Alec Pop, Getty Images

Electrocasnicele ar putea comunica între ele chiar și când sunt de la branduri diferite

De Mihai Ghiduc 05.09.2022

O alianță improbabilă între 13 mari producători a dus la crearea unui standard ce va permite gestionarea electrocasnicelor de la branduri diferite dintr-o singură aplicație.

Printre miile de produse din halele în care se ține IFA Berlin, cel mai mare târg de electronice de consum, se găsesc nenumărate frigidere, mașini de spălat, aragazuri, uscătoare de rufe, aparate de aer condiționat etc. care par aproape interșanjabile. Cam tot ceea ce intră în categoria electrocasnice mari, genul acela de produse pe care ți le cumperi o dată la zece ani sau, eventual, când îți schimb locuința. 

Nu e ca și cum nu se inovează în acest domeniu, dar, cu mici excepții (de obicei o schimbare radicală, precum introducerea aspiratoarelor robot), noutățile din lumea electrocasnicelor nu produc hype-ul cauzat de lansarea unui nou telefon mobil. Și totuși, electrocasnicele se schimbă, iar una dintre cele mai radicale îmbunătățiri este faptul că acum mai toate ajung să fie interconectate și conectate la internet. Pe scurt, acest lucru a fost numit Internet of Things.

Dincolo de gluma cu toasterul care trimite tweet-uri – și care între timp a migrat pe TikTok,Deși n-are cine știe ce activitate pe cont: tiktok.com ca orice tânăr –, există niște avantaje majore în interconectarea electrocasnicelor. Și nu vorbesc doar de faptul că primești notificare pe telefon sau televizor când mașina de spălat și-a terminat treaba sau când e gata friptura din cuptor. Nici că, dacă adaugi niște inteligență artificială, frigiderul te anunță că ți s-a terminat laptele și chiar comandă unul nou pentru tine. 

Niște electrocasnice interconectate ar putea face mult mai multe. De exemplu, să eficientizeze felul în care este consumată electricitatea (știu, boring, dar esențial, mai ales în contextul actual) sau, mai util, să verifice dacă ai ingredientele când selectezi o rețetă pentru cuptor (care va ști exact cât și la ce temperatură trebuie să funcționeze). Există însă o problemă cu interconectivitatea.

CITEȘTE ȘI: Topul 100 Mindcraft Stories al celor mai iconice gadgeturi din istorie

Sistem închis versus sistem deschis

Sunt zeci de producători de electrocasnice și fiecare și-a dezvoltat propriile programe care le gestionează, propriile aplicații care le controlează, fiecare cu specificitățile sale. În esență, problema ar fi rezolvată dacă un consumator ar alege un singur ecosistem. Doar că realitatea funcționează altfel. Majoritatea locuințelor nu sunt așa. Poți avea, să zicem, un televizor Philips, un frigider Samsung, un cuptor Beko, o mașină de spălat Electrolux, un aparat de aer condiționat de la LG etc.  

Vestea bună care vine de la IFA este că producătorii de electrocasnice au înțeles că ideea de a crea zeci de ecosisteme diferite n-o să prindă și că au realizat că nici publicului nu-i place lipsa de alternative. Prin urmare, treisprezece companii din domeniu s-au unit în Home Connectivity Alliance (HCA),Lista completă a membrilor se găsește pe site-ul oficial: homeconnectivityalliance.org o organizație care-și propune să facă produsele acestor companii să comunice între ele și să poată fi controlate de pe aplicațiile oricărui membru, fie că e SmartThings de la Samsung sau My Electrolux Care.

Din organizație fac parte Arçelik (care deține branduri ca Beko, Grundig sau Arctic), Electrolux, Haier, GE Appliances, LG Electronics, Samsung, Trane sau Vestel (cu branduri ca Toshiba, Daewoo etc).

Un cuptor Electrolux și un aragaz Samsung pot fi controlate de o aplicație de la Trane. Foto: Mihai Ghiduc

Standardul HCA ar putea schimba casele moderne

Într-o prezentare la care au participat CEO de la majoritatea companiilor membre – „Este cea mai puternică cameră de la IFA”, a glumit un participant –, și câțiva reprezentanți ai presei, desfășurată pe 1 septembrie, reprezentanții HCA au demonstrat că interoperabilitatea este posibilă și că produse de la mai multe companii pot fi controlate de o singură aplicație (a fost aleasă Trane, pentru că este cea mai neutră). Cum lucrul la această integrare a început în ianuarie, iar HCA funcționează aproape ca un start-up, finanțată de membri, realizarea este impresionantă.

