Scrisoare deschisă împotriva modului în care Meta folosește datele personale ale utilizatorilor

De Mindcraft Stories 16.02.2024

Pe 7 februarie 2023, utilizatorii Facebook și Instagram din Uniunea Europeană s-au trezit în fața unei alegeri: să accepte că Meta le colectează datele personale și le folosește pentru a oferi reclame personalizate sau să plătească // Meta a băgat abonament ca să scape de amendă: mindcraftstories.ro //un abonament premium fără reclame, care costă 9,99 euro pe lună pentru utilizatorii web și 12,99 euro pentru cei care folosesc aplicațiile pentru Android sau iOS.

Foto: Brian Ramirez / Pexels

După cum arată ApTI (Asociația pentru Tehnologie Internet) într-o scrisoare deschisă, utilizatorii ar trebui să plătească anual 251,88 euro către Meta pentru a nu fi supravegheați de platformele de social media – practic, nu au o alegere reală de a refuza prelucrarea datelor cu caracter personal, practică reglementată de normele europene.

Comitetul European pentru Protecția Datelor (CEPD) urmează să voteze în următoarele săptămâni dacă va permite în continuare aceste abordări de tipul „Pay or okay”.

Iată textul integral al scrisorii, publicată pe site-ul oficial ApTI:


ApTI (Asociația pentru Tehnologie Internet) vă semnalează un moment critic pentru protecția datelor personale: votul din cadrul Comitetului european pentru protecția datelor (EDPB), legat de posibilitatea românilor, și de fapt a europenilor, de a-și proteja datele cu caracter personal. Rolul ANSPDCP, împreună cu cel al celorlalte autorități de protecție a datelor din Uniunea Europeană, este esențial pentru a lua o decizie care protejează dreptul la viața privată în era digitală și va încurajăm să analizați în detaliu și să vă pronunțați pentru protecția datelor personale.

După cum știți în noiembrie 2023, Facebook/ Meta a adoptat o nouă abordare, supranumită “Pay or Okay” (“Ori plătești, ori îți dai acordul”), forțându-și utilizatorii fie să plătească un abonament lunar, fie să consimtă ca datele lor cu caracter personal să fie colectate și folosite pentru a le livra reclame personalizate. Utilizatorii platformei pierd, în aceste circumstanțe, “alegerea reală sau liberă” de a accepta sau de a refuza prelucrarea datelor lor cu caracter personal, care a fost o piatră de temelie a reformei GDPR și care a fost susținută în mod repetat de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, de asemenea, în cauza C252/21 Bundeskartellamt.

Utilizatorii ar trebui să plătească 251,88 EUR pe an, aproximativ 1 260 de RON, către Meta, pentru a primi, în schimb, serviciul de a nu fi supravegheați de către platformă. Dacă modelul pe care l-a adoptat Meta va fi acceptat ca fiind legal de EDPB, majoritatea companiilor vor adopta o abordare similară. Dacă ne imaginăm că o persoană are aproximativ 35 de aplicații pe telefonul său, de la aplicații de social media până la aplicații legate de magazine, sport, abonamente medicale, servicii bancare ș.a.m.d, modelul “Pay or Okay” ar costa aproximativ 44 100 de RON pe an. În anul 2022, salariul mediu net în România era de aproximativ 45 600 de RON pe an. Este lesne de înțeles faptul că mulți cetățeni români vor fi de fapt constrânși astfel să aleagă să își sacrifice controlul asupra datelor cu caracter personal și dreptul de a nu fi supravegheați.

Acceptarea practicii “Pay or Okay” ar slăbi considerabil garanțiile oferite de Regulamentul general de protecție a datelor (GDPR). Această practică încadrează viața privată ca pe un serviciu plătit – o marfă – normalizând o viziune conform căreia rezidenții UE nu au dreptul la protecția datelor, ci trebuie să își “cumpere” drepturile fundamentale de la companii.

ApTI, alături de noyb și 23 de alte organizații non-guvernamentale din Uniunea Europeană au publicat o scrisoare deschisă prin care cer EDPB să emită un aviz care să protejeze dreptul fundamental la protecția datelor.

Avizul EDPB va influența viitorul protecției datelor cu caracter personal și al internetului pentru anii următori. Este extrem de important ca acest aviz să asigure cu adevărat cetățenilor o “alegere reală și liberă” în ceea ce privește prelucrarea datelor lor personale.

Ziua Culturii Naționale 2025. Descoperă povestea lui Emil Racoviță la Muzeul Antipa

De
Miercuri, 15 ianuarie 2025, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” organizează o serie de evenimente dedicate Zilei Culturii Naționale. Programul include expoziții, tururi ghidate și proiecții de film, care aduc în prim-plan viața și activitatea savantului și exploratorului Emil Racoviță. Intrarea este gratuită, iar activitățile sunt deschise publicului pe parcursul întregii zile.

Startupul Early Alpha Engineering câștigă premiul de 5.000 de euro la Innovators for Children

De
Early Alpha Engineering, un startup dedicat educației tehnologice pentru copii, a câștigat premiul de 5.000 de euro la ediția din acest an a acceleratorului Innovators for Children, organizat de Impact Hub Bucharest în parteneriat cu BRD Groupe Société Générale. Premiul a fost acordat în cadrul Pitch Day, desfășurat pe 4 decembrie la Impact Festival, un eveniment dedicat inovației și educației.

Expoziție de fluturi exotici vii la Muzeul Antipa

De
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” din București a deschis pe 5 decembrie 2024 expoziția „Jungla pune stăpânire pe muzeu. Expoziție de fluturi exotici vii”. Evenimentul oferă vizitatorilor o incursiune captivantă în lumea fluturilor tropicali, prezentând exemplare din Asia de Sud-Est, America Latină și Africa Subsahariană. Expoziția poate fi vizitată până la începutul primăverii, fiind inclusă în programul normal al muzeului.

Canon România și Muzeul Antipa au lansat expoziția incluzivă World Unseen

De
Canon România și Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” au inaugurat expoziția multisenzorială World Unseen pe 11 decembrie 2024. Aceasta este prima expoziție de acest gen din România, accesibilă persoanelor nevăzătoare, cu deficiențe de vedere și tipice. Evenimentul are loc în cadrul muzeului din București, cu scopul de a redefini modul în care arta vizuală poate fi experimentată.