Foto: Adapta Robotics

De la borduri de avioane până la telefoane, robotul românesc MATT testează butoane și ecrane15 min read

De Ionuț Preda 02.11.2023

Dispozitivele inteligente trebuie să reziste la mii de utilizări. Un start-up românesc de robotică a creat MATT, un robot care poate automatiza testarea butoanelor fizice și funcțiilor ecranelor tactile.

Adapta Robotics// Detalii pe adaptarobotics.com // a început ca o divizie a companiei de software development rinf.tech, fondată de trei foști studenți de la Politehnică premiați la zeci de competiții internaționale de robotică – Diana Baicu, Mihai Crăciunescu și Cristian Dobre –, dar a devenit pe parcurs un start-up separat. 

MATT a fost primul proiect, dezvoltat parțial pe baza unui proiect de fonduri europene. De atunci, în afară lui MATT, Adapta îl propune și pe ERIS (Effective Retail Intelligent Scanner), un robot care scanează automat etichetele de pe rafturi pentru a detecta schimbările de preț, deja folosit în unele lanțuri de hipermarketuri din București, despre care am scris anul trecut.

CITEȘTE ȘI: Robotul care rezolvă problema etichetelor greșite de pe rafturi

Start-up-ul bucureștean l-a prezentat pe MATT în cadrul evenimentului de IT DevTalks Cluj,// Detalii pe devtalks.ro // ținut la sfârșitul lunii septembrie, ocazie cu care am vorbit cu co-fondatoarea Diana Baicu despre ce mai e nou la Adapta Robotics și am aruncat o privire mai în detaliu asupra modului în care funcționează robotul, dar și a modelului de business pe care îl propune compania. 

Cristian Dobre, Mihai Crăciunescu și Diana Baicu. Foto: Andrei Cojan / Adapta Robotics

Pitch-ul: Un robot care poate testa aproape orice tip de ecrane/butoane

Înainte de a fi puse pe piață, majoritatea dispozitivelor cu butoane sau ecrane tactile sunt testate pentru a vedea dacă rezistă la un număr de utilizări estimat pentru durată de viață așteptată a produsului. Nimeni nu vrea ca tastatura unui dispozitiv să cedeze după jumătate de funcționare, iar producătorii se asigură că acest lucru nu se întâmplă printr-o testare accelerată.

MATT automatizează acest tip de testare a inputurilor fizice pentru o gamă largă de dispozitive, fie ele cu butoane sau touchscreen, de la controllere de jocuri video, telefoane sau tablete până la ecranele smart de la bordurile mașinilor noi.

Robotul este alcătuit dintr-un cadru care poate poate menține dispozitivele pe o platformă ajustabilă până la unghiuri de 30 de grade. Acesta susține brațul robotic care face testarea propriu-zisă, numit „efector”, care se mișcă cu o precizie de 0,05 milimetri și o viteză de 2 metri/secundă. Pe efector se pot monta diverse configurații de „degete” robotice, de forme și mărimi diferite, care pot fi ajustate în funcție de cerințele testului. Astfel, MATT poate fi modificat pentru a testa atât ecranele sau butoanele de pe fața dispozitivului, cu una sau mai multe atingeri simultan, dar și butoane sau rotițe aflate pe lateral.

MATT vine echipat și cu două camere de viteză ridicată, antrenate special pentru aplicații de machine vision. Una este montată pe cadru și una poate fi montată pe efector, iar cu ajutorul acestora, robotul poate recunoaște textul și iconițele de pe dispozitivul testat, pentru precizie mai ridicată, și își poate automonitoriza diverși indici, precum timpul sau viteza de apăsare. 

Deocamdată, Adapta oferă trei variante de MATT: pe lângă cel standard, există MATT Extended, care poate testa dispozitive de dimensiuni mari, și MATT Compact, care funcționează cu aceleași dispozitive precum varianta standard, dar ocupă mai puțin spațiu.

Foto: Adapta Robotics

În ce industrii este folosit MATT?

Inițial, Adapta Robotics îl crease pe MATT pentru a testa telefoane și tablete. În timp, însă, compania s-a reorientat tot mai mult către industria auto, care de câțiva ani integrează tot mai multe funcții smart și ecrane tactile în dashboard-urile automobilelor. În acest caz, MATT testează în principal ecranele de infotainment din mașini pentru compatibilitate cu diverse aplicații, dar și aplicații de control de la distanță al diverselor funcții ale vehiculului, mi-a explicat co-fondatoarea Diana Baicu.

„Tot mai mulți producători din industria automotivă vor să urmeze modelul Tesla, în care ai o aplicație prin care poți să controlezi mașini”, spune Baicu. „Ei au nevoie, așadar, să se asigure că opțiunile pe care le-ai selectat în aplicație se reflectă și în mașină, cu o precizie ridicată. MATT poate testa cât de precisă este integrarea unor astfel de aplicații, precum Apple CarPlay sau Android Auto, cu funcțiile inteligente din acestea.”,.

