gremlin/Getty Images

Povestea omului care a vândut un JPEG cu 69,3 milioane de dolari30 min read

De Radu Călin Crahmaliuc 01.04.2021

De șase luni piața artei e dată peste cap: o memă s-a vândut cu jumătate de milion de dolari, un clip cu LeBron James a strâns 200 de mii de dolari, iar colajul unui artist obscur a închis licitația la 69,3 milioane. Ce au în comun? Toate sunt NFT-uri.

În martie 2021, o lucrare intitulată Everydays: The First 5000 Days, a artistului Beeple, s-a vândut la o licitație Christie’s cu 69,3 milioane de dolari. Pentru lumea artei prețul nu e unul ieșit din comun. În 2017, tot la Christie’s, Salvator Mundi a lui Leonardo da Vinci se vindea cu 450 de milioane de dolari, iar în 2015, Femeile din Algiers a lui Picasso își găsea un cumpărător pentru 179,4 milioane de dolari.

Marea diferență e că Beeple nu e un pictor clasic, ci un designer grafic de 39 de ani, iar lucrarea sa nu e un tablou, ci un fișier JPEG – prima imagine exclusiv digitală de tip NFT vândută vreodată la o licitație Christie’s.Christie’s a mai vândut un NFT în octombrie 2020, însă vânzarea a fost acompaniată și de prezența fizică a imaginii licitate, coininsider.com

Totuși ce e un NFT? Cine e Beeple? Ce-i atât de special la un JPEG încât să merite 69,3 milioane de dolari și mai ales ce om normal la cap ar da atâția bani pe un fișier?

Ce-i un NFT?

În engleză, NFT e acronimul pentru Non-Fungible Token. Deși comerțul cu obiecte non-fungibile nu e ceva nou,NFT-urile au apărut odată cu criptomonedele, wikipedia.com Practic, un NFT e un certificat digital stocat în blockchain, Blockchain-ul e un fel de catastif digital în care se înregistrează tranzacții, wikipedia.com care garantează originea, proprietarul și unicitatea unui bun digital, indiferent dacă e vorba de o imagine, o melodie, un album, un clip video sau un joc.

Astfel, dacă JPEG-ul lui Beeple ar fi un tablou clasic expus într-un muzeu de artă, NFT-ul n-ar fi o pictură în sine, ci certificatul de autenticitate al picturii, care atestă faptul că tabloul a fost pictat de Beeple, există un singur exemplar original și muzeul este singurul său proprietar.

Dar de ce așa important să ai un NFT? Pentru că o mare parte din valoarea unui bun, mai ales atunci când vine vorba de artă, vine din unicitatea sa. În lumea reală, există un singur exemplar original din Mona Lisa, un singur David original al lui Michelangelo, un singur Strigătul original al lui Munch. În lumea digitală însă, totul se fură și totul se copiază. Așadar, un JPEG, oricât de reușit ar fi, atâta timp cât poate fi copiat în milioane de exemplare, n-are nicio valoare.

NFT

Exemplu de artwork vândut ca NFT. Wikimedia Commons

Însă, momentul în care îi atașezi respectivului JPEG un NFT unic stocat în blockchain, lucrurile se schimbă. Chiar dacă imaginea poate fi clonată în continuare la infinit, token-ul atestă proprietarul ei real, ceea ce înseamnă că token-ul în sine poate fi vândut și cumpărat, se poate aprecia și devaloriza. Practic, se comportă ca orice bun obișnuit.

Gândește-te, de exemplu, că ești pasionat de fotbal și colecționezi tricouri de fotbal. Există un milion de tricouri cu Christiano Ronaldo. Unele sunt făcute mai bine, altele sunt copii ieftine. Chiar și așa, nici unele, nici altele n-au o valoare de piață foarte mare. În schimb, un tricou cu Ronaldo pe care acesta și-a trecut autograful capătă brusc o valoare foarte mare.

