Foto: SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Cum răspunde TikTok îngrijorărilor legate de protecția utilizatorilor și a datelor acestora 26 min read

De Mihai Ghiduc 15.12.2022

Iată ce spune un reprezentant al TikTok despre dilemele și controversele din jurul rețelei sociale cu cea mai mare creștere din ultimii ani.

Lansat internațional în 2017, TikTok a devenit destul de rapid rețeaua socială a tinerilor, cel puțin în conștiința publică, dacă nu și la numărul de utilizatori. Într-o cercetare Pew Research Center,„Teens, Social Media and Technology 2022”, pewresearch.org efectuată în 2022, ce-i drept, în SUA, TikTok e pe locul al doilea după YouTube în topul aplicațiilor preferate de adolescenți.

Cum se poate argumenta cu greu că YouTube ar fi o rețea socială, TikTok e practic pe primul loc în acest top, urmat de Instagram, Snapchat și, la mare distanță, Facebook – într-un declin accentuat. Nu-i de mirare că aplicațiile pentru „bătrâni”, Facebook și Twitter, se străduiesc să redevină cool.

Sunt multe argumente pentru popularitatea TikTok, dar aș spune că principalele atuuri au fost că e prima rețea socială care a prioritizat cu adevărat mobilul, folosind clipuri verticale pe întreg ecranul – insistența altor aplicații de a forța utilizatorul să întoarcă telefonul a fost de-a dreptul bizară –, o ușurință incredibilă pentru utilizatori de a monta aceste clipuri și oferirea unor scurte fragmente muzicale cu potențial crescut de viralizare. Faptul că a apărut într-o perioadă în care operatorii de comunicații au început să ofere pachete de date tot mai generoase sau chiar nelimitate a fost un ajutor suplimentar.

Creșterea TikTok a venit însă și într-un moment în care rolul rețelelor sociale în societate e tot mai criticat: de la folosirea lor în influențarea campaniilor electorale„Perils and Challenges of Social Media and Election Manipulation Analysis: The 2018 US Midterms”, arxiv.org (PDF) la imposibilitatea practică de a modera conținutul dăunător în masă„Why It’s Virtually Impossible to Moderate Social Media Sites”, makeuseof.com și de la problemele ridicate cu privire la  protejarea datelor personale„Big Data Privacy Issues in Public Social Media”, manesht.irl (PDR) la dependență„A review of theories and models applied in studies of social media addiction and implications for future research”, sciencedirect.com și amplificarea deficitului de atenție.„TikTok and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Cross-Sectional Study of Social Media Content Quality”, journals.sagepub.com 

În cazul particular al TikTok, faptul că ByteDance, compania care o deține, are sediul în China, ridică temeri destule vocale, în special din SUA,„FBI says China could use TikTok to spy on Americans, including government workers”, npr.org că guvernul chinez ar putea folosi informațiile colectate de la utilizatorii din întreaga lume pentru scopuri de spionaj sau manipulare. De asemenea, există îngrijorări legate de modul în care TikTok gestionează datele personale ale utilizatorilor și față de protecția copiilor împotriva conținutului inadecvat sau periculos.

Am fost, acum mai bine de o lună, la un prim eveniment TikTok organizat pentru presă în România, la care a participat și Jakub Olek, directorul pentru politici publice și relații cu Guvernul al TikTok în Centrul și Estul Europei, ocazie cu care am vrut să îi adresez câteva întrebări despre problemele de mai sus. 

N-am reușit însă să vorbesc cu el cu acea ocazie, pentru că avea deja alte discuții programate (tot cu reprezentanți ai presei), așa că a rămas să corespondăm prin e-mail – nu chiar cea mai ideală formă de comunicare când vrei să lămurești genul acesta de dileme. Răspunsurile sunt suficient de lămuritoare pentru felul în care alege TikTok să adreseze parte din aceste controverse la nivel de companie, în momentul de față.

Așa că, fără să mai lungesc introducerea, iată dilemele pe care le aveam și care sunt răspunsurile TikTok, prin vocea lui Jakub Olek.

Dilema 1: Audiența TikTok e tânără, deci moderarea trebuie să fie mai serioasă

„În primul rând, este important să menționăm că TikTok se maturizează dinamic și a evoluat către o gamă diversă de utilizatori și conținut. În prezent, majoritatea utilizatorilor din România sunt adulți. Dintre aceștia, o mare parte este reprezentată de Millenials și Gen Z.

