Foto: svetikd / Getty Images

Skriware: compania poloneză care propune soluții digitale pentru educație14 min read

De Daniela Vasilache 09.08.2023

Fondată în 2015, Skriware este o companie poloneză care a dezvoltat un laborator educațional bazat pe printare 3D, robotică și programare, menit a fi folosit în școli.

Dacă  pandemia a făcut ceva bun este că a arătat că tehnologia poate fi un aliat când vine vorba de procesul de învățare. Materialele digitale sunt un suport de curs ușor de utilizat, iar scopul lor principal este să facă educația plăcută.

Skriware și-a făcut debutul în România la Bucharest Tech Week, desfășurat în perioada 26-28 mai la Romexpo.Bucharest Tech Week, techweek.ro „Operăm în 17 țări, iar soluțiile noastre educaționale au fost adoptate în aproximativ 6.000 de școli. În România abia începem acum”,  spune Viktor Bohdanov, expert STEAM la Skriware. 

Pitch-ul: ecosistem educațional care face ca învățarea să fie captivantă și practică

Start-up-ul este construit în jurul ideii de educație STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă, matematică), punând la dispoziție sisteme hardware și software, precum și un curriculum specializat pentru profesori. Skriware propune un laborator educațional„Laboratorul educațional Skriware”, skriware.com format din imprimantă 3D, o bibliotecă de modele 3D, roboți educaționali Skribot, seturi de construcție SkriKit, software de design 3D, precum și planuri de lecții. 

Soluțiile educaționale propuse de companie au fost aprobate de Alianța Educațională din Finlanda,Certificat emis de Alianța Educațională din Finlanda pentru Skrilab”, educationalliancefinland.com care emite certificate bazate pe standardele globale ce vizează calitatea educației. 

Produsele Skriware sunt adaptate utilizării atât de către elevi, cât și de către profesori. 

Fondatorii: o echipă care și-a dorit să schimbe sistemul de educație

Compania Skriware a fost fondată în 2015 de un grup de oameni care au vrut să îmbine educația cu tehnologia. Damian WierbilowiczDetalii pe linkedin.com este inginerul care a creat primul model al echipamentelor Skriware de la zero. A studiat la Universitatea de Tehnologie din Varșovia și spune despre el că îi place să creeze lucruri folositoare oamenilor. 

Karol Górnowicz este CEO-ul Skriware și a fost întotdeauna atras de domeniul educației.„Interview with Karol Górnowicz, CEO of Skriware on Release of Destination: Mars Educational Program”, 3dprint.com A fost președinte al Comitetului pentru studenți Global CEMS, lucrând la proiecte de îmbunătățire a curriculei. Mama lui a fost profesoară, iar activitățile ei zilnice l-au determinat pe Górnowicz să își dorească să aducă schimbări în sistemul de educație. . 

Stefan Stankiewiczeste directorul tehnic al companiei încă din 2015 și designerul șef al Skriware. El este cel care a creat și programat interfețele echipamentelor, făcându-le intuitive și atractive vizual. 

Cum funcționează Skriware pentru elevi?

Datorită planurilor de lecții gata pregătite și bibliotecii de modele 3D existente, echipamentele propuse de Skriware sunt utilizate pentru a preda, în special, matematică, informatică, biologie, chimie, fizică și artă. Dar posibilitățile de utilizare a acestor echipamente sunt nelimitate, putând fi folosite și la lecțiile de istorie sau limbi străine. Echipamentele sunt destinate utilizării, în special, în clasele primare și gimnaziale. 

„Scopul nostru este să includem aceste produse nu numai în discipline specifice, cum ar fi tehnologie și design, ci și în lecțiile normale”, spune Bohdanov. „Ne-am dori să implementăm tehnologia în fiecare zi, astfel încât copiii să fie pregătiți pentru noi provocări și pentru viitoarele lor cariere tehnologice.” 

Imprimanta 3D convertește conceptele teoretice despre care învață elevii în obiecte cu care pot interacționa: de la organe printate 3D (inimă, plămâni), la forme geografice sau molecule chimice. Imprimanta are o interfață intuitivă. Elevii pot să proiecteze propriile modele 3D, folosind programul de modelare 3D Playground sau pot printa unul dintre modelele deja existente din biblioteca 3D. 

Skribot este un kit de robotică, ce face parte din laboratorul educațional Skriware și prin care elevii pot învăța elementele de bază ale mecanicii și electronicii. Kitul permite construirea unui robot de la zero. Elevii trebuie să creeze structura robotului și să conecteze componentele electronice între ele. 

Robotul poate fi, de asemenea, programat să se miște prin intermediul unei aplicații, numite SkriApp, ce poate fi descărcată din Apple sau Google Store. Aplicația este folosită pentru programarea robotului în C++ de la zero, pentru cei mai avansați, sau într-o variantă mai simplă, pentru începători. 

Un alt produs important Skriware este reprezentat de blocurile de construcție educaționale SkriKit, care sunt destinate dezvoltării gândirii tehnice, spațiale, dar și a imaginației. Elevii pot să construiască orice cu ajutorul acestor blocuri, setul conținând 273 de elemente. SkriKit poate fi asemănat cu o variantă mai complexă a unui joc de lego, doar că aici nu trebuie urmată imaginea de pe cutie, piesele pot fi asamblate în orice mod este necesar. 

