Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images
De ce n-are TikTok bască?11 min read
La începutul celui de-al doilea mandat, Trump „rezolvă” o problemă pe care tot el a creat-o: interzicerea uneia dintre cele mai populare aplicații de social media din SUA.
Până la mijlocul lui 2020, când Trump propunea pentru prima dată interzicerea TikTok în SUA, o așa idee era considerată mai degrabă una trăsnită. Dacă China n-a avut vreodată o problemă în a interzice aplicații occidentale, în SUA sau Europa ideea de bază era că toată lume joacă după aceleași reguli, inclusiv firmele chinezești. E drept că au fost mereu exprimate îndoieli legate de securitatea datelor utilizatorilor și de accesul autorităților chineze la ele, dar soluțiile prezentate nu implicau interzicerea.
În plină pandemie, însă, Trump a simțit nevoia să amplifice războiul comercial început deja cu China atunci când a blocat accesul Huawei la tehnologie americană, ca pedeapsă pentru că se băga prea tare în infrastructura 5G. Spre deosebire de Huawei, unde a invocat îngrijorări de securitate, Trump a pornit disputa cu TikTok pentru a se răzbuna pe răspunsul inadecvat a autorităților chineze la apariția virusului COVID-19 – alți membri ai cabinetului său, în special // „The United States is ‘looking at’ banning TikTok and other Chinese social media apps, Pompeo says”, cnn.com // au formulat explicația mai „realist”.
Inițiativa s-a soldat cu un // „Executive Order on Addressing the Threat Posed by TikTok”, trumpwhitehouse.archives.gov // semnat de Trump pe 6 august 2020, care în 45 de zile interzicea TikTok. Închiderea din document nu s-a petrecut vreodată, pentru că TikTok a agreat inițial să vândă o parte din afacerea din SUA unei firme americane – au fost vehiculate Oracle și Microsoft.
Republicanii au preluat ideea, democrații n-au zis nu
TikTok n-a vândut însă nimic, ci a tras de timp până la alegerile pierdute de Trump și povestea aproape că s-a uitat, mai ales că în 2021 președintele Biden a anulat actul lui Trump. Preventiv, pentru a adresa îngrijorările exprimate public de tot mai mulți politicieni, TikTok a lansat // „What Happened to TikTok’s Project Texas?”, lawfaremedia.org // o inițiativă de a ține datele utilizatorilor pe servere americane, protejate de Oracle (o inițiativă similară, Project Clover, e demarată în Europa).
Impactul celei din urmă idei a fost limitat. Politicienii americani au preluat din zbor ideea lui Trump, iar la finalul lui 2022, senatorul Marco Rubio, posibilul viitor secretar de stat, introducea // „Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act”, congress.gov // cu sprijin bipartizan. Biden a semnat legea votată cu toate mâinile de Congres în aprilie 2024, iar ByteDance era obligată să vândă până pe 19 ianuarie 2025, sau era blocată.
Spre surpriza tuturor, Donald Trump, aflat în campanie electorală, a decis că legea lui Biden n-are bască și a devenit un suporter al TikTok. Mai ales după preluarea Twitter de către Musk, tabăra suporterilor lui Trump adoptase un discurs pozitiv față de rețelele de socializare, pe motiv de „respectarea dreptului la cuvânt”. Iar Trump avea oricum nevoie de cât mai multe canale prin care să-și transmită ideile, direct sau prin reprezentanți.
Încurajați de această abordare și sperând că judecătorii numiți de Trump sau favorabili lui vor gândi la fel, cei de la TikTok au încercat să blocheze legea la // „Justice Department Statements on Supreme Court’s Decision in TikTok, et al. v. Garland”, justice.gov // însă, cu câteva zile înaintea deadline-ului, decizia a fost negativă: n-are treabă interzicerea cu primul amendament, au zis judecătorii în limbaj juridic.
Blocarea TikTok, armă electorală?
Coincidență sau nu, legea a fost semnată în așa fel încât interzicerea să se aplice în ultima zi de mandat a lui Biden, iar asta a creat o situație hilară: administrația Biden a zis că nu-i bai dacă se întârzie o zi, oricum e treaba lui Trump, Apple și Google au scos aplicația din magazine, serverele au încetat să funcționeze, iar Trump a venit imediat cu promisiunea că ridică suspendarea.
Astfel, pentru câteva ore, TikTok chiar a fost închis în SUA, și a afișat un mesaj cât se poate de politic: „Suntem norocoși că președintele Trump a indicat că va lucra cu noi la o soluție de a readuce TikTok odată ce va prelua mandatul”. Într-un final, n-a fost nevoie de preluarea mandatului, simpla posibilitatea a unui ordin executiv // „TikTok restoring services in US after Trump pledge”, bbc.com // conținutul aplicației pe telefoanele americanilor.
Ai zice că tot baletul legislativ a fost creat în așa fel încât banarea TikTok să fie folosită ca armă electorală. Dacă democrații s-ar fi opus ideii, republicanii ar fi spus că țin cu chinezii. Dacă câștiga Harris, învestirea acesteia era umbrită de blocarea aplicației – și, desigur, un eventual ordin executiv ar fi fost aspru criticat. În schimb, câștigând Trump, i se dă ocazia să joace rolul eroului salvator.
Ce se va întâmpla peste trei luni?
Juridic vorbind, în SUA, o lege trecută deja de Congres trebuie aplicată. Însă Trump n-a promis că nu face asta, ci doar că amâna blocarea cu 90 de zile, timp în care va continua să preseze TikTok pentru a-și vinde o parte din acțiuni (sau toate) unei companii americane.
Shou Chew, // „TikTok C.E.O. Plans to Attend Trump Inauguration”, nytimes.com // e așteptat la învestire. Va sta alături de alți lideri de social media – un gest pe care multă lume îl vede drept o cedare completă în fața dorințelor conservatorilor. Îl va întâlni acolo pe Musk, despre care deja s-a speculat că // „China Weighs Sale of TikTok’s US Operations to Elon Musk as One Possible Option”, bloomberg.com // Musk a comentat doar că nu e corect ca X să nu meargă în China și TikTok să fie disponibil în SUA, în timp ce chinezii au negat că explorează vreo vânzare.
Și uite așa, al doilea mandat Trump începe cu un gest care arată haosul pe care acest nou sezon al show-ului politico-mediatic îl va aduce pentru toată lumea. E foarte posibil ca, în viitor, Trump să „uite” convenabil de orice blocare a aplicației, cum e la fel de posibil să pună presiuni pentru vânzarea ei – și să se laude cu asta dacă îi iese. Iar ce se întâmplă acum cu TikTok se va întâmpla cu multe alte lucruri, cu consecințe potențial mai dramatice decât faptul că nu poți să-ți pierzi vremea uitându-te la clipuri amuzante.