Ilustrație: anilyanik / Getty Images

Temu vs Shein. Cum îți dau aplicațiile chinezești de shopping online percepția că poți avea tot ce îți dorești26 min read

De Ana-Gabriela Micu 26.08.2024, ultima actualizare: 27.08.2024

După AliExpress și Shein, pe piață a apărut Temu, o nouă platformă care exploatează pasiunea oamenilor pentru shopping și chilipiruri.

În ultimul deceniu, platformele de comerț online au schimbat radical modul în care oamenii fac cumpărături. Tot mai multe au luat, treptat, locul magazinelor fizice. Schimbarea e vizibilă în toate domeniile, de la cărți și electronice la mâncare și până la magazinele în care găseai tot felul de produse ieftine, de regulă produse în China. Pentru cele din urmă, site-urile de cumpărături online promit prețuri și mai mici și o varietate de produse de care nici nu știi că poți avea nevoie. 

E aproape imposibil să nu-ți fi apărut măcar odată pe Facebook sau Instagram o reclamă portocalie care promovează Temu prine oferte de neratat la tot felul de produse ciudate. Pe TikTok, similar trendului lansat de Shein, oamenii se filmează entuziasmați în timp ce deschid cutii gigantice pline cu produse și se laudă că au plătit sume infime pe ele. Tot acolo am dat de o influenceră// O poți vedea aici: tiktok.com // care prezenta multitudinea de produse pe care le-a cumpărat cu doar 25 de lei. Ea chiar menționează în clip că preferă Shein, doar că nu putea rata ofertele mai bune de pe Temu. 

Oamenii asociază adesea Temu cu Wish, AliExpress și, mai ales, Shein, însă această platformă e oarecum diferită. Shein se concentrează în principal pe vânzarea articolelor de îmbrăcăminte și produce rapid haine în funcție de cele mai noi trenduri. AliExpress și Wish sunt cunoscute ca fiind printre primele platforme chinezești de cumpărături online care s-au afirmat pe Internet, însă oamenii consideră că produsele lor au o calitate mai inferioară, sau chiar n-au vreo legătură cu ce e prezentat pe site, iar timpul de livrare este extrem de lung. Temu însă are o reputație ceva mai bună.

Temu vs Shein, războiul giganților chinezi

Shein și Temu au modele de business aproape identice, însă Shein este iubit de către Gen Z, iar Temu de către boomers. Se poate spune că Shein are ca atu faptul că e mereu în trend, în timp ce Temu se laudă cu prețurile exagerat de mici. Dar cu toate aceste diferențe, există o concurență mare între cele două. Atât de mare, încât aceste companii s-au dat în judecată în mod repetat.

Cel mai recent, Shein i-a acuzat (din nou) pe cei de la Temu de furt de designuri, contrafacere, încălcarea proprietății intelectuale și fraudă. Plângerea a fost depusă la tribunalul din Washington, însă un articol de pe CNBC//„Shein sues Temu over copyright infringement, alleges rival loses money on every sale” // arată că un purtător de cuvânt al lui Temu a respins acuzațiile aduse de Shein și a spus chiar că „îndrăzneala lui Shein este de necrezut”. 

Mai ales că nici Shein nu are o istorie foarte curată. În 2023, a fost dat în judecată aproape din același motiv de către trei designeri independenți. Ei au susținut cu că Shein a vândut copii exacte ale lucrării lor.// „Shein Faces Lawsuit Over Copyright Infringement. Here’s What to Know”, time.com //

Conflictele dintre Shein și Temu au început tot în 2023, când Shein a dat în judecată Temu pentru practici comerciale înșelătoare și pentru că ar fi creat de conturi false pe rețelele sociale pentru a le face reclamă negativă. Temu a răspuns cu un proces împotriva rivalului său pentru încălcarea legilor antitrust din SUA. Ambele procese au fost abandonate în octombrie, însă Shein a intentat un nou proces, la sfârșitul lui 2023, acuzând Temu de „intimidare în stil mafiot”.// „Why Shein Is Suing Temu—Again”, time.com // 

CITEȘTE ȘI: Shein: între succesul mediatic și impactul negativ asupra mediului 

Dar ce este mai exact Temu?