MATT este folosit în continuare și pentru telefoane, în special pentru testarea dispozitivelor recondiționate înainte de revânzare. Însă, fiind dezvoltat cu ideea de a fi modular, MATT poate fi folosit la o gamă mult mai largă de dispozitive. Compania a avut cereri de a testa ceasuri inteligente, butoanele de pe o mașină de spălat sau chiar și o parte dintr-un bord de avion.

 „Nu testăm doar telefoane sau dashboard-uri, dar și device-uri custom, device-uri care au scannere integrate, ceasuri, orice are un ecran”, spune Diana Baicu. „Tocmai varietatea asta este o provocare pe care am tot avut-o de-a lungul timpului. Asta ne obligă cumva să creăm soluții care să fie, pe de o parte, aplicabile pe o gamă largă de industrii și, cumva, particularizate pe fiecare industrie în parte.”

Foto: Andrei Cojan / Adapta Robotics

Model de business îndreptat spre soluții gata de folosit

Modularitatea lui MATT se reflectă și în modelul de business. Adapta încearcă să-l plaseze pe MATT ca o soluție „turnkey” – adică o soluție completă, care poate fi implementată rapid în orice proces de testare. Compania oferă, totuși, suport tehnic și documentația necesară pentru cei care vor să personalizeze testarea .

„De obicei mergem pe livrarea produsului și eventual asistăm cu integrarea”, spune Baicu, „însă de-a lungul timpului am avut și proiecte end-to-end, în care clienții aveau nevoie de testare doar pentru o perioadă bine delimitată în timp, așa că am efectuat-o noi și le-am livrat doar rezultatele.” 

„Sunt și provocări diferite, în funcție de zona pe care o livrăm, hardware sau software”, continuă aceasta. „La partea de hardware trebuie să ne asigurăm că ne menținem în indicatorii de performanță pe care îi garantăm, ceea ce înseamnă că avem nevoie de componente de calitate. Dar intervine și factorul economic, așa că trebuie să gestionăm și momentele în care componentele vizate sunt greu accesibile sau au prețuri care fac prețul total al robotului prea ridicat. Dar sunt provocări și la software, pentru că trebuie să fie fiabil, compatibil cu cât mai multe sisteme și trebuie să oferi suport pentru situațiile în care apar probleme.”

Pe partea de software, mai ales, a fost foarte important ca MATT să poată fi integrat cu soluțiile automatizate care testează inputurile în interfața dispozitivului, precum ESPRESSO UI (Android) sau XCTest (iOS). MATT poate fi rulat în paralel cu acestea, de exemplu pentru a măsura timpul de răspuns dintre un input fizic și rezultatul digital. 

Finanțare și scalare: același nucleu de angajați, cu un accent pe dezvoltarea robotului

Când am discutat inițial cu co-fondatorii Adapta Robotics, în 2022, ei îmi spuneau că aveau clienți pentru MATT în Statele Unite, Olanda, Germania, Franța, Spania sau Lituania. De atunci, robotul a început să fie tot mai cerut în India, mai ales de subsidiare ale companiilor americane. Au apărut și primele cereri de la companii din România. 

Cu toate acestea, Adapta Robotics nu ia încă în calcul o scalare semnificativă a companiei, și rămâne cu același nucleu de angajați din ultimii ani. 

„Putem să livrăm cam tot ce avem de livrat în momentul acesta”, spune Baicu. „Dar suntem în continuare în dezvoltare în alte privințe, de exemplu, ne pregătim de o nouă rundă de investiții.”

„Ne concentrăm foarte mult pe dezvoltarea produselor”, continuă co-fondatoarea Adapta Robotics. „Pentru MATT, vrem să implementăm soluții cât mai complexe de monitorizare a performanței, de exemplu să măsurăm presiunea cu care apăsăm pe dispozitiv. Apoi, vrem să oferim mai multe configurații pentru multitouch// Apăsarea simultană în puncte multiple, precum gesturile de pe tabletă/telefon. // și integrări care să permită schimbarea mai ușoară între dispozitivele de testat. Vrem să punem mai mult accent pe calitatea produselor pe care le livrăm, înainte de a ne gândi la cantitate.”.



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

AI&ROBOȚI|FYI

Slow Forward: Videoclipurile AI generate de Sora au pus în umbră Gemini 1.5 

De
Două noi modele AI s-au lansat în aceeași zi, dar cel de la OpenAI s-a dovedit mut mai bun la marketing.
AI&ROBOȚI|OVERVIEW

2023: Anul în care inteligența artificială a devenit mainstream

De
Nu e niciun dubiu că, dincolo de evenimentele politice, inteligența artificială a fost subiectul anului. Dar cât e hype și cât e cu adevărat avans tehnologic se va stabili ceva mai târziu.
AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Inteligența artificială în educație: oportunitate sau amenințare?

De
Succesul înregistrat începând cu sfârșitul anului 2022 de ChatGPT a deschis calea către utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative. Dar o utilizare responsabilă a unor astfel de soluții, în special în procesul educațional, presupune cunoașterea limitelor acestora.
AI&ROBOȚI|MAIN STORY

AI-ul (încă) nu a furat joburile designerilor

De
La un an și jumătate de când publicul larg a primit acces laAI, designerii sunt printre primii care își văd joburile puse în pericol de avansul inteligenței artificiale.