Colaj de Alec Pop
Am scris acest text despre cum e invadat Facebookul de AI și nu l-a apreciat nimeni15 min read
O nouă formă de adunat urmăritori pe paginile de Facebook s-a suprapus cu delicatul moment al anulării alegerilor, ceea ce a stârnit suspiciuni. Se pregătește promovarea unui vechi/nou candidat sau e doar o coincidență?
Probabil le-ai văzut deja. O tânără care a „creat” o biserică din nisip și se plânge că nu i-o apreciază nimeni. Peste o mie de like-uri și zeci de comentarii. Un copil care a făcut un cal din ceva ce pare a fi niște praz sau usturoi împletit. „Felicitări este foarte frumos”, comentează cineva. O stewardesă care-și iubește țara și neamul, cu toate cele șase degete de la mână. 5.000 de like-uri, peste 800 de comentarii, peste 300 de distribuiri.
OK, unde dintre aceste comentarii sunt de la cei care fac mișto de numărul degetelor, însă pagina pe care a fost postată imaginea, // Accesibilă pe facebook.com // a adunat peste 240.000 de urmăritori de la înființare, din octombrie 2023.
O altă pagină cu strategie similară, // Accesibilă aici: facebook.com // a adunat 74.000 de urmăritori în două spătămâni, din 4 decembrie. Strategia: reclame plătite cu „Dacă și tu îl susții pe CG, apasă aici” de un anume „alex nita”, conform // Detalii pe facebook.com/ads //

Cel din urmă caz îi face pe mulți să creadă că se pregătește terenul pentru campania electorală din primăvară, însă lucrurile sunt mai complicate decât la prima vedere.
Clickbait pentru bani din reclame?
Există o serie de pagini ale unei anume Natalia, cum ar fi cea // Accesibilă aici: facebook.com // cu 535.000 de urmăritori, sau // Detalii pe facebook.com // 161.000 de urmăritori, care trimit și la un site, natalia-stiri.ro, cu diverse știri mondene și clickbaituri. Și evident, cu Georgescu, dar nu e clar dacă pentru a-l promova sau doar pentru a călări subiectul zilei.
Similar, găsești o pagină numită // Accesibilă pe facebook.com // cu 31.000 de urmăritori, care te trimite la ioana-stiri.ro, un site aproape identic cu anteriorul și care folosește aceeași temă de WordPress. Ambele sunt găzduite pe același server și înregistrare pe persoană fizică.

Prima mea bănuială a fost că cineva se folosește de asta pentru a atrage lumea pe site și a face bani din reclame. Însă, curios, atât natalia-stiri.ro. cât și ioana-stiri.ro nu rulează nicio reclamă.
Cum face de exemplu // Accesibil aici: facebook.com // care trimite spre bwm.ro, unde măcar e evident că totul se convertește în niște cenți pe contul de advertising. De remarcat însă că ILU nu folosește imagini cu AI, ci poze cu mesaje clickbait, motiv pentru care postările au doar 20-50 de like-uri, la 225.0000 de urmăritori.
Se pare că vremea știrilor OTV-iste a apus.
Tentative de convertire?
Facebook s-a umplut de zeci de astfel de pagini, care combină imagini generate cu AI, mesaje religioase sau chiar și câte o poză nostalgică cu Ceaușescu, clădiri sau mașini din perioada comunistă.
Unele uzurpă identitatea unor locuri sau persoane, ca // Accesibilă pe facebook.com // 12.000 de urmăritori, sau // Accesibil pe facebook.com // cu 21.000 de urmăritori. Pentru cine nu știe, Cristian Bărbuț e un fotbalist de la Unirea Slobozia.
În cazul paginii cu mănăstirea, apare o nouă variantă de convertire a engagementului obținut: aceasta trimite la un cont de WhatsApp. Însă unul cu o mașină de lux la profil, nu prea religios.
Sunt și alte pagini cu o abordare similară. De exemplu, // Accesibilă pe facebook.com // 34.000 de urmăritori, deși are caractere chinezești la adresă, este gestionată de oameni din câteva țări europene. Și, chiar dacă trimite la un număr de WhatsApp, măcar are o biserică la profil. În schimb, // Disponibilă pe facebook.com // 10.000 de urmăritori, are inclusiv moderatori din Indonezia și Filipine, deși grosul vin din Spania, și un comportament similar. Să fie oare vorba de niște grupări care vor să extindă ortodoxia către estul asiatic? De ce ar posta atunci în limba română?

