Justin Sullivan/Getty Images

Zuckerberg are probleme mai mari decât căderea serverelor

De Mihai Ghiduc 05.10.2021

Toate produsele Facebook n-au fost disponibile vreme de peste șase ore, un moment bun de a reaminti lumii cât de importantă e această companie pentru comunicarea globală 

Luni, 4 octombrie 2021, produsele companiei Facebook au fost indisponibile pentru șase ore. Atât Facebook, cât și Messenger, Instagram și WhatsApp n-au putut fi accesate de nimeni. Pentru multă lume, aceasta era singura (sau măcar cea mai utilizată) metodă de comunicare cu cel puțin o parte dintre membrii familiei, prieteni și cunoștințe. 

Căderea serviciilor Facebook e un reminder a cât de important este acest conglomerat de rețele sociale și vine într-un moment în care firma condusă de Mark Zuckerberg are probleme mult mai mari decât un server configurat prost sau cele șapte miliarde pierdute la bursă.„Mark Zuckerberg Loses $7 Billion in Net Worth as Facebook Stock Falls (FB)”, bloomberg.com

De ce a căzut Facebook?

Toate cele trei rețele au căzut la ora 18:40, ora României, când DNS-urile acestoraAdică sistemul care indică browserelor la ce IP poți găsi un site, când utilizatorul introduce o adresă de tipul facebook.com. Detalii pe wikipedia.org n-au mai putut fi accesate. 

Conform Facebook,„Update about the October 4th outage”, engineering.fb.com acest lucru s-a produs din cauza unor probleme în configurarea routerelor care gestionau traficul de date între centrele de date ale Facebook. Compania spune că datele utilizatorilor n-au fost afectate și sugerează, într-o frază„Vrem să fie clar că în acest moment considerăm că principala cauză a acestei întreruperi a fost o schimbare defectuoasă a configurației serverelor.” că a fost strict o problemă tehnică. 

O explicație tehnică mult mai detaliată, cu grafice și coduri, numai bună pentru cei pasionați de măruntaiele internetului și inginerii de rețea, a fost publicată pe blogul celor de la Cloudflare.„Understanding How Facebook Disappeared from the Internet”, cloudflare.com

O clarificare necesară în urma speculațiilor potrivit cărora ar fi fost vorba de un sabotaj intern.„Facebook failure: possible internal sabotage?”, in-24.com. Acestea au apărut apărut ca urmare a unui anunț, venit cu doar câteva ore mai devreme, că persoana care a dezvăluit documente interne a companiei este un avertizor de integritate din interior, Frances Haugen.

Care-i treaba cu dezvăluirile?

Haugen a apărut cu o seară înainte, la emisiunea 60 Minutes de pe CBS, „Facebook whistleblower says company incentivizes “angry, polarizing, divisive content””, cbsnews.com pentru a spune că este cea care a făcut publică o serie de documente interne ale firmei. Ea a părăsit compania în luna mai, cu mii de documente, pe care le-a pus la dispoziția Comisiei pentru Bursă și Valori Mobiliare (SEC),Detalii pe wikipedia.org în principal pentru că ea consideră că Facebook și-a pierdut, pe drum, valorile.

Astfel, Haugen acuză compania că favorizează conținutul diviziv și polarizant, pentru că a creat un sistem care îi avantajează (și premiază) pe cei care publică postări ce stârnesc furie. Acest lucru s-a întâmplat mai ales după 2018, când o schimbare de algoritm a prioritizat conținutul care primește mai mult engagement, adică mai multe like-uri, share-uri și comentarii.

Un lucru pe care nu l-a spus Hauge este că, relativ în aceeași perioadă, a fost luată și decizia ca Facebook să îngroape, practic, paginile companiilor (inclusiv ale companiilor de media), în favoarea grupurilor,„Zuckerberg’s focus on Facebook groups increases Facebook engagement”, cnbc.com ceea ce, în esență, a ascuns conținutul media de calitate de mare parte din public. 

The Facebook Files

Documentele obținute de Haugen fuseseră publicate în ultimele săptămâni în The Wall Street Journal, într-o serie de articole grupate sub numele The Facebook Files.Disponible în spatele unui paywall, wsj.com

Dezvăluirile arată că firma condusă de Mark Zuckerberg a luat decizii uneori șocante, alteori explicabile, cel puțin din punctul de vedere al supraviețuirii companiei – dar arareori deciziile luate au fost și morale. 

