Imagine din jocul FIFA 21

O mare parte din jocul FIFA 21 este creată în România

De Mihai Ghiduc 05.11.2020

Anul acesta, pentru studioul din București a EA Games, provocarea n-a fost doar lansarea unui nou joc FIFA 21, ci și schimbarea modului de lucru și apariția unor noi console.

Este probabil unul dintre cele mai folosite jocuri video din lume. Mare parte dintre ceea ce vezi în FIFA este produs în România. Dacă la fotbalul real nu mai suntem în top de decenii, când vine vorba de cel virtual pare-se că suntem cei care controlăm întreg terenul. Pentru jocul FIFA, România împarte cu Canada rolul pe care-l are Elveția pentru FIFA reală. Am vorbit cu Ionel Stănescu, Line Producer la EA Romania, despre FIFA 21, noua versiune a jocului, lansată în această toamnă, despre provocările create de pandemie pentru echipă de la București, de apariția unor noi console și despre loot boxes.

Ionel Stănescu, Line Producer, EA Romania

Pe scurt, care sunt noutățile din FIFA 21?

Anul acesta, FIFA 21 aduce mai multe inovații, atât pe terenul virtual, cât și în afara lui. Gameplay-ul a fost ridicat la un nou nivel de realism prin îmbunățirile aduse sistemului Agile Dribbling. Jucători precum Mbappe au mai multe unelte prin care își pot depăși adversarii. De asemenea, am îmbunătățit modul în care toți cei 22 de jucători virtuali de pe teren reacționează la situațiile de joc printr-un nou sistem pe care noi l-am denumit Positioning Personality. Cei mai buni atacanți din lume se vor regăsi mai des în poziții favorabile pentru a recepționa mingea, mijlocașii își vor face simțită prezența prin intercepții cruciale, iar apărătorii vor fi la locul potrivit pentru a putea face intervenții de ultim moment în fața porții. Toate acestea sunt însoțite de îmbunătățiri la sisteme fundamentale, cum ar fi pasele, șuturile sau deposedările.

În afara terenului, jucătorii se pot bucura de inovații în moduri de joc precum Career Mode. Anul acesta am introdus un nou mod prin care jucătorii pot interacționa cu gameplay-ul printr-o nouă simulare interactivă. Managerii pot lua loc pe bancă pentru a-și urmări echipa, alegând să intervină sau nu în momente-cheie ale meciului, toate întâmplându-se instantaneu.

Tot în Career Mode, jucătorii au mai mult control asupra manierei în care își pregătesc și antrenează echipa prin îmbunătățiri cum este sistemul complet nou de dezvoltare al jucătorilor, Player Development Plans, bazat pe planuri de dezvoltare specifice pentru fiecare jucător în parte, dar și prin îmbunătățiri aduse  etapei de pregătire a unui meci prin noul Active Training, menit să ducă echipa la parametri optimi de joc.

Volta este un mod de joc în care nu se folosesc stadioane, ci terenuri urbane.

Totodată, FIFA 21 este și cel mai prietenos FIFA pe care l-am dezvoltat vreodată. Jucătorii se pot bucura de noi metode prin care pot interacționa și juca împreună cu prietenii lor în moduri de joc precum Volta Squads sau prin noul sistem cooperativ din Ultimate Team.

Am încercat să fiu cât mai succint aici și, deși pare multă informație, sunt foarte multe lucruri pe care le-am omis din descriere.,Mult mai multe detalii legate de noile feature-uri de anul acesta se regăsesc și aici: ea.com le-am omis din descriere.Mult mai multe detalii legate de noile feature-uri de anul acesta se regăsesc și aici: ea.com

La care aspecte ale jocului a lucrat cel mai mult echipa din România?

În studioul din România avem oameni și echipe care aduc un aport imens la dezvoltarea jocului și care lucrează aproape la toate sistemele din joc.

Career Mode, ca un exemplu, este un mod de joc care este condus din București de mulți ani încoace. 

Anul acesta, echipa de Career Mode din România a fost încă o dată vârful de lance când vine vorba de toate îmbunătățirile și inovațiile din zona respectivă de joc din FIFA 21. Fie că vorbim de noul sistem de simulare a meciurilor sau de planurile de dezvoltare de care spuneam ceva mai devreme, avem o echipă interdisciplinară care acoperă cam toate rolurile necesare dezvoltării jocului: game design, producție, project management, programare sau artiști grafici.