Similar, chiar dacă eu mi-am pus colajul de 69 de milioane a lui Beeple ca wallpaper la calculator fără să plătesc nimic, asta nu înseamnă că sunt proprietarul lui, sau că pot să-l vând, pentru că oricine vede NFT-ul criptat din blockchain vede că originalul are un alt proprietar.

Cine e Beeple?

Beeple sau Beeple Crap Beeple, Deși evită titlul de artist, Mike Winkelmann are o experiență extensivă în grafică 3D și a lucrat la campanii pentru Nike și Apple, beeple-crap.com pe numele său real Mike Winkelmann, are 39 de ani și s-a mutat în Carolina de Sud împreună cu soția și cei doi copii pentru că se săturase de frigul din Midwest. Are două televizoare deschise în permanență pe Fox și CNN, ambele date pe mute.

Privit din exterior arată ca un contabil plictisitor, sau o versiune mai tânără a lui Bill Gates care înjură des, poartă pulovere bej peste cămașă, conduce o Toyota Corolla și își ține calculatoarele suspendate deasupra căzii ca să nu se supraîncălzească.Într-o vizită la băieții de la Corridor Digital, Winkelmann mărturisește că succesul lui a fost atât de rapid încât nici n-a reușit să conștientizeze tot ce se întâmplă, youtube.com Privit prin prisma artei pe care o face, sigur psihologii au ceva de comentat la desenul lui cu Mickey Mouse care alăptează niște zombiPostat pe twitter.com sau la Kim Jong Un-ul cu cap de Pikachu și lenjerie sexy neagră.Postat tot pe twitter.com 

De fapt, majoritatea operelelor lui Beeple sunt fie scene ciudate care își propun să șocheze, fie comentarii politice acide, satiră la adresa societății actuale și cultură pop postapocaliptică. Într-un fel, Beeple e pentru arta digitală 3D ce e Banksy pentru graffiti.

Deși a devenit peste noapte al treilea cel mai vândut artist contemporan, Winkelmann mărturisește senin că n-a avut niciodată vreo tangență cu arta sau cu lumea artei. La facultate s-a specializat în design grafic digital, dar în rest s-a învățat singur să deseneze și să modeleze în programe 3D.

Probabil cea mai importantă decizie a luat-o însă pe 1 mai 2007 când s-a hotărât să facă și să posteze câte un desen pe zi, ca să-și îmbunătățească tehnica și creativitatea. Paisprezece ani mai târziu, n-a ratat încă nicio zi de desen, nici măcar ziua nunții, sau în zilele de naștere ale copiilor, iar colajul cu primele sale 5.000 de desene zilnice s-a vândut cu 69,3 milioane de dolari. În ciuda succesului, Beeple continuă să-și expună arta gratuit pe Instagram și Twitter.„‘Beeple Mania’: How Mike Winkelmann Makes Millions Selling Pixels”, esquire.com

Cel mai important de reținut în legătură cu Winkelmann e că deși nu corespunde în niciun fel imaginii clasice a artistului de succes, el nu e un impostor apărut de nicăieri. Chiar și înainte de boom-ul NFT-urilor, Beeple era un nume cunoscut și respectat în lumea graficii 3D. Are peste două milioane de followeri pe Instagram. E responsabil pentru show-ul multimedia de la cel puțin două Super Bowl-uri și a colaborat cu Louis Vuitton pentru o colecție inspirată din desenele lui, care a avut vernisajul la Luvru.

Pe scurt, pe lângă viziunea artistică, marele merit al lui Beeple e că a fost perseverent, a crezut în inovație la momentul potrivit și s-a aflat în momentul potrivit la locul potrivit.

Cum a ajuns să valoreze un JPEG 69,3 milioane de dolari?

