/Getty Images

Fără moderare, comunitățile online sunt distruse de troli

De Mihai Ghiduc 28.10.2022, ultima actualizare: 31.10.2022

La How to Web 2022, Erin Staples a vorbit despre cum poți construi comunități sănătoase în mediul online. Eu am întrebat-o despre lucrurile care le distrug.

Am întâlnit-o pe Erin Mikail StaplesO poți urmări și tu pe twitter.com în culisele evenimentului How to Web 2022,Se fac deja pregătiri pentru ediția din 2023: howtoweb.co desfășurat la Romexpo, cu puțin timp înainte de a urca pe scenă pentru a vorbi audienței – în mare parte formată din oamenii din companii și start-up-uri tech. 

„Voi vorbi despre ierarhia trolilor de internet, a mârlanilor și a războinicilor de tastatură”, mi-a spus ea, „Și despre care este cea mai bună metodă de a contracara impactul pe termen lung care apare atunci când nu luăm în serios trolii într-un mod proactiv.” Răspunsul este chiar în afirmația de mai sus: cea mai bună strategie este să nu-i ignori și să ai o echipă serioasă de moderatori.

Prezentarea lui Erin Staples se adresa unor oameni interesați ca start-up-urile și afacerile lor să aibă succes, deci se referea mai degrabă la cum poți ține sub control asaltul trolilor asupra unor comunități formate în jurul unui produs, astfel încât să nu afecteze, într-un final, cifra de afaceri. Însă o comunitate online scăpată de sub control poate avea consecințe dure nu doar asupra zonei de business. 

Erin Staples la How to Web 2022. Foto: Alin Dobrin/How to Web

Nu trebuie să ignori trolii, trebuie să-i moderezi

„Nu vorbim prea mult despre faptul că este ușor să ignori trolii”, spune Staples. „Dar este o greșeală, pentru că atunci când nu luăm lucrurile astea în serios, tind să escaladeze și au consecințe în lumea reală. Ceea ce nu e periculos doar pentru start-up-uri și tehnologie, ci și pentru siguranța personală și întreaga societate.”

Poate cel mai complicat este să gestionezi lucrurile atunci când ai de-a face cu un edgelord, adică cu „cineva care se joacă cu limitele dintre bine și rău”, explică Staples. „În mod explicit, un edgelord nu face ceva tehnic greșit într-o comunitate sau într-un spațiu online. Totuși, face lucruri pentru a testa apele, sa vadă dacă îi pedepsești. Și până apuci să-i pedepsești, pot să devină atât de disruptivi, încât să aibă un impact major, precum pierdea membrilor comunității sau distrugeri în viața reală.”

O paranteză despre subiectul momentului: Twitter

Dacă termenul de edgelord nu-ți spune nimic, gândește-te la Elon Musk. Miliardarul care tocmai a cumpărat Twitter și-a construit o carieră din genul acesta de abordări în mediul online. Își pusese chiar titlul de „Lord Edge”,„Elon Musk Changed His Twitter Handle To ‘Lorde Edge’ – He Remains An Edge-Lord!”, forbes.com la un moment dat.

Doar în ultimele săptămâni, Musk a venit cu propuneri de rezolvare a conflictului din Ucraina și a „problemei” Taiwanului care au dus la reacții din partea unor politicieni implicați în aceste conflicte. Adică genul de idei pe care le-ai auzi de la tipul acesta de personaje, doar că la un nivel la care chiar au influență asupra situației. Acum, ca nou proprietar al Twitter,Elon Musk completes $44bn Twitter takeover”, bbc.com Musk pare pornit să limiteze moderarea,„How Elon Musk might shift Twitter content moderation”, brookings.edu și așa laxă, de pe Twitter – și cine mai știe ce consecințe va avea acest lucru.

E drept că noul proprietar al Twitter încearcă să-i liniștească acum„Twitter ‘cannot become a free-for-all hellscape,’ Musk tells advertisers”, cnbc.com pe cei care plătesc pentru reclame, spunându-le că nu va lăsa Twitter-ul să devină un iad, însă e destul de neclar cum ar putea face acest lucru altfel decât au făcut-o cei dinaintea sa – prin ștergerea unor postări și suspendarea unor conturi, la prea multe încălcări ale regulilor. Ironia e că o face într-o postare în care spune că nu vrea să facă bani din Twitter, dar se adresează direct celor care dau bani platformei.

CITEȘTE ȘI: Nu poți lăsa totul la îndemâna unui calculator: moderarea de conținut pe Facebook

De ce este nevoie de moderare?

Dincolo de Twitter, trolii afectează mai orice comunitate online. Nevoia existenței unor moderatori, fie ei din comunitate, ca pe forumuri, sau angajați de cei care o gestionează, ca pe site-uri, e evidentă. Nu înseamnă însă că aceștia trebuie doar să blocheze persoanele disruptive, uneori soluția este alta, mai puțin drastică. 

„Cel mai important e să înțelegi ce-i motivează”, mi-a spus Erin Staples despre troli. „Uneori, un trol vrea doar să fie auzit, să fie înțeles. În special după pandemie, în situația în care suntem, cu toții vrem asta, nu? Ține de siguranța umană. Să le înțelegi motivația e cel mai bun plan pentru a reuși să te înțelegi cu ei.” 