„Ne-am concentrat pe electrocasnicele mari, produse pentru încălzire, ventilare și aer condiționat și televizoare”, a explicat Yoon Ho Choi, reprezentantul HCA. „De ce? Pentru că sunt produse cu durată de viață mare, au cerințe speciale de siguranță energetică și cibernetică și consumă circa 70% din întreaga energie dintr-o locuință.”

În nouă luni, folosind infrastructura și API-urile existente, HCA a reușit să conecteze 15 tipuri de produse de la cele 13 companii, cu câteva zeci de posibile comenzi care pot fi date din aplicațiile oricărui brand. Interoperabilitatea fiind rezolvată, planul este să se meargă mai departe, pentru a se adăuga funcționalități.

„Când dispozitivele acestea funcționează împreună, oportunitatea pentru gestionarea consumului energetic este foarte mare, pentru că există o viziune completă asupra locuinței”, a continuat Yoon Ho Choi. „Pot lucra cu aceste dispozitive, pot schimba timpul când se activează. De exemplu, dacă frigiderul nu e deschis între 10 pm și 5 am, să funcționeză în modul optim. Deci ne vom concentra pe sustenabilitate, este planul nostru pentru următorul an.”

Din Home Connectivity Alliance fac parte, în momentul de față, 13 producători din întreaga lume. Foto: Mihai Ghiduc

Mai e mult până departe

Va reuși această alianță atât de improbabilă să funcționeze? El mai probabil da. Dincolo de beneficiile pe care le aduc publicului, prin asigurarea interoperabilității și prin promisiunea unui consum mai scăzut, este destul de clar din discuția purtată că președinții companiilor membre ale HCA au descoperit niște oportunități. Dacă faci electrocasnicele să comunice ușor între ele și s-ar putea ca mulți să și le înlocuiască mai repede pe cele vechi și „neinteligente”. 

Există și un avantaj în desprinderea de dominația Big Tech. Google sau Amazon ar fi fost foarte bucuroase să ofere publicului o facilitate cu certitudine cerută, dacă companiile de electrocasnice insistau să-și izoleze produsele în ecosisteme proprii, controlate de o singură aplicație.

Cert este că aceste companii par dispuse a continua colaborarea, iar faptul că concurenți din aceleași țări (Samsung și LG, din Coreea de sud, sau Arçelik și Vestel, din Turcia) au pus la o masă e un semn al asumării. 

Atragerea de noi membri pare și ea un țel, din declarațiile date după prezentare. „Acest efort va permite integrarea nu doar a noilor dispozitive, ci și a celor care sunt deja în casele noastre și se va extinde pentru a include alte mărci globale, reflectând felul în care arată casele reale ale consumatorilor noștri”, a spus JH Han, vicepreședinte și CEO al Samsung Electronics. „HCA poate servi drept o platformă pentru inovații în managementul energiei la domiciliu, rezultând o lume mai durabilă pentru toată lumea.”

Rămâne de văzut dacă și alte companii majore, precum Whirlpool, Panasonic sau BSH (Bosch-Siemens) se vor alătura demersului. Din punctul de vedere al consumatorului, cu siguranță ar fi un câștig.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Tehnologia anti-petrecere și ceasul care anunță accidentele auto

De
Plus: Fitbit devine tot mai Google, iar schimbări în minarea de Ethereum ar putea inunda piața cu plăci video.
TEHNOLOGIE|Q&A

„Omenirea are nevoie de o memorie colectivă”. Interviu cu Jerry Michalski

De
Pe vremea când internetul nu exista, Jerry Michalski scria deja despre tehnologie. De peste două decenii, „creierul” său e disponibil online. Iar la finalul lunii septembrie vine la București.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

20+ de produse care m-au impresionat la IFA Berlin 2022

De
Iată cele mai cool gadgeturi de la cel mai mare târg de electronice din Europa, care s-ar desfășurat, după trei ani, din nou în format fizic.
SĂNĂTATE|SOLUȚII

Ar putea fi inteligența artificială cheia diagnosticării cancerului?

De
Un pas esențial în tratarea cancerului este detectarea acestuia cât mai devreme posibil. Acum apar tehnologii care fac acest lucru posibil prin inteligența artificială, ce ar putea permite diagnosticarea și tratarea cancerului chiar din stadiul incipient. Treptat, aceste tehnologii pătrund și în spitalele din România.