Roxana Ene/Heart of RoBots

De la roboți LEGO la cina cu Dean Kamen: cum ajung liceenii români să concureze pentru premiile individuale la campionatul mondial de robotică FTC21 min read

De Ionuț Preda 19.04.2023

Am vorbit cu unul dintre liceenii care vor reprezenta România la finala FIRST Tech Challenge (FTC) din Statele Unite despre ce înseamnă competiția în afara meciurilor dintre echipe.

În perioada 18-22 aprilie, România va avea o delegație consistentă în Houston, Statele Unite, la finala celei mai mari competiții de robotică pentru liceeni din lume, FIRST Tech Challenge (FTC). Pe lângă cele trei echipe calificate în urma etapelor regionale și naționale din februarie-martie – TehnoZ (Pitești), Ro2D2 (Ploiești) și Peppers (Iași) –, alți patru liceeni români au fost nominalizați pentru o categorie individuală, numită „Dean’s List Award”. Va lipsi însă echipa Delta Force din Arad, campioana mondială din 2022, învinsă în finala națională de TechnoZ.

CITEȘTE ȘI: Delta Force, campionii mondiali la robotică din Arad: „Școala din România ar trebui să fie mai practică”

Tinerii selectați pentru „Dean’s List Award” sunt Alexia Neamțu (de la echipa RobotX HD din Hunedoara), Daria Gabriela Dicu (RO2D2/Ploiești), Alexandru Isac (BrickBot/Botoșani) și Andrei Luca Mănăilă (Heart of RoBots/Buzău). De altfel, România și China sunt singurele state participante, în afara țării-gazdă, care pot concura cu patru nominalizați la Dean’s List Award, ceea ce arată cât de important a devenit FTC-ul din România, organizat anual cu sprijinul BRD – Groupe Société Générale prin programul Nație prin Educație,Detalii pe natieprineducatie.ro în cadrul programului global FIRST.

Șansele la câștigarea premiului, acordat pentru zece liceeni din sute de nominalizări, nu sunt doar teoretice. Printre câștigătorii premiului din 2022 s-a numărat și Brianna Stan, elevă la Colegiul Traian Lălescu din Hunedoara și membră a echipei RobotX HD din Hunedoara. Anul acesta, unul dintre cei care ar putea să-i calce pe urme anul acesta este Luca Mănăilă, elev în clasa a X-a la Colegiul Bogdan Petriceicu Hașdeu din Buzău și liderul echipei locale Heart of RoBots.

Luca este implicat în competițiile FIRST încă din gimnaziu, participând pe atunci la FIRST Lego League – etapa FTC pentru școlarii de clase I-VIII, în care aceștia se întrec cu roboți educaționali LEGO, precum cei din seria Mindstorms.

Odată cu trecerea la liceu, el și cu alți colegi de-ai săi de la LEGO League au fondat echipa de FTC Heart of RoBots.Detalii pe heartofrobots.ro Deși nu a reușit calificarea în etapa națională, din cauza unor dificultăți tehnice, iată că echipa de la liceul buzoian ajunge în al doilea an de competiție să fie reprezentată în finala FTC, mai ales pe baza progreselor pe care aceasta le-a făcut în aspectele conexe competiției.

„Față de primul sezon, ne-am găsit un mentor nou, am găsit sponsorizări de la zero și am avut puțin mai mult succes cu banii investiți, strângând suficienți bani ca să ajungem la nivelul unor echipe care sunt deja de cinci în competiție”, a spus Luca pentru Mindcraft Stories.

dean's lit

Luca Mănăilă (stânga) într-o poză de grup a premiaților Dean’s List de la etapa din România. În dreapta lui: fondatoarea Asociației Nație Prin Educație, Dana Războiu, și ceilalți nominalizați: Alexia Neamțu, Daria Dicu și Alexandru Isac. FTC România

Ce face un team leader în FTC?

Din postura de lider al echipei, Luca are atribuții destul de vaste: nu doar că are un rol important pe partea tehnică, dar trebuie să se ocupe și de discuții cu eventualii sponsori. Chiar dacă echipa de marketing se ocupă de identificarea potențialilor sponsori și face contact cu aceștia, liderul este cel care trebuie să le prezinte un pitch și să „închidă” efectiv sponsorizarea.

Pe partea tehnică, el se ocupă, împreună cu două colege, de programarea robotului. Designul, construirea și programarea unui robot pentru un concurs de tip FTC poate dura de la câteva sute la mii de ore, iar liderul trebuie să coordoneze echipa.

