Telefoane pe care le repari singur? Producătorii oferă kituri, iar Europa încurajează trendul
Am testat Nokia G42 5G, un telefon pe care-l poți repara singur cu ajutorul unui kit de la iFixit, exact în perioada în care Uniunea Europeană a adoptat o directivă care încurajează repararea electronicelor și electrocasnicelor.
Telefonul pe care-l folosesc în acest moment are cinci ani și funcționează perfect. Înaintea lui, însă, am schimbat patru telefoane în patru ani. Două pentru că le-am scăpat, unul pentru că i-a cedat bateria și doar al patrulea din motive care n-au legătură cu un defect – am vrut cameră ultrawide, o noutate tehnică pentru acea perioadă. În cazul celor trei cu probleme, nu m-am gândit neapărat să le schimb, dar combinația de acces greoi la piese de schimb cu servicii de reparații neîndemânatice nu mi-a dat de ales.
Poate trebuie să mai spun că telefonul actual a fost la vremea sa un flagship, ceea ce ajută la longevitate, dar și că n-am fost neapărat grijuliu cu el și nici nu i-am luat vreo husă „military graded”. Cert este că am trecut oarecum liniștit de epoca în care telefoanele se înlocuiau la maximum doi ani, durata de utilizare pentru o singură persoană crescând spre trei-patru ani, // Statista vine cu cifre sub 3 ani, în USA, dar în creștere, statista.com, un sondaj făcut de Nevis spune însă că înlocuirea se produce după 3-4 ani, nevis.net //
Iar oamenii ar putea să-și țină telefonul și mai mult, datorită noului trend pro-reparabilitate, promovat atât de autorități – precum // „EU agrees new law granting consumers a ‘right to repair’ products”, euractiv.com // –, cât și de o serie de producători de mobile, precum HMD Global (Nokia), Samsung sau chiar, surpriză, Apple.
Asta, desigur, dacă nu vor fi forțați să-și schimbe telefonul // „Out-of-date software, not broken screens or battery life, is what’s driving people to constantly replace their devices, says a leading smartphone analyst”, fortune.com // mai ales că se întrevede o perioadă în care AI-ul va fi tot mai prezent pe astfel de device-uri.
Studiu de caz: Nokia G42 5G
Acum aproape un an, la MWC 2023, HMD Global // „HMD Global announces first Nokia smartphone with repairability at its core and steps to bring manufacturing to Europe, strengthening reputation for secure, durable, and sustainable devices”, hmd.com // un parteneriat pe termen lung cu iFixit pentru a face telefoanele Nokia mai ușor de reparat. Primul telefon pentru care firma punea la dispoziție ghiduri, componente și instrumente specializate pentru reparații a fost Nokia G22.
În vară, programul a fost extins la noul // „Nokia G42 5G”, hmd.com // Pentru ambele modele, // „Nokia Parts”, ifixit.co.uk // sunt ecranul, bateria, portul USB-C de încărcare și spatele telefonului.
Nokia G42 5G, telefonul pe care l-am testat, este unul de buget, cu un preț sub 1.000 de lei, ceea ce înseamnă că ținta sa e un public interesat mai degrabă de un raport calitate-preț bun, iar faptul că e mai ușor de reparat e un bonus clar. Cu un procesor decent, Qualcomm Snapdragon 480 Plus, 6 GB de RAM și 128 de GB de spațiu de stocare și o baterie de 5.000 mAh se încadrează perfect în plaja telefoanelor de buget de sub 1.000 de lei. Adaugă ecranul IPS de 6,56 inchi, cu rezoluție 720p și rată de refresh de 90 GHz, o cameră principală de 50 MP și una de selfie de 8 MP, și ai tot ce trebuie pentru un telefon care să-și facă treaba.
Ce e mai puțin apetisant e insistența de a avea o cameră macro, de 2 MP, dar mai ales faptul că G42 promite actualizări ale sistemului de operare pentru doar doi ani, ceea ce contrazice un pic accentul pus pe reparabilitate.
Apropo de reparabilitate, chiar dacă ecranul poate fi scos într-un minut, va trebui să te porți totuși un pic cu grijă. Ai nevoie de o pană de plastic, precum cele de chitară, care vine în kit-ul iFixit. După ce scoți tăvița pentru cartela SIM, poți introduce acolo pana pentru a începe să o plimbi de jur împrejurul telefonului și să activezi clapetele care o țin prinsă de ramă.
Va trebui să folosești un pic de forță și să nu te temi că s-ar putea rupe bucata subțire de plastic de unde începi această activitate – e făcută să fie mai flexibilă –, dar în același timp să ai grijă când ajungi la butoane, pentru că acestea sunt prinse de interiorul telefonului cu un cablu subțire de tip panglică. Dacă desfaci apoi șurubul care ține acest cablu conectat la interiorul telefonului, spatele se scoate complet și ai acces direct la baterie.
