Radu Călin Crahmaliuc

Am intrat pe Clubhouse și asta nu mi-a dat lumea peste cap

De Radu Călin Crahmaliuc 04.03.2021

Pentru cineva care se lasă ușor de păcălit de hype-uri tehnologice, am intrat destul de târziu în contact cu febra Clubhouse, aplicația despre care toți experții spun că va revoluționa social media din temelii. Momentan nu mi-am pierdut nici gustul, nici mirosul, doar interesul.

Era decembrie 2020 și, ca de obicei, o mulțime de oameni supărați, înarmați cu furci și topoare, amenințau să părăsească Whatsapp pentru un loc mai bun, o aplicație care să nu-i spioneze și să le garanteze libertatea de exprimare. Am râs și atunci ca și acum de naivitatea lor, dar am sesizat că în discuție, pe lângă obișnuitele Signal și Telegram, a apărut pentru prima oară și Clubhouse, o aplicație nouă, bazată exclusiv pe „chat audio”. 

„Dar chat-ul audio, nu înseamnă vorbit la telefon?”, am întrebat pe un ton cât se poate de serios, gândindu-mă la prietenii agasanți de pe Whatsapp care țin morțiș să comunice înregistrând mesaje audio în loc să scrie ca oamenii normali. „Nu, e mult mai mult decât atât, Clubhouse e diferit”, mi s-a răspuns pe un ton condescendent. 

Am continuat să mă întreb ce înseamnă diferit și de ce aș vrea asta, în condițiile în care oricum sunt suprasaturat zilnic de chat-uri audio-video pe Zoom, și chat-uri text pe Whatsapp și Facebook. Apoi am uitat cu totul de aplicație până când am aflat că Elon Musk a vorbit pe Clubhouse cu Vlad Tenev de la Robinhood și a rupt internetul în două,Discuția dintre cei doi era în contextul scandalului cu acțiunile Gamestop, techcrunch.com după care l-a invitat și pe Vladimir Putin.Invitația s-a petrecut pe Twitter, cealaltă rețea preferată a lui Musk, iar Kremlinul a răspuns că e o propunere interesantă, cnn.com

CITEȘTE ȘI: Zodia Starlink-ului sau vremea lui Elon-Vodă

Musk nu mă mai impresionează așa tare în ultima vreme, însă gândul că aș putea împărți platforma cu Putin m-a împins de la spate, din fericire nu pe o fereastră deschisă. Am făcut diligențele necesare pe lângă prietenii procopsiți cu invitații și am reușit să intru în sfârșit în clubul select al utilizatorilor de pe Clubhouse. Apoi am descoperit că asta nu mi-a schimbat deloc viața, așa cum mi-au promis toți oamenii de marketing.

Ce e Clubhouse?

Lansată în aprilie 2020, doar pentru utilizatorii de IOS și doar pe bază de invitație, ClubhouseMomentan aplicația e disponibilă doar pe App Store, apple.com a pornit ca un spațiu exclusivistValoarea estimată a aplicației a crescut de la 150 de milioane de dolari în 2020 la peste un miliard la începutul lui 2021, theguardian.com în care antreprenorii din Sillicon Valley să poată dialoga audio direct, să facă networking, schimb de idei și să bată palma pentru start-up-uri revoluționare care schimbă lumea. Între timp, deși e în continuare în beta, aplicația a suferit mai multe mutații și, mulțumită publicității pe care i-o face Elon Musk, a strâns peste opt milioane de utilizatori,Pe lângă Statele Unite, aplicația a avut un succes foarte mare și în China, până când a fost cenzurată de autorități, techcrunch.com printre care și Drake, Mark Zuckerberg, MC Hammer, Oprah sau Lucian Mîndruță.Elon Musk a promis și o discuție viitoare cu Kanye West dar încă n-a anunțat o dată exactă pentru când va avea loc evenimentul, scmp.com

În esență, Clubhouse e un hibrid între un podcast, o conferință Ted Talk și un live pe Facebook. Utilizatorii se organizează în cluburi sau camere și discută audio, în timp real, pe o anumită temă, în fața unor spectatori care pot cere dreptul să vorbească și ei, sau doar ascultă. O comparație plastică ar fi aceea cu un cenaclu virtual sau cu un colț online al vorbitorilor din Hyde Park. 