Privit din aproape orice unghi, un JPEG de 69,3 milioane de dolari pare un moft decadent și un semn că societatea se îndreaptă într-o direcție greșită. Totuși, lucrurile trebuie privite în perspectivă, pentru că așa cum spune chiar Beeple: „Dacă cineva e dispus să dea bani pe un lucru, înseamnă că lucrul ăla are o valoare pentru el”.Beeple explică într-un interviu cât de mult pot schimba NFT-urile viața unui artist, cnbc.com

În primul rând NFT-urile nu sunt o idee tocmai nouă. Fiind dependente de blockchain, istoria lor e strâns legată de cea a criptomonedelor. Colored Coins, prima tentativă de comerț cu NFT-uri, datează din 2012 și se folosea de fracțiuni minuscule de bitcoin care erau transformate în acțiuni, certificate de proprietate, tokenuri de acces sau obiecte colecționabile.La vremea respectivă blockchain-ul de la Bitcoin nu era poiectat pentru așa ceva, unblock.net Singura problemă a sistemului era că toți utilizatorii trebuiau să fie de acord cu rata de schimb bitcoin/acțiune sau bitcoin/token, ceea ce făcea sistemul foarte fragil și instabil.

În 2016, oamenii au început să facă comerț de meme rare cu broasca PepeMemele cu Pepe sunt foarte populare, dar și foarte controversate pentru că de mai multe ori au fost asociate cu grupuri de extremă dreaptă, fivethirtyeight.com ceea ce a dovedit încă o dată cât de importantă e unicitate produselor în stabilirea prețului.

În 2017, NFT-urile s-a mutat pe blockchain-ul de la Ethereum și una din primele tentative de market s-a numit CryptoKitties,Jocul există încă și azi și are sute de mii de jucători în întreaga lume, techcrunch.com un joc virtual pe model Tamagotchi în care jucătorii cresc, cumpără, adoptă, vând și înmulțesc pisici. Jocul a avut un succes atât de mare încât pisicile virtuale au început să se vândă în viața reală cu sume de peste 100 de mii de dolari bucata.

Apoi, de Valentine’s Day în 2018, Kevin AboschKevin Abosch e un fotograf și artist irlandez care a devenit cunoscut după ce în 2016 a vândut imaginea unui cartof cu un milion de dolari, foreverrose.io a doborât orice record vânzând imaginea unui trandafir cu un milion de dolari.

În 2020, piața NFT-urilor a explodat și asta se datorează unui cumul de factori: criptomonedele au crescut, îmbogățiții din criptomonede s-au înmulțit și ei, muzeele s-au închis, pandemia a făcut ca toată lumea să fie mai interesată de digital decât de ce se întâmplă în realitate.

În octombrie 2020, când Beeple a lansat prima colecție ca să testeze piața, prietenii lui mai puțin cunoscuți vindeau în mod curent lucrări cu câteva mii de dolari, iar așteptările lui erau atât de mici încât toate prețurile de pornire erau de un dolar. Totuși, lucrarea Crossroads, un clip interactiv despre alegerile din SUA, gândit să-și schimbe forma finală în funcție de câștigător, s-a vândut cu 66.666 de dolari și în februarie s-a revândut cu 6,66 milioane de dolari.Subiectele politice actuale sunt o temă constantă în opera lui Beeple, youtube.com 

Apoi în decembrie, într-un singur weekend, o colecție de-a lui Beeple s-a vândut cu 3,5 milioane de dolari, piesa de rezistență fiind o lucrare de 777.777 dolari. Brusc, toate lucrările lui Beeple s-au apreciat peste noapte.

Și nu doar ale lui. Pe lângă lucrările unor artiști digitali cunoscuți, pe piața NFT-urilor au început să apară lucruri din ce în ce mai ciudate: soția lui Elon Musk, Grimes, a vândut o colecție de GIF-uri cu 5,8 milioane de dolari în februarie,„Grimes sold $6 million worth of digital art as NFTs”, theverge.com clipul video cu distrugerea unei lucrări de Banksy s-a vândut cu 358 de mii de dolari,„Banksy art burned, destroyed and sold as token in ‘money-making stunt’”, bbc.com iar mema cu Nyan Cat s-a vândut cu 580 de mii de dolari.„Nyan Cat NFT Sells for 300 ETH, Opening Door to the ‘Meme Economy’” coindesk.com Jack Dorsey, fondatorul Twitter, intenționează să-și vândă primul Tweet pe platformă „cu câteva milioane, Jack Dorsey is offering to sell the first tweet as an NFT and the highest bid is $2.5 million”, cnbc.com rapperița Azealia Banks a vândut un sex tape audio cu 18 mii de dolari „Audio sex tape NFTS are a thing, just ask Azealia Banks”, highsnobiety.com și exemplele pot continua.

