AIP Clinic: AI-ul, folosit în consultații dermatologice rapide pe baza unei fotografii22 min read

De Ionuț Preda 11.10.2023

Start-up-ul de medtech maghiar AIP Labs propune europenilor o clinică online de dermatologie, AIP Clinic. Pe platformă, pacienții încarcă poze și informații despre problemele lor dermatologice, iar AI-ul ajută medicii să pună diagnostice mai rapid.

Revoluția AI-ului afectează deja multe domenii, iar medicina ar putea fi unul dintre cei mai mari beneficiari. Pandemia de COVID-19 a arătat cât de ușor pot fi blocate multe secții medicale specializate în cazuri de forță majoră, mai ales acolo unde serviciile de telemedicină sunt implementate slab sau deloc, și nu există un sisteme eficient de a tria pacienții cu afecțiuni grave de cei care nu prezintă o urgență medicală.

AIP Labs, un start-up înființat de patru antreprenori maghiari în mijlocul pandemiei, a descoperit o portiță de a folosi inteligența artificială în zona dermatologiei. Start-up-ul profită de accesul populației generale la camere de rezoluție înaltă de telefoane și de avansurile din lumea modelelor AI. Portalul AIP Clinic Detalii pe aipderm.com permite pacienților acces la consultații dermatologice de la distanță. E nevoie doar de camera unui telefon și 10-15 minute libere. Aplicația folosește AI-ul pentru a asista specialiștii la care ajung datele în stabilirea cât mai rapidă a diagnosticelor și, după caz, pentru a face recomandări de tratament sau a trimite pacienții la consultații.

Pitch-ul: o clinică internațională online de dermatologie care folosește AI-ul pentru a reduce timpii de răspuns

În varianta actuală, AIPDerm este o clinică online de dermatologie, în care pacienții pot urca imagini cu zonele afectate ale pielii, laolaltă cu detalii despre simptome sau comorbidități. Multiplii algoritmi AI creați de companie analizează informațiile, stabilesc o listă cu cele mai probabile diagnostice și o trimit medicilor specialiști înrolați în platformă. În cazuri de cerere ridicată, algoritmul poate ordona lista pacienților după criterii de urgență și severitate a diagnosticelor.

Specialiștii, care au mereu ultimul cuvânt, pot alege să trimită pacientul la o consultație față în față, să emită o recomandare de tratament, cu sau fără rețetă, sau să-l informeze că nu este necesar un tratament ulterior.

Platforma este deja folosită în Ungaria și integrată cu sistemul de asigurări medicale din țara vecină. Din 16 octombrie, AIPDerm va lansa varianta internațională, disponibilă și în România, O poți accesa la aipclinic.com care va funcționa la început contracost și va emite trimiteri la medici specialiști sau tratamente cu rețetă, după caz.

Pe termen lung, însă, AIPDerm este doar unul dintre proiectele companiei-mamă. AIP Labs își propune să ofere soluții bazate pe AI și în alte ramuri medicale, de la gestionarea rănilor cronice la monitorizarea constantă a glucozei pentru diabetici.

AIP Labs

Mate Kovacs (dreapta) și Istvan Fazekas, doi dintre co-fondatorii AIP Labs.

CEO și co-fondator: Mate Kovacs

AIP Labs a fost fondată în 2021 de patru antreprenori de origine maghiară. Unul dintre aceștia este CEO-ul Mate Kovacs, care are background în tehnologie și energii regenerabile și a activat câțiva ani în Statele Unite, însă acum gestionează start-up-ul din Europa Centrală și de Vest – compania are sedii în Budapesta și Madrid.

Ideea unei clinici virtuale de dermatologie care integrează inteligența artificială a fost inspirată de dificultățile de acces la consultații specializate pe parcursul pandemiei.

„Atunci când a început pandemia am fost blocat câteva luni în Europa Centrală, și am văzut cum multe companii au început să dezvolte soluții AI pentru domenii destul de specifice, chiar și pentru dermatologie”, a declarat Kovacs pentru Mindcraft Stories. „În același timp, COVID-ul a arătat că domeniul sănătății necesită soluții de triaj, screening și tratament pentru volume mari de oameni.”

Dermatologia, aleasă pentru specificul vizual

AIP Labs a ales domeniul dermatologiei ca punct de plecare pentru că acesta se pretează extrem de bine la modelul vizitelor medicale remote – în cele mai multe cazuri, pentru diagnostic sunt suficiente imagini ale problemei și detalii scrise despre aceasta de la pacienți, lucruri care pot fi analizate relativ ușor de algoritmi specializați.

„Pozele pe care le faci cu smartphone-ul sunt în șapte din zece cazuri suficient de detaliate pentru ca un medic dermatolog să-ți dea nu doar un diagnostic, ci și un tratament personalizat sau o prescripție,” a explicat Kovacs.

