imaginima/Getty Images

O companie japoneză îți promite viață veșnică. Dacă ți-o permiți.

De Mihai Ghiduc 08.03.2023

O clonă personalizată AI care folosește inteligența artificială pentru a te imita cât mai bine ar putea munci pentru tine și ar vorbi cu strănepoții când nu mai ești. Este pariul unei companii japoneze pe care am descoperit-o la MWC 2023.

O companie japoneză de inteligență artificială susține că poate crea o clonă personalizată AI a oricărui individ, pe baza imaginilor, informațiilor digitale și discuțiilor cu acesta, dar contra unei sume semnificative. 

În esență, alt Inc. (scris și al+) promite viață veșnică. Sau, pentru cei mai cinici, promite ceva destul de asemănător cu tehnologia din San Junipero, unul dintre cele mai apreciate episoade ale serialului Black Mirror. Am vorbit, la Mobile World Congress (MWC 2023), la Barcelona, cu o reprezentantă a acestei companii.

CITEȘTE ȘI: 20 de produse cool pe care le-am descoperit la MWC 2023

O clonă personalizată AI, cu atât mai precisă cu cât are mai multe date

Pe lângă telefoane și echipamente 5G, MWC este un loc în care poți găsi numeroase start-up-uri și companii mici, dintre care multe fac promisiuni mari. N-au standurile de sute de metri pătrați ale liderilor din topul vânzărilor de mobile, ci le găsești adesea la unul mic, cât un birou, de obicei gestionat de țara de unde provin. Sau, precum în cazul celor de la alt Inc.,Site oficial: alt.ai la Showstoppers, un eveniment dedicat exclusiv presei care a avut loc la Muzeul Maritim, în seara premergătoare târgului central.

Și nu-i de mirare că, dintre cele câteva zeci de start-up-uri prezente, cel care promitea viața veșnică mi-a atras atenția. Am vorbit cu Memori Yamato, Chief Business Officer al companiei înființate în 2014, despre promisiunile pe care le fac japonezii.

În esență, japonezii propun o clonă digitală a unei persoane, care poate fi accesată prin intermediul unei aplicații web. „Este o clonă care arată ca tine, vorbește cu vocea ta și gândește ca tine”, explică Memori Yamato. „Și poți conversa interactiv cu această clonă.” 

Clona personalizată AI este creată pe baza informațiilor oferite de persoană și, prin urmare, este cu atât mai precisă cu cât are acces la o cantitate mai mare de informații. Lucrurile sunt un pic mai puțin clare în ceea ce privește funcționarea tehnologiei. Dacă aspectul fizic poate fi reprodus din imagini digitale – și din acestea are oricine cu miile –, conversațiile de WhatsApp, SMS-urile sau  un jurnal, exemplele pe care mi le-a dat Memori conțin, pe de o parte, prea puțin din viața unei persoane și, pe de alta, prea multe informații pe care un om obișnuit tinde să le uite când nu-i mai sunt utile. 

Pe de altă parte, pare că o parte importantă a antrenării clonei sunt conversațiile directe, prin care îi sunt furnizate informațiile necesare. Cu cât mai multe astfel de interacțiuni, cu atât mai precise vor deveni răspunsurile. „Dacă o întrebi pe Siri care e cel mai bun restaurant din Barcelona, va căuta pe net și-ți va da răspunsul găsit pe Google”, spune Memori. „Clona îți va spune care e preferința ta.”

Faptul că acuratețea clonei ține de cantitatea de informații la care are acces e confirmat și de Memori, care spune că scopul declarat al companiei e de a obține o clonă cât mai apropiată de original.

Cât de sigur ești că vrei să știe chiar totul despre tine?

Există totuși și posibilitatea restricționării accesului la anumite date. „Dacă nu vrei ca această clonă să învețe despre conversațiile pe cale le ai cu iubita, poți alege să nu împarți aceste informații”, explică Memori. Ceea ce, în esență, îmi sugerează că o asemenea clonă va deveni de fapt o versiune curatoriată a persoanei originale, care va „pierde” convenabil amintirile incomode sau pe cele care o fac să se simtă inconfortabil – sau chiar bucăți întregi din viață, precum un eșec în iubire. 

Impresia asta îmi e întărită de cazul de utilizare pe care mi-l dă Memori ca exemplu: „Când mori, poți lăsa clona urmașilor, care vor putea interacționa cu tine și 50 de ani mai târziu. Poți vorbi, de exemplu, cu bunica ta despre nunta ei sau să-ți povestească cum și-a cunoscut soțul”. Sunt destule lucruri pe nu cred că ai vrea să le știe nepoții despre tine, dacă ți-ai face o astfel de clonă – prin urmare, curatorierea e aproape implicită.

Există și alte exemple de utilizare, pe care le-am găsit în catalogul de prezentare al companiei, care par desprinse din niște filme SF extrem de specifice: un fondator al unei companii își poate prezenta ideile generațiilor viitoare sau clona poate interacționa cu vizitatorii unei Fundații (da, s-a folosit cuvântul) sau case memoriale, poate fi folosită pentru a prezenta testamentul sau ca o măsură împotriva pierderii memoriei din cauza demenței.

Evident, intră în discuție și felul în care sunt păstrare datele. Acestea sunt stocate în cloud, într-o formă criptată, în mai multe locuri, folosind tehnologia blockchain, ceea ce înseamnă că totul ar trebui să fie 100% sigur, susține compania, care are și un nume pentru această tehnologie de stocare: Stack. 

