Smores: aplicația creată de doi români care te ajută să găsești muzică nouă17 min read
O aplicație dezvoltată de doi ingineri din Silicon Valley de origine română propune un mod inedit de a descoperi artiști și melodii noi: expune utilizatorii doar la cel mai interesant fragment dintr-o melodie.
Felul în care oamenii se bucură de muzică s-a schimbat fundamental în ultimele două decenii. s-a trecut de la casete și CD-uri ce trebuiau cumpărate din magazine sau mixate de tine la servicii de streaming care îți oferă (aproape) toată muzica de care ai putea fi interesat pe mai orice dispozitiv cu conexiune la internet.
În acest context, recomandările de artiști și piese noi care vin de la cunoscuți au o pondere tot mai mică în procesul de descoperire a muzicii noi. Algoritmii care îți analizează preferințele muzicale pentru a crea playlisturi mulate pe gusturile tale sunt cei care te ajută să descoperi noi melodii preferate.
S-ar putea optimiza oare acest proces de descoperire al muzicii noi pe servicii de streaming? Este întrebarea pe care și-au pus-o Alex Ruber și Andrei Patru, doi ingineri software de origine română care lucrează în Silicon Valley, iar răspunsul a venit sub forma unei aplicații. Detalii pe smoresmusic.com este deocamdată disponibilă doar pentru telefoanele Apple și pentru abonații Spotify și își propune să ajute utilizatorii să descopere artiști și melodii noi mult mai rapid.
Pitch-ul: o aplicație în care asculți fragmente din melodii și primește recomandări pe baza celor apreciate
Smores este o combinație de TikTok, Tinder și Shazam, API (interfață de programare a aplicațiilor) este un set de protocoale, rutine și instrumente care permite diferitelor aplicații software să comunice între ele Spotify. Utilizatorul primește recomandări de melodii, iar cu un swipe vertical poate trece la următoarea piesă. Atunci când găsește o melodie care îî place, îi poate da like și o poate adăuga în librăria proprie sau în vreunul dintre playlisturi.
Smores se diferențiază de sistemele de recomandări ale serviciilor de streaming prin faptul că aplicația folosește inteligența artificială pentru a identifica bucata cea mai interesantă dintr-o melodie. Aceasta îi este prezentată utilizatorului într-un sample 30 de secunde (durată care poate fi ajustată între 5 și 60 de secunde). Pe scurt, asculți bucăți din melodii care ar putea să-ți fie pe plac și le salvezi pentru a le asculta integral ulterior.
Algoritmul aplicației personalizează feed-ul pe baza melodiilor apreciate de tine, evitând să recomande din nou piese pe care le-a propus anterior. Iar pentru cei care vor un feed cât mai specific, varianta premium, care necesită un abonament de 9,99 lei/lună, aduce opțiunile de a pune filtre astfel încât aplicația să recomande doar melodii cu un tempo specific, setat în bpm (bătăi pe minut), piese înregistrate într-o anumită cheie muzicală ori lansate într-o anumită perioadă. Există chiar și opțiunea de a alege doar artiști recomandați cu un număr limitat de următori, pentru cei care vor să descopere muzicieni mai puțini cunoscuți.
Fondatorii: Alex Ruber și Andrei Patru
Cei doi creatori ai aplicației Smores sunt ingineri software de origine română stabiliți în statul California. Andrei Patru are o experiență de peste un deceniu în dezvoltarea aplicațiilor de iOS, fiind absolvent al Universității Fontys de Științe Aplicate din Eindhoven, Olanda. El lucrează în paralel la Slack.
Alex Ruber a absolvit Facultatea de Științe Computerizate și Matematică Aplicată a Universității California din San Diegoîn 2020 și a făcut internshipuri la NASA și Yahoo.
Smores a pornit ca un proiect personal. Ruber și Patru își doreau să dezvolte o metodă proprie de a descoperi cât mai eficient piese și artiști noi. Cei doi au început să muncească la aplicație în aprilie 2022 și au reușit să lanseze o primă versiune în perioada Crăciunului.
„Ne-am încercat norocul pe cont propriu la mici proiecte antreprenoriale în trecut, iar în aprilie 2022 am început să lucrăm împreună la Smores”, au declarat fondatorii pentru Mindcraft Stories. „Ne place să descoperim noi piese și artiști, dar amândoi aveam senzația că primeam aceleași recomandări de la platformele de muzică pe care le utilizăm. Așa că am vrut să creăm o aplicație care prezintă cântece pe care nu le-ai descoperi în mod normal.”
Cinci secunde, de ajuns pentru a te decide asupra unei piese
Aplicația Smores este construită pe ipoteza că utilizatorii au nevoie de doar câteva secunde dintr-o melodie pentru a realiza dacă aceasta este pe placul lor sau nu. Este o practică care a devenit tot mai aparentă în medii precum TikTok sau Instagram/Facebook, unde formatul scurt al clipurilor video expune utilizatorii doar la fragmente scurte din melodii.