Career Mode este doar un exemplu, dar ce am zis mai sus se aplică și pentru alte zone de joc, cum ar fi Ultimate Team, modurile de joc online, experiența de „broadcast” a meciurilor sau gameplay-ul propriu-zis.

Nu facem vreun clasament an de an pentru a determina aspectele din joc la care aducem aportul cel mai mare, dar pot să spun că studioul din România este o parte vitală din echipa de dezvoltare a jocului de foarte mulți ani. FIFA 21 reprezintă doar cea mai nouă creație a acestor oameni incredibil de talentați pe care îi avem în studioul din București.

Gameplay-ul din FIFA 21 a fost îmbunătățit și cu ajutorul echipei de la București.

Știu că se lucrează în colaborare cu studioul din Vancouver. A ajutat faptul că sunteți deja obișnuiți cu genul ăsta de colaborări de la distanță în perioada asta? S-a schimbat modul de lucru în pandemie?

Într-un fel, cred că putem spune asta. Nu ne sunt străine conferințele video, ele fiind una din principalele metode prin care ținem legătura cu toți partenerii noștri, inclusiv colegii din Vancouver.

Modul de lucru de anul acesta a fost clar influențat de noile împrejurări. Cum fiecare dintre noi a făcut tranziția către lucrul de acasă, a trebuit să ne mutăm și toate ședințele, colaborările și convorbirile cu colegii din studioul local în spațiul virtual.

Deși faptul că suntem familiarizați cu genul acesta de interacțiuni ne-a ajutat în procesul de tranziție, cred că, mai mult decât atât, a ajutat faptul că avem o echipă incredibil de determinată care s-a putut adapta incredibil de repede situației.

Se lansează două console noi anul acesta. Sunt două platforme în plus față de cele de până acum. Ce-a însemnat asta din punctul de vedere al pregătirii jocului pentru ele?

Evident, oricând se adaugă noi platforme în ecuație trebuie să planificăm suport adecvat pentru ele. Fără să intru în prea multe detalii, pregătirea jocului pentru consolele din noua generație a reprezentat o provocare în plus anul acesta, o provocare de care nu ne lovim decât o dată la câțiva ani.

În același timp, cu noi provocări apar și noi oportunități. Tehnologia, în general, evoluează constant și cu un ritm incredibil de accelerat. 

Puterea noilor console ne permite și nouă, dezvoltatorilor de jocuri, să aducem noi experiențe jucătorilor noștri, experiențe care nu erau posibile pe consolele de generație „veche”, dacă deja le putem numi așa.

Cum este structurată echipa voastră și câți oameni sunteți? Ce skill-uri diferite sunt necesare într-o astfel de echipă?

Fără să vă pot oferi un număr exact, sute! Cum spuneam și mai sus, echipele din studioul din România sunt interdisciplinare și acoperă toate aspectele necesare dezvoltării unui joc video:

  • produceri și game designeri care pun cap la cap viziunea creativă a jocurilor și ce anume ne propunem să construim;
  • programatori și experți tehnici care pot aduce la viață aceste noi idei odată cu implementarea lor în joc;
  • artiști și graficieni, 2D sau 3D, care livrează experiența vizuală a jocului;
  • project manageri care ne ajută să ținem totul în control și să ne ținem de timeline și de planificare;
  • analiști de testare care ne asigură că implementarea se ridică la nivelul de calitate cerut de jucători.

Iar lista poate continua.

La nivel de aptitudini, evident că cerințele diferă de la rol la rol. În general însă, căutăm mereu oameni pasionați, determinați și cu dorința de a învăța și de a se dezvolta.

Gamingul nu mai e de mult o industrie pregătitoare pentru job-uri „adevărate”, se poate construi o carieră lucrând în gaming. Eu lucrez în EA România de mai bine de 10 ani și, cu toate astea, am colegi cu vechime mult mai mare decât mine.

Pe ce lucrați? Care este „kit”-ul de lucru al unui dezvoltator de FIFA, atât hardware, cât și software?

La nivel de hardware, ne asigurăm mereu că echipele noastre au acces la tot ce au nevoie pentru a-și îndeplini rolul cu succes. Fie că vorbim de PC-uri sau laptop-uri de ultimă generație, console de development sau periferice specifice, cum ar fi tabletele grafice. Kit-ul poate să capete diferite forme în funcție de rolul fiecăruia.