„Ca să facem clona unei singure persoane și să o updatăm până la finalul vieții e nevoie de o cantitate imensă de date”, spune Memori. „Cu acest sistem, putem stoca o cantitate nelimitată de date nu doar de la o persoană, ci de la milioane.”

N-am închis această parte a conversației mai lămurit decât am deschis-o – sunt atâtea întrebări legate de siguranță, de cum sunt stocate datele, de cât sunt păstrate (și cine plătește un eventual abonament, după moarte) –, dar în timpul limitat pe care l-am avut pentru discuție n-am apucat să le ridic, așa că am trecut la partea despre disponibilitate și costuri.

Chiar există tehnologia asta?

Memori Yamato îmi spune că alt Inc. lucrează de nouă ani la această tehnologie și că deja o serie de personalități faimoase din Japonia, în special vedete TV, au o astfel de clonă, iar unele dintre aceste clone digitale au interacționat cu persoane reale, inclusiv – într-o emisiune TV – cu premierul japonez Fumio Kishida. O fi ceva cu premierii și AI-urile în aer.

Pe ecranul unui laptop, poate fi urmărită conversația dintre Kazutaka Yonekura, CEO-ul companiei, și clona sa (care pare ceva mai tânără). Faptul că discuția este în japoneză și zumzetul continuu din sala în care are loc prezentarea nu mă ajută să mă lămuresc în ce stadiu e tehnologia. 

În esență, explică Memori, tehnologia e disponibilă chiar acum pentru cei care vor să o achiziționeze, moment în care apare discuția legată de costuri. Acestea pornesc de la 100.000 de dolari și pot ajunge până la un milion, în funcție de pachetul ales. 

Viața veșnică nu e deloc ieftină, ar fi concluzia, deși Memori insistă că visul lor este ca fiecare persoană să poată ajunge să aibă o astfel de clonă – pe care să nu o folosească doar după moarte, ci și în timpul vieții. 

„Scopul nostru final este să oferim acestă clonă personalizată tuturor persoanelor din lume”, spune ea, „pentru ca oamenii să fie eliberați de rutină și să poată petrece mai mult timp cu familia sau pentru a face lucruri inovative”. 

CITEȘTE ȘI: Un start-up românesc promite că ADN-ul tău digital va munci pentru tine 

Memori Yamato nu-mi explică și cum și-ar permite asta, dar probabil că ar fi vorba de un alt caz de economie de scară, în care costurile scad exponențial pe măsură ce crește numărul utilizatorilor. Câtă lume se va simți însă confortabil să aibă o astfel de clonă în afara Japoniei, e o întrebare care merită pusă. 

Pentru că în Țara Soarelui Răsare pare că sunt destui care pariază pe tehnologie, din moment ce alt Inc. a primit anul trecut o finanțare de 35 de miliarde de yeni (echivalentul a 25 de milioane de euro).„alt Inc. raises 3.5 Billion JPY in Funding”, alt.ai

Însă, până în prezent, firma face banii mai degrabă din aplicații mai pământești, cum ar fi AI Gijiroku,Detalii pe gijiroku.ai o aplicație care creează automat minuta unei ședințe ținute, de exemplu, pe Zoom, AI Call Center,Detalii pe aicallcenter.ai un translator AIDetalii pe tsuyaku.ai dar lucrează și la concepte precum Nullitude,Detalii pe nulltitude.ai un sistem care ar trebui să folosească informații obținute de la clone AI pentru sondaje de opinie. 

Aș spune că ultimele două dintre aceste posibile utilizări ale clonelor AI ridică destule probleme etice, dacă tehnologia asta se dovedește viabilă. Doar că, momentan, din ce-am văzut, clonele personalizate par mai mult promisiune și mai puțin ceva concret. alt Inc. ar putea fi la fel de bine fie un soi de Ion japonez, fum și oglinzi, fie un viitor pe care nu sunt foarte convins că mi l-aș dori, asta dacă am învățat ceva din Black Mirror.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

AI&ROBOȚI|MS TALKS

Primul LLM românesc. Cum va arăta viitorul inteligenței artificiale în România?

De
Cercetatori de la Universitatea Politehnica din București, Universitatea din București și Institutul de Logică și Știința Datelor (ILDS) au dezvoltat primele modele de limbaj (Large Language Model – LLM) în limba română. Proiectul este un prim pas în dezvoltarea inteligenței artificiale generative în România.
AI&ROBOȚI|OVERVIEW

Candidații și platformele politice generate de inteligența artificială: viitorul sau doar un publicity stunt?

De
Inteligența artificială este utilizată în diverse moduri în campaniile politice, chiar de către candidați (de la apeluri automate la asistenți virtuali). Dincolo de asta, însă, apar candidații care susțin că doar platformele care au la bază AI pot restaura încrederea populației în sistemele de guvernare. Și chiar candidații virtuali. 
AI&ROBOȚI|STUDII

Când Inteligența Artificială știe mai bine: cazul AI în îngrijirea vârstnicilor

De
Inteligența artificială oferă soluții eficiente pentru îngrijirea vârstnicilor, dar poate perpetua ageismul și restricționa autonomia acestora. Sistemele de AI pentru îngrijirea vârstnicilor pot fi paternaliste.
AI&ROBOȚI|OVERVIEW

Vin roboții umanoizi!

De
Publicitatea din jurul lui Atlas de la Boston Dynamics ascunde faptul că sunt mai mulți roboți umanoizi „înscriși” în cursa de a prelua sarcinile repetitive din fabricile auto sau depozitele Amazon. Cursa e „condusă” de companii americane, dar și altele încearcă să țină pasul.