Mașini electrice. Planurile fiecărui producător auto major și strategiile celor din România49 min read
Cursa pentru înlocuirea motoarelor cu combustie internă a început deja, iar marii producători de mașini au înțeles că viitorul este electric.
Dacă acum câțiva ani păreau destinate unui viitor îndepărtat, mașinile electrice încep deja să se integreze în mainstream. În 2021, aproape 10% din totalul mașinilor noi vândute la nivel global erau variante electrice, iar numărul lor pe șosele „Electric Vehicles – Analysis”, iea.org
Marii producători de mașini nu aveau cum să ignore acest trend, în condițiile în care Uniunea Europeană a setat pentru 2035 momentul în care toate vehiculele nou vândute trebuie să producă zero emisii, în vederea obiectivului de neutralitate climatică până în 2050, și alte țări au luat măsuri similare. Așa că fiecare dintre marile grupuri auto și-a pregătit strategii elaborate și investiții masive în dezvoltarea tehnologiilor necesare vehiculelor electrice, aducând tot mai aproape punctul în care acestea devin alegerea prioritară a cumpărătorilor.
Iată, mai jos, planurile pe care le au cei mai mari constructori de mașini din lume „Here are the 20 biggest automakers in the world”, fortune.com de a produce autovehicule electrice, de la modele noi la variante electrice ale unora clasice. Am aruncat și o privire asupra mașinilor electrice care vor fi asamblate în România.
Toyota
Cel mai mare constructor japonez are Vehiculele hibride se deplasează folosind exclusiv bateria la viteze mici, limitând consumul de carburant fosil; bateria este, în schimb, reîncarcată de motorul de combustie atunci când nu este folosită pentru acest scop. În schimb, variantele mai noi, numite vehicule hibrid-electrice plug-in, funcționează exact ca mașinile complet electrice, cu diferența că au un motor de combustie pe care trec după ce bateria este epuizată. dominând acest segment de piață în ultimele decenii cu brandul Lexus sau modelele Prius. Însă Toyota Motors a primit critici pentru lentoarea cu care se mișcă „Toyota CEO doubles down on EV strategy amid criticism it’s not moving fast enough”, toyota.com
Criticile au fost asumate de fostul CEO al grupului, Akio Toyoda, care a mers pe ideea că mașinile complet electrice nu sunt singura soluție pentru ca producătorii de mașini să atingă neutralitatea emisiilor. Compania se așteaptă ca rata de adoptare a vehiculelor electrice să fie mult mai lentă decât estimările competitorilor, considerând nerealiste țintele propuse de Statele Unite sau Uniunea Europeană.
Astfel, Toyota are în prezent o țintă relativ „modestă” de a produce 3,5 milioane de vehicule pur-electrice anual până în 2030, în condițiile în care subsidiarele grupului produc în prezent în jur de 10 milioane de mașini anual. Efortul ar include și lansarea unui număr de modele noi 100% electrice, pentru brandurile Toyota și Lexus, cel din urmă urmând să comercializeze exclusiv vehicule electrice.
Unul dintre ele, SUV-ul compact crossover Toyota bZ4X, a fost lansat deja în 2022 în Japonia, China, SUA și Europa, împreună cu o variantă cu design ușor modificat care este comercializată sub numele de Subaru Solterra. Lansarea a fost însă cu peripeții, deoarece, în iunie 2022, Toyota și Subaru au rechemat peste 5.000 de modele din cauza unor defecte la roți. În același timp, un prim model Lexus electric, care împarte același motor, baterie și platformă, „Preview: 2023 Lexus RZ 450e SUV”, consumerreports.org urmează să fie comercializat începând cu anul acesta.