Regulile Comunității noastre (formate dintr- un set de reguli și un cod comun de conduită prin care TikTok rămâne un loc sigur și primitor pentru toată lumea) sunt puse în aplicare în mod proactiv, folosind atât tehnologia, cât și moderarea realizată de echipele TikTok, și ne propunem să facem acest lucru înainte ca oamenii să ne raporteze un conținut care încalcă regulile. Pentru a face asta la scară largă, continuăm să investim în sisteme de raportare și moderare bazate pe tehnologie și publicăm trimestrial rezultatele eforturilor noastre în acest sens.

De exemplu, conform celui mai recent raport,Community Guidelines Enforcement Report, April 1, 2022 – June 30, 2022, Published September 28, 2022”, tiktok.com în al doilea trimestru din 2022, numărul clipurilor video eliminate proactiv (înainte ca acestea să fie raportate) a crescut de la 83,6% în Q1 la 89,1% în Q2; numărul clipurilor șterse când aveau zero vizualizări a crescut de la 60,8% la 74,7% în Q2 și numărul clipurilor șterse în mai puțin de 24 de ore a crescut de la 71,9% la 83,9% în Q2.

De asemenea, încurajăm membrii comunității să folosească instrumentele oferite pe TikTok pentru a raporta orice conținut sau cont despre care consideră că încalcă regulile comunității. Dacă un cont nu se conformează, vom interzice temporar sau definitiv conturile și/sau utilizatorii care sunt implicați în încălcări grave sau repetate pe platformă.”

Dilema 2: Moderatorii trebuie să înțeleagă zeci de limbi, inclusiv română, pentru a opri dezinformarea

„Suntem conștienți de impactul negativ și consecințele răspândirii informațiilor false. De aceea, lucrăm continuu la îmbunătățirea măsurilor de siguranță pentru a le oferi utilizatorilor oportunitatea să se exprime liber și să își împărtășească experiențele. Astfel, în timp ce folosim modele de machine learning pentru a detecta potențiale dezinformări, abordarea noastră în cele din urmă este ca echipele noastre de moderare să evalueze, confirme și să elimine conținutul care încalcă regulile comunității. 

Avem moderatori specializați în dezinformare, care au instruirea, cunoștințele și instrumentele necesare pentru a acționa în acest sens. Avem moderatori români la TikTok și putem confirma că avem echipe competente care vorbesc peste 60 de limbi și dialecte, inclusiv limba română.”

Dilema 3: Moderatorii sunt expuși și afectați de conținutul dăunător

„La TikTok, mii de persoane depun eforturi pentru a oferi membrilor comunității o platformă sigură pentru a explora conținut distractiv și a-și împărtăși creativitatea. Echipele noastre de Trust & Safety realizează sarcini diverse pentru a construi și menține o experiență sigură pentru comunitate pe platformă. Știm că acest lucru înseamnă că, uneori, echipele de moderare pot fi nevoite să vizualizeze conținut potențial dăunător. Sănătatea, siguranța și bunăstarea angajaților sunt foarte importante pentru noi, așa că este esențial să le acordăm sprijinul necesar în acest sens.

Le oferim echipelor noastre acces la programe de bunăstare, inclusiv traininguri, resurse bazate pe date concrete, dar și consiliere profesională. De asemenea, desfășurăm periodic analize pentru a înțelege modul în care putem continua să îmbunătățim acest proces. Ne dorim să devenim un model în industrie prin oferirea celor mai eficiente și ambițioase structuri de susținere a angajaților.”

Dilema 4: Conținutul dăunător și necunoscuții ar trebui ținuți departe de copii

„Siguranța comunității noastre reprezintă o prioritate. TikTok nu este o platformă dedicată copiilor, iar vârsta medie a utilizatorilor noștri este mult mai mare. Platforma este destinată utilizatorilor cu vârsta de peste 13 ani, iar atunci când un profil nou este creat în aplicație, utilizatorul trebuie să confirme că depășește vârsta minimă necesară.

TikTok identifică și dezactivează conturile utilizatorilor activi a căror vârstă reală este mai mică decât cea necesară. În Raportul nostru privind aplicarea regulilor comunității, am dezvăluit că, în al doilea trimestru al anului 2022, am eliminat peste 20,5 de milioane (20.575.056) de conturi suspectate că aparțin unor persoane cu vârsta sub 13 ani.