De exemplu, s-a aflat că firma avea un sistem de a oferi VIP-urilor drepturi suplimentare,„Facebook Says Its Rules Apply to All. Company Documents Reveal a Secret Elite That’s Exempt.”, wsj.com în special o imunitate crescută în cazul încălcării regulilor comunității. Sistemul, pe care Facebook susține că ar încearca să-l elimine, proteja milioane de politicieni, artiști, sportivi, dar și prieteni ai moderatorilor care aveau acces la acest program, numit XCheck. Ideea ar fi fost să se evite potențialele scandaluri de PR, în cazul ștergerii eronate a postării vreunei celebrități de un moderator prea zelos sau incompetent (mai toată lumea a experimentat decizii de neînțeles), prin direcționarea raportărilor către o echipă internă a companiei. 

Evident, totul s-a transformat într-o parodie, cum a ajuns de fapt întregul sistem de (așa zisă) moderare implementat de companie. Chiar și când angajații companiei își fac datoria și semnalizează cazuri flagrante,„Facebook Employees Flag Drug Cartels and Human Traffickers. The Company’s Response Is Weak, Documents Show”, wsj.com precum prezența unor traficanți de droguri sau de ființe umane pe platformă, răspunsul companiei e unul slab. Acest lucru se întâmplă mai ales din cauza faptului că firma, în ciuda faptului că are un profit de miliarde de dolari, este prea puțin dispusă să investească în moderatori, mai ales în țările sărace, din Africa și Asia.  

Documentele arată și că firma știe de efectul negativ pe care aplicații precum Instagram îl are asupra copiilor, care adesea ajung pe platformă deși, în teorie, limita inferioară de vârstă este de 13 ani, dar și asupra tinerelor fete, în special datorită contribuției la promovarea unor standarde de frumusețe nerealiste.„Facebook Knows Instagram Is Toxic for Teen Girls, Company Documents Show”, wsj.com Facebook a minimizat mereu rolul pe care îl are aplicația în acest fenomen.

Totuși, ulterior dezvăluirilor, Facebook a „amânat” lucrul la aplicația Instagram Kids în acest context, dar mai ales pentru că s-a aflat că lucrau la așa ceva și au apărut criticile.„Facebook Is Delaying ‘Instagram Kids’ Amid Criticism”, nytimes.com Nu mai e cazul să explic de ce o fac, știe toată lumea că Facebook a devenit o platformă „câh” pentru tinerele generații (și, după cum o demonstrează LinkedIn, faptul că s-ar putea să ai nevoie de ea n-o s-o facă mai apetisantă, doar o va împiedica să moară prea repede). 

Tinerii sunt mai interesați de aplicațiile vizuale, precum TikTok și Snapchat, ceea ce explică de ce eforturile se concentrează pe Instagram. Doar că și această aplicație și-a mai pierdut din atracție, în ciuda faptului că a furat cât de multe idei a putut de la primele două aplicații, motiv pentru care Facebook ar fi vrut să-i aducă pe platformă pe cei tineri cât mai cât mai devreme posibil, în speranța că va inversa trendul.

Compania însă era atât de disperată în a atrage tineri utilizatori încât cocheta,„Facebook’s Effort to Attract Preteens Goes Beyond Instagram Kids, Documents Show”, wsj.com intern, cu folosirea unor măsuri care să treacă de Instagram Kids. În general, firma încerca să ajungă la copii de la șase ani în sus, chiar și prin intermediul „întâlnirilor pentru joacă” (playdates) organizate cu Messenger Kids, primul produs dedicat special copiilor, lansat în 2017 și plin de diverse instrumente pentru părinți, pentru a controla interacțiunile. 

The Wall Street Journal a scris și despre schimbarea de algoritm „Facebook Tried to Make Its Platform a Healthier Place. It Got Angrier Instead”, wsj.com discutată de Haugen la 60 Minutes, poate singurul semn după șocurile din 2016 (Brexit și Trump), că firma e totuși conștientă de impactul social și politic pe care îl are. 

