NurPhoto/Getty Images

UE schimbă regulile: scutirile de taxe pentru coletele mici de la Temu și Shein ar putea fi eliminate11 min read

De Adriana Moscu 23.05.2024

Uniunea Europeană vrea să modifice taxele de import, eliminând scutirea pentru coletele de valoare mică. Schimbarea vizează retailerii online Temu și Shein, care au dominat piața europeană cu produse ieftine fabricate în China.  

Poșete la 5 lei? Ochelari de soare la 10 lei? Tricouri la 6 lei? Pare o ofertă de nerefuzat, dar în spatele acestor prețuri derizorii se ascund tehnici de marketing neloiale, muncitori exploatați și o industrie complet neprietenoasă cu mediul. 

UE discută luna aceasta eliminarea limitei de scutire a taxelor vamale în cadrul unui proiect de reformă vamală propus de Comisie în mai 2023. Parlamentul European a aprobat preliminar proiectul de reformă vamală în martie, dar va fi evaluat ulterior după alegerile europene din iunie. 

În 2023, două miliarde de colete cu o valoare declarată sub 150 de euro au ajuns în UE din țări terțe, conform Comisiei, care afirmă că volumul mare al comerțului electronic testează limitele vamale. Comisia susține, de asemenea, că scutirea de taxe încurajează divizarea expedierilor și până la 65% dintre colete sunt subevaluate pentru a beneficia de scutire. Potrivit Reuters,// „Germany backs ending EU tax break that helps Shein and Temu keep prices low”, reuters.com // Shein a spus că declarațiile sale sunt relevante și că plătește taxele necesare pentru comenzile livrate în Europa. Temu a afirmat că nu împarte coletele pentru a ocoli controalele vamale sau pentru a face declarații false.

Reacția UE vine după ce, anul trecut, mai multe voci din SUA // „Focus: Key trade loophole keeps cheap Chinese products flowing to US”, reuters.com // au acuzat aceste companii că folosesc scutirea de taxe de import pentru a vinde la prețuri mai mici decât competitorii și pentru a evita inspecțiile vamale. 

Germania susține încetarea scutirii fiscale acordate de UE, care ajută Shein și Temu să mențină prețurile scăzute. Principala asociație germană de comerț cu amănuntul, Handelsverband Deutschland (HDE), de exemplu, a făcut presiuni asupra guvernului pentru eliminarea scutirii taxelor vamale pentru colete mici, afirmând că aceasta a dus la o creștere masivă a importurilor de pe platforme online precum Shein și Temu. 

În martie, și Adunarea Națională din Franța a votat în unanimitate pentru primul proiect de lege din lume împotriva practicilor ultra fast-fashion,// „French lawmakers vote to slow down fast fashion with penalties”, france24.com // vizând companiile care vând produse de îmbrăcăminte și încălțăminte de calitate slabă la prețuri foarte mici. Principalul obiectiv al legii este retailerul chinez Shein.

Tot mai multe state europene critică practicile comerciale ale celor doi retaileri din China, care au apărut și au crescut peste noapte, cucerind consumatorii din toată lumea. Situația a devenit posibilă pentru că legislația internațională permite scutirea taxelor de import pentru colete ieftine. Asta a permis retailerilor online Shein și Temu să câștige cote de piață semnificative cu produse fabricate în China, vândute la prețuri reduse. 

Această practică permite companiilor Shein și Temu să ofere produse precum rochii la 8 dolari și ceasuri inteligente la 25 de dolari cumpărătorilor din întreaga lume. Conform reglementărilor actuale ale UE, pachetele cumpărate online din afara blocului european nu sunt supuse taxelor vamale dacă valoarea lor este sub 150 de euro (163 de dolari).

Iar asta nu e singura problemă.

Recent, grupuri de consumatori din Europa// „Consumer groups accuse Temu of manipulating online shoppers”, france24.com // au acuzat aplicația de cumpărături Temu, deținută de PDD Holdings din China, de utilizarea unor tehnici manipulative pentru a determina utilizatorii să cheltuie mai mult. Aceste practici, cunoscute sub denumirea de „dark patterns”, includ lipsa de informații clare despre comercianți și despre modul de funcționare al sistemului de recomandări al platformei, lucru care contravin legislației UE, în special Digital Services Act (DSA – Legea privind serviciile digitale). BEUC, organizația umbrelă a drepturilor consumatorilor din Europa, a depus o plângere la Comisia Europeană, cerând o investigație în acest sens.