Pe de altă parte, în anumite regiuni există timpi foarte lungi de așteptare pentru un consult dermatologic, fapt care ar putea fi să pună în pericol sănătatea pacientului în cazul unor afecțiuni grave diagnosticate prea târziu, sau ar putea crea anxietate inutilă în cazul unor afecțiuni banale.

„Iar în anumite locuri există și un deficit de medici dermatologi – de exemplu, în Canada trebuie să aștepți chiar și șase luni pentru o programare, în timp în ce Statele Unite timpul de așteptare e între trei săptămâni și două luni. Acest timp poate fi redus, printr-o consultație online, la mai puțin de o zi”, spune CEO-ul AIP Labs.

Mai exact, Kovacs susține că timpul de răspuns ar putea fi chiar și de patru ore, însă platforma garantează, în condiții normale de funcționare, un prim răspuns în 24 de ore de la încărcarea informațiilor necesare.

Cum funcționează o clinică online de dermatologie?

Din punctul de vedere al pacientului, procesul, care mi-a fost demonstrat cu un cont de test de către Kovacs, nu este deloc complicat. Inițial, folosind acte de identitate, este necesară crearea unui cont pe site –  clinica folosește exclusiv un portal web, Îl poți accesa la aipclinic.com pentru că AIP Labs nu doresc să dezvolte o aplicație care, în vorbele CEO-ului companiei, „ar fi utilizată doar de două-trei ori pe an de către utilizator”.

Pentru a începe consultația, pacientul va trebui să urce o poză cu regiunea problematică a pielii – deocamdată, portalul permite doar una singură, însă se lucrează la o soluție prin care se vor putea încărca trei imagini – și să decupeze zona unde a semnalat posibila afecțiune. Este acceptat aproape orice tip de probleme dermatologice, pentru că modelele AIP Derm pot detecta peste 700 de patologii dermatologice, aproximativ 95% din totalul celor cunoscute.

Mai departe, acesta trebuie să completeze un chestionar în care să descrie simptomele și toate observațiile relevante condiției, precum vechimea acesteia, evoluțiile recente sau eventuale comorbidități pentru care primește tratament în același timp.

Ultimul pas pentru pacienț este efectuarea plății, care momentan se poate face doar direct, la o rată standard de 25 de euro pe consultație; în România, aceasta se va face cu cardul prin procesatorul de plăți Stripe. Totuși, având în vedere că în Ungaria și Slovacia există deja înțelegeri cu companii de asigurare medicală, este posibilă ca și această opțiune să devină disponibilă viitorul mai mult sau mai puțin apropiat.

După ce pacientul încarcă datele, AIP Clinic trece informațiile prin mai mulți algoritmi care au fost antrenați prin metode deep learning – modelul vizual, care studiază imaginile încărcate, a fost antrenat pe aproximativ două milioane de imagini ale pielii pe parcursul a 18 luni.

Modelyl analizează, astfel, informațiile, și predă cazul medicului specialist, cu o listă de posibile diagnostice. Kovacs susține că acuratețea acestora este destul de ridicată: șansele ca unul dintre diagnosticele de pe primele trei poziții să fie cel corect sunt de 87%, iar pentru primele cinci, acesta crește 94%.

Antreprenorul a specificat clar faptul că algoritmul este acolo doar pentru a ajuta medicii, iar fiecare decizie comunicată pacientului este luată de către un specialist uman, care are întotdeauna capacitatea de a trece peste recomandări dacă consideră că acestea sunt eronate.

În cazul în care imaginile sau informațiile nu sunt de ajuns pentru un diagnostic, medicii pot cere pacienților să încarce imagini adiționale sau mai specifice, serviciu care este inclus în prețul consultației inițiale.

„În doar 5% din cazuri medicii dermatologi nu pot pune un diagnostic pe baza unei singure imagini, iar atunci pot cere imagini adiționale de la pacient sau pot respinge cazul. Respingerile se fac doar în situații foarte specifice, de exemplu dacă o mamă pune de pe contul ei o imagine a copilului. Avem o metodă de înregistrare separată pentru copii și suntem obligați de către GDPR să respingem cazurile pentru cei care nu o folosesc sau vor să păcălească sistemul”, spune Kovacs.

Protecția datelor (și GDPR-ul), o provocare

Dacă tot a venit vorba de GDPR, Kovacs recunoaște una dintre cele mai mari provocări pentru AIPDerm este managementul datelor extrem de sensibile încărcate de pacienți. Compania lucrează deocamdată cu parteneri din fiecare țară, care au softuri specializate pentru stocarea în siguranță și legală a datelor pacienților, însă construiește simultan infrastructură pentru a le putea stoca lor local, bazată pe principiul de avea diferite informații ale unui singur pacient stocate separat, cu scopul de fi anonimizate.