În teorie, conceptul sună destul de interesant, în practică însă, în cele două săptămâni petrecute printre oameni cu idei, care nu se tem să le verbalizeze tare și răspicat în fața unor necunoscuți, am identificat puține avantaje și o listă consistentă de probleme.

De ce?

Prima și cea mai spinoasă dintre probleme e însuși scopul aplicației. Dincolo de faptul că e o chestie nouă și tuturor ne plac chestiile noi, la ce-mi folosește în mod concret? 

Sunt creator de conținut, de ce să fac asta în loc să înregistrez un podcast, sau să fac un live pe Twitch? Sunt consumator de conținut, de ce să pierd vremea ascultând niște necunoscuți când aș putea să consum conținut pe canalele obișnuite în care am încredere? E o aplicație de socializare? De ce aș vrea să vorbesc audio cu niște oameni cunoscuți într-o aplicație nouă când pot foarte bine să fac același lucru la telefon, sau pe Zoom, sau pe Skype, sau pe Whatsapp, sau pe orice altă aplicație? 

Sigur, poate că pe Clubhouse nu intri să vorbești cu oameni cunoscuți, intri să cunoști și interacționezi cu oameni noi, interesanți și de succes ca să înveți lucruri și să faci networking. Dacă ăsta e cazul, ce anume îi motivează pe oamenii ăștia de succes să stea pe Clubhouse în loc să facă orice altceva și cum îi identifici în grupul de oameni care n-au nimic de zis. Ceea ce ne duce la a doua problemă majoră a platformei.

Relevanța

Cu tot respectul pentru domnii Musk și Putin, Clubhouse e un paradis pentru oamenii cărora le place să se audă vorbind și vorbesc foarte des. Nimicul și absurdul sunt la ele acasă. Agențiile de publicitate au aterizat pe platformă înaintea clienților și asta îi obligă să-și vândă chestii unii altora, ceea ce e destul de greu de privit sau ascultat. 

Am asistat pe Clubhouse la discuții în romgleză despre cum să-ți optimizezi profilul de Clubhouse ca să ai câți mai mulți followeri pe Clubhouse. De ce ai vrea să ai mai mulți followeri când n-ai nimic de zis? Ca să fie. 

Am ascultat experți autoproclamați în dezvoltare personală, specialiști autoproclamați în marketing și comunicare, manageri autoproclamați de succes, milionari de carton, vizionari, angel investors, am ascultat chiar și un grup de prieteni care făceau karaoke pe Frank Ocean în timp ce făceau duș. 

Așa cum bine zicea și un articol de pe Wired: „Clubhouse mi-a vindecat sindromul Impostorului”.Citește-l aici: wired.com Nu contest că există și discuții interesante pe Clubhouse, sunt sigur că există, zic doar că șansele să dai peste una sunt destul de mici. Și asta derivă parțial din următoarea problemă a aplicației.

Limitările

Ca să atragă atenția, Clubhouse a fost branduită ca o aplicație exclusivistă: doar pe iPhone, doar audio, doar în timp real. Asta înseamnă însă și alienarea automată a unei porțiuni semnificative a publicului. Oricât de frumoși și deștepți ar fi oamenii cu iPhone, sigur măcar unul din oamenii interesanți pe care vrei să-i asculți are Android.

Tot la capitolul ăsta, lumea zice că farmecul Clubhouse stă în intimitatea care apare când asculți vocea cuiva, în timp real, mai ales acum în pandemie. Personal, m-am cam săturat de intimitatea ședințelor online, orice nume ar purta ele și oricum s-ar desfășura și aș prefera intimitatea unor întâlniri live, dar dacă există oameni care încă mai pot face asta, îi admir sincer. 

