Chesnot/Getty Images

Pot 96 de moderatori să gestioneze conținutul politic de pe TikTok-ul românesc?16 min read

De Mihai Ghiduc 15.11.2024

Înainte de trei rânduri de alegeri românești, TikTok încearcă să iasă neșifonat dintr-o situație cu potențial de scandal: cum se promovează politicienii pe platformă. 

Alegerile sunt din ce în ce mai dependente de social media, ba se câștigă cu aceste platforme, cum ar vrea dacă te iei după Elon Musk și susținătorii lui. S-a umplut netul de discuții despre ferme de troli sau boți, inclusiv în România,// „Scandalul «fermelor de boți» din România. SRI anunță concluziile. Ce spune despre implicarea Rusiei în alegeri”, hotnews.ro // care încearcă să promoveze un candidat sau altul. În condițiile astea, presiunea ca platformele sociale să reglementeze conținutul politic e tot mai crescută.

Într-un eveniment pentru presă, reprezentanți de la biroul din Polonia al TikTok au venit la București pentru a explica ce face rețeaua socială pentru a împiedica dezinformarea și a limita conținutul politic pe platformă. O activitate pe care au tot făcut-o în acest an mai încărcat de alegeri electorale decât regula și în alte țări și regiuni.

Deși e de apreciat că sunt printre puținii care fac astfel de întâlniri – Meta, care deține Facebook și Instagram, aș zice mult mai influente politic, practic n-are un reprezentant în România, iar cei de la centru ne-au ignorat fără jenă orice e-mail cu întrebări le-am trimis vreodată, în timp ce Google, care deține YouTube, se întâlnește din când în când cu presa, pe teme diverse –, nu aș spune că au fost extrem de convingători. 

Nu neapărat pentru că n-ar face eforturi, ci pentru că felul în care funcționează rețelele sociale fac cvasiimposibilă orice luptă cu niște oameni care-și propun să încalce regulile.

Politicienii nu pot plăti pentru amplificarea conținutului

Să iau, de exemplu, situația politicienilor. După cum a explicat Brie Pegum,// Aceasta a participat la discuție printr-un apel video, de la biroul din Dublin. // șefă a departamentului de autenticitate și transparență a TikTok, aceștia au un statut special pe TikTok. 

Politicienii, partidele și conturile guvernamentale sunt încadrate în categoria GPPPA,// De la Government, Politician, and Political Party Accounts, tiktok.com // conturi politice, ceea ce înseamnă că nu pot să plătească pentru a amplifica conținutul, nu pot face reclame, nu pot monetiza conținutul și nici nu pot face campanii de strângere de fonduri pe TikTok. Chiar și accesul la catalogul muzical al TikTok e mai strict pentru aceste conturi.

Pe de altă parte, cum a recunoscut Łukasz Gabler, manager pentru politici publice și relații guvernamentale pentru Europa Centrală și de Est, e un pic mai dificil cu campaniile coordonate. Dacă în cazul acelora în care sunt implicați boți se mai întâmplă ceva – aparent, au fost identificate unele, dar vor fi dezvăluite în raportul lunar, care apare după alegeri, dacă nu-și fac milă autoritățile române înainte –, dacă politicienii apelează la influenceri și la plăți informale, lucrurile sunt mai greu spre imposibil de controlat.

E mult mai greu să prinzi plățile informale

Cu alte cuvinte, politicienii au găsit deja metoda de a ocoli regulile. A fost de exemplu cazul influencerilor români plătiți să îl promoveze pe Alexandr Stoianoglo,// „Cei patru maneliști-influenceri români care au făcut propagandă pentru candidatul pro-rus Alexandr Stoianoglo și-au șters clipurile. Cine e moldoveanul acuzat că i-a racolat”, g4media.ro​​ // care și-au șters singuri clipurile după ce plata a devenit publică. 

Între timp, Călin Georgescu,// „Cum a crescut în sondaje Călin Georgescu printr-o strategie de promovare pe TikTok: Val de tag-uri care i-au adus zeci de mii de urmăritori și sute de mii de vizualizări noi / „Îi numește «eroi» pe șeful legionar Corneliu Zelea Codreanu și pe autorul Holocaustului în România, Ion Antonescu”, g4media.ro // candidat  la președinția României considerat prorus, antisistem și cu viziuni suveranist-legionare, apelează la o tactică relativ similară de promovare prin influenceri.

TikTok spune că nu intervine în conținutul organic generat de candidați sau de suporterii lor, atâta vreme cât respectă regulile comunității, la fel ca toți utilizatorii. Cum este destul de greu de demonstrat cât din acest suport este sincer și cât e plătit informal, e destul de evident că există un loophole major care poate fi exploatat de partide și candidați. Cu încălcarea legii, pentru că plățile la plic sunt interzise de legislația electorală – deci ar fi treaba autorităților să le identifice. Dar măcar nu te agasează Ciolacu sau Lasconi în mijlocul unui clip despre circuite de Formula 1, ca pe YouTube, ceea ce e de apreciat.

Chiar și conținutul organic dubios e greu de gestionat. Deși TikTok spune că are peste 4.000 de moderatori care verifică conținutul, doar 96 dintre aceștia sunt români – mai puțini decât la o discuție anterioară, când erau 167 de moderatori. Cei de la TikTok spun că la moderatori ajung doar clipurile mai complexe și că există sisteme automate care elimină direct încălcările evidente ale regulilor, însă aș spune că atunci când e vorba de conținut politic, încălcarea regulilor este rar una directă.

