Cum a afectat coronavirusul piața telefoanelor mobile?31 min read
În condițiile pandemiei de COVID-19, lanțurile de aprovizionare s-au gripat, iar vânzările de mobile au scăzut. Reprezentanții români ai producătorilor de mobile spun că virusul a creat probleme de rezolvat, dar și că, adesea, problemele sunt oportunități.
Piața telefoanelor mobile se așezase, în ultimii ani, pe un făgaș relativ previzibil. Aveai câteva evenimente majore, niște lansări de flagship-uri Android în primăvară, un nou iPhone în toamnă, mai veneau telefoanele pentru geeks în a doua parte a anului, iar discuțiile despre camere mai multe sau mai bune și cu mai mulți megapixeli erau interminabile. Nu era o piață plictisitoare, în vreun fel, fiindcă mereu apărea câte ceva să condimenteze programul. Fie că noutățile apăreau din interiorul industriei, ca telefoanele pliabile, care au început să scoată capul în lume anul trecut, fie din afară, ca lupta dintre SUA și China care a blocat accesul Huawei la serviciile Google când ajunsese pe locul al doilea în topul mondial al vânzărilor. De bine, de rău, aveai aproape săptămânal o discuție despre telefoane mobile.
Coronavirusul a trecut însă disputele astra în plan secund, iar asta s-a văzut nu doar în trendurile de pe internet, ci mai ales fizic. Și în fișierele contabile ale companiilor. Primul trimestru al anului 2020 a înregistrat cel mai mare declin în vânzări de până acum, față de perioada similară de anul trecut. Analiza făcută de „Worldwide Smartphone Market Suffers Its Largest Year-Over-Year Decline in Q1 2020 Due to COVID-19, According to IDC”, idc.com estimează că au fost livrate cu 11.7% mai puține telefoane decât în primul trimestru din 2018, pentru un total de 275,8 milioane de bucăți. Alte companii au venit cu cifre diferite. Fiind vorba de analize independente, e normal să se întâmple acest lucru, pentru că au folosit fiecare ce surse au avut. „Canalys: Worldwide smartphone shipments fall 13% due to coronavirus”, canalys.com estimează scăderea la 13% și spune că s-au livrat 272 de milioane de telefoane, iar Strategy Analytics vorbește chiar de „Strategy Analytics: Global Smartphone Shipments Fall 17 Percent in Q1 2020”, businesswire.com deși estimează că numărul de telefoane livrate a fost de 275 milioane.Dincolo de diferențele de cifre și procente, o scădere e evidentă și, să fim serioși, era așteptată. Și vorbim doar de primul trimestru, când virusul afectase doar E drept, unul dintre producătorii majori și un loc în care mulți alți producători au fabrici și, abia spre final, Europa. Trimestrul doi va arăta, probabil mult mai rău.
Evenimentele care au anunțat totul
Anularea Mobile World Congress din Barcelona a anunțat ce urma. Chiar dacă pentru liderii de pe piața mobilelor MWC nu era neapărat important, pentru că aceștia își organizau propriile evenimente, era totuși un loc în care se întâlnea toată industria și în care să făceau anunțuri noi. Anul trecut, Huawei și-a prezentat aici telefonul lor pliabil, Mate X, anul acesta, Oppo urma să-și lanseze, în afara evenimentului, dar în aceeași perioadă, noul lot flagship, Find X2 Pro. Pentru o vreme, s-a crezut că MWC poate continua, iar organizatorii încercau să ia măsuri: carantinarea timp de 14 zile a celor veniți din China, renunțarea la strângeri de mâini sau instalarea de scannere termice. Însă, pe măsură ce tot mai multe companii și-au anunțat retragerea, era clar că ar fi fost un eșec, așa că s-a tras cortina pentru 2020,
A fost startul pentru multe alte anulări sau amânări ale unor evenimente tech, de la E3 și SXSW, la Facebook F9 sau Google I/O. Pierderile totale generate de anularea acestor evenimente au fost estimate la „Coronavirus cancellations of tech industry events pass $1 billion”, vox.com Multe lansari de telefoane au continuat însă, dar doar cu lansări online. Practic, ultimul mare eveniment care s-a desfășurat tradițional a fost Samsung Galaxy Unpacked 2020, unde s-au lansat S20 și Z Flip, pe 11 februarie, la San Francisco. Oarecum ironic, Samsung a fost și prima mare companie care a anulat un eveniment în România. Lansarea S20 urma să aibă loc pe 11 martie, dar decizia anulării a venit de la începutul lunii. Coronavirusul sosise în Europa.