Temu, una dintre aplicațiile cu cea mai rapidă creștere, a intrat pe piața UE în aprilie 2023 și are aproximativ 75 de milioane de utilizatori activi lunar în cele 27 de țări membre. Platforma a fost criticată pentru lipsa informațiilor clare despre comercianți și pentru un sistem de recomandări netransparent.

Anterior, grupuri de consumatori din Germania au avertizat Temu asupra unor probleme similare, determinând platforma să elimine notificările de tip „Grăbiți-vă! Peste 126 de persoane au acest articol în coșul de cumpărături”. Temu a mai fost investigată și în Coreea de Sud pentru publicitate falsă și practici neloiale.

UE intenționează să adauge Temu pe lista platformelor digitale „foarte mari” sub DSA, obligând compania să respecte reguli mai stricte, inclusiv furnizarea de informații periodice despre cum gestionează riscurile. Această listă include deja alte platforme mari precum Shein, AliExpress, Amazon, Facebook, Instagram și YouTube. 

Și Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a început verificarea platformelor de cumpărături Temu și Shein din România,// „Temu şi Shein sunt verificate în România de ANPC. Ce trebuie să facă clienții înainte de a cumpăra de pe aceste platforme”, digi24.ro // concentrându-se pe practici comerciale incorecte și siguranța produselor. Consumatorii sunt sfătuiți să se informeze bine înainte de a face achiziții, verificând datele comerciantului, prețurile, costurile de livrare și condițiile de returnare. În caz de probleme, ANPC recomandă soluționarea amiabilă sau depunerea unei reclamații oficiale.

Peste o treime dintre români (34%) încearcă să adopte comportamente responsabile când fac achiziții din zona de fashion, dar o proporție similară preferă platformele de fast-fashion asiatice, cum ar fi Shein și Temu. Un sondaj Glami// „Sondaj: Peste o treime dintre români cumpără produse de pe platforme din Asia, precum Shein sau Temu”, economedia.ro // relevă că 37% susțin industria fast-fashion, în timp ce 31% evită aceste cumpărături din cauza calității scăzute și 6% din motive ecologice. Aproape jumătate dintre respondenți ar cumpăra mai multe haine dacă ar avea resurse financiare suplimentare. Sondajul a fost realizat între 5-9 ianuarie 2024, pe un eșantion de 6.054 de persoane.



Text de

Adriana Moscu

Este jurnalistă și, de peste 20 de ani, se bucură de principalul avantaj al profesiei, pentru că nicio zi nu seamănă cu alta. Are o relație de love-hate cu oamenii, pe care, de cele mai multe ori, îi îmblânzește prin interviuri.

MEDIU|SOLUȚII

Fiecare picătură contează. Managementul eficient al apei asigură resurse sustenabile

De
Reutilizarea apelor reziduale ar putea fi soluția la problema tot mai mare a deficitului de apă din Europa.
ȘTIINȚĂ|FYI

Pe fundul Oceanului Pacific s-a descoperit o sursă de oxigen care nu provine de la organisme vii

De
Oamenii de ștință au crezut până acum că fotosinteza este singura sursă de oxigen de pe Pământ. Un nou studiu arată că lucrurile sunt mai complicate decât par.
SPAȚIU|FYI

Un vehicul SpaceX va retrage Stația Spațială Internațională de pe orbită în 2030

De
Agenția spațială americană a anunțat mai multe detalii despre planul său de a retrage în mod sigur Stația Spațială Internațională de pe orbită.
TEHNOLOGIE|FYI

Haos în cloud. Un update de securitate a blocat serviciile aeriene în întreaga lume. CrowdStrike are un centru de inovare în România

De
Serverele Microsoft au afișat ecranul albastru al morții și servicii globale au picat pentru câteva ore din cauza unui update eronat făcut de compania de securitate americană Crowdstrike.