Delmaine Donson/Getty Images, Alec Pop

Pandemia a dominat căutările românilor pe Google în 2020

De Mihai Ghiduc 09.12.2020

Nu e de mirare că cele mai multe dintre căutările pe Google din acest an au legătură cu evenimentul care a dat viața planetei peste cap.

Google România a anunțat care este topul căutărilor pe cel mai folosit motor de căutare, în 2020, în România, în mai multe categorii. Cm era de așteptat, cele mai multe dintre aceste căutări au legătură cu pandemia. 

În topul general, domină chiar un produs Google, Classroom, fără îndoială pentru că a fost folosit de milioane de elevi care au participat la cursuri de acasă mare parte din an, în timp ce Zoom-ul e abia pe locul opt, ceea ce arată că s-au ținut mai puține ședințe decât cursuri. De altfel și în topul întrebărilor care conțin “Când” sunt trei despre școală, deși, oarecum surprinzător, prima nu e legată de pandemie, pentru că se referă la „ianuarie 2020”.

Coronavirusul e doar pe locul al doilea în căutări, dar e primul loc la “Ce este…”, pandemia fiind pe patru în acel top. Lumea a mai căutat informații despre cum se „poartă” sau „pune” masca, deși nu chiar toată lumea – din ce se vede prin magazine și transportul în comun, despre cum se manifestă sau transmite coronavirusul și până și în topul filmelor, Contagion, care e vechi de un deceniu, a intrat printre unele lansate anul acesta (BTW, Tenet nu e).

CITEȘTE ȘI: Știință versus Hollywood: Cât de realist e Contagion (2011)?

Declarațiile pe proprie răspundere apar și ele de mai multe ori și în diverse forme, dar asta chiar nu e de mirare. Tot anul acesta, românii au aflat de site-ul Worldometer și de domeniul Horeca. Mai triste sunt căutările despre șomajul tehnic, care spun ceea ce statisticile guvernamentale n-au făcut-o – că mulți români au avut probleme cu serviciul și, implicit, financiare, din cauza pandemiei.

S-a confirmat impresia generală că toată lumea a făcut banana bread (locul 2 la rețete) și pâine cu maia (s-au căutat rețete de pâine și „cum se face maiaua”), dar și că românii au fost transformați de Simona Halep în iubitorii ai tenisului – primele două căutări sportive sunt despre Grand Slam-uri, cu alte două despre tenis strecurate printre meciurile naționalei.

La categoria „Ce naiba e asta?” (care nu e o categorie oficială Google, am inventat-o eu acum) apar întrebările “Ce este un pogo” (locul 5), cu atât mai surprinzătoare în contextul în care este, efectiv, opusul distanțării sociale, sau „Ce este fugu” (locul 3), o delicatesă care cu siguranță nu s-a gătit în bucătăriile autohtone. 

Aș mai trece aici și întrebarea “Cum să dormi 8 ore în 4 ore” (pe doi la „Cum să”), de parcă n-a fost nimeni mulțumit de faptul că a scăpat de orele pierdute în trafic, sau „Când se deschid casele de pariuri” (locul 5 la „Când”), la care n-aș comenta.

La categoria telefoane, e interesant faptul că sunt 5 iPhone-uri în top, precum și flagship-ul de la Samsung, Galaxy S20, însă în același timp sunt căutate telefoane ieftine de la Huawei (seria P și variantele Lite de pa P30 și P40), ceea ce arată o diferență între ce e aspirațional și ce e accesibil.

Poți vedea toate topurile căutărilor pe Google în România aici:



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|FYI

The Boring Phone, un telefon „dumb”, dar nu plicticos

De
Colaborarea dintre HMD, Heineken și Bodega propune un telefon cu un nume care te face să te gândești la Elon Musk.
TEHNOLOGIE|FYI

Crezi că ai Meta AI pe Instagram? S-ar putea să doar fie un cont fals

De
În ultimele zile, mai mulți utilizatori au descoperit că pot conversa sau folosi Meta AI în conversații. Însă nu toate conturile au acces la acest chatbot.
TEHNOLOGIE|FYI

Fairbuds, primele căști de tip buds cărora le poți schimba bateria

De
Producătorii Fairphone au anunțat o nouă pereche de căști care încearcă să fie la fel de prietenoase cu mediul ca telefonul care i-a consacrat.
TEHNOLOGIE|MS TALKS

TikTok: „Nu acceptăm reclame politice, dar politicienii pot cere voturi pe platformă”

De
În timp ce SUA iau în discuție chiar interzicerea TikTok, platforma investește în centre de date, pentru a securiza informațiile utilizatorilor europeni, în speranța că va atenua la timp îngrijorările politicienilor.