Skriware pentru profesori

Dezvoltările tehnologice au produs, de-a lungul timpului, schimbări în modul de predare. Profesori care erau obișnuiți să scrie totul cu cretă pe tablă, au învățat să utilizeze videoproiectoare și table inteligente, să transforme testele pe hârtie în teste pe Kahoot și multe altele. 

Produsele care folosesc robotică și sisteme de programare sunt mai complexe decât o tablă inteligentă, astfel încât profesorii ar avea nevoie de asistență în implementarea lor. „Am ajuns la concluzia că dacă profesorii primesc roboți sau imprimante 3D nu știu să le folosească. Nu au suportul necesar și nu știu cum să implementeze aceste lucruri”, spune Bohdanov. „Așa că am angajat profesori experimentați în aceste tehnologii să creeze curriculum-ul și baza de date pentru 11 materii, pentru ca alți profesori să învețe să folosească inovațiile.” 

Compania pune la dispoziția cadrelor didactice o platformă specială ce conține workshop-uri pentru a învăța cum să implementeze echipamentele, tutoriale și traininguri online, e-courses despre metode moderne de educație, planuri de lecții și materiale deja pregătite pentru elevi și o bibliotecă de modele 3D deja proiectate din care pot alege pentru a printa. 

Școlile pot solicita și asistență din partea trainerilor care vor veni să asiste profesorii pentru a se acomoda cu noile tehnologii. 

Scalare: Interesul autorităților române pentru digitalizarea educației

Educația STEAM și digitalizarea sistemului de învățământ au început să devină priorități pentru mai multe state. În Polonia și Statele Unite ale AmericiiDetalii pe skriware.com, echipamentele Skriware au fost deja integrate în școli. Rămâne însă de văzut în ce măsură echipamentele Skriware vor fi adoptate în școlile din România. 

Autoritățile române au încercat să adoptate, în ultimii ani, planuri sau strategii pentru sporirea digitalizării în sistemul educațional, dar au existat limitări. Totuși, unele școli au ales să nu se bazeze pe sprijin financiar din partea statului și au apelat la fonduri europene„La o școală din Valea Doftanei elevii lucrează cu roboți din clasa I. Cum au reușit profesorii să atragă fonduri europene”, stirileprotv.ro sau sponsorizări și colaborări„Școala Gimnazială din Apateu, un model în digitalizarea educației”, specialarad.ro pentru a obține fondurile necesare digitalizării sălilor de clasă și a curriculum-ului. 

În 2020, Ministerul Educației și Cercetării a făcut publică Strategia de Digitalizare a Educației din România 2021-2027- SMART-Edu.O poți accesa aici: edu.ro Principalele obiective pe care le-ar fi avut strategia erau dotarea unităților de învățământ cu resurse tehnologice și alfabetizarea digitală a populației. 

SMART-Edu a fost abandonat un an mai târziu, iar Ligia Deca, ministra educației, a spus că elemente din această strategie vor fi preluate în proiectul România Educată.Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul România Educată”, edupedu.ro Obiectivele referitoare la digitalizare din România Educată privesc dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor și elevilor, dezvoltarea unui sistem digital de educație și implementarea de programe pentru securitatea cibernetică. 

Pe 21 iunie 2023, acest pachet legislativ a fost declarat constituțional.Deca: Pachetul legislativ România Educată a trecut și de testul constituționalității”, agerpres.ro Iar pe 4 iulie, proiectul România Educată a devenit realitate odată cu intrarea în vigoare a noilor legi ale educației.Klaus Iohannis a promulgat Legile Educației” digi24.ro



Text de

Daniela Vasilache

Danielei îi place să testeze limitele „imposibilului”, nu se ferește niciodată de complexitate și e mereu pregătită pentru o nouă provocare. Și-a început cariera scriind articole despre artă, dar mai târziu s-a îndrăgostit de lumea științei. A scris timp de un an de zile pentru ZME Science, iar unele dintre articolele ei au fost preluate de presa italiană și ungară.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

De
Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent. 
ENERGIE|SOLUȚII

Turnurile și turbinele eoliene sunt regândinte pentru a fi mai verzi

De
Materialele noi și designul inovator pot face ca una dintre principalele surse regenerabile de energie să devină mai ecologică și mai ieftină.
SOCIETATE|FYI

Românii au încredere în ONG-uri, dar acestea sunt subfinanțate, iar angajații suferă de burnout

De
A treia ediție a raportului Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile arată maturizarea sectorului non-guvernamental, dar și problemele cu care se confruntă cei care lucrează în ONG-uri.
SOCIETATE|SOLUȚII

Un semnal de alarmă: reducerea accidentelor rutiere cu ajutorul alertelor personalizate pentru șoferi

De
Cercetătorii din UE creează tehnologii avansate pentru a detecta semnele timpurii de oboseală și de comportament haotic al șoferilor, pentru a reduce numărul accidentelor rutiere.