I-am întrebat pe Tiberiu Dobre, Head of IM Division Romania & Bulgaria, Samsung, Ciprian Mirea, Head of Trade Marketing & Ecosystem Business Development în cadrul Huawei Consumer Business Group și Răzvan Sturza, Mobile Business Group Manager România, Lenovo, companie care produce telefoanele Motorola, despre cum au fost afectați de criza coronavirusului la nivel local.
S-au închis magazine și fabrici
Majoritatea magazinelor de brand sunt în mall-uri, iar lanțurile de retail sunt foarte importante, mai ales pentru vânzarea telefoanelor mid-range sau entry level. Mulți cumpărători s-au orientat spre online, dar e destul de clar că unii ar fi preferat metodele tradiționale de shopping. „Cele patru Samsung Experience Store, precum și magazinele partenerilor noștri din centrele comerciale au fost închise, prin urmare vorbim de o scădere a traficului în retail”, spune Tiberiu Dobre.
Răzvan Sturza, de la Motorola, spune că efectele s-au resimțit chiar mai devreme, din februarie. „Coronavirusul a avut un impact imediat asupra productivității și distribuției, pentru că fabricile din China au continuat să rămână închise după săptămâna dedicată celebrării Anului Nou Chinezesc, pentru a preveni răspândirea virusului. Această decizie s-a resimțit în producție, dar și asupra lanțului de aprovizionare, prin imposibilitatea efectuării livrărilor din China.” Cumva de așteptat, fiindcă vârful epidemiei de coronavirus, în China, a fost în ianuarie. Anunțarea stării de urgență în România, la mijlocul lui martie, a fost al doilea moment-cheie.
Am resimțit un impact imediat în vânzări, cauzat de limitarea punctelor de vânzare ale partenerilor noștri, precum și de restricțiile de deplasare generale.
Răzvan Sturza, Mobile Business Group Manager România, Lenovo/Motorola
Internetul a compensat oarecum lipsa accesului la un magazin fizic, mai ales că nevoile de comunicare au crescut în această perioadă de izolare socială. „Strategia noastră de business s-a reorientat către mediul online”, spune Ciprian Mirea de la Huawei, „în sincron cu modificarea situației locale, pentru a putea răspunde mai bine cerințelor pieței. Mai mult, împreună cu partenerii noștri în zona de Open Market și operatorii, am reușit să venim rapid cu soluții care să adreseze nevoile extinse ale românilor de a rămâne conectați.” Și cei de la Samsung vorbesc despre online ca principală cale de contact cu clienții: Pe „website-ul samsung.com consultanții stau la dispoziție utilizatorilor pentru orice fel de întrebări despre produsele sau serviciile noastre”, spune Tiberiu Dobre. Telefoanele au putut fi cumpărate de pe samsungmobilestore.ro dar și din magazinele online ale partenerilor.”
Vânzările au urmat trendul mondial de scădere
Poate și pentru că la noi criza de sănătate generată de coronavirus a ajuns mai târziu, vânzările au scăzut, dar nu cu procentul global, cel puțin după estimările companiilor. Huawei spune că ar fi vorba de o scădere de 5%, în primele luni ale anului, la nivelul întregii piețe. Răzvan Sturza spune că scăderea a fost mai accentuată în prima perioadă a carantinei: „Prima săptămână de la anunțarea Ordonanței Militare a însemnat o reducere a vânzărilor cu 30% la nivelul întregii piețe, urmată de o reducere cu încă 20% a vânzărilor în săptămâna implementării restricțiilor generale de deplasare. Între timp însă, vânzările au revenit, în funcție de fiecare partener, aproape la nivelul celor de dinaintea crizei.”
Și Tiberiu Dobre spune că „vânzările au scăzut, așa cum era de așteptat în această perioadă”, dar se uită și la părțile pozitive „cota de piața Samsung nu a fost afectată”, lucru pe care-l pune pe seama încrederii în brand și a lansării gamei Samsung a lansat trei flagship-uri: S20, S20+ și S20 Ultra. samsung.com/ro De altfel, și restul companiilor încearcă să se concentreze pe părțile pozitive. Ciprian Mirea spune chiar că Telefoanele lor pot fi achiziționate și de pe Mobile Store. huaweimobilestore.ro a înregistrat o creștere cu 10% a vânzărilor în primele luni ale anului, ceea ce le-a dus cota de piață la 25%, iar Motorola s-a concentrat pe lansările Două telefoane entry-level cu baterie de 5.000 mAh, la prețuri competitive. ro.motorola.com și pe reintrarea pe piața premium cu modelele Primele flagship-uri după o perioadă în care s-au concentrat pe zona mid-range. ro.motorola.com
Service door-to-door și garanții extinse
Una dintre principalele probleme ale perioadei de carantină a fost service-ul pentru cei care au probleme cu telefoanele lor, mai ales că acesta a devenit o unealtă esențială de comunicare în condițiile lucratului de acasă sau al școlii online. Majoritatea companiilor au extins garanția pentru produsele deja achiziționate cărora aceasta le expira în perioada de interdicții: Motorola până la 30 mai, Huawei până la 15 iunie, iar Samsung chiar până la 15 iulie.