De asemenea, pentru utilizatorii de peste 13 ani, am adoptat o abordare adecvată vârstei, astfel:

  • Pentru utilizatorii cu vârsta cuprinsă între 13 și 15 ani, contul este setat privat automat și există limitări legate de cine poate comenta la videoclipurile lor; astfel, pot alege între „Prieteni” sau „Nimeni”, în timp ce opțiunea „Toți” este exclusă. În plus, ei nu pot folosi Mesajele directe. Pentru restul utilizatorilor, funcția nu permite atașarea fotografiilor sau a videoclipurilor; de asemenea, nu permite trimiterea mesajelor spontane/nesolicitate altor utilizatori; 
  • Pentru utilizatorii noi cu vârsta între 16 și 17 ani, setarea implicită pentru Mesajele directe este „Nimeni”.

Toți utilizatorii au posibilitatea să raporteze un cont despre care cred că aparține unui utilizator sub vârsta de 13 ani direct în aplicație, prin butonul de raportare.

Până acum, utilizatorii trebuiau să aibă peste 16 ani pentru a realiza LIVE-uri pe platformă. Începând cu 23 noiembrie, vârsta minimă pentru TikTok LIVE a crescut de la 16 la 18 ani. 

În plus, funcția „Family Pairing” le permite părinților să-și conecteze profilul TikTok cu cel al copiilor minori și să seteze anumite controale cum ar fi cât timp are voie să petreacă tânărul pe TikTok în fiecare zi, să limiteze afișarea conținutului care poate fi neadecvat pentru el/ea și să restricționeze cine poate trimite mesaje contului conectat sau să dezactiveze complet funcția de mesaje directe. Astfel, TikTok permite o mai mare vizibilitate și supraveghere a modului în care copiii utilizează platforma.

De asemenea, în aplicație desfășurăm constant campanii care promovează siguranța în mediul digital și îi învață pe utilizatori cum să folosească instrumentele cât mai bine. De exemplu, am introdus recent câteva instrumente pentru a ajuta la susținerea bunăstării digitale a comunității noastre în timp ce creează și descoperă conținut pe TikTok.”

Dilema 5: Cu tot mai mulți utilizatori care își iau știrile de pe TIkTok, dezinformarea ar putea face ravagii

„Regulile comunității noastre interzic dezinformarea care poate dăuna comunității sau publicului larg, inclusiv conținut despre campanii electorale sau procese civice, conținut împărtășit prin campanii de dezinformare sau dezinformare medicală care pot induce oamenii în eroare.

Verificarea faptelor și a contextului sunt esențiale pentru aplicarea consecventă și precisă a politicilor de dezinformare. De aceea, folosim modele de machine learning pentru a detecta potențiale dezinformări, însă abordarea noastră în cele din urmă este ca echipele noastre de moderare să evalueze, confirme și elimine încălcările privind dezinformarea. Avem moderatori specializați în dezinformare care au trainingul, expertiza și instrumentele necesare pentru a acționa împotriva dezinformării.

În plus, le oferim acces partenerilor de fact-checking pentru a verifica acuratețea conținutului. Colaborăm cu o serie de parteneri de fact-checking din întreaga lume, care examinează conținutul postat pe platformă în peste 30 limbi. Toți partenerii sunt acreditați de International Fact-Checking Network în calitate de semnatari verificați ai Codului de Principii al IFCN. În plus, pentru și mai multă prudență, conținutul devine neeligibil pentru a fi recomandat în feed-ul For You atunci când este verificat sau nu poate fi fundamentat prin verificare. Dacă partenerii de fact-checking confirmă că un conținut este fals, putem elimina conținutul de pe platformă sau îl putem considera neeligibil pentru a fi recomandat în feed-ul For You.

Ne străduim să fim întotdeauna transparenți în legătură cu politicile noastre de moderare a conținutului și credem că parteneriatele ne ajută să ne sporim eforturile pentru a proteja platforma împotriva utilizării rău-intenționate. De aceea, colaborăm cu o gamă largă de experți și organizații care ne ajută să promovăm siguranța pe platformă. Colaborăm cu diverse organizații care lucrează împreună cu echipele noastre interne de investigare și moderare pe toate piețele pe care operăm pentru a ne ajuta să verificăm toate tipurile de dezinformare, inclusiv cele legate de sănătate și politică.

De asemenea, nu permitem reclamele politice pe platformă deoarece considerăm că natura acestora nu corespunde cu experiența pe care utilizatorii noștri o așteaptă pe TikTok. În plus, reclamele pentru alcool, tutun, industria farmaceutică sau jocuri de noroc sunt de asemenea interzise pe TikTok.”