„Cu efectul TikTok și Shazam ne-am gândit că, în general, nu e nevoie sa asculți întreaga melodie ca sa știi dacă îți place sau nu. O mică porțiune este îndeajuns”, ne-au spus creatorii Smores. „Multe melodii au devenit virale pe TikTok, și am observat că și artiștii împart secvențe din noile lor piese pe TikTok. Așa că ne-a venit ideea să prezentăm doar cea mai buna parte dintr-un cântec. Așa vei știi dacă melodia merită o a doua ascultare sau nu. Până acum, aceasta ipoteză a dat roade: majoritatea utilizatorilor dau like la o melodie după ce ascultă între două și Patru secunde din aceasta”.
Statisticile de utilizare ale aplicației prezentate de Alex Ruber pe contul său de Twitter arată că cei mai mulți dintre utilizatori ajung să dea like unei melodii după doar două secunde de ascultare, iar o majoritate a utilizatorilor apasă butonul în primele cinci secunde de la începutul sample-ului.
Most people like a song within 5 seconds of hearing it if it’s the “right” snippet, insane 🤯 @smoresmusicapp pic.twitter.com/cLX1BXDygT
— Alex Ruber (@alex_ruber) February 9, 2023
AI-ul analizează ce ți-ar putea capta atenția
La nivel tehnic, aplicația este ghidată de o rețea de algoritmi, care selectează sample-urile cele mai interesante din melodii și oferă recomandări pe baza gusturilor utilizatorului.
„În principiu suntem la curent cu ceea ce se întâmplă în domeniul AI/machine learning, dar vrem să integrăm aceste tehnologii într-un mod care are sens pentru utilizator”, au spus Ruber și Patru. „Momentan, aplicația folosește un mozaic format din mai mulți algoritmi: ne ajutăm mult de ceea ce oferă API-ul Spotify, și apoi, în aplicație, am adăugat niște logică pentru a filtra și a descoperi cântecele oferite de acesta și un algoritm care descoperă cea mai bună parte dintr-o piesă. Însă interesul nostru este ca utilizatorul să nici nu știe că este vorba de un AI în spate, vrem doar ca acesta să fie surprins de calitatea recomandărilor.”
Cei doi au recunoscut că, și pentru ei, ideea de a descoperi muzică nouă fără a asculta piese întregi părut, la început, o „idee murdară”. Ruber și Patru cred, însă, că există trei pași în procesului de descoperire a muzicii noi: mai întâi, o melodie îți captează atenția (1), apoi o asculți repetat, ca o obsesie (2), urmând ca aceasta să devină parte a rotațiilor muzicale zilnice, de exemplu în playlisturi, întrând în zona de ritual (3).
Pe baza acestei definiții, Smores funcționează în special pe partea de captare a atenției, în timp ce serviciile de streaming și alte platforme de consum a muzicii operează, complementar, mai mult în zonele de obsesie și ritual. Avantajul principal este că, astfel, utilizatorul ar putea descoperi mai mulți artiști sau piese noi într-un timp mai scurt decât prin metode tradiționale.
„Listele de recomandări din aplicații precum Spotify au tendința să se repete. Dar tu, ca ascultător, trebuie sa fii «in the right headspace» ca să descoperi muzică nouă”, spune Patru. „Ai timpul necesar să asculți întreaga listă? Ai motivația necesară? Știi ce să cauți astfel încât să descoperi ceea ce vrei? Ai motivația să petreci timp căutând? Nu cred ca platformele de muzică încă au rezolvat această problemă de atenție și motivație, și cred că noi, cu Smores, am găsit o soluție în acest sens.”
Finanțare și scalare
Smores este finanțată integral din resursele creatorilor, care preferă pentru moment să nu se gândească la investitori și să îmbunătățească în continuare aplicația.
„Suntem “bootstrapped” cum se spune”, declară ei. „De la început am vrut să creăm o aplicație pe care să o folosim noi, așa ca nu ne-am gândit la investitori; am avut șansa ca aplicația să își dea drumul și niște investitori au luat legătura cu noi; însă pentru moment preferăm să rămânem independenți.”
Există și o listă de funcționalități noi la care cei doi ingineri software lucrează în acest moment, prioritățile fiind o versiune pentru telefoanele Android și integrarea cu Apple Music. Pe termen mai lung, se dorește implementarea mai multor filtre, crearea unor playlisturi de tip radio sau statistici pe care utilizatorii le pot consulta despre melodiile cu care au interacționat.
„Suntem în permanență în contact cu utilizatorii noștri, avem un Detalii pe discord.com avem un Detalii pe twitter.com postăm pe Reddit și în general notăm ceea ce ne spun. Dar acestea Versiunea de Android și integrarea cu Apple Music sunt proiecte de durată – o lună sau două –, în care nu putem sa ne ocupăm de alte idei și funcționalități mai mici”, spune Ruber.
„Cu toate astea, noi, fiind doar doi, încercăm sa vedem cum le balansăm pe toate”, continuă el. „Spre exemplu, Apple Music și o versiune Android sunt cap de listă. Avem idei pentru mai multe filtre, mai multe genuri de muzică, radio bazat pe o melodie, o modalitate mai interesantă de a partaja descoperirile cu alții, statistici etc. Toate aceste idei sunt mai mici, mai ușor de implementat, și probabil că vor avea un randament mai mare, mai ales acum la început.”