Mai mult, au oferit servicii de delivery pentru cei care aveau nevoie de reparații. Huawei a lansat „serviciul Apelabil pe WhatsApp, la linia verde 0800400896 sau din aplicație .la mijlocul lunii martie”, spune Ciprian Mirea. „Ne ocupăm noi de întregul proces, preluând dispozitivele de acasă. Mai mult, în perioada aceasta, serviciul este disponibil pentru toți utilizatorii, chiar și pentru cei care nu dispun de o garanție a produselor.” Compania a condimentat oferta cu o reducere de 30% la înlocuirea ecranului, dar a păstrat și un service center deschis, în București.
Și Samsung are un serviciu similar de service. „Utilizatorii nu trebuie decât să facă o Programările se fac non-stop, la 08008 726 78 64 sau *8000. iar un curier va veni să ridice telefonul, îl va duce în service, iar apoi îl va aduce acasă, totul în deplină siguranță”, explică Tiberiu Dobre. Însă există și posibilitatea rezolvării de la distanță a unor probleme de soft. Utilizatorul trebuie„să-și instaleze aplicația Smart Tutor. Prin intermediul acesteia poate intra în contact direct cu un consultant Samsung. Acesta poate accesa de la distanță terminalul pentru a face setările necesare și actualizările care vor rezolva problemele semnalate. Aproximativ 75% din solicitările primite în call-center pot fi rezolvate de la distanță.”
Lansările s-au mutat în online, dar au existat și amânări
Cele două modele premium de Motorola au fost lansate pe internet, la fel cum au procedat și majoritatea celorlalți producători. Huawei P40 sau Oppo X Find 2 sunt doar două exemple. Cel mai adesea, structura evenimentului era asemănătoarea cu lansările live, doar că nu era nimeni în sală. Dar acestea au fost evenimentele globale. Pe plan local, au existat consecințe, și nu neapărat impuse de ordonanțele de urgență.
Adaptăm atât modelul de ofertare, cât și comunicarea, la noul context.
Tiberiu Dobre, Head of IM Division Romania & Bulgaria, Samsung
Tiberiu Dobre spune despre anularea lansării Samsung Galaxy S20 că „am fost printre primele companii din țară care au ales să anuleze un eveniment de o asemenea amploare, pentru a prioritiza siguranța și sănătatea invitaților, înainte ca autoritățile să reglementeze acest fapt.” Și Motorola și-a amânat câteva lansări locale. „În condițiile limitărilor din zona de producție, am fost nevoiți să amânăm lansarea emblematicului razr, primul foldable Motorola, pe piața locală, pentru începutul lunii aprilie”, spune Răzvan Sturza. „De asemenea, am lansat cu întârziere față de planul inițial noile telefoane de buget din portofoliul Motorola – moto g8 power și moto g8 power lite.”
Pentru Huawei, criza de sănătate s-a suprapus cu trecerea la un ecosistem de aplicații fără servicii Google. Chiar și înaintea apariției coronavirusului, comunicarea companiei era concentrată pe Serviciul a ajuns rapid pe locul te pe piața magazinelor de aplicații. huawei.com și pe eforturile care se fac în aducerea a cât mai multe aplicații, atât la nivel internațional, cât și local, în magazinul lor de aplicații, cu mai mult sau mai puțin succes. Majoritatea aplicațiilor românești au ajuns deja în AppGallery, însă la nivel global mai sunt probleme, mai ales cu transferul celor care folosesc la rândul lor servicii Google (Uber și Bolt sunt un exemplu).
În condițiile acestea, lansarea seriei Conține telefoanele P40, P40 Pro și P40 Pro+, dar și P40 Lite. huawei.com s-a ținut la timp, doar că s-a mutat în online și, evident, n-a existat un eveniment local. „Am reușit să menținem calendarul propus de lansări de produse și să evităm întârzieri de livrări, astfel încât să oferim utilizatorilor noi dispozitive”, spune Ciprian Mirea. „Recent, Huawei a lansat local, tot prin intermediul unei conferințe online Seria Y, ce propune două modele performante de smartphone-uri pentru întreaga familie”. E vorba de Y5p și Telefoane de buget care țintesc, în general, tinerii. huawei.com
Până la completarea galeriei de aplicații cu ce le lipsește, Huawei încearcă să păstreze legătura cu Google prin lansarea unei noi variante a P30 Pro, ultimul flagship cu acces la Play Store, intitulată „Huawei’s P30 Pro gets another rerelease to keep the Google dream alive”, theverge.com dar, deocamdată, doar în Germania.