Temu spune despre sine că este „o companie de comerț electronic care conectează consumatorii cu milioane de parteneri comerciali, producători și mărci, având și misiunea de a-i ajuta să ducă o viață mai bună. Temu se angajează să ofere produse la prețuri accesibile pentru a permite consumatorilor și partenerilor comerciali să-și îndeplinească visele într-un mod inclusiv”. De altfel, compania susține că s-a înființat în Boston, deși toată lumea știe că e „made în China”. 

Temu este deținut de către o companie chineză care se numește PDD Holdings, cu sediul în Shanghai. PDD deține și Pinduoduo, un site asemănător cu Temu care este foarte popular în China. PDD Holdings este fondată// „7 Things To Know About Temu Before You ‘Shop Like A Billionaire’”, forbes.com // de către miliardarul chinez Colin Huang, în vârstă de 43 de ani. 

Fidelă descrierii, Temu este o platformă de comerț care îți vinde aproape orice îți dorești la prețuri incredibil de mici. Utilizatorii pot găsi o varietate de produse, de la obiecte vestimentare la produse de uz casnic și electronice. Odată cumpărate, durează aproximativ zece zile până când produsele ajung la ușa ta. 

Temu s-a lansat în 2022 și acum se află pe primul loc în topul celor mai descărcate aplicații de pe App Store și Google Play. Toată lumea încearcă Temu, pentru că de reclamele lor atractive și agresive de pe rețelele de socializare n-a scăpat nimeni. Iar când intri pe site sau în aplicație, îți apar imediat oferte fulger, anunțul că ai livrare gratuită pe o perioadă limitată, dar și o listă întreagă de categorii, care se derulează sigură, unde scrie cu portocaliu că produsele încep de la 0,55 de lei sau 2 lei.

„Fă cumpărături ca un miliardar”

Temu are strategii bine gândite pentru a se promova eficient – a cumpărat spațiu publicitar inclusiv la Super Bowl// Poți vedea aici reclama din 2023: youtube.com // și încearcă să îți inducă ideea că poți avea orice îți dorești, la fel ca cei bogați, dar cheltuind mult mai puțin. Adică ești mai avantajat decât cei care pretind că își permit orice, susține sloganul companiei. 

Însă cum reușește firma să vândă lucruri atât de ieftine? Printre altele, Temu este acuzat că fură date, exploatează muncitori și folosește pentru producție materiale ieftine care conțin substanțe extrem de toxice.

O analiză realizată de firma de cercetare de piață YpitData// „YipitData Analyzes Temu’s Impact on Retailers”, yipitdata.com // arată că cea mai mare pondere de vânzări din SUA între septembrie 2022 și august 2023 pe care le-a făcut Temu este dată de către gospodării ai căror membri câștigă mai puțin de 40.000 de dolari pe an. 

Care este secretul din spatele succesului?

Ca și Shein, Temu funcționează ca un fel de Pinterest. Cu cât cauți articole specifice, cu atât aplicația o să-ți recomande articole asemănătoare. Și asta te face să stai și mai mult pe aplicație și să fi dependent de ea și de multitudinea lucrurilor pe care le oferă. 

Mai mult decât atât, pe aplicație, sunt o mulțime de jocuri care promit câștiguri, adică îți dau coduri promoționale sau chiar articole gratuite. Toată lumea pare mulțumită de prețurile și reducerile lor. Ai spune că aceste aplicații sunt ele însele niște jocuri, unde pornești însetat în căutarea unor articole ce arată scump, însă în realitate sunt megaieftine. 

Analistul de retail Neil Saunders a declarat pentru BBC// „How Temu is shaking up the world of online shopping”, bbc.com // că Temu a cheltuit mulți bani pe micromarketing, „convingându-i pe influenceri să promoveze produse și să cumpere lucruri de pe platformă prin intermediul canalelor sociale precum TikTok și YouTube”.

În noiembrie și decembrie 2023, site-ul australian Choice// „Temu explained: Is this online shopping platform worth using?”, choice.com.au // a întrebat peste 500 de persoane de unde au auzit prima dată de aplicația Temu, iar cei mai mulți dintre ei (37%) au spus că au descoperit Temu din reclamele care le-au apărut pe internet, iar 27% dintre persoane au aflat de la influenceri.

