StudioThreeDots/Getty Images

Telefonul viitorul ar putea fi doar un ecran de sticlă

De Mihai Ghiduc 11.12.2020

Designul telefoanelor evoluează de la an la an și se apropie tot mai mult de un ideal care se găsește acum doar în filmele SF

La fel cum serialele SF din anii ‘60 au inspirat invenții luate acum de-a gata,„10 inventions that began life as science fiction”, theneweconomy.com și designerii gadgeturilor moderne își iau inspirația din lumea science-fiction-ului, unde nu există limitări tehnologice și imaginația poate crea orice. 

O spune Quentin Ting, designerul-șef al telefoanelor Huawei, cu care am avut oportunitatea să vorbesc cu ocazia lansării noii serii Huawei Mate 40.Detalii despre vârful de gamă Mate 40 Pro: huawei.com/ro „Designerii au o imagine a cum vor arăta telefoanele viitorului”, spune el. „Aceasta poate fi văzută în filmele SF. Punctul final al unui smartphone ar putea fi doar o bucată subțire de sticlă cu un ecran pe ea. Eventual una îndoită, care poate fi desfăcută pentru a fi mai mare.”

Telefon Huawei Mate 40

Telefon Huawei Mate 40. Foto: Huawei

Ar fi, la urma urmei, o destinație finală potrivită pentru un obiect pe care multă lume îl credeMartin Cooper, designerul primului telefon mobil, spune că ideea e mai veche decât serialul. „Did Star Trek Communicators Inspire the Invention of the Cell Phone?”, cbr.com „urmașul” comunicatorului folosit de căpitanul Kirk în primul Star Trek. 

Până la acel design din cele mai recente SF-ului, există însă niște limitări, spune Quentin Ting. „Din cauza restricțiilor impuse de tehnologie, n-am ajuns încă la destinația finală. Însă știm care este stadiul actual al progresului și care este direcția de dezvoltare.”

Fiecare nou telefon e un pas spre „telefonul final”

Cu fiecare generație de telefoane apar progrese tehnologice, deci se mai face un pas în acea direcție. E un lucru încorporat în însuși scopul mobilelor, crede Ting, care spune că  „smartphone-urile conectează lumi virtuale cu lumi reale.” Poți vedea asta mai ușor dacă privești în trecut. „Dacă ne gândim la telefoanele de acum mulți ani, putem vedea ce schimbări s-au produs în industria aceasta”, spune Ting. „Au dispărut butoanele fizice, a fost introdus display-ului tactil, au apărut ecranele curbate și cele pliabile.” 

De exemplu, Horizon Display-ul lui Huawei Mate 40 este, în esență, inspirat de ideea „telefonului final”. Curbat la un unghi de 88 de grade, acesta face ca marginile telefonului să dispară pentru cel care-l privește din față, creând astfel exact iluzia unei bucăți de sticlă cu un ecran pe ea. „Am introdus ideea la Mate 30”, spune Ting, tocmai cu gândul de „a face un pas spre acea destinație finală.”

Parte dintre limitările tehnologice ar putea fi depășite într-un viitor mult mai apropiat. „O tehnologie în lucru este ceea de hardware sharing”, spune Ting. „Dacă această tehnologie va fi democratizată, vom putea separa telefonul de restul componentelor, așa că aceasta chiar ar putea deveni doar un display”. Un alt moment-cheie va fi introducerea tehnologiei încărcării wireless prin intermediul Wi-Fi-ului. „Dacă această tehnologie se va maturiza, e posibil ca telefonul să nu mai aibă nevoie de o baterie.”

Însă Quentin Ting spune și că este la fel de posibil ca acest parcurs glorios al telefonului spre bucata de sticlă din SF-uri celebre să fie întrerupt subit. „Alte tehnologii pot oricând să disrupă această dezvoltare”, explică el. „Cum spuneam, smartphone-ul conectează lumi virtuale cu lumea reală. Ar putea apărea alte device-uri care să ia locul telefonului în acest rol, ca ochelarii sau diverse dispozitive wearable. Sunt zone în care lucrăm și inovăm.” Deciza, într-un final, e la public.

Limitările tehnologice duc la un progres incremental

Drumul spre smartphone-ul viitorul nu depinde doar de designer și nici măcar de companie. „Tehnologia influențează designul, pentru că o serie de componente sunt deja stabilite”, spune Ting. „De exemplu, display-ul, camerele, bateria au furnizori diferiți. Aceștia ne livrează cele mai bune tehnologii ale lor, dar au propriul traseu pentru dezvoltarea acelor componente. Există posibilitatea de a face unele alegeri sau le putem cere să facă unele schimbări, dar direcțiile tehnologice de bază sunt predeterminate.” În aceste condiții, rolul designerului este să găsească cea mai bună și balansată soluție, ținând cont de limitărilor.

