul viralității. Cel mai nou album al artistei a devenit destul de repede viral pe rețelele sociale, cu un mix de muzică electropop și rave ce sună diferit față de piesele ei din trecut și care aduce înapoi pe scena muzicală mainstream estetica Y2K. // „Charli XCX: BRAT Album Review”, pitchfork.com // și este considerat unul dintre cele mai bune albume pop din 2024.
În același timp, BRAT a pornit multiple trenduri în mediul online, cu precădere pe TikTok, de la un dans viral pe piesa Apple și meme-uri care încorporează stilul minimalist al copertei albumului, în special nuanța de verde numită „brat green”, până la clipuri în care oamenii arată cum trăiesc „brat summer,” // Pe tiktok.com // drept o atitudine a unei fete care este „puțin dezordonată, iubește să petreacă și poate spune lucruri stupide din când în când. Este sinceră, directă și puțin volatilă.”
Kamala HQ, numele de utilizator al conturilor de social media oficiale dedicate campaniei actualei vicepreședinte, a adoptat și remixat toate aceste trenduri și multe altele, indicând interesul de a atrage o masă de susținători tineri, din rândul generației Z și a milenialilor, // „TikTok brand profile in the U.S. 2023”, statista.com // platforme precum TikTok.
Kamala HQ are în prezent aproape patru milioane de urmăritori pe TikTok, iar fiecare videoclip postat adună sute de mii sau chiar milioane de aprecieri. Unul dintre cele mai virale meme-uri cu Harris este bazat pe un scurt fragment dintr-un discurs mai vechi de-al ei, în care spune „Crezi că ai căzut din cocotier? Exiști în contextul întregii lumi în care trăiești și al celor care au fost înaintea ta.” Afirmația a devenit populară pe internet pe de-o parte fiindcă e mai mult un truism decât ceva cu sens și pe de altă parte fiindcă a fost remixată de atât de multe ori cu alte elemente din cultura pop actuală încât și-a pierdut complet înțelesul. Preferata mea e combinația dintre discursul lui Harris și // Pe tiktok.com //
Puterea generației Z în alegerile din 2024
Ce e important de ținut minte dincolo de cât de amuzante sunt meme-urile propagate de canalele oficiale de comunicare ale unor politicieni este chiar asta — că sunt politicieni. // „41 Million Members of Gen Z Will Be Eligible to Vote in 2024”, circle.tufts.edu // aproape 41 de milioane de membri ai generației Z, adică tineri cu vârste cuprinse între 18 și 27 de ani, vor putea vota la alegerile prezidențiale din Statele Unite din noiembrie, dintre care mai bine de opt milioane de tineri ce vor fi eligibili să voteze pentru prima oară.
Cifrele contează mai ales în contextul în care la victoria lui Biden de acum patru ani a contribuit semnificativ votul tinerilor, care au votat în proporție de 65% în favoarea actualului președinte american, // „The 2020 election shows Gen Z’s voting power for years to come”, cnbc.com // Astfel, tinerii reprezintă o importantă bază electorală, care însă nu poate fi atrasă la fel de ușor prin strategii de campanie tradiționale. // „7 Ways Gen Z is The Most Diverse Generation”, indiviti.com // dar și una care are un interes puternic față de aspecte precum diversitatea și incluziunea socială.
Impactul social media în politica românească
Nu doar peste ocean are loc acest fenomen. Și în România am observat mulți politicieni care pun un accent din ce în ce mai mare pe comunicarea prin social media, încercând să reducă decalajul între mesajele lor și generațiile tinere, în contextul unui an electoral deosebit de important. Echipele de PR ale unora reușesc, altele au abordări mai stângace, însă direcția este evidentă. Și am văzut de toate, de la Nicu Ștefănuță și postarea cu meme-uri BRAT, la Diana Șosoacă pe motocicleta de poliție sau Elena Lasconi arătând cum se distrează la festivalul Untold.
// „Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2024”, roaep.ro // mai bine de 1,1 milioane de tineri români cu vârsta între 18 și 22 de ani au votat pentru prima dată în acest an, la europarlamentare.
Faptul că din ce în ce mai mulți politicieni conștientizează importanța în a fi relevanți pentru tineri, chiar și doar în mediul online, nu poate fi decât un lucru bun. Dar în momentul în care se trage linie, popularitatea lor pe social media poate fi ușor confundată cu competențele reale pe care le dețin. Pe primul loc ar trebui să stea valorile în care ei cred și programele politice cu care vin, eficiența lor ca oficiali și modul în care ajung să-și reprezinte electoratul, mai ales în cazul în care nu îi votezi pentru prima oară. Trendurile trec, pietrele rămân.