Automatizarea proceselor de ambalare ar putea ajuta gigantul american să renunțe la o mare parte din cei peste 150.000 de angajați care lucrează în depozitele sale.

”600 de pachete pe oră” – Amazon introduce tot mai mulți roboți în depozitele sale10 min read

De Monica Georgescu 03.06.2019, ultima actualizare: 19.03.2020

„O să vină o zi în care roboții o să ne înlocuiască!” – era una din exclamațiile care dădea voce unei spaime generale de progres, de tehnologie. Pentru mulți, acea teamă părea și poate continua să pară nefondată. Însă acel viitor este astăzi mai aproape decât oricând.

Compania americană Amazon – unul din „cei nouă giganți” ai industriei tech și cea mai mare companie de comerț electronic cu amănuntul din lume – pariază tot mai mult pe roboți care să înlocuiască forța de muncă umană, arată o investigație publicată zilele trecute de Reuters.

„Spiridușii lui Moș Crăciun”

Amazon este pe locul 2 în topul angajatorilor din Statele Unite (dupa Walmart) – compania are mai mult de jumătate de milion de angajați în întreaga lume. O mare parte din angajații Amazon lucrează în cele aproape 200 de depozite ale companiei din America și Europa. Fiecare din aceste depozite are, conform datelor furnizate chiar de Amazon, o medie de 1.500 de angajați cu normă întreagă, cărora li se mai adaugă de multe ori încă pe atâția angajați temporari în perioadele în care numărul comenzilor crește – de Crăciun, Paști, Black Friday, etc.

Conform datelor ieșite la iveală în investigația Reuters, în ultimii ani Amazon a introdus discret roboți în depozitele sale din Statele Unite, care să automatizeze procesul de ambalare a produselor comandate de clienți, pregătindu-le pentru livrare. Automatizarea proceselor de ambalare ar putea ajuta gigantul american să renunțe la o mare parte din cei peste 150.000 de angajați care lucrează în depozitele sale.

Roboți care împachetează

În procesul de ambalare automatizat, un robot scanează produsele care vin pe o bandă rulantă. La scanare se măsoară dimensiunile produsului. Ulterior, o cutie personalizată pentru dimensiunile fiecărui obiect de ambalat este construită în jurul fiecărui produs. Totul durează doar câteva secunde, iar procesul nu se oprește decât atunci când apare o defecțiune sau un blocaj.

Noii roboți introduși de Amazon pentru a automatiza procesul de ambalare al comenzilor pot lucra mult mai rapid decât oamenii. Fiecare robot CartonWrap poate ambala 600-700 de cutii pe oră. În comparație, un ambalator cu experiență are un randament de patru-cinci ori mai mic.

Pe lângă robotul care construiește cutii în jurul produselor mari de ambalat, Amazon mai folosește o mașină care automatizează ambalarea produselor mici în colete tip plic.

Procesul nu este încă cu totul automat – în continuare e nevoie de oameni pe linia de ambalare – doar că numărul angajaților poate fi redus foarte mult. La fiecare mașină lucrează două sau trei persoane: este nevoie de o persoană care să pună obiectele care trebuie ambalate pe banda rulantă, o altă persoană trebuie să alimenteze permanent mașina cu carton și lipici și un tehnician supraveghează mașinile și rezolvă blocajele care apar ocazional pe banda de ambalare.

Atingerea umană

Amazon este una din cele mai mari companii de tech din lume. Divizia de cercetare Amazon se ocupă de inteligența artificială, robotică, cloud computing, comerț electronic. Cu toate acestea, compania nu a reușit încă să automatizeze multe din procesele sale – deși se implică activ în acest deziderat. Spuneam mai sus ca o mare parte din cei peste 500.000 de angajați Amazon lucrează în depozitele companiei.

Explicația ține de faptul că, până la acest moment, robotica nu a reușit să ofere o mașină care să apuce cu precizie obiecte de diferite dimensiuni. Atingerea umană este probabil motivul pentru care roboții nu ne-au înlocuit încă în multe domenii. O mare parte din angajații Amazon sunt plătiți să facă exact acest lucru: să mute lucruri dintr-o parte în alta fără să le strice sau scape. În ciuda progreselor tehnologice uimitoare din ultimii ani, roboții nu pot încă să facă acest lucru. Dar, chiar în acest moment, un număr mare de cercetători și dezvoltatori din întreaga lume încearcă să perfecționeze acest gest simplu. Amazon este una din companiile care se implică activ în găsirea unei soluții legate de dezvoltarea și testarea unui braț robotic de mare precizie.

Este foarte probabil ca, în câțiva ani, atingerea umană să fie și ea înlocuită. Până atunci însă, Amazon și-a canalizat eforturile într-o alta direcție. În depozitele Amazon, este în continuare nevoie de oameni pentru a ridica produsele și a le așeza pe banda de ambalare, însă ulterior procesul este automatizat: mașinile construiesc cutii personalizate în jurul produselor, le sigilează și le etichetează.

Fiecare robot CartonWrap costă aproximativ un milion de dolari bucata, însă luând în calcul reducerea costurilor operaționale asociată automatizării și eficientizarea procedurii, compania ar trebui să-si recupereze investiția în mai puțin de doi ani.

Gigantul american a încercat să mențină discreția pe acest subiect. Procesul de automatizare a fost unul lent, introdus treptat. La acest moment, doar câteva depozite Amazon au linii de ambalare robotizate. În parte, acest lucru se datorează faptului că CMC SRL, compania italiana care produce roboții, poate livra un număr limitat de mașini pe an. Pe de altă parte, compania nu vrea sa piardă susținerea guvernului și facilitățile fiscale primite ca angajator.

„Introducem această nouă tehnologie din dorința de a crește siguranța la locul de muncă, de a scurta timpul necesar livrărilor și de a spori eficiența de-a lungul rețelei noastre”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei într-o declarație oficială. „Ne așteptăm ca economiile provenite din eficientizarea acestui proces să fie reinvestite în servicii pentru clienți și în crearea unor noi locuri de muncă”. Vocile temătoare spun însă că viitorul comerțului ar putea fi un depozit uriaș, complet automat.

TEHNOLOGIE|TURNING POINT

Nu există o alternativă la Twitter, dar acum se schițează internetul viitorului

De
Elon Musk și-a început stagiul de CEO la Twitter cu o gestiune atât de dezastruoasă încât mulți utilizatori își caută deja o nouă casă internautică. E prea devreme pentru a estima cine va câștiga după implozia platformei, dar deja pot fi învățate lucruri de la primii candidați.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Noi tendințe: telefoane cu senzor mare și abonament pentru opțiunile mașinii

De
Plus: concedieri și fraude în lumea tech, semiconductori americani pentru Apple, imagini generate de AI pe Shutterstock.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Tehnologiile noi de la Cupa Mondială nu spală încălcările drepturilor omului din Qatar

De
Tehnologiile noi propuse de cel mai atipic Campionat Mondial de Fotbal din istorie sunt umbrite de faptul că acesta este organizat de un stat autoritar
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Concedieri, parodii, procese: Twitter cu Musk

De
Musk a preluat Twitter la finalul lui octombrie, iar de atunci a concediat mai bine de 50% dintre angajați. Rețeaua de socializare este instabilă, iar o parte semnificativă dintre companii și-au oprit reclamele pe site.