Osmo a teleportat pentru prima dată un miros cu ajutorul AI4 min read
Compania contribuie zilnic la cea mai mare bază de date de mirosuri din lume compatibilă cu inteligența artificială
Compania americană Osmo a anunțat o premieră tehnologică în domeniul olfactiv: pentru prima dată a digitalizat și reprodus la distanță un miros, cu ajutorul inteligenței artificiale și fără intervenție umană. // „Scent Teleportation Update: We Did It!”, osmo.ai // realizarea la sfârșit de octombrie, când a teleportat mirosul unei prune.
Proiectul de teleportare a mirosurilor a fost dezvăluit de Osmo la începutul anului. În timpul primei demonstrații reușite, au captat mirosul unei felii de nucă de cocos și l-au reprodus în alt punct al laboratorului lor. Tot procesul implică utilizarea unui // Cromatografie de gaze cu spectrometru de masă // care analizează moleculele asociate mirosului. Vezi aici un scurt explicativ făcut de CEO-ul Osmo, Alex Wiltschko.
Datele obținute sunt transferate pe o platformă digitală, care folosește modele avansate de inteligență artificială pentru a identifica și prezice caracteristicile mirosului. Informațiile sunt trimise apoi unui robot care recreează mirosul prin combinarea unor compuși corespunzători.
Procesul a fost rafinat prin teste săptămânale, și a implicat reproducerea unor mirosuri din ce în ce mai complexe. Compania susține că tehnologia este aproape complet automatizată – intervenția unui om e necesară doar pentru introducerea și verificarea probelor.
Una din provocări este recrearea exactă a mirosurilor complexe, care implică molecule greu detectabile sau neidentificate. De exemplu, moleculele de sulf din fructele tropicale sunt dificil de reprodus.
În viitorul apropiat, Osmo are în plan să organizeze și demonstrații publice, care să ofere participanților șansa de a experimenta hands-on teleportarea mirosurilor. Publicul va putea alege un miros dintr-un buchet de flori sau fructe, pe care Osmo îl va analiza și recrea în timp real.
Proiectul are ca scop final transmiterea mirosurilor la fel de simplu precum trimiterea unei imagini sau a unui fișier audio, aducând o dimensiune senzorială nouă în comunicare. „Simțul mirosului este practic modul prin care transformăm aerul din jurul nostru în date,” spunea Wiltschko. În ultima jumătate de an, tehnologia a fost perfecționată constant și devine mai rapidă și mai automatizată în fiecare lună, susține compania.