„Am început construirea robotului în programul digital Fusion 360, un program de tip CAD.Computer-aided design, programe special pentru design tehnic pe computere Cred că ne-a luat cel puțin două-trei luni să facem o schiță digitală a robotului.” a spus Luca.

„În total, cred că echipa a petrecut cinci sute de ore numai pe partea de design al robotului, pentru că acesta a fost destul de ambițios pentru o echipă de anul doi, și suntem foarte mândri de ce a ieșit. Apoi, a mai fost nevoie, cred, de încă 200 de ore pentru a-l construi; poate chiar mai multe, pentru că au mai apărut probleme și a intrat la redesign”, a continuat elevul buzoian.

Pe lângă asta, un lider al unei echipe de FTC se mai ocupă și cu stabilirea și organizarea evenimentelor extracompetiționale pe care echipa le organizează, parte la fel de importantă în competiție ca meciurile în sine.

„Am făcut multe evenimente în care am fost prin școli și am prezentat competiția și activitatea noastră. La școala generală din care provenim, Școala 11 din Buzău, toate clasele la care am fost ne-au rugat să ne mai întoarcem. Chiar și sponsorii ne-au cerut să participăm la astfel de evenimente – un sponsor a avut o activitate, ziua familiei, în care le-am prezentat tuturor copiilor ce facem. Ei au rămas impresionați, dar și sponsorii au rămas cu o impresie bună”.

Luca spune, însă, că încă nu a găsit încă o balanță perfectă între toate aceste atribuții, și preferă mai mult partea tehnică, petrecând mult timp în încercarea de a perfecționa robotul echipei.

„Recunosc că uneori petrec mai mult timp decât ar fi necesar pentru a perfecționa partea tehnică”, a spus acesta. „De exemplu, pe programare am putea face un cod funcțional și atât, dar am ales în schimb să-l facem organizat pe clase sau să aibă funcțiile scrise frumos. Și pe inginerie, au fost unele chestii în care am zis că ar trebui să mai lucrăm pe ele, tocmai în ideea că este un an din care vom învăța. Principiul echipei este ca un lucru să nu fie făcut doar de dragul de a fi făcut, ci să fie făcut cum trebuie, ca mai apoi tot ce învățăm la FTC și în viața reală”.

Roxana Ene/Heart of RoBots

Pe ce criterii sunt făcute nominalizările la Dean’s List Award?

Premiul pentru care a fost nominalizat Luca, Dean’s List Award,„Dean’s List Nomination Guide – International”, firstinspires.org este o distincție individuală acordată în concursurile FTC tocmai participanților care balansează cel mai bine toate aceste aspecte. Sunt judecate atât contribuția individuală și abilitatea de a conduce echipa, dar și activitățile de creșterea a notorietății competiției în școli și comunitățile locale, precum și dovedirea unui interes pe termen lung pentru competițiile și comunitatea FIRST.

Cel mai important, între toate acestea, este adoptarea principiului de „gracious professionalism” care stă la baza FIRST, conform căruia munca de calitate trebuie combinată permanent cu respectul față de alți indivizi și comunitate.

Fiecare echipă nominalizează câte doi membri pentru acest premiu. Mentorii – profesori sau foști participanți la competițiile FTC care aleg să îndrume în continuare echipa – sunt cei care trebuie să scrie cinci esee scurte în care descriu calitățile tehnice și non-tehnice ale nominalizaților și argumentează modurile în care aceștia dau dovadă de gracious professionalism. Mai departe, nominalizații vor discuta, într-o fază de interviu, cu un juriu care va alege și câștigătorii premiului.

„Am stat să mâ gândesc la motivul pentru care am luat acest premiu, pentru că sigur că ar fi fost meritat și de toți ceilalți candidați”, ne-a spus Luca. „Cred că m-a scos în evidență faptul că pentru mine nu se oprește totul la FTC, ci că doresc și peste doi ani, când nu voi mai fi eligibil de participare, să las în spate o întreagă familie numită Heart of RoBots. De aceea am ales să și mentorez echipe de FIRST Lego League, le mai spun din experiența mea și la ce să se aștepte în timpul competiției”.

Robotul echipei buzoiene de anul acesta. Roxana Ene/Heart of RoBots

Ce face un finalist Dean’s List la etapa din SUA?

Câștigătorii premiilor Dean’s List din etapele naționale sunt invitați să participe și la finala FTC din Houston, însă, într-un mod oarecum specific competiției, ei nu concurează. Programul lor este gândit mai degrabă ca o experiență și oportunitate de a face conexiuni în comunitatea internațională de robotică.  