Totuși strategia electrică companiei are toate șansele să se modifice, în condițiile în care Toyoda a anunțat săptămâna trecută că „Toyota Rethinks EV Strategy With New CEO”, wallstreetjournal.com
Volkswagen
Cel mai mare constructor de mașini din Europa are motive să se concentreze serios pe piața vehiculelor electrice, având în vedere că încă are imaginea afectată de scandalul noxelor din 2015-2016. La acea vreme, compania a fost nevoită să recunoască că vehiculele sale Diesel erau echipate cu un dispozitiv care reducea eficiența sistemului de control al emisiilor, dar care se dezactiva automat în cadrul testelor de certificare.
Așa că grupul german și-a stabilit ținta de a atinge neutralitatea climatică a propriilor operațiuni „Way to Zero | Reducing CO2 Emissions”, volkswagen.co.uk. Până atunci, Volkswagen vrea ca vehiculele electrice să reprezinte jumătate din vânzările de mașini noi ale grupului până în 2030, astfel ca până în 2040 să vândă integral doar vehicule cu emisii zero „pe piețele majore”.
Compania plănuiește să lanseze „Four New EV Models Coming from Volkswagen”, thedetroitbureau Gama numără, în prezent, un hatchback (ID.3), două SUV-uri crossover în Europa (ID.4 și ID.5) și unul comercializat în China (ID.6), precum și minivanul ID.Buzz. În 2024, nemții vor lansa și un prim sedan electric, ID.7, pe care îl văd drept înlocuitorul electric pentru celebrele Passat, care se distinge printr-un pattern de camuflaj în formă de cod QR, a cărei culoare poate fi controlată din soft-ul mașinii. Pentru piața americană, VW plănuiește să relanseze Scout, un brand de mașini de teren din anii 1980, sub forma unor camionete electrice.
Strategia ar trebui să culmineze cu un flagship cunoscut momentan sub numele de Project Trinity, conceput pe o platformă complet nouă și care ar trebui să integreze toate avansurile din gama ID. Însă producția acestuia este încă departe; inițial, planul includea construcția unei uzine noi în Wolfsburg, special pentru producția modelului, însă planul pare să fi fost abandonat, iar „Flagship VW ‘Trinity’ EV Delayed to 2028, $2B Factory Possibly Canceled: Report”, thedrive.com
Celelalte branduri din portofoliul grupului Volkswagen vor contribui și ele strategia de electrificare a flotei. Astfel, SEAT plănuiește „A new SEAT urban electric vehicle for 2025”, seat.com în timp ce Audi are ținte și mai ambițioase decât compania-mamă: plănuiește să lanseze doar modele noi electrice începând cu 2026, să producă exclusiv astfel de vehicule 2029 și să oprească chiar și producția de hibride plug-in până în 2033. Doar că Audi va ocupa zona de mașini de lux a grupului, cu modele sport precum RS e-Tron GT și o variantă electrică „Audi electric cars: Ingolstadt’s EV plans explained”, carmagazine.co.uk
În rest, constructorul investește masiv și în dezvoltarea unor platforme de software pentru noile sale vehicule, cu scopul de a implementa o soluție unitară pentru toate mașinile din propriul grup până în 2030. Printre altele, sunt cercetate „Volkswagen wants half of its vehicle sales to be electric by 2030”, cnbc.com
Stellantis (Fiat, Chrysler, Peugeot)
Poate că numele Stellantis nu-ți spune prea multe dacă nu urmărești piața automotivă, pentru că este cea mai nouă entitate de pe lista asta, însă companiile care o alcătuiesc nu prea au nevoie de introducere: este rezultatul unei fuziuni încheiate în 2021 între grupul Fiat Chrysler (care deținea și Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Lancia sau Maseratti) și concernul francez PSA Group (Peugeot, Citroen, Opel).
„Electrification”, stellantis.com de altfel, cu propuneri ambițioase în zona vehiculelor electrice: strategia companiei prevede ca astfel de modele să reprezinte toate vânzările de mașini ale sale în Europa, dar și cel puțin 50% din cele din Statele Unite până în 2030. În acest sens, concernul plănuiește să introducă peste 75 de modele complet electrice noi în următorul deceniu.