Chiar și așa, presupunând, prin absurd că ai dat peste un eveniment la care chiar vrei să participi, cât timp liber și bunăvoință trebuie ai ca să-ți organizezi tot programul în jurul unei discuții care are loc fix la ora 16 și pe care nu poți s-o asculți mai târziu înregistrată? Și apropo chiar nu e deloc înregistrată?

Vulnerabilitățile

Într-un moment în care toată lumea e isterizată că se fură date personale, paradoxul cel mai mare al întâlnirilor spontane și efemere, care nu sunt înregistrate, e că ele se înregistrează. Le înregistrează Clubhouse, așa cum recunosc chiar ei în Privacy Policy Înregistrarea convorbirilor se face din „motive de siguranță”, inc.com și, ocazional, le înregistrează și utilizatorii, așa cum se scapă un redactor Vice într-un articol despre Clubhouse și conspirații.„The Problem With Clubhouse”, vice.com

Partea bună e că oricum Clubhouse îți știe deja numărul de telefon și toată agenda de contacte din momentul în care te înscrii, deci niște înregistrări ambientale în plus, nici nu mai contează, mai ales că mai bine te înregistrează unii noi și cool, decât unii vechi și pe ducă.

Pentru cine e Clubhouse?

Pentru cei care se entuziasmează ușor. Pentru cei cu foarte mult timp liber, cărora le place să tragă cu urechea. Pentru fanii karaoke. Pentru organizatorii de evenimente și conferințe de presă. Pentru oamenii care scriu cărți de dezvoltare personală intitulate: „Cum să te îmbogățești scriind cărți de dezvoltare personală”. Pentru oamenii care vor să fie ascultați cu orice preț. Pentru îndrăgostiții de ședințe. Pentru cercurile de improvizație și poezie. Pentru fetișiștii de ASMR. Pentru interlopii viitorului care în loc să facă live-uri pe Facebook de la volan se vor duela în vorbe și efecte sonore. 

Chiar dacă Clubhouse probabil se va auto-devora la un moment dat, hype-ul pe care l-a generat va continua să existe într-o formă sau alta și cel mai probabil va lua forma unor clone, mai ales că Facebook și Twitter lucrează deja la asta.N-ar fi o premieră pentru cei de la Facebook, după ce au clonat o mare parte din aplicația TikTok în interiorul Instagram, nytimes.com, și nici pentru Twitter ,theverge.com



Text de

Radu Călin Crahmaliuc

Jurnalist, scenarist și pasionat de toate lucrurile cu butoane. Are un master în Geopolitică dar ar prefera să nu-l folosească.

TEHNOLOGIE|FYI

Încă un pas spre interzicerea TikTok în SUA. China elimină aplicațiile de mesagerie din App Store 

De
În timp ce Senatul american încearcă să forțeze vânzarea TikTok, sub amenințarea interzicerii în SUA, Apple a retras mai multe aplicații de pe App Store, în China.
TEHNOLOGIE|FYI

The Boring Phone, un telefon „dumb”, dar nu plicticos

De
Colaborarea dintre HMD, Heineken și Bodega propune un telefon cu un nume care te face să te gândești la Elon Musk.
TEHNOLOGIE|FYI

Crezi că ai Meta AI pe Instagram? S-ar putea să doar fie un cont fals

De
În ultimele zile, mai mulți utilizatori au descoperit că pot conversa sau folosi Meta AI în conversații. Însă nu toate conturile au acces la acest chatbot.
TEHNOLOGIE|FYI

Fairbuds, primele căști de tip buds cărora le poți schimba bateria

De
Producătorii Fairphone au anunțat o nouă pereche de căști care încearcă să fie la fel de prietenoase cu mediul ca telefonul care i-a consacrat.