Facebook și vaccinarea

Un alt moment în care Facebook a încercat să fie proactiv social, cel al pandemiei, a eșuat spectaculos. Documentele interne„How Facebook Hobbled Mark Zuckerberg’s Bid to Get America Vaccinated”, wsj.com arată că, deși Zuckerberg a pus personal resurse în spatele promovării vaccinului și a opririi dezinformărilor despre pandemie, antivacciniștii au dat întreg sistemul peste cap. Nici nu-i de mirare, din moment ce, chiar și în România, Facebook e păcălit de simpla folosire a scrierii „vaççin’ sau va©©in” de luni bune.

LUMEA9: Cum a fost învins Facebook de va©©in

Poate nu-i o coincidență că antivacciniștii români au un succes neașteptat pe Facebook. Într-un memo intern, un angajat al companiei arată că o postare cu 53.000 de share-uri și trei milioane de vizualizări, care spunea că toate vaccinurile „sunt experimentale și tu ești experimentul”, n-a fost sancționată pentru că sistemul a considerat că e scrisă în limba română. Un semn destul de clar că eforturile Facebook s-au îndreptat în special în zona de limbă engleză – nu cu prea mult succes. Documentele arată că firma știa că, până și în SUA circa 41% din conținutul pe această temă e, mai degrabă, antivaccin.

Congresul e cu ochii pe Facebook

Toate aceste dezvăluiri vin într-un moment în care Facebook (alături de alți giganți Big Tech) a intrat în vizorul Congresului american. Mark Zuckerberg a fost audiat deja de mai multe ori, iar firma condusă de el n-are aliați nici în zona democrată (care-l consideră vinovat de venirea lui Trump la putere, în 2016, și care crede că Facebook nu face destul împotriva hate speech-ului), nici în cea republicană (supărată că i-a fost suspendat contul lui Trump și care crede că Facebook face prea multe împotriva hate speech-ului). 

CITEȘTE ȘI: Ar trebui interzis TikTok și care-i treaba cu audierea șefilor Big Tech?

În plus, Congresul crede că Facebook are prea multă putere în lumea social media, deținând prea multe produse din aceeași categorie. De altfel, există deja o acțiune în justiție pentru a declanșa acest lucru.„Facebook’s ‘monopoly’ must be split up, US and states say in major lawsuits”, theguardian.com 

În paralel, firma încearcă să integreze cât mai strâns toate produsele Facebook,„Zuckerberg Plans to Integrate WhatsApp, Instagram and Facebook Messenger”, nytimes.com oficial pentru a funcționa mai bine, practic pentru a face cât mai complicată orice decizie de spargere a companiei.

E, practic, o cursă contra cronometru între autoritățile americane și Facebook, din care nu prea e clar cine va câștiga. Căderea de ieri arată, pe de o parte, că autoritățile au dreptate când spun că Facebook e prea mare și afectează prea multă lume, pe de alta, că integrarea pare să fi reușit – n-a căzut un produs Facebook, au căzut toate.

O nouă cărămidă se va pune chiar astăzi, când Frances Haugen va apărea în fața unei comisii a Congresului.„Facebook whistleblower to testify before Congress: How to watch”, cnet.com Urmează, cel mai probabil, noi dezvăluiri. Și e puțin probabil că vor fi favorabile Facebook-ului.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|FYI

The Boring Phone, un telefon „dumb”, dar nu plicticos

De
Colaborarea dintre HMD, Heineken și Bodega propune un telefon cu un nume care te face să te gândești la Elon Musk.
TEHNOLOGIE|FYI

Crezi că ai Meta AI pe Instagram? S-ar putea să doar fie un cont fals

De
În ultimele zile, mai mulți utilizatori au descoperit că pot conversa sau folosi Meta AI în conversații. Însă nu toate conturile au acces la acest chatbot.
TEHNOLOGIE|FYI

Fairbuds, primele căști de tip buds cărora le poți schimba bateria

De
Producătorii Fairphone au anunțat o nouă pereche de căști care încearcă să fie la fel de prietenoase cu mediul ca telefonul care i-a consacrat.
TEHNOLOGIE|MS TALKS

TikTok: „Nu acceptăm reclame politice, dar politicienii pot cere voturi pe platformă”

De
În timp ce SUA iau în discuție chiar interzicerea TikTok, platforma investește în centre de date, pentru a securiza informațiile utilizatorilor europeni, în speranța că va atenua la timp îngrijorările politicienilor.