Deși Temu are succes și toată lumea știe despre el, o analiză realizată anul trecut de Wired// „Temu Is Losing Millions of Dollars to Send You Cheap Socks”, wired.com // spune că prețurile scăzute și transportul gratuit oferite de Temu sunt susținute de pierderi foarte mari. Compania pierde în medie de 30 de dolari pe comandă pentru a se extinde pe piață.

„Echipa sus, prețul jos”

Prin acest slogan se autodescrie Temu pe site-ul său. Sloganul încurajează cumpărăturile „la grămadă”, adică este complet de acord ca mai multe persoane să plaseze o comandă pe un singur cont, la o singură adresă. 

În China, există conceptul „tuán gòu”// „Is Temu Legit? Every Question You Have, Answered”, nymag.com // care presupune oferirea unor tarife reduse pentru achizițiile în vrac. Această practică, utilizată de mult timp, se folosește de liderii din comunitate, cum ar fi proprietarii de magazine, care adună grupuri de cumpărători pentru comenzi en-gros. Aceste obiceiuri sunt avantajoase pentru clienți, pentru că elimină costurile suplimentare și oferă prețuri mai mici.

Temu și alte platforme de comerț online din China folosesc această tactică pentru a atrage cât mai mulți cumparători. Oamenii se bucură de acest beneficiu și caută cât mai multe soluții pentru a ieși cât mai ieftin atunci când fac cumpărături online. 

Totuși, deși produsele sunt ieftine, cumpărăturile pot fi destul de piperate. Utilizatorii care vor să comande pentru prima dată de pe Temu trebuie să aibă în coșul lor de cumpărături o comandă de minimum 45 de lei, iar cei care au mai comandat produse, pot cumpăra abia după ce au adăugat produse de minimum 65 de lei. Temu spune că a impus această regulă deoarece îți pot oferi articole la prețuri mult mai mici, iar cumpărarea mai multor produse într-o singură comandă poate preveni excesul de deșeuri de ambalaje.

Așadar, dacă dorești doar o pereche de șosete la doar 6 lei de pe Temu, trebuie să mai cumperi o groază de lucruri ieftine de care probabil nu ai nevoie, pentru a putea plasa comanda. În consecință, foarte multe persoane își întreabă și prietenii sau familia dacă nu vor și ei ceva, astfel încât să depășească acel preț minim care e impus de aplicație, ori să beneficieze de transport gratuit. 

Fabrică Temu chiar tot ce ți-ai dori?

Pe Temu găsești tot felul de imitații la produse pe care ți le-ai dorit și poate nu ți le-ai permis, suficient de ieftine cât să fie atractive. Însă Temu încearcă să te facă să-ți dorești și chiar să cumperi orice. Găsești de exemplu, îmbrăcăminte sau accesorii ce seamănă cu cele lansate de marilor case de modă. Poți căuta produse nu doar cu cuvinte-cheie sau descrieri, ci și cu ajutorul pozelor. Ți-a plăcut o geantă de pe Internet și nu ai știut cum să o găsești, pui poza pe Temu, iar Temu îți oferă mai multe opțiuni. Vezi o persoană îmbrăcată frumos pe stradă, îi pozezi ținuta și e foarte posibil să găsești un outfit identic cu cel apreciat de către tine.

Asta ridică însă destule probleme de etică. Pe lângă copierea unor articole de brand – lucru, pe care la urma urmei îl fac și alte companii de fast-fashion sau fast-shopping –, Temu imprimă pe haine opere de artă a unor artiști mai puțin cunoscuți, imită bijuterii sau haine de la companii mici, care nu au putere (și avocați) să se lupte cu Temu. Poate că cei imitați se vor plânge online că au fost furați, dar nu au succes în a convinge firmele din China să le respecte drepturile.

Dar de ce este Temu atât de controversat?

O organizație non-profit americană, Better Business Bureau, spune// „What is Temu and is it safe to buy from?”, which.co.uk // că majoritatea plângerilor împotriva Temu sunt legate de întârzierile comenzilor și de calitatea produselor. Temu promite însă că se revanșează față de clienți dacă aceștia nu-și primesc comenzile la timp. 