Grupul a reușit deja performanțe destul de bune în Europa, ocupând „Stellantis passes Tesla, challenges VW for Europe EV lead”, autonews.com în spatele Volkswagen, dar în fața Tesla. În această perioadă, hatchback-ul de dimensiuni mici Fiat New 500 a fost cea mai vândută mașină 100% electrică în vestul Europei, iar modelul Peugeot e-208 a fost cel mai căutat vehicul electric pe piața franceză.
La începutul lui 2022, producătorul a anunțat că nu va mai comercializa în Europa dube de pasageri compacte și de dimensiuni medii cu motoare cu combustie. În schimb, a propus pentru comercializare Opel Vivaro e-Hydrogen și Citroen e-Jumpy Hydrogen, dube care funcționează pe baza Vehiculele pe bază de hidrogen sunt tot electrice, însă nu sunt alimentate de o baterie, ci de celule de combustibil care produc electricitate din combinarea atomilor de hidrogen și oxigen, eia.gov dar care pot funcționa „Stellantis Energizes Paris Motor Show with Electrified Portfolio Taking Center Stage”, stellantis.com
În viitorul apropiat, Stellantis va începe livrările și pentru un Jeep electric, sub numele de Avenger, cu autonomie de 400 de km. O capacitate similare va avea și Peugeot 408, o variantă mai performantă a hatchback-ului e-208. O variantă sedan, Peugeot e-308, va fi disponibilă începând cu jumătatea anului acesta.
Ford
Cel mai mare producător american a intrat cu întârziere în cursa vehiculelor electrice, oferind primele sale modele fără combustie, Mustang Mach-E (SUV) și Ford e-Transit (dubă), de-abia în 2020.
De atunci, însă, producătorul a încercat să recupereze decalajul față de concurenți prin investiții masive în dezvoltarea tehnologiei. De exemplu, începând de anul acesta, divizia sa de mașini electrice, Model E, „Announcing Ford Blue and Ford Model e”, ford.com
Cu o țintă de a atinge neutralitatea climatică a operațiunilor sale în 2050, Ford își propune să ofere doar modele electrice în Europa până în 2035 – e drept, cu ajutorul unui parteneriat cu Volkswagen, prin care va folosi arhitectura modelelor electrice ale companiei germane pentru propriile modele din Europa. În total, Confirmed: next Volkswagen Amarok will be a Ford Ranger”, whichcar.com
Nici piața americană nu este lăsată deoparte – în 2022, constructorul a lansat prima camionetă 100% electrică Ford F-150 Lightning Lariat, un model cu două motoare electrice, Four-Wheel Drive a cărui versiune cu autonomie extinsă poate duce peste 500 de km și are 580 de cai putere.
Pe viitor, Ford vrea ca jumătate din mașinile vândute sub brandul de lux Lincoln să fie complet electrice, și va înlocui modelul Fiesta în Europa cu un model hatchback bazat pe platforma electrică a lui Volkswagen ID4, „Ford to drop Fiesta, bring forward EV launch”, autonews.com
Mercedes
Producătorul din Stuttgart este un alt nume care a intrat relativ târziu pe scena mașinilor electrice, însă a reușit într-un timp scurt să adune o gamă impresionantă de modele, „Review: Mercedes-Benz EQ Series brings German electrification”, newatlas.com
La fel ca mulți dintre competitorii din această listă, Mercedes-Benz plănuiește să vândă doar mașini electrice din 2030, și merge chiar un pas mai departe, anunțând ca va lansa doar modele electrice noi începând cu 2025. Aceste declarații au însă un asterics, anume că aceste ținte vor fi setate „Mercedes electric cars: Stuttgart’s EV range in detail”, carmagazine.co.uk
În prezent, oferta 100% electrică a celor de la Mercedes constă din SUV-urile EQA și EQC, crossover-ul EQB, saloon-ul EQE, duba EQV și limuzina EQS. Cea din urmă este echivalentul electric al modelului S-Class, având și o variantă SUV. E drept, nu sunt foarte accesibile ca prețuri – doar varianta de bază de la EQA are un preț de pornire de sub 50.000 de euro.