„GDPR-ul este o structură complexă, dar tot ce am făcut în ultimii doi ani a fost pentru a respecta nu doar aceasta, ci și pentru legi precum HIPAALegislația din Statele Unite care guvernează protecția datelor sensible ale pacienților din SUA. Deocamdată avem o echipă de dezvoltare de aproximativ treizeci de oameni, deci este o provocare să construiești infrastructură care să stocheze datele pacienților anonimizate pe o perioadă de cinci ani, cum ți se cere uneori când lucrezi cu companii de asigurare sau dacă ai înțelegeri cu instituții de stat”, a spus Kovacs.

Cât despre datele necesare pentru a antrena modelele, AIP Labs le obține parțial din baze de date open source și parțial dintr-un acord de cercetare și dezvoltare cu Facultatea de Medicină a Universității Semmelweis din Ungaria, care oferă și acces la specialiști în dermatologie pentru dezvoltarea platformei.

De altfel, Kovacs susține și că platforma este folosită pentru cercetări științifice. El oferă exemplul unui studiu aflat în desfășurare, pe care compania țintește să îl publice în Nature, care va compara acuratețea modelului AI cu diagnosticele oferite de specialiști în 4.000 de cazuri încărcate pe platformă.

AIP Labs

Finanțare si scalare: planuri de a intra pe piața din România și în alte ramuri medicale

Etapa inițială a AIP Labs a fost susținută din buzunarele cofondatorilor și a costat aproximativ trei milioane de euro. Ea este pe cale să se încheie, pentru că start-up-ul se pregătește pentru o primă rundă de finanțări private în această toamnă.

Începând cu 16 octombrie, clinica online poate fi accesată din toate țările membre UE, inclusiv România. Însă Kovacs a anunțat că AIPDerm are planuri de a intra și mai consistent pe piața din România, atât pentru consumatorii direcți (B2C), cât și pentru firmele de asigurare (B2B), prin crearea unei subsidiare locale care ar angaja medici dermatologi din țară.

„Lucrăm acum la traducerea diagnosticelor în limba română. Și purtăm deja discuții cu mai mulți dermatologi din România pentru a intra pe piață la începutul lui 2024, cu o firmă locală care va fi licențiat ca furnizor de servicii medicale, pentru a putea avea clienți B2B”, a spus CEO-ul AIP Labs.

„De exemplu, în Ungaria avem discounturi semnificative pentru astfel de clienți și contracte cu firme de asigurare pentru ca acestea să plătească după consult, iar în Slovacia avem un parteneriat strategic cu cea mai mare companie de asigurări medicale, Dovera, prin care clienții lor pot folosi gratuit serviciul nostru de câteva ori pe an. Vrem să deblocăm această verticală și în România, ceea ce înseamnă că avem nevoie de o firmă locală și să angajăm medici locali, ceea ce nu se va întâmpla instant”, a adăugat acesta.

Concomitent, AIP Labs dezvoltă și soluții digitale pentru identificarea și tratarea rănilor cronice și monitorizarea constantă remote a glucoză la pacienții cu diabet. În primul caz, Kovacs susține că ar exista deja un produs aproape gata de a fi lansat comercial, care inițial va fi implementat pe o platformă separată de AIPDerm – deși ținta pe termen lung a companiei este să stabilească cât de viabilă ar fi o platformă integrată cu mai multe ramuri ale medicinei, un soi de spital digital care ar include diverse secții virtuale.

„Acesta este un lucru pe care va trebui să-l decidem pe parcurs, în funcție de cum se dezvoltă tehnologia. Deocamdată, dermatologia iese puțin în evidență față de alte ramuri ale medicinei pentru abilitatea de a fi diagnosticată și tratată remote, așa că o păstrăm pe propria platformă. Însă poate peste cinci ani va avea mai mult sens să integrăm toate produsele pe o singură platfomă, iar asta este una dintre ambiții, să avem acel spital virtual cu diverse secții”, a încheiat Mate Kovacs.



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

AI&ROBOȚI|FYI

Slow Forward: Videoclipurile AI generate de Sora au pus în umbră Gemini 1.5 

De
Două noi modele AI s-au lansat în aceeași zi, dar cel de la OpenAI s-a dovedit mut mai bun la marketing.
AI&ROBOȚI|OVERVIEW

2023: Anul în care inteligența artificială a devenit mainstream

De
Nu e niciun dubiu că, dincolo de evenimentele politice, inteligența artificială a fost subiectul anului. Dar cât e hype și cât e cu adevărat avans tehnologic se va stabili ceva mai târziu.
AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Inteligența artificială în educație: oportunitate sau amenințare?

De
Succesul înregistrat începând cu sfârșitul anului 2022 de ChatGPT a deschis calea către utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative. Dar o utilizare responsabilă a unor astfel de soluții, în special în procesul educațional, presupune cunoașterea limitelor acestora.
AI&ROBOȚI|MAIN STORY

AI-ul (încă) nu a furat joburile designerilor

De
La un an și jumătate de când publicul larg a primit acces laAI, designerii sunt printre primii care își văd joburile puse în pericol de avansul inteligenței artificiale.