Compania care deține Temu, PDD Holdings, a fost acuzată de mai multe ori de încălcarea legilor din SUA privind protecția datelor, dar și de exploatarea angajatilor. The Strategist// „Is Temu Legit? Every Question You Have, Answered”, nymag.com // a scris că angajații companiei lucrează de la 9 la 21, șase zile pe săptămână. De asemenea, firma nu recomandă socializarea dintre angajați și are un sistem strict de pontaj, astfel că întârzierea cu chiar și un minut duce la scăderea unei ore din salariu. PDD Holdings a fost analizat în detaliu după ce doi dintre angajații săi au murit. Unul dintre ei avea doar 22 de ani și a murit subit în timp ce mergea acasă după ce a lucrat până târziu, iar un alt angajat s-a sinucis.

Probleme pentru Temu și în Europa

În Uniunea Europeană, Comisia Europeană //„Commission designates Temu as Very Large Online Platform under the Digital Services Act”, ec.europa.eu // a desemnat Temu ca platformă online foarte mare, în conformitate cu Regulamentul privind serviciile digitale (DSA),// „​Regulamentul privind serviciile digitale”, commission.europa.eu // deoarece Temu are peste 45 de milioane de utilizatori lunar în regiune. 

Potrivit Financial Times,// „EU takes aim at China’s Temu and Shein with proposed import duty”, ft.com // Comisia Europeană ar putea impune taxe vamale pentru produse ieftine de pe aceste platforme, prin eliminarea pragul de 150 de euro până la care cumpărăturile sunt scutite de taxe.

În România, platformele chinezești Shein și Temu au intrat în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, care a anunțat// „Temu şi Shein sunt verificate în România de ANPC. Ce trebuie să facă clienții înainte de a cumpăra de pe aceste platforme”, digi24.ro // verificări stricte și a sfătuit utilizatorii să se informeze atent înainte de a face achiziții de pe aceste platforme. 

Ce o să se întâmple cu Temu?

Cu siguranță, Temu va mai domina piața online a cumpărăturilor ieftine cât timp prețurile rămân reduse și costurile livrărilor rămân accesibile. Alături de alte platforme de comerț online chinezești, această platformă va rămâne una în care oricine poate găsi lucruri ieftine pentru casă, haine care să-l țină în trend și, în general, lucruri pe care le găsești în magazinele de „totul la 5 lei” – doar cu o varietate mult mai mare. Între timp, războaiele juridice dintre Temu și Shein vor continua, iar pe social media iubitorii de haine și chilipiruri de pe astfel de platforme o să se împartă în două categorii: fani Temu vs fani Shein.



Text de

Ana-Gabriela Micu

Este studentă în ultimul an la Jurnalism și îi place să scrie despre modă, cultură și despre subiecte interesante din diferite domenii.

SOCIETATE|MS TALKS

Organizația care reciclează săpunurile folosite din hoteluri

De
Fondat în 2017, Unisoap își propune să contribuie la un turism mai sustenabil, dar în același timp să ajute comunitățile defavorizate.
SOCIETATE|ERASMUS+ LOG

Erasmus+ Log în Rethymno, Grecia. Când viața îți oferă tztatziki, îl accepți

De
În cazul în care ești la curent cu memeurile despre lucruri care ar șoca oamenii din trecut, vreau doar să adaug că un anumit tip olandez pe nume Erasmus din epoca renascentistă ar fi probabil uimit să afle că astăzi numele lui face turul Europei mai des decât a făcut-o el vreodată.
SOCIETATE|SOCIAL MEDIA

Despre „Kamala is brat” și votul generației Z

De
În ultimele câteva săptămâni, cursa electorală pentru Casa Albă din Statele Unite a bifat câteva lucruri pe care nu le-aș fi avut pe cardul meu de bingo. De la retragerea lui Joe Biden și ascensiunea lui Kamala Harris până la modalitățile inedite a celei din urmă de a atrage un electorat tânăr.
SOCIETATE|SOLUȚII

Play for Democracy: 16 tineri au creat, în șase luni, două jocuri video care să încurajeze mersul la vot

De
Un proiect inedit din zona ONG-urilor combină jocurile video cu educația civică, în contextul unui an cu multe runde de alegeri.