Pe viitor, Mercedes mai pregătește o variantă SUV crossover pentru EQE, dar și primele modele electrice sub brandurile Maybach și AMG.
General Motors
GM a fost unul dintre primii mari producători americani care propus vehicule electrice și hibride încă din anii 1990, însă fără cine știe ce succes. Situație repetată în 2016, când a încercat să dea lovitura cu hatchback-ul full electric Chevrolet Bolt. Însă GM a trebuit să recheme în service toate modelele, în 2021, ”Everything we know about the Chevy Bolt EV fires”, electrek.com pornite de la bateriile vehiculelor. În rest, a vândut câteva sute de modele electrice Hummer sau Cadillac Lyriq, însă acestea sunt văzute ca produse de lux.
Totuși, șefii General Motors rămân optimiști privind viitorul electric al companiei, plănuind să vândă un milion de vehicule electrice până în 2025 în SUA și China, „GM’s Path to an All-Electric Future”, General Motors
Constructorul american „GM is betting its Ultium batteries will lead the automaker to EV dominance”, cnbc.com făcută pentru a deservi toate vehiculele sale electrice. Platforma se va baza pe baterii produse în colaborare cu LG Energy Solutions, care reduc cantitatea de cobalt cu aproximativ 70%, scăzând costul unei baterii la sub $100 per killowat-oră. Sistemul va avea și un drive care poate controla ambele punți, în funcție de necesitățile modelului. Pe partea de infrastructură, GM va deschide în următorii ani trei fabrici noi pentru celule de acumulatori în Statele Unite.
Pe lângă variante noi și, speră ei, fără același pericol de hazard ca al Bolt-ului EV, cea mai importantă propunere din viitorul apropiat a constructorului american va fi o variantă electrică a SUV-ului de dimensiuni reduse Chevrolet Equinox, care se va lansa în toata acestui an „Chevrolet Equinox EV: GM unveils $30,000 electric SUV that will be one of the cheapest EVs available”, cnn.com GM speră ca acest avantaj să dea startul unor vânzări masive ale modelelor electrice proprii, plănuind pe viitor noi modele mai accesibile sub brandurile Hummer, Cadillac sau Buick.
Honda
Alături de Toyota, Honda a fost unul dintre jucătorii-cheie în popularizarea mașinilor hibride, iar cei doi producători japonezi au dominat acest segment de piață la nivel global în ultimele decenii. Dar, la fel ca în cazul celor de la Toyota, deși asta ar putea aduce avantaje în dezvoltarea motoarelor electrice, compania este mai puțin entuziasmată decât concurența atunci când vine vorba de trecerea completă la vehicule electrice, în special datorită pedigree-ul de producător renumit de motoare pe combustie pentru orice categorie de vehicul.
În momentul de față, Honda comercializează o singură mașină 100% electrică, vehiculul subcompact Honda e, și asta doar în Europa și Japonia. Însă compania plănuiește să ofere peste 30 modele de vehicule electrice la nivel global până în 2030, sub brandurile Honda și Acura. Ținta de a oferi exclusiv modele electrice „Honda Lays Out Its Plans to Join the EV Race”, caranddriver.com În acest sens, constructorul japonez a anunțat că va investi peste 40 de miliarde de dolari în dezvoltarea tehnologiilor necesare, cu un accent pe Acumulatori care folosesc atât electrozi, cât și un electrolit în stare solidă, spre deosebire cei în stare lichidă sau de gel din bateriile litiu-ion sau litiu-polimer. Astfel de baterii sunt folosite deja în dispozitive mai mici, precum stimulatoare cardiace sau anumite gadgeturi smart, având o densitate mai ridicată a energiei.