Cert e că dacă eu, cu două mâini stângi, am reușit să-l desfac fără prea mari probleme, probabil că o poate face oricine. Iar pentru reparatorii profesioniști, să schimbe bateria sau chiar ecranul e deja banal, în aceste condiții. Nu cred că mai trebuie să spun că ușurința scoaterii ecranului vine la pachet cu o lipsă a rezistenței la apă.
Trendul reparabilității a început încă din 2018
Memoria presei e adesea scurtă, motiv pentru care anunțul făcut de Nokia la MWC a fost adesea // „New Nokia phone is actually designed to be repaired”, theregister.com // Însă prima colaborare a iFixit cu un producător a fost în 2018, cu // „Motorola is partnering with iFixit to sell official DIY phone repair kits”, techcrunch.com // O alta, cu Fairphone, e cea mai puțin surprinzătoare, dar și cea mai cuprinzătoare ca număr de piese de schimb, deși acestea pot fi comandate de pe // „Spare Parts”, fairphone.com // Fairphone a pornit la drum cu reparabilitatea în gând, e principalul „selling point” al companiei.
Dar și Samsung e la bord. Liderul de vânzări pe piața Android a început colaborarea cu iFixit din 2022, pentru gamele S20 și S21, și a extins-o anul trecut la // „Samsung Expands Self-Repair to PCs, Going the Extra Mile for Consumers”, samsung.com // plus câteva laptopuri și tablete. Pare că strategia firmei e de a veni cu soluții de reparare la circa doi ani de la lansarea modelelor pe piață, mai aproape de expirarea garanției de 24 de luni.
Google a făcut același pas în 2022, când a inclus modelele // „Coming soon: More ways to repair your Pixel phone”, blog.google // pe lista telefoanelor reparabile prin iFixit, dar ei oferă imediat piese de schimb pentru noile modele.
Față de Nokia sau Fairphone, însă, multe dintre aceste telefoane au carcase nu se mai scot atât de ușor, pentru că sunt lipite cu adeziv. Nu reaprabilitatea e un punct-cheie, ca la primele două firme.
Și Apple a lansat încă din 2021 un serviciu de reparații de acasă, // „Self Service Repair”, support.apple.com // prin care pune a disppoziție piese de schimb și manuale celor interesați. După bunul model Apple, serviciul e livrat direct de companie, nu printr-un partener. Cei de la // „Apple Self Service Repair: Is This the End of iFixit?”, ifixit.com // nu s-au declarat prea impresionați de sculele puse la dispoziție de compania americană, motiv pentru care oferă și ei piese de schimb și un kit de reparații.
Europa forțează generalizarea dreptului la reparații
La finalul lui // „Right to repair: Commission introduces new consumer rights for easy and attractive repairs”, ec.europa.eu // Comisia Europeană propunea un drept universal al utilizatorilor pentru reparații ușoare și atractive care să acopere și telefoanele sau tabletele, nu doar electrocasnice mai vechi.
Pe 2 februarie 2024, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la o înțelegere provizorie pentru directiva aferentă // „Circular economy: Council and Parliament strike provisional deal on the right to repair directive”, consilium.europa.eu // care urmează să fie adoptată formal de ambele instituții.
Prin această directivă, se stabilesc o serie de drepturi și obligații clare: producătorii trebuie să repare, la cerere, produsele care nu sunt distruse definitiv, se introduce un formular european standardizat pentru reparații, se va crea o platformă europeană care să facă legătura între consumatori și serviciile de reparații și se va extinde obligatoriu garanția cu 12 luni, după efectuarea reparației.
În esență, UE își propune să creeze condițiile pentru ca utilizatorii să prefere repararea unui produs cu un defect rezolvabil, decât înlocuirea acestuia cu unul nou, admițând că una dintre probleme este accesul greoi la astfel de servicii. Pe de altă parte, directiva nu vorbește prea mult de dreptul la autoreparații, deși admite la un moment dat că și lipsa acestuia poate fi un impediment. Deci implementarea sa nu va duce neapărat la o creștere a ofertelor de genul celor făcute de Fairphone, Nokia sau Apple.
Și, de altfel, dacă nu ești pasionat de electronice sau nu vrei să faci economii, n-aș recomanda nici eu autoreparațiile, dincolo de cele simple sau urgente. Dacă la Nokia G42 e relativ simplu să scoți carcasa pentru a înlocui bateria, la un Samsung sau Apple lucrurile devin mai complexe. Du-te, mai bine, la un atelier.
Cert e că, pe măsură ce mai mulți producători și mai multe modele vor adopta reparabilitatea ca un punct-cheie al ofertei pe care o fac utilizatorului, durata de utilizare a unui astfel de produs va crește. Ca și acum, nu neapărat în buzunarele aceleiași persoane.