Cu alte cuvinte, soluția nu este întotdeauna blocarea persoanei care pare disruptivă, ci încercarea de a purta o discuție. „Chiar și dacă e ceva de genul «Hei, am observat că postezi un lucru greșit într-un loc greșit. Aș putea să-ți arăt un loc mai bun unde să postezi asta?», poate fi o metodă potrivită de a mitiga problemele la început”, spune Erin. 

Moderarea este o muncă prost plătită

Pentru o companie mică, moderarea poate însemna un om, pentru una medie – o întreagă echipă –, iar pentru companiile de social media o pălărie prea mare pentru a o putea duce. Însă acești oameni trebuie să nu se simtă ca un fel de ultima roată la căruță, iar cei care-i angajează trebuie să înțeleagă că sunt, adesea, expuși la lucruri dăunătoare pentru sănătatea lor psihică. 

„Din nefericire, adesea această muncă e lăsată femeilor, ceea ce e o diviziune incorectă a muncii și, mai ales, a muncii emoționale”, spune Eric Staples. „Cel mai important pentru oamenii care lucrează în moderare e să aibă salarii corecte și să aibă suficient timp liber. Din nefericire, e o poziție prost plătită și am văzut că adesea e delegată unor voluntari, nu unor moderatori profesioniști. Iar aspectul sănătății mintale e foarte important, în special când ai de-a face cu părți mai puțin simpatice ale internetului.” 

Dacă la nivelul unei comunități mici acest lucru poate fi gestionat, când vine vorba de siteuri cu milioane de utilizatori, pare să nu fi găsit nimeni o soluție magică. Numeroasele probleme de moderare pe care le au Facebook sau Twitter, mai ales în țările în care nu se vorbește engleză, sunt bine documentate. În Myanmar„A Genocide Incited on Facebook, With Posts From Myanmar’s Military”, nytimes.com sau EtiopiaFacebook’s Content Moderation Failures in Ethiopia”, cfr.org spre exemplu, consecințele au fost letale pentru comunități întregi.

Chiar și în SUA, unde insurecția din 6 ianuarie 2020 a fost instigată și de postările pe-atunci-încă-președintelui Trump.  „A fost un caz destul de extrem de ce se întâmplă în lipsa moderării”, spune Staples. „La insurecția din 6 ianuarie am văzut postările de pe social media înainte să se întâmple și ar fi trebuit să luăm în serios acele semnale.” Twitter a reacționat însă abia după ce insurecția a avut loc și au murit oameni, suspendând contul lui Trump,„Permanent suspension of @realDonaldTrump”, twitter.com suspendare care probabil va fi ridicată în curând de Elon Musk. 

Dacă nu protejezi persoanele vulnerabile, le limitezi lor libertatea cuvântului

Desigur, lipsa moderării e confundată adesea cu libertatea cuvântului – aceasta este și ideea de la care pornește Musk când spune că „eliberează pasărea”. Nimeni nu trebuie pedepsit pentru ce spune, e mantra apărătorilor acestei idei – uitând că afirmația se referă, cel mai adesea, la reacția statului, nu la cea a unei comunități sau a celor care gestionează acele comunități. 

„Libertatea cuvântului nu înseamnă o lipsă a consecințelor”, spune Erin Staples. „Cred că, de multe ori, confundăm cenzura cu consecințele. Dacă cineva postează comentarii pline de ură, e în regulă să te asiguri că protejezi persoanele atacate. Pentru că, dacă nu le protejezi, dacă nu protejezi spațiul de discuție, limitezi de fapt libertatea cuvântului altor indivizi, celor care sunt mai predispuși să fie ținta hate speech-ului sau comentariilor inflamatoare. Prin urmare, prin nemoderare, contribui la un mediu în care libertatea cuvântului și siguranța online lipsesc.”



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|FYI

The Boring Phone, un telefon „dumb”, dar nu plicticos

De
Colaborarea dintre HMD, Heineken și Bodega propune un telefon cu un nume care te face să te gândești la Elon Musk.
TEHNOLOGIE|FYI

Crezi că ai Meta AI pe Instagram? S-ar putea să doar fie un cont fals

De
În ultimele zile, mai mulți utilizatori au descoperit că pot conversa sau folosi Meta AI în conversații. Însă nu toate conturile au acces la acest chatbot.
TEHNOLOGIE|FYI

Fairbuds, primele căști de tip buds cărora le poți schimba bateria

De
Producătorii Fairphone au anunțat o nouă pereche de căști care încearcă să fie la fel de prietenoase cu mediul ca telefonul care i-a consacrat.
TEHNOLOGIE|MS TALKS

TikTok: „Nu acceptăm reclame politice, dar politicienii pot cere voturi pe platformă”

De
În timp ce SUA iau în discuție chiar interzicerea TikTok, platforma investește în centre de date, pentru a securiza informațiile utilizatorilor europeni, în speranța că va atenua la timp îngrijorările politicienilor.