La CES 2023, Honda a anunțat că va produce un vehicul electric în parteneriat cu Sony, iar cele două companii au prezentat un prototip numit Afeela. Prototipul arepeste 40 senzori exteriori pentru a oferi și un mod de condus autonom, și „Sony and Honda just announced their new electric car brand, Afeela”, theverge.com/
De asemenea, în Statele Unite, Honda va colabora cu General Motors pentru a dezvolta vehicule pe baza arhitecturii Ultium a producătorului american. Primul rezultat al colaborării va fi SUV-ul electric Honda Prologue, care va fi lansat în America de Nord în 2024. Pe de altă parte, compania japoneză nu a anunțat încă vreun model complet electric nou în Europa.
BMW
Constructorul german are deja o gamă destul de variată de modele complet electrice, începută încă din 2014 cu lansarea hatchbackului supercompact BMW i3. De atunci, compania se laudă că a lansat câte o propunere electrică pentru fiecare segment de piață, de la micuțul Mini Cooper SE la sedanul compact BMW i4 și SUV-ul de dimensiuni medii BMW iX.
Cu toate acestea, compania germană „BMW CEO warns against electric-only strategy”, reuters.com fiind dintre puținii constructori din această listă care nu și-a propus un termen pentru renunțare la modelele non-electrice. În schimb, țintește ca segmentul să atingă 30% din vânzările sale de vehicule noi până în 2025 și 50% până în 2030.
La fel ca Toyota și Honda, BMW mizează și pe o creșterea a vehiculelor hibride, având deja versiuni hibride ale gamelor sale celebre, precum Seria 3, Seria 5, Seria 7 și X1. Totuși, producătorul bavarez a anunțat că va lansa în viitorul apropiat și modele complet electrice ale acestora, într-o gamă numită „Neue Klasse”, cu nouă modele complet electrice care ar urma să fie anunțate până în 2025 – „BMW’s electric vehicle lineup will include lower-priced models”, electrek.com
Producătorii din China: SAIC, BYD, Nio
Chiar dacă singurul producător chinez aflat în topul 10 al încasărilor este constructorul de stat SAIC, evoluția pieței de vehicule electrice necesită o discuție ceva mai de ansamblu „Here are the 20 biggest automakers in the world”, fortune.com
Asta pentru că multe din țintele de electrificare pe care și i-au propus producătorii pe care i-am enumerat până acum sunt deja atinse sau aproape atinse de unele dintre companiile chineze, în condițiile în care este vorba de piața de vehicule electrice „China Has Shot at Seizing 60% Share of Global EV Sales This Year”, bloomberg.com
Una dintre companiile cu o creștere extraordinară este BYD Auto, care în al doilea trimestru al anului trecut „BYD beats Tesla in 2022 EV sales, as the world’s No 1 electric car seller vindicated Warren Buffett’s bet”, scmp.com devenind cel mai mare producător de mașini electrice. A reușit asta pe baza unei game foarte variate care acoperă mai toate segmentele de piață, incluzând multe opțiuni de buget. BYD a renunțat încă din 2022 la motoarele cu combustibili fosili, oferind doar vehicule electrice sau plug-in-uri hibride.
În urma acestui succes, BYD „BYD is heading to Europe with an electric car trio”, electrive.com lansând SUV-urile Atto 3 (compact) și Tang, precum și sedanul BYD Han. Iar acesta pare să fie doar începutul, grupul chinez având planuri și mai mari pentru Europa, incluzând „BYD to build vehicle plant in Europe”, electrive.com
Și SAIC a început o expansiune electrică în Europa, aducând, în toamna lui 2022, sub brandul britanic pe care l-au cumpărat acum un deceniu, modelul MG4 Electric. În China, hatchbackul de dimensiuni mici Wuling Hongguang Mini EV – creat în colaborare cu General Motors și Wuling – este cea mai vândută mașină electrică, datorită unui preț de pornire mai mult decât accesibil de sub $5.000.