Puține dovezi pentru o acțiune coordonată
Nu există vreun instrument care să permită căutarea paginilor nou create pe Facebook, după dată, ca să se poată vedea vreo acțiune coordonată. Paginile pe care le-am identificat au date de creare cât se poate de diferite și nici comportamentele nu sunt neapărat similare.
E vorba de propagandă religioasă? Sunt instrumente prin care se atrage publicul pe un site, pentru a face bani din reclame? Se caută creduli pentru cine știe ce scamuri? Sau chiar ar putea deveni pagini de propagandă politică? Convertite, la comandă, în momentele esențiale?
Adevărul e însă că nu am găsit pagini cu zeci de mii de urmăritori care să fi făcut acest lucru, ci // Detalii pe facebook.com // Iar majoritatea acelor grupuri au fost înființate tot cu scopul de a susține un candidat sau altul, chit că era vorba de Dragnea, Grapini sau Simion și Târziu. Ceea ce, din nou, nu pare a arăta un comportament coordonat, ci mai degrabă inițiative individuale.
Facebookul e ciudat și cam depășit
Până la proba contrarie, imaginile generate cu AI, însoțite de mesaje plângăcioase de tipul „nu mă place nimeni”, sunt doar cel mai recent trend de creștere a engagementului pe Facebook și nu o formă perfidă de a aduna like-uri pentru a le transforma apoi în pagini de „Susțin Dragnea/Șoșoacă/Simion/Georgescu” sau cine știe ce alt politician răsare din tabăra suveranistă.
Adevărul e că dincolo de bula atent curatoriată în care se învârte un utilizator cu experiență, Facebookul e doar un tabloid și un talcioc. Cu un public îmbătrânit și cu advertiseri din ce în ce mai puțin sexy, Meta trage la maximum să-l țină în viață cu tot felul de trucuri.
Unul dintre acestea este aruncarea în feed, pe lângă postările prietenilor, a tot felul de pagini pe care // Că veni vorba, poți opri invazia, temporar, dacă blochezi 10-15 asemenea pagini – brusc Facebook își amintește că ai prieteni. // în speranța că „o să-ți placă”. Cel mai probabil, astfel ajung și paginile cu imagini generate cu AI la cei care aleg să le urmărească.
Un altul a fost degradarea constantă a standardelor în ceea ce privește advertisingul pe platformă. Dacă cu ani în urmă cu greu puteai să pui o imagine cu ceva mai mult text, acum Meta pare dispusă să ia orice bani vin spre platformă, în orice formă. Mai mult, face acest lucru inclusiv în cazul unor tentative evidente de înșelătorie – și în loc să angajeze moderatori, apelează la vigilența publicului, prin reclame plătite pe site-uri legitime și chiar outdoor.
CITEȘTE ȘI: Cum s-a umplut Facebook de reclame false și scamuri?
Cert este că printre atâtea reclame false și de-a dreptul periculoase, cele care îndeamnă la un like pe o pagină ca „Mândria României” sunt doar un atentat la simțul estetic, deci e puțin probabil ca cineva să le dea jos – și nici n-ar avea de ce, nu încalcă regulile comunității.
Lumea chiar apreciază orice, de ce nu și niște poze false?
Bănuiala mea este că acest fenomen al imaginilor generate cu AI e doar o nouă iterație a unei povești vechi de tot, care a pornit cu scrisorile care trebuia copiate de zece ori, a continuat cu imagini amuzante, flori și icoane trimise pe e-mail sau cu taguri în grup de vreo vreo sărbătoare religioasă – e doar felul în care înțeleg unii să utilizeze internetul. Lumea e dispusă să creadă orice, atâta vreme cât arată (relativ) credibil și are un mesaj pozitiv – sau cu o temă cu care rezonează, fie ea religioasă sau ușor nostalgică.
Și da, pe aici se strecoară eventual și câțiva scammeri și tot de aici se poate recruta cu ușurință un public pentru un politician sau altul, dar momentan nu prea sunt dovezi că se întâmplă asta. Ce e însă foarte clar e că destui oamenii nu se prind că o imagine e generată cu AI nici când le e explicat acest lucru. Iar asta o să fie o problemă a naibii de mare în viitorul apropiat, când o să apară imagini din astea care nu-ți cer like-uri, ci acțiuni concrete.