CITEȘTE ȘI: TikTok: „Nu acceptăm reclame politice, dar politicienii pot cere voturi pe platformă”

Mai există și problema live-urilor făcute de candidați. Și aici, TikTok spune că are moderatori, însă mi-e greu să cred că aceștia vor prinde la timp eventualele încălcări ale regulilor.

Va fi gata enclava europeană până să se vadă efectul alegerii lui Trump?

O altă temă abordată de reprezentanții TikTok a fost Proiectul Clover, încercarea acestora de a izola informațiile sensibile despre utilizatorii europeni într-o bulă locală, pe servere din Norvegia și Irlanda, pe fondul acuzațiilor că acestea ar putea fi accesate și utilizate de China. O firmă independentă, NCC Group, supraveghează accesul pentru a se asigura că totul funcționează în parametrii doriți.

CITEȘTE ȘI: TikTok vrea să convingă Europa că nu fuge cu datele utilizatorilor 

Vestea ar fi că a început procesul de migrare a datelor către primul server, cel din Norvegia. Până acum, datele erau găzduite în SUA, unde a fost inițiat un proiect similar, numit Texas.

Elefantul din încăpere, alegerea lui Donald Trump ca președinte al Statelor Unite, n-a fost adresat. Proiectele Texas și Clover au fost și o reacție la încercările acestuia de a interzice TikTok-ul în SUA în primul mandat. În mod paradoxal, după ce congresul american a trecut o lege care obligă TikTok să-și schimbe proprietarii pentru a mai funcționa în SUA după ianuarie 2025, Trump a trecut subit în tabăra apărătorilor aplicației// „Donald Trump expected to try to halt TikTok ban, allies say”, washingtonpost.com // și chiar a declarat că o va „salva”. 

Pe de altă parte, discursul noii administrații pare a fi îndreptat spre un război comercial cu China, iar aceasta pare să fie o temă bipartizană. Nu trebuie uitat că, după ce Trump a interzis firmelor americane să colaboreze cu Huawei, ceea ce practic a îngropat firma chineză, administrația Biden n-a făcut vreun gest de a ridica restricția. 

Cei de la TikTok consideră însă că o interdicție pe piața americană n-ar afecta neapărat și Europa – deși sunt destule exemple că politicienii de aici sunt mimetici.

AI-ul ar trebui marcat

S-a mai vorbit, foarte pe scurt – probabil pentru că nu consideră multă lume că încă e o problemă – despre situația conținutului generat de AI. TikTok, la fel ca și alte platforme, impune ca acesta să fie marcat în mod corespunzător, indiferent de context – deci și un prezentator AI de știri ar trebui marcat. Există și interdicții: conținut AI ce reprezintă surse oficiale (sorry, ION// „Ce s-a întâmplat cu Robotul ION, controversatul consilier IA, lansat cu mare regie în primăvară”, hotnews.ro//), minori sau persoane publice, în anumite contexte,// „prezentate în mod fals ca victime ale hărțuirii, susținătoare ale unui anumit mesaj sau susținute de o anumită cauză” // precum și conținutul AI ce încalcă alte politici.

Și alte platforme încearcă să ia măsuri legate de AI, însă momentan pare a fi mai degrabă o problemă legată de diverse spam-uri, scam-uri și tentative de phishing, decât de utilizarea acestuia în scop electoral, cel puțin în ceea ce privește conținutul video generat cu AI. În cazul celui scris, în schimb, AI-ul începe să conteze – o armată de boți AI a lucrat de zor pe X// „AI-driven bot network tried to help Trump win US election”, dw.com // pentru alegerea lui Trump. 

Unde ar putea fi însă utilizat AI-ul sau diverse alte forme de automatizări este la amplificarea conținutului prin comentarii și accesări false, iar aici tot ce poți spera este că algoritmii TikTok și ai altor rețele, sunt suficient de pricepuți la identificarea acestor comportamente anormale și eliminarea lor. Deși, paradoxal, tocmai faptul că politicienii nu își monetizează conținutul face ca platforma să fie  mai puțin motivată de a verifica autenticitatea accesărilor.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

SOCIETATE|SOCIAL MEDIA

TikTok vs CSAT: Succesul lui Georgescu ține de viralitatea conținutului, nu de numărul urmăritorilor

De
TikTok evită să clarifice dacă algoritmii săi au influențat rezultatul obținut de Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidențiale din România.
SOCIETATE|SOCIAL MEDIA

Ce arată librăriile de reclame de pe TikTok și Facebook despre campania lui Călin Georgescu? 

De
Dacă surpriza primului tur al alegerilor a fost ajutată cumva să se viralizeze pe TikTok sau alte rețele sociale, acest lucru n-a fost făcut prin reclame plătite. 
SOCIETATE|SOCIAL MEDIA

Despre Chappell Roan, media training și stan culture

De
Dacă ești la fel de chronically online ca mine nu se poate să nu fi auzit în ultimele săptămâni de Chappell Roan. Dar dincolo de stilul artistic captivant, atitudinea ei aduce în discuție niște puncte importante despre dinamica relației dintre celebrități și fanii lor.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Revoluția procesoarelor. De la x86 și ARM la cipuri pentru AI

De
Procesoarele pe arhitectura ARM domină piața portabilelor și, mai nou, câștigă teren și pe cea a laptopurilor care rulează Windows. Acest lucru începe să fie îngrijorător pentru producătorii de procesoare pe arhitectura x86, dar ei sunt mai preocupați de industria inteligenței artificiale.