Pe partea de software, pe lângă programele uzuale la care ne putem aștepta de la o companie de IT, developerii noștri au acces și la tehnologii sau programe cu care pot lucra doar în Electronic Arts, cum ar fi engine-ul Frostbite.

Niciun joc nu e bug free. Cam câte probleme trebuie rezolvate de la un release la altul? Există o prioritizare?

Evident, mereu o să fie mai multe lucruri de îmbunătățit decât o să putem vreodată face. Nu mă refer aici doar la buguri, cât și la noi feature-uri pe care ne propunem să le construim în viitor.

Prioritizarea e foarte importantă pentru noi, iar aici intervin producerii. Producerul e cel care definește prioritățile echipei, fie că vorbim de bug fixes sau noi implementări. La fel de importante însă sunt și planificarea și implementarea propriu-zisă, unde project managerii și programatorii sunt artiștii principali.

Kylian Mbappé de la Paris Saint-Germain este imaginea FIFA 21

Cam câtă lume joacă FIFA într-o zi? La nivel de servere, ce înseamnă să ții live un joc ca FIFA din punct de vedere hardware? Presupun că nu sunt la noi, dar cred că știi mai multe despre ele.

Nu pot să dau o cifră exactă, dar FIFA este un joc care operează la scară globală. Avem foarte mulți jucători din întreagă lume, iar hardware-ul necesar ca ei să se poată bucura de joc trebuie să fie scalat corespunzător. Avem servere centrale distribuite literalmente în întreaga lume pentru a ne asigura că experiența tuturor jucătorilor să fie în parametri optimi.

Pe lângă hardware-ul propriu-zis, avem și echipe dedicate de „Live”, așa cum le numim noi, a căror prioritate este această optimă desfășurare a experienței de joc pentru cel mai nou joc FIFA. Inclusiv în România avem echipe dedicate care se ocupă de acest lucru.

FIFA este unul dintre jocurile care are jucători profesioniști și competiții de esports. Există un sistem de suport aparte pentru aceștia?

Scena de esports din FIFA este în continuă creștere și ne bucurăm foarte mult de implicarea și devotamentul aparte pe care jucătorii profesioniști îl arată jocului. Evident, menținem un canal deschis de comunicare cu jucătorii noștri profesioniști atât în preajma diverselor evenimente și competiții, cât și în multe alte circumstanțe.

Există o discuție destul de aprinsă pe tema FIFA Ultimate Boxes și a sistemului de „loot boxes”. Ce poți spune despre asta?

Credem că genul acesta de sisteme, atunci când sunt implementate cum trebuie, au un rol important în a oferi jucătorilor cât mai mult control și cât mai multe opțiuni cu privire la cum vor să interacționeze cu jocul. Ceea ce contează e ca jucătorii să aibă libertatea de a alege.

Modul nostru de Ultimate Team este accesibil tuturor jucătorilor fără să fie necesară o investiție financiară în plus, iar abilitatea unui jucător de a avea succes în modul respectiv nu depinde de nivelul de interacțiuni cu pack-uri.

Totodată, sunt multiple metode prin care jucătorii pot obține pack-uri doar jucându-se, iar fotbaliștii lor preferați sunt accesibili și pe piața transferurilor din cadrul modului Ultimate Team.



Interviu de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

CULTURĂ|GAMING

Lego Stories

De
Am stat de vorbă cu trei jucători de Lego pentru a vedea ce-i determină să petreacă zeci de ore pentru a construi puzzle-uri tridimensionale.
TEHNOLOGIE|MS TALKS

O platformă de accesorii tech pentru mobile? E unul din pariurile HMD, pe lângă Barbie Phone

De
Rebranduit de curând ca Human Mobile Devices, HMD se concentrează pe parteneriate și pe o platformă mobilă deschisă, dar nu renunță la Nokia.
TEHNOLOGIE|SOLUȚII

Platformele online care nu îți fură datele personale

De
Dintr-o preocupare pentru securitatea cibernetică, unii utilizatori preferă să migreze către platforme online mai sigure. Există astfel de alternative pentru Facebook, Twitter, Gmail și chiar Youtube. 
TEHNOLOGIE|FYI

Slow Forward: Mai multă putere procesare pentru roboți umanoizi cu AI?

De
Plus: Nvidia promite mai multă putere de procesare, Apple se ceartă cu UE și se împrietenește cu Google, TikTok e aproape de a fi interzis în SUA.