Alte companii cu oferte largi de mașini electrice, precum Nio, Great Wall sau Xpeng, „Chinese electric carmakers take on Europe”, ft.com
Concurența extrem de acerbă din țara asiatică – cu peste 100 de producători care oferă variante electrice – ar putea duce la progrese semnificative în ceea ce privește dezvoltarea unor modele de buget, ceea ce ar putea deveni o competiție serioasă pentru producătorii de tradiție din Europa.
Tesla
Tesla va rămâne în istorie ca actorul care a popularizat mașinile electrice la nivel global, ceea ce se vede prin faptul că este în continuare producătorul auto cu cel mai mare capital de piață din lume, în ciuda controverselor tot mai mari legate de CEO-ul ei și de „As Elon Musk Talks Up Tesla Stock, Earnings And Sales Growth Slow”, forbes.com
Deși Model Y și Model 3 domină piața vânzărilor de mașini electrice în multe piețe, faptul că la nivel global autovehiculele clasice, cu motoare cu combustie internă, rămân cele mai vândute explică de ce Tesla se situează atât de jos în clasamentul constructorilor.
Momentan, compania lui Musk încearcă să-și extindă tehnologia de conducere autonomă Full-Self Driving (FSD), care a fost distribuită în regim beta pentru toți posesorii de vehicule ale companiei din America de Nord. Este, practic, un modul de condus de aproape autonom, în care șoferul introduce destinația, mașina navighează pe cont propriu, însă conducătorul este obligat să fie atent constant la drum pentru a putea prelua controlul în caz de urgență – în cazul unui accident, responsabilitatea rămâne a acestuia. În momentul de față, din motive de siguranță, „Tesla’s Full Self-Driving Beta Is Now Open to Everyone Who Paid for It”, autoweek.com
Cât despre modelele noi pe care constructorul american le are pe țeavă, anul acesta „Exclusive: Tesla’s Cybertruck to start mass production at end of 2023”, reuters.com „camioneta futuristă” care a fost ținta multor glume când a fost dezvăluită în 2019. De parcă designul nu ar aduce deja probleme majore, se pare că acesta va costa și mai mult decât prețul de $40.000 anunțat inițial.
Tot anul acesta ar trebui să apară în sfârșit și o nouă variantă a modelului sport Roadster, un vehicul electric de lux care ar atinge 400 km/h cu o autonomie de 1,000 de km, dar care „Tesla Roadster (second generation)”, wikipedia.org
Pentru majoritatea șoferilor, mult mai accesibil și interesant va fi Tesla Model 2 EV, o variantă a sedanului compact Model 3, anunțată în 2020, care țintește un preț de referință mult mai mic, de până în $25.000. Ar deveni, practic, oferta principală a companiei americane pentru a accelera ritmul de trecere la vehicule electrice. Problema este nu e clar când sau chiar dacă va mai fi lansat modelul.
Acesta inițial era programat să fie prezentat anul acesta, dar din momentul dezvăluirii, atât compania cât și Musk au fost extrem de zgârciți în detalii noi despre stadiul dezvoltării acestuia sau chiar „Tesla is not working on its $25,000 electric car at the moment, says Elon Musk”, electrek.com Totuși, ar putea fi de așteptat ca producătorul să fie mai activ pe viitor în zona vehiculelor de buget, după ce la începutul anului a redus prețurile cu până la 20% pentru modelele disponibile „Tesla turns up heat on rivals with global price cuts”, reuters.com
Ce vehicule electrice vor fi produse în România?