Efectele se vor vedea pe termen lung
Datele pentru piața de telefoane mobile din al doilea trimestru încă se contorizează dar, cum majoritatea Europei și SUA au fost în carantină, este așteptată o scădere la nivel global. Trend Force estima la sfârșitul lui aprilie că producția de mobile va scădea cu 16,5% în al doilea semestru față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă o scădere de 11,5% în „Smartphone Production to Drop by 16.5% YoY in 2Q20, Setting Historical Record in YoY Decline, Says TrendForce”, trendforce.com Acest lucru nu va afecta neapărat lansările de noi dispozitive.
„Piața de smartphones este una ultracompetitivă, în care inovația este factorul decisiv”, spune Răzvan Sturza. „Cât timp capacitățile tehnologice au rămas neafectate, iar fabricile și centrele de R&D funcționează, nu credem că există riscul încetinirii ritmului inovațiilor și a produselor conexe acestora.” Mai mult, acesta crede că e un context bun pentru inovații. „Există posibilitatea extinderii inovației și pentru segmentul de mid-range, pentru a veni mai aproape de un segment mai mare de utilizatori și pentru a aduce plus valoare ținând cont de alegerile pragmatice de cumpărare.”
„Cred că un astfel de moment nu face decât să impulsioneze progresul tehnologic.”
Ciprian Mirea, Head of Trade Marketing & Ecosystem Business Development în cadrul Huawei Consumer Business Group
Cât despre noi produse, Ciprian Mirea spune că Huawei face „toate demersurile necesare pentru a ne adapta și a veni cu cele mai bune soluții, astfel încât să nu existe schimbări majore de planuri.”
„Cel mai probabil, lansările globale vor avea loc în mediul online, transmise prin live streaming”, spune Tiberiu Dobre. “Nivelul de predictibilitate pe termen mediu și lung este relativ scăzut în acest moment, dar suntem pregătiți să ne ajustăm strategia în funcție de evoluția situației curente. Samsung este o companie de tehnologie, deci suntem printre primii care putem spune că ne putem folosi de propriile produse și servicii pentru a nu ne afecta modul de lucru.”
Viitorul depinde de cum ne descurcăm cu virusul
Ciclul de producție a unul smartphone, de la prototip la fazele de testare și punerea pe piață, e suficient de lung ca să nu fie afectate lansările care vor avea loc în acest an. Acele telefoane deja există, e posibil doar să apară ajustări de timing. Cel mai probabil, orice probleme au apărut în conceperea unor produse noi din cauza coronavirusuluii vor putea fi rezolvate, iar dacă vreo companie va fi nevoită să renunțe la o idee sau să o mai amâne cu un ciclu, nu vom simți acest lucru în produsul finit. Asta presupunând desigur că actuala criză de sănătate nu se va prelungi sau că ne vom adapta la ea și nu vom avea un al doilea val în toamnă care să creeze probleme suplimentare.
Vor apărea probleme legate de încercarea unor companii de a-și „Apple, Microsoft, Google look to move production away from China. That’s not going to be easy”, cnbc.com și încă nu e prea clar care vor fi efectele deciziei SUA de a interzice vânzarea de semiconductoare produse cu tehnologie americană „US tries to block foreign-made semiconductors from reaching Huawei”, washingtonpost.com
Producătorii de mobile vor trebui să navigheze prin ape nesigure la nivelul întregii industrii, în condițiile în care ciclul de viață a unui mobil fusese extins la „High prices and 5G extend the U.S. smartphone replacement cycle to 33 months”, venturebeat.com și era în creștere, iar introducerea 5G-ului, de la care se aștepta un nou impuls de cumpărare, va dura cu siguranță „5G Rollout Delayed Across Europe Due To COVID-19 Pandemic”, forbes.com din cauza amânării licitațiilor în multe țări, inclusiv România. Pe de altă parte, nevoile de comunicare cresc, videocall-ul devine, în sfârșit, prioritar, ca să nu mai vorbim de interesul crescut pentru sănătate, deci apar și oportunități noi. Amânarea ar putea fi o veste bună și pentru telefoanele pliabile, prin apariția Corning a dat un termen de 12 luni pentru ca sticla flexibilă la care lucrează să ajungă în ecranele telefoanelor. corning.com pentru acestea. Nu mi-aș face prea mari griji pentru viitorul telefoanelor mobile.