Dilema 6: Social media e folosită pentru fraude (câte iPhone-uri ai câștigat azi?)

„Suntem conștienți de consecințele fraudelor și lansăm constant diverse inițiative cu scopul de a crește gradul de conștientizare privind infracțiunile cibernetice și educația digitală. Scopul nostru este să anunțăm modalitățile de identificare a fraudelor, să verificăm activitățile suspecte și să raportăm persoanele rău intenționate autorităților competente. De asemenea, suntem mândri să sprijinim eforturile care promovează cele mai bune practici de securitate cibernetică ale celor mai importante organizații din industrie, precum HackerOne sau Global Cyber Alliance (GCA).

Mai mult, anul trecut, am lansat campania #BeCyberSmart, susținută de experți lideri din industrie, despre cum putem contribui cu toții la crearea culturii securității cibernetice.

În plus, am participat recent la Luna Europeană a Securității Cibernetice, o campanie anuală coordonată de Agenția Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică (ENISA) și Comisia Europeană, pentru creșterea nivelului de conștientizare și împărtășirea celor mai bune practici de securitate cibernetică în rândul cetățenilor și organizațiilor din UE.”

Dilema 7: Datele utilizatorilor TikTok pot fi accesate de angajați din China

„Ne străduim întotdeauna să fim deschiși și transparenți privind modul în care colectăm și procesăm informațiile utilizatorilor noștri și această actualizare reprezintă o continuare a acestui proces. Ne vom strădui în continuare să câștigăm și să construim încrederea comunității noastre și vom oferi actualizări centrate pe transparența practicilor noastre de date și investițiile pe care le facem în angajații, procesele și tehnologiile noastre, pentru a păstra comunitatea în siguranță. Eforturile companiei sunt centrate pe limitarea numărului de angajați care au acces la datele utilizatorilor europeni, minimizarea fluxului de date transmis în afara regiunii și stocarea locală a datelor utilizatorilor din Europa.

În prezent, datele utilizatorilor europeni sunt stocate în Statele Unite și Singapore. Pe baza unei nevoi demonstrate de a-și îndeplini sarcinile, TikTok permite anumitor angajați din cadrul grupului corporativ localizați în Brazilia, Canada, China, Israel, Japonia, Malaysia, Filipine, Singapore, Coreea de Sud și Statele Unite să acceseze datele utilizatorilor TikTok. Colegii implicați în proces sunt supuși unor serii de controale de securitate și protocoale de aprobare riguroase, dar și metode care sunt recunoscute în conformitate cu GDPR. Controalele de securitate includ sisteme de control al accesului, criptare și securitatea rețelei.”

Dilema 8: TikTok nu e disponibil pentru utilizatorii chinezi

„Ecosistemul digital din China diferă cu mult comparativ cu cel pe care îl știm în restul lumii, deoarece nevoile utilizatorilor sunt, de asemenea, mult mai diferite. Există alte aplicații disponibile acolo, care cu siguranță se potrivesc mai bine nevoilor întregii piețe.”



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|FYI

Slow Forward: Samsung a lansat flagshipurile Galaxy S23 

De
O cameră de 200 MP, stabilizare optică a imaginii, fotografii astronomice și unitatea stilistică sunt printre puținele highlight-uri ale noii game S23. Plus: ChatGPT pe bani, iar Netflix nu mai are parole pentru îndrăgostiți.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Mașini electrice. Planurile fiecărui producător auto major și strategiile celor din România

De
Cursa pentru înlocuirea motoarelor cu combustie internă a început deja, iar marii producători de mașini au înțeles că viitorul este electric.
TEHNOLOGIE|FYI

Slow Forward: Bătălia pentru AI se dă între Microsoft și Google

De
Android vs. Windows Phone e istorie, dar bătălia Google vs. Bing devine acum una pentru a aduce mai repede AI-ul în motoarele de căutare. Plus alte știri din tech din prima parte a anului.
TEHNOLOGIE|TURNING POINT

Cantitatea de date crește mai repede decât capacitatea de stocare. Există soluții?

De
Modelul actual de stocare a datelor la discreția utilizatorului presupune construirea în permanență a unor noi centre de date. Asta s-ar putea ciocni în viitorul nu foarte îndepărtat cu țintele de reducere a emisiilor.