Europa 2.0 – modernizarea capacității de căutare pe internet în Europa11 min read
Cercetătorii sprijiniți de UE revendică spațiul Europei în mediul online prin dezvoltarea infrastructurii necesare pentru a susține o mai mare diversitate de motoare de căutare europene.
Megi Sharikadze, director de cercetare la Centrul de Supercalcul Leibniz din München, Germania, a conștientizat pentru prima dată nevoia unor motoare locale de căutare, mai specializate, pe când încerca să găsească cel mai apropiat oficiu poștal.
Timp de mai mulți ani, hărțile Google o direcționau către unul situat destul de departe de locuința ei. S-a hotărât însă să exploreze mai mult și a găsit un oficiu mult mai aproape de casă, căutând direct pe site-ul Poștei germane.
„M-a făcut să-mi dau seama că ar trebui să existe motoare de căutare mai specializate, care să arate toate detaliile infrastructurii locale”, spune Sharikadze.
În prezent, aceasta participă la o inițiativă de cercetare finanțată de UE, denumită // „Piloting a Cooperative Open Web Search Infrastructure to Support Europe’s Digital Sovereignty”, cordis.europa.eu // care vizează asigurarea unei diversități mai mari a motoarelor de căutare europene, astfel încât să poată fi dezvoltate mai facil opțiuni de căutare locală.
Proiectul vine dintr-o inițiativă de la bază la vârf din Germania, care a fost transformată într-un efort european ce reunește 14 centre de cercetare și calcul renumite.
Ideea care a stat la baza inițiativei este schimbarea situației actuale, în care platformele digitale non-europene controlează căutarea pe web, creând un ecosistem unidirecțional care constrânge mulți utilizatori, inclusiv oameni de știință, companii și mass-media, să își optimizeze conținutul pentru aceste platforme.
Vrem să împuternicim comunitățile astfel încât să poată filtra și să găsească ușor acele părți ale web-ului care sunt relevante pentru ele”, spune Michael Granitzer, profesor de știința datelor la Universitatea din Passau, Germania, și coordonator al proiectului OpenWebSearch.EU.
O abordare generalistă nu e potrivită pentru toată lumea
În ultimele trei decenii, motoarele de căutare au devenit parte integrantă a vieții de zi cu zi. Problema este că abilitatea de a căuta informații pe internet este dominată aproape integral de o singură companie: Google. În asemenea măsură încât „to google” a devenit un verb frecvent utilizat în limba engleză și în multe alte limbi.
În august 2024, Google era, de departe, // Search Engine Market Share Worldwide, gs.statcounter.com // cu o cotă de piață la nivel mondial de 90,5%. În 2024, s-a hotărât că dominația Google este un monopol ilegal într-un proces intentat de Departamentul de Justiție al SUA. De asemenea, instanța supremă a UE a amendat compania pentru abuzul de poziție dominantă.
Există și unele // European Search Engines, european-alternatives.eu // dar majoritatea le utilizează pe cele americane, cum ar fi Google și Bing.
Lumea digitală este dominată de companii din sectorul IT din SUA. Acest lucru înseamnă că, pe lângă faptul că aceștia câștigă mulți bani, colectează și o mulțime de informații și date despre utilizatorii lor.
Răspunsul UE este // Mai multe detalii pe comission.europa.eu // care a intrat în vigoare în luna martie, cu scopul de a împiedica aceste companii mai mari să folosească practici neloiale pentru a-și menține un avantaj pe piața digitală. Astfel, start-up-urile de tehnologie, cum ar fi cele care realizează motoare de căutare, vor putea concura fără să se confrunte cu condiții inechitabile care să le limiteze dezvoltarea.
Odată construit, utilizatorii vor veni
Cercetătorii participanți la OpenWebSearch.EU își propun să dezvolte nucleul unui Open Web Index la nivel european, pe care dezvoltatorii software îl pot utiliza apoi pentru a-și construi propriile motoare de căutare mai personalizate. Astfel, europenii vor putea intra pe piața digitală cu propriile produse, oferind pieței digitale europene șansa de a se dezvolta.
OWI este o infrastructură digitală care conține un set de produse de tip date într-o formă structurată, care pot fi utilizate de motoarele de căutare care trimit informații utilizatorului final.
Unul dintre motivele construirii unui OWI european este faptul că UE are legi diferite referitoare la protecția datelor comparativ cu SUA, unde își are sediul Google. Deținerea unui OWI înseamnă și deținerea unei infrastructuri centrate în jurul legilor și valorilor europene. În plus, Europa are o diversitate lingvistică mai mare și OWI își propune să fie compatibil cu mai multe limbi.
„Din perspectiva cadrului juridic, utilizarea roboților de căutare pe web este complet diferită în Europa față de SUA”, spune Granitzer.
Echipa OpenWebSearch.EU include 14 centre de cercetare europene majore, lideri în acest domeniu. Acestea au început activitatea în 2022, într-un efort de cercetare care va continua până în august 2025.
Centrul de Supercalcul Leibniz, unde lucrează Sharikadze, este partener în acest proiect. Alți parteneri includ CERN – locul indexului original al serverelor WWW – și Open Search Foundation, căreia Granitzer i-a recunoscut meritele de a fi avut ideea acestui proiect.
Fundația, cu sediul în Starnberg, în apropiere de München, își propune să facă internetul deschis și transparent, în încercarea de a da un imbold suveranității europene pe piața digitală.
De la nișă la utilizare în masă
Granitzer spune că toată lumea va putea utiliza OWI pentru a crea orice tip de motor de căutare dorește. De exemplu, unul bazat exclusiv pe tema Pokémon sau altul special pentru copii.
Construirea unui motor de căutare necesită acces la resurse pe care mulți oameni nu le au. Partenerii de proiect consideră că crearea unui index utilizând infrastructura europeană va reduce barierele de intrare pentru cei din Europa care speră să creeze noi motoare de căutare.
Există trei cazuri de dezvoltare în curs a unui motor de căutare cu OWI, inclusiv unul care va funcționa ca platformă de localizare a restaurantelor din Slovenia și un motor de căutare care combină datele de pe web cu datele din geoștiințe și care, potrivit lui Granitzer, ar putea fi util oamenilor de știință din domeniul mediului.
„Permițând crearea unui set divers de motoare de căutare pe web, sperăm să contracarăm monopolul actual de pe piața digitală și, prin urmare, să creăm din nou un acces mai divers la informații”, spune Granitzer.
Acest articol a fost publicat inițial în Horizon, revista de cercetare și inovare a UE.