De exemplu, în cazul Huawei Mate 40 Pro, Ting spune că a folosit un sistem de tip punch hole pentru camera frontală pentru că partea centrală a telefonului a fost ocupată de sistemul audio stereo, care trebuia plasat acolo pentru a obține cele mai bune rezultate. Plasarea în lateral a camerei a eliminat posibilitatea folosirii unui notch.

Sistemul de camere Huawei Mate 40

Sistemul de camere Huawei Mate 40. Foto: Huawei.

Alteori, avansul tehnologic vine cu provocări noi pentru designer. Înmulțirea numărului de camere în ultimele generații de telefoane e un exemplu. Ting n-a fost încântat de acest lucru: „Modulul de camere a devenit tot mai mare, are o amprentă mai largă, așa că dacă pui camerele pe spatele telefonului vei avea o plăcintă mare și neagră care nu e deloc elegantă. E un element de design țipător.”

O jucărie a fiului său i-a rezolvat dilema. „Mă uitam la el cum se joacă cu un caleidoscop, într-un weekend, și atunci mi-a venit ideea de a goli interiorul modulului de camere.” Așa că, în Mate 40, camerele sunt aranjate pe un cerc. „Cred că este mult mai elegant și stilat.”

Într-un final, decide publicul

Drumul este determinat, de asemenea, și de către public. „Până la Mate 10, ne adresam persoanelor de succes din clasa de mijloc, angajați de top ai unor companii sau antreprenori”, spune Ting. Designul telefoanelor mai vechi era adaptat acestora. „Însă tinerii ar crede că un asemenea produs poate fi folosit doar de un părinte sau unchi. Așa că am început să facem eforturi în Mate 20, 30 și 40, sperând că imaginea produsului va fi mai tinerească și mai mult despre tehnologii cutting edge, țintind elita noii generații.” O nouă generație care este interesată și în care e dispusă să investească timp și energie, cu aceeași pasiune ca și generația mai în vârstă, în lucruri diferite. 

Chiar și așa, uneori deciziile de design pot fi prea inovatoare. S-a întâmplat la Mate 30, care a schimbat butoanele fizice de volum nu unele virtuale, pe care le putea accesa pe oricare dintre marginile ecranului curbat. „După lansare, feedback-ul primit de la utilizatori a fost foarte polarizat”, explică Ting. „Au fost utilizatori cărora le-a plăcut această funcție, pentru că e o noutate tehnologică, însă unii consumatorii s-au plâns că e mai dificil să activezi meniul de volum în anumite situații urgente.” 

Pentru Mate 40, Ting și echipa sa au căutat o soluție mai bună. „Am păstrat butoanele fizice dar, în același timp, pe ambele părți ale telefonului, poate fi activat slider-ul virtual de volum. Cred că este o abordare mai armonioasă și va fi primită mai bine de consumatori.”

Noile tehnologii sunt playground-ul designerilor

Dacă în designul telefoanelor, limitările tehnologice și comerciale își spun cuvântul, până să se ajungă la acea bucată de sticlă imaginată de Ting, există o zonă în care acesta și poate lăsa creativitate să zburde liberă. „Sunt responsabil și de designul unor produse care nu sunt incluse în road map-ul companiei”, spune Ting. Produse inovatoare, cu care firma speră să aibă un breakthrough. 

„În acest caz, nu suntem restricționați de tehnologiile existente și avem mai mult timp să investim în dezvoltarea lor. Pentru acest tip de produse inovatoare, rolul echipei de design este diferit, nu oferă doar soluții, ci și direcții. De exemplu, în cazul telefonului pliabil, dezvoltarea ecranelor este determinată de cerințele echipei de design.” Este și cazul ochelarilor VR sau a Watch GT, spune Ting, alte două produse în care inputul creativ al echipei de designeri este mai important decât limitările tehnologice sau comerciale.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|TENDINȚE

Cele mai importante 5 tendințe de la CES 2021

De Mihai Ghiduc 19/01/2021
Cel mai mare show de tehnologie pentru consumatori, CES 2021, s-a desfășurat anul acesta exclusiv online. Asta nu înseamnă că producătorii n-au venit cu concepte și produse inovative.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

In memoriam Flash: sfârșitul unui capitol important din istoria internetului

De Ionuț Preda 16/01/2021
Încheierea suportului pentru Adobe Flash Player e o înmormântare simbolică pentru internetul anilor 2000.
TEHNOLOGIE|GADGETS

Ce dispozitive ar folosi Kevin dacă ar rămâne singur acasă în 2020

De Radu Călin Crahmaliuc 23/12/2020
Nu putem ignora faptul că se împlinesc 30 de ani de la lansarea „Home Alone”, un film difuzat de 640 de milioane de ori doar luna asta.
TEHNOLOGIE|2020

12 momente-cheie în AI și robotică în 2020

De Andrei Mihai 22/12/2020
Roboții și inteligența artificială nu au cucerit încă omenirea, dar o ajută în sarcini din ce în ce mai importante.