Și uzinele din România, în frunte cu marca autohtonă Dacia vor face parte din revoluția electrică a următorului deceniu. Primul model complet electric al brandului românesc, Dacia Spring, a intrat rapid în topul celor mai vândute modele de mașini electrice din Europa, 17.3% Of New Cars In Europe Fully Electric, 27.7% Have A Plug – cleantechnica.com
De anul acesta va apărea pe drum și primul model hibrid, mașina de familie polivalentă Dacia Jogger, produsă chiar la uzina de la Mioveni.
Ambele sunt parte a strategiei companiei-mamă, Renault, care vrea să furnizeze exclusiv vehicule electrice în Europa până în 2030. Cu toate acestea, Dacia este păstrată mai mult ca un plan B – modele cu combustie sub marca românească ar putea fi vândute și după 2030 dacă infrastructura de încărcare sau costurile prea mari de electricitate „Renault will become electric-only brand in Europe by 2030, CEO says”, autonews.com
Totuși, „Este oficial: Dacia va produce maşini electrice în România. La Mioveni producem maşini «înalte» şi când acestea vor fi electrice, atunci aici le vom produce”, zf.ro CEO-ul Denis le Vot a anunțat că Dacia va deveni o gamă exclusiv electrică în 2035, și că uzina de la Mioveni va produce modele electrice probabil din 2033, atunci când constructorul vizează lansarea celei de-a patra generații de Dacia Duster, prima care ar fi complet electrică.
Până atunci, Renault plănuiește pentru 2024 lansarea unei noi versiuni de Dacia Spring, precum și „New 2024 Dacia Duster signed off with enhanced off-road appea”,| Autocar.co.uk care ar urma să fie un model hibrid. O primă generație de modele Sandero electric este programată pentru 2028, care cel mai probabil va fi produsă în Maroc.
Totuși, înainte ca o Dacie complet electrică să fie produsă în România, există șanse ca Ford „Ford Factory In Craiova Going Electric”, cleantechnica.com Uzinele au fost preluate anul trecut de Ford Otosan, subsidiarul turc deținut în co-proprietate de americani cu Koc Holding. Odată cu anunțul cumpărării, a fost anunțată și intenția ca la Craiova să fie produse, începând cu 2024, variante electrice ale SUV-ului crossover Puma și a dubelor Transit și Tourneo Courier.
Ideile mari vin de la start-upuri (nu neapărat mici)
Cum nu doar marii constructori au planuri mari pentru viitorul apropiat al mașinilor electrice, nu pot încheia fără să trec în revistă și câteva dintre start-up-urile care vin cu abordări noi legate de astfel de vehicule.
Un exemplu este producătorul vietnamez VinFast, înființat de-abia în 2017, dar care „VinFast delays Europe launch on chip shortage”, autonews.com
Aceștia propun un model de plată inovativ pentru gama VF 8, în care bateria poate fi preluată sub formă de abonament lunar, cu două categorii de preț în funcție de cât de mult este folosită mașină – ceea ce scade semnificativ din prețul mașinii.
În SUA, unul dintre start-up-urile care a făcut ceva valuri este Canoo, care propune o dubă electric cu aspect futurist, numită Lifestyle Vehicle, ce poate fi folosită atât pentru transport de persoane, cât și ca vehicul de livrare. Interesant este faptul că know-how-ul companiei „NASA selects Canoo EVs for Artemis Mission Transport”, canoo.com care a selectat anul trecut Canoo să producă vehicule de transport la sol pentru astronauții care vor participa în misiunile lunare Artemis.
Un alt start-up, Atlis, își dorește să inoveze în schimb la timpul de încărcare. Grupul și-a prezentat deja prototipuri de camionete electrice, însă noutatea este promisiunea că acestea ar putea fi Detalii pe investinatlis.com
E drept, astfel de promisiuni și multe altele tehnologii imaginate despre viitorul mașinăriilor se pot dovedi a fi doar concepte neimplementabile sau ineficiente. Un lucru este însă cert: indiferent din ce parte poate fi observată industria automotivă, ea trece printr-o schimbare majoră în momentul de față.