„Eu am aplicat pentru a deveni student ambassador”, explică Luca. „Când ajungi acolo, vei fi ca un fel de ghid pentru grupuri de copii, în care le prezenți tot ce înseamnă competițiile FIRST, de la cele de LEGO League la competiția cea mai mare, FIRST Robotics Championship, unde sunt roboți mari construiți în doar șase săptămâni de echipe de până la 30 de persoane.”, a spus Luca.

„Din ce am înțeles de la colegii mei care au fost acolo anul trecut (n.r. – în cadrul Dean’s List), asta te va pune în contact cu multe persoane de acolo, și este posibil chiar să dai reprezentanți ai unor firme mari sau persoane importante din FIRST. Noi, cei nominalizați la Dean’s List, mergem, în mare parte, pentru a învăța”, a adăugat acesta.

Eseele trimise și interviurile din fazele naționale sunt luate în calcul pentru a desemna zece câștigători Dean’s List, care vor fi anunțați în cadrul unei cine a finaliștilor cu fondatorul FIRST, inventatorul Dean Kamen.

Planuri de viitor

Fiind deja integrat de câțiva ani în circuitul competițiilor FIRST, Luca se gândește deja mai departe de etapa din State. În sezonul următor, el speră se întoarcă la Houston împreună cu întreaga echipă Heart of RoBots, în competiția propriu-zisă.

„Anul acesta am avut un robot foarte bun, mai ales pe partea de autonomie, însă s-a întâmplat ca fix în ziua regionalei să se strice o piesă printată la imprimantă 3D care nu se stricase niciodată din noiembrie până atunci, și nu am putut să ne calificăm mai departe. Așa că vrem să începem cât mai devreme cu un research în mai multe aspecte părți ale competiției – de exemplu, să ne uităm la ce s-a construit în anii anteriori”, ne-a spus Luca.

CITEȘTE ȘI: Roboți, galerii și mascote: liceenii români se întrec în campionatul mondial de robotică FIRST Tech Challenge

De exemplu, acum trei ani roboții trebuiau să tragă cu niște inele la țintă. Noi ar trebui să ne gândim, ce ar însemna dacă ar fi nevoie de ceva similar anul acesta, să construiești o turetă care să-ți arunce inelele alea? Și așa vom decide ce facem în off-season,Pauza competițională dintre sezoanele FIRST, de obicei între aprilie și septembrie, în care au loc competiții amicale sau evenimente demonstrative ca atunci când începe sezonul să fim cât mai pregătiți pe partea tehnică”, a adăugat acesta.

Nu în ultimul rând, Heart of RoBots va căuta recruți în rândul elevilor de clasa a IX-a, în a căror pregătire va juca un rol important și liderul echipei.

„Ne pregătim și de recrutări, pentru că vor intra copii noi la liceu și vor fi mulți doritori de robotică. Așa că trebuie să organizăm activități în care îi învățăm robotică pe stilul nostru, cum lucrăm ca echipă și ce ar trebui să facă ei dacă vor să fie parte din echipă. Asta este cea mai frumoasă parte a competiției, că ajungi să cunoști alte persoane și că va rămâne o comunitate acolo chiar și după ce tu, personal, nu ve mai fi eligibil de a participa.”



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

AI&ROBOȚI|FYI

Slow Forward: Videoclipurile AI generate de Sora au pus în umbră Gemini 1.5 

De
Două noi modele AI s-au lansat în aceeași zi, dar cel de la OpenAI s-a dovedit mut mai bun la marketing.
MEDIU|MS TALKS

O companie franceză transformă hainele vechi în materiale pentru construcții

De
Chantal Nguyen și Farid Taghzouti, de la FabBRICK, au venit la Climate Change Summit 2023, pentru a explica cum transformă materiale textile în cărămizi solide și ecologice.
AI&ROBOȚI|OVERVIEW

2023: Anul în care inteligența artificială a devenit mainstream

De
Nu e niciun dubiu că, dincolo de evenimentele politice, inteligența artificială a fost subiectul anului. Dar cât e hype și cât e cu adevărat avans tehnologic se va stabili ceva mai târziu.
AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Inteligența artificială în educație: oportunitate sau amenințare?

De
Succesul înregistrat începând cu sfârșitul anului 2022 de ChatGPT a deschis calea către utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative. Dar o utilizare responsabilă a unor astfel de soluții, în special în procesul educațional, presupune cunoașterea limitelor acestora.