În concluzie, chiar dacă 69,9 milioane de dolari pe un JPEG e în continuare un preț obscen, el reflectă pe de-o parte prețul muncii din ultimii 14 ani a lui Beeple, interesul imens pentru artă modernă digitală, explozia piaței NFT-urilor și apariția unui nou tip de colecționar de artă.

Unul din NFT-urile create de Beeple. Wikimedia Commons

Cine dă milioane de dolari pe un NFT?

Tim Kang are 28 de ani, e fondatorul unui serviciu de muzică și în 2016 s-a îmbogățit după ce a investit în Ethereum. Odată cu noua avere, Kang s-a lovit însă și de câteva probleme logistice, de exemplu ce să pună pe pereții goi ai casei recent cumpărate. Așa a început să fie interesat de artă și a descoperit NFT-urile, care folosesc chiar blockchain-ul de la Ethereum.

Prima achiziție importantă în domeniu a fost un clip animat al artistului Pak, pe care a dat 77 de Ethereum sau 42.720 de dolari. Dacă n-ați observat până acum prețurile de vânzare ale operelor NFT tind să conțină numere care se repetă: 77, 666.66, 777.777 pentru că noii milionari în crypto sunt și foarte pasionați de numerologie.

Oricum, prețul a atras atenția la vremea respectivă, dar Kang nu s-a oprit doar la atât. Deja implicat în piață, Kang a fost contactat de Beeple care se pregătea să-și lanseze prima colecție și voia să ia legătura cu cât mai mulți potențiali cumpărători.Tim Kang reprezintă doar unul din noii cumpărători de artă îmbogățiți din criptomonede, artnews.com Din discuția cu Beeple, Kang a rămas impresionat de etica lui Beeple și de viziunea lui artistică, dar mai ales de faptul că acesta i-a spus că vrea să-și acompanieze lucrările cu o versiune fizică, un LCD frumos înrămat care pe lângă imagine să conțină și un QR cod de înregistrare, un autograf și un fir de păr de-al artistului.Artistul promite solemn că firul de păr provine de pe cap, decrypt.co 

Entuziasmat că are ce să agațe pe pereți, Kang s-a bătut cu userul Metakovan și a cumpărat în decembrie colecția lui Beeple cu 777.777 de dolari. Metakovan joacă un rol important în povestea asta pentru că el e cel care ulterior a dat 69,9 de milioane de dolari în martie pe Everydays. Pe numele său real Vignesh Sundaresan, Metakovan e un antreprenor din Singapore care conduce Metapurse, un fond de investiții în crypto și care spune că vede achiziția drept o investiție foarte profitabilă, având în vedere că lucrarea lui Beeple ar putea valora de zece ori mai mult în câțiva ani.Metakovan spune că ar fi fost dispus să plătească și mai mult, economictimes.indiatimes.com 

Care sunt costurile?

NFT-urile sunt o bulă care inevitabil se va sparge la un moment dat. A spus-o chiar Beeple, care și-a transformat instantaneu toate câștigurile în criptomonede în dolari adevărați.Toate tranzacțiile cu NFT se realizează în criptomonede, decrypt.co 

Și asta nu-i nici pe departe cea mai mare problemă: NFT-urile sunt și foarte poluante,Arhitectura actuala a blockchain-ului consumă foarte multă energie electrică wired.com au existat cazuri în care lucrări originale ale unor artiști au fost transformate în NFT-uri și vândute fără niciun drept de terțiMai mulți artiști s-au plâns că și-au găsit lucrările pe marketplaceuri fără voia lor, vice.com există suspiciuni că prin NFT-uri se spală bani și încă nu e foarte clar dacă există sau nu un cartel de cumpărători care cresc prețurile artificial.Ideea plutește de mult în lumea financiară, bloomberg.com 

Totuși, pentru artiștii digitali contemporani, NFT-urile sunt o gură de oxigen, pentru că elimină aproape în totalitate interacțiunea cu intermediarii. În cazul unei vânzări, banii intră instantaneu în cont. Artistul își păstrează în totalitate drepturile de copyright asupra lucrării și are posibilitatea de a încasa un comision din toate vânzările ulterioare.

De asemenea, se promovează un nou model de relație între artist și cumpărător, care amândoi se găsesc într-o situație win-win. Artistul își primește banii și se poate concentra pe alte lucrări, poate pentru același cumpărător, poate pentru altcineva, iar cumpărătorul își dorește ca artistului să-i meargă cât mai bine, pentru că astfel crește și valoarea de piață a lucrărilor pe care tocmai le-a cumpărat.

Pot și eu să mă îmbogățesc din NFT-uri?

Bineînțeles. Tot ce trebuie să faci e să ai o lucrare cu care te mândrești. Standardele sunt destul de joase. Poate să fie o operă de artă, sau o poză cu o pisică, sau un filmuleț cu tine mâncând salată boeuf.

Cu opera în brațe te prezinți pe unul din marketplace-urile pentru NFT-uri. Cele mai cunoscute sunt OpenSea,A peer-to-peer marketplace for rare digital items and crypto collectibles opensea.io Rarible,Create and sell digital collectibles secured with blockchain. rarible.com Nifty GatewayNifty Gateway is the premier marketplace for Nifties, which are digital items you can truly own niftygateway.com și Super Rare.SuperRare | Authentic Digital Art Marketplace superrare.co Aici, pentru o sumă modică de până la 100 de dolari, numiți și „gas money” sau taxă de blockchain, capodopera ta e criptată în blockchain-ul Ethereum și urcată pe marketplace.

Poți să o faci super exclusivă, într-un singur exemplar, poți să vinzi mai multe ediții sau poți să o incluzi într-o colecție. Oricum, la finalul zilei se cheamă că ai intrat în joc și tot ce-ți mai lipsește e un multimilionar care să te transforme în următorul Beeple.



Text de

Radu Călin Crahmaliuc

Jurnalist, scenarist și pasionat de toate lucrurile cu butoane. Are un master în Geopolitică dar ar prefera să nu-l folosească.

MEDIU|OVERVIEW

Vulcanii care pot destabiliza Europa

De
Cei mai periculoși vulcani de pe continent sunt bine documentați, dar acționează imprevizibil.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

De ce-și strică companiile singure produsele, apoi nu te lasă să le repari?

De
Un mixer franțuzesc, o mașină ieșită pe poarta fabricii în California, un ventilator medical produs în Germania. Aparent trei produse fără nicio legătură unul cu altul care au însă ceva în comun: nu se pot repara decât dacă producătorul vrea să te lase. Nu mai bine îți iei unele noi?
SOCIETATE|OVERVIEW

În căutarea restaurantului perfect instagramabil

De
Dacă până acum „ești ceea ce mănânci” era o preocupare constantă a tuturor, Generația Z adaugă o componenta vizuală acestei sintagme: cât de frumos și instagramabil este locul unde mănânci.
SPAȚIU|OVERVIEW

Viața ar putea exista totuși în jurul piticelor roșii

De
Descoperirea vieții extraterestre ar fi cel mai important eveniment din istoria Umanității. Șansele să se întâmple cresc cu un nou studiu ce arată că stelele pitice roșii nu sunt